Light Craft Fader ND mark II

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Mijn zoektocht naar een ND Filter is nog steeds niet geëindigd en via een andere post riep iemand dat er ook een ND filter in omloop is die je kan aanpassen aan de stops. Heeft iemand ervaring met de Light Craft Fader ND mark II filter of is het beter om iets anders te kopen?

http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=31675

Edit: de meeste youtube filmpjes van gebruikers van dit filter zijn mensen die het gebruiken voor het filmen met de camera. Dit is toch ook te gebruiken voor lange belichtingen? Water/rook effect ?
Laatst gewijzigd door 2 op phd, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mabelchica
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2010 12:51

ik heb ook naar dit filter gekeken, dus lees even met je mee, ben ook erg nieuwsgierig naar ervaringen met dit filter
"Goede Kunst is nooit af",
maar creativiteit biedt de mogelijkheid
om in je werk te verdwijnen als je bezig bent.
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Ik heb 'm.. nog niet uitvoerig getest. Op de 17-40 f4 geeft hij een enorme vertekening, waarschijnlijk door de 2 pola filters die draaien ten opzichte van elkaar oid.. op de 28-70 f2.8 heeft hij dit niet.

Kwalitief zal het een stuk minder blijven dan een bw of lee oid
5D + gLas
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Hallo Freddy,

zou je hem misschien voor mij kunnen testen? Ik moet hem deze week namelijk bestellen ivm vakantie en ben ontzettend benieuwd naar jouw ervaringen. Ik wil hem gebruiken om te testen met water zodat je een "rook" effect krijgt over het water. Dat moet ook lukken met dit filter toch?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Kijk anders ook eens in het volgende bericht van Arnold W: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 46#p838846
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

De bedoeling is dat ik hem ga gebruiken op mijn Canon EF-S 10-22mm
rverhag

Toevallig heb ik hem gisteren binnen gekregen en in het enige zonnetje van de dag (gisteravond) heb ik hem even getest bij een paalhoofd in Vlissingen.

Bijgevoegd mijn eerste resultaten (waaruit blijkt dat ik er nog behoorlijk mee aan de slag om tot iets acceptabeler te komen :wink:) Beide foto's zijn wel het resultaat van een HDR-merge. Het is in ieder geval wel leuk en makkelijk om er mee te experimenteren en het geeft je een goed beeld van wat die stops nu eigenlijk voor invloed hebben. Je wordt ook gelijk pijnlijk geconfronteerd met het stof op je sensor als je met kleinere diafragma's gaat werken......

Op groothoek is hij niet te gebruiken op maximale stand. In het begeleidende briefje staat ook dat je 2 marks voor MAX moet stoppen op groothoek omdat er anders een kruis over de foto heenkomt. Er wordt echter niet gespecificeerd wat groothoek in hun begrippen inhoudt. Ik had dat kruis op 18mm echter al eerder voor de MAX stand maar weet niet meer precies bij welke positie. Ik had er geen last meer van boven de 35 mm. Op een 10-22 gaat dit filter denk ik tegenvallen omdat je dus niet de maximale stops kan bereiken.

Hoe de beeldkwaliteit is tov de gerenomeerde merken weet ik niet omdat ik daar domweg geen ervaring mee heb. Mechanisch gezien is het een degelijk filter en het draait soepel. Er zit in ieder geval geen speling tussen de rotatie- en de vaste ring en het geheel voelt redelijk robuust.

vr. gr.
Ronald


1.

6264

2.

6263

phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik kan dus beter zoiets kopen voor mijn 17-85mm of beter een Cokin setje kopen?
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Of een 10-stops filter kopen van B&W. Of gaat het je niet alleen om foto's vergelijkbaar als de foto's die hierboven staan? Want bij dit soort foto's zal je het filter altijd op maximaal willen gebruiken vaak ook nog gecombineerd met een klein diafragma. Dus dan is een variable filter eigenlijk overbodig.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik wil eigenlijk dezelfde foto's als hierboven maken alleen vraag me af voor welke lens ik nu de filters moet kopen. Voor mijn 10-22 of 17-85 of zelfs wel voor mijn 60mm ??
rverhag

Hier ( http://forum.belgiumdigital.com/f36/lcw ... 01203.html ) is ook nog een draadje over dit filter te vinden.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Hypnotixed schreefCOLONDus dan is een variable filter eigenlijk overbodig.
Wellicht overbodig, maar het kan wel handig zijn om hem open te zetten bij het bepalen van de compositie en scherp te stellen en dicht te draaien wanneer je de foto gaat maken.
rverhag

Heb even gekeken wat dit filter op de Sigma 10-20mm oplevert. (50D)

Camera op statief, 10mm, AV f10 en, zoals geert h al aangaf, eerst op lichtste stand scherpgesteld daarna AF uitgezet en verdraaid naar MAX (heb niet op compositie gelet).

Vanaf stand MAX steeds een streepje teruggedraaid tot ND8. De laatste is op de lichtste stand genomen ND2.

Wellicht geeft dit je een redelijke indruk?

1 (20 sec, max stand >ND400))

6301

2 (20 sec, 1 merkteken onder max. nog steeds > ND400)

6302

3 (10 sec, 2 merktekens onder max. =ND400)

6303

4 (6 sec, 3 merktekens onder max. >ND8 en <ND400 )

6304

5 (5 sec, 4 merktekens onder max. ~ND8)

6305

6 (2.5 sec. Minstand =ND2 )

6306

phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Valt me niet tegen op 10mm moet ik zeggen, ik had alleen een zwart kruis verwacht op de maximale stand? Het voordeel lijkt me dat je minder spullen hoeft mee te slepen en je hebt meerdere ND filters bij je. De kwaliteit val me niet tegen.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik heb de LightCraft Fader ND Filter mark-II 77mm besteld. :D Ik ben benieuwd.
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen (en resultaten). Werkt het filter zoals je hoopte? Wat zijn beperkingen die je hebt ondervonden?
Zelf denk ik ook over de aanschaf van dit filter.
groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

hier nog iemand die benieuwd is naar je ervaringen
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

Heb het filter ook al een tijdje. Op zich is het niet verkeerd maar ga toch de B&w nd110 bestellen. Ook omdat er een kleine beschadiging op zit nadat ie uit mijn handen viel ;)

Zoals hierboven al getoond kan je hem niet max. gebruiken op groothoek. En aangzien dit toch best vaak voorkomt stoort het eigenlijk wel.

De nd 110 is maar iets duurder dus daar moet je niet naar kijken.

Gr. Harold
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Oké, duidelijk, maar wat is groothoek op een 50D met een 17-55mm?
groet
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar