Aanschaf oplaadbare batterijen voor speedlite

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Hallo mede forumgebruikers 8)

Heb een Canon speedlite 420EX aangeschaft voor mijn 400D alleen nu ben ik opzoek naar oplaadbare batterijen, maar weet niet zeker waar ik op moet letten en waar ik ze een beetje voor een redelijke prijs kan aanschaffen. Ook heb ik uiteraard een oplader nodig.

Wil hem binnenkort gebruiken voor een buiten verjaardagsfeest, 'savonds waar ook een tent is met waarschijnlijk niet veel licht.
De 240EX is voorzien van een zoomkop en heb er een omnibounce bij, nu heb ik gezien dat als ik de flitskop schuin omhoog zet dat hij zijn zoom bereik automatisch op een vaste 50 cm(?) zet. Is het beter om hem op recht naar voren te zetten (inc omnibounce) zodat hij meezoomt met mijn lens? Of kan ik hem beter schuin omhoog zetten voor "indirecter" flitslicht. Ik zal waarschijnlijk het meeste foto's van personen maken.

Hoop dat iemand mijn hiermee kan helpen :D

grt.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Batterijen kan je gewoon van GP nemen. Dat is vaak een setje met lader. Een extra setje kan natuurlijk nooit kwaad. Neem ze wel vanaf 2700 mAh.

Rechtdoor flitsen op mensen is binnen in zo'n tent vaak geen suc6. Ik vind het resultaat dan vaak mooier worden met de bouncer op 45 graden.
Buiten zal je er vaak niet aan ontkomen om rechtdoor te flitsen. Vooral met een flinke zon.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik gebruik deze batterijen... http://www.nkon.nl/4-aa-eneloop-batterijen.html deze hebben geen geheugen en lopen ook niet leeg.
Om ze te laden gebruik ik deze lader http://www.nkon.nl/maha-c9000-eneloop.html , echt een super ding.

Nee ik heb geen aandelen bij nkon.nl ;)

Ik heb met beide waanzinnig goede ervaringen en heb ze eigenlijk ook aangeschaft na advies van mensen die hier ook mee werken.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

De accu's van Maha zelf zijn ook erg goed: http://www.eleshop.nl/4x-maha-imedion-a ... p-243.html . Aan een setje Eneloops heb je meer dan batterijen met een hogere capaciteit, want deze zijn altijd klaar om te gebruiken. Een stuk beter dan verplicht de avond ervoor op te laden.

Je kunt ze ook in combinatie met een lader aanschaffen: http://www.eleshop.nl/bmaha-c9000-2x4-i ... p-347.html

Fijne lader alleen kan de hele buurt 's nachts meegenieten als je oplaadt. Het scherm geeft nogal wat licht en is niet uit te schakelen.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Zit best een groot prijsverschil tussen de gp powerbank 4, inc 4 batterijen voor 29,95 euro of de maha powerteclader inc 4 eneloop batterijen voor 60,98 euro.
Nu zal dat verschil wel in de oplader zitten want de gp is vrij basic en de maha is veel uitgebreider.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Die maha's zullen ook wat beter zijn in het niet leeg lopen hoor. Het is dus maar net wat je er voor over hebt.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Het is een afweging maar ik denk dat ik voor de gp batterijen ga omdat ik niet verwacht dat ik ze elk weekend ga gebruiken en meer dan voldoende zijn voor mij.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

thanks voor de tips.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Het is maar wat je wil.
Sneller achterelkaar kunnen flitsen met het risico dat je bij geen gebruik wat energie verliest. En dus niet die bv 200 foto's redt
Of zeker weten dat je "gegarandeerd" minder energie hebt. Gegarandeerd geen 200 foto's.
Voor gegarandeerde energie moet je alkaline/litium bij de hand houden. Duur maar perfect voor noodgevallen.

De voorgestelde lader vind ik interessant.
accus hoeven idd niet altijd snelgeladen te worden.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Zal je met die gp's dan minder dan 200 foto's kunnen maken?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Geen idee.
die 200 is maar een getal wat ik zelf verzonnen hebt.
Minder capaciteit is gewoon minder energie. Dus minder flits acties

en de vuistregels tav accus
(edit) ik was niet volledig
Nominale (ont)laadstroom = 1/10 capaciteit
Maximale (ont)laadstroom = 1/1 capaciteit
Verkeerde vuistregel uit mijn hoofd gegraait (/edit)
Dus hoe hoger de capaciteit hoe sneller de flitser mag laden en sneller de accus geladen mogen worden.
Of dit in de praktijk klopt is maar zeer de vraag.
Maar aangezien de fabrikanten zelden helpen met kloppende specificaties, hou ik dit maar gewoon aan.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Goede batterijen zijn veel mindere belangrijk dan een goede lader.
Met de beste batterijen en een gare snellader haal je er veel minder uit dan wat mindere batterijen en een toplader als de MahaC9000
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Aestiva schreefCOLONGoede batterijen zijn veel mindere belangrijk dan een goede lader.
Met de beste batterijen en een gare snellader haal je er veel minder uit dan wat mindere batterijen en een toplader als de MahaC9000
+1

Dit zou ik nog willen aanvullen met de opmerking dat je een oplader moet nemen die iedere accu afzonderlijk laadt.
Dus geen laders gebruiken die alleen 2 of 4 accus kan laden.
Deze 2/4 laders kunnen het geheugen effect van accus versterken.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

heb zelf de GP Smart 2 lader (2 uur laadduur voor GP 2300's) incl. 8 GP 2300's gekocht via marktplaats een half jaar geleden, heb de set vaker voorbij zien komen voor 20 euro. ze bewijzen mij al een hele tijd trouwe dienst! het enige lastige is het op moeten laden de avond voordat ik op pad ga / iets moet schieten. het voordeel van 8 batterijen is dat wanneer 1 set leeg is hij opgeladen kan worden en de 2e gebruikt kan worden. het enige nadelige vind ik dat ze leeglopen als ik ze een tijd niet gebruik. een vriend van me heeft de GP Recyko's 2700 deze lopen nauwelijks leeg en zijn ook goed. ze zijn wel wat duurder via de meeste winkels.

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Sven2912 schreefCOLONheb zelf de GP Smart 2 lader (2 uur laadduur voor GP 2300's) incl. 8 GP 2300's gekocht via marktplaats een half jaar geleden, heb de set vaker voorbij zien komen voor 20 euro. ze bewijzen mij al een hele tijd trouwe dienst! het enige lastige is het op moeten laden de avond voordat ik op pad ga / iets moet schieten. het voordeel van 8 batterijen is dat wanneer 1 set leeg is hij opgeladen kan worden en de 2e gebruikt kan worden. het enige nadelige vind ik dat ze leeglopen als ik ze een tijd niet gebruik. een vriend van me heeft de GP Recyko's 2700 deze lopen nauwelijks leeg en zijn ook goed. ze zijn wel wat duurder via de meeste winkels.

Gr Sven

En daar ga je dus al.

Ik heb 2 soorten. Een dure waarmee ik 4 batterijen in een uur kan opladen en een wat goedkopere waarbij ik 4 batterijen in 2 a 3 uur kan opladen.
Deze heb ik altijd bij me omdat die MAHA te groot is.

Met deze standaard laders haal ik ongeveer 150 - 200 foto's.
Als ik ze calibreer en oplaad met bijvoorbeeld de Maha C9000, haal ik er ongeveer 5 a 600 foto's mee (zelfde set).

Die GP recyko's en Sanyo Enneloops zijn heel goed! Dat zijn echt mijn favoriete batterijen. Die doen het altijd.


LET OP dat je nooit de fout maakt om ipv een MAHA lader een HAMA lader te kopen als je van plan bent ooit 1 aan te schaffen.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Ik heb voor de gp gekozen met oplader (geen snellader) en een setje extra baterijen. Dat ze misschien leeg lopen als ze niet gebruikt worden vind ik niet echt een probleem. Vind dit meer als voldoende voor mij.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Ik heb de Voltcraft Charge Manager 2020. Omdat ik meer dan alleen de AA's herlaad, dus ook 9V blokken, AAA's etc. Iets duurder dan de gemiddelde lader maar ieder duppie waard.
MrDummy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2010 20:13
WoonplaatsCOLON Drachten

2700 mA batterijen = hogere zelfontlading, minder stabiel
2200 / 2300 mA batterijen = lagere zelfontlading, stabieler

In Kijkshop kun je beide kopen. Merk op dat 2200 mA versie reeds voorgeladen is en 2700 mA niet.
Een goede lader is ook beter. Ik gebruik lader van Conrad, een IPC-1.
Hier voordeelset: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=200180
Die kan elke kanaal in gaten houden en dus laadt elke batterij optimaal op tot volle capaciteit.

Ik heb ook 30-min snellader van GP, die doet 2-2 systeem. Erg snel, maar ik kom ook snel achter dat batterijen snel roasted is en capaciteit neemt ook af doordat ene cel eerder vol is dan andere. En dat is probleem door ongelijke oplading van beide cellen.

Voor camera gebruik raad ik 2700 mA af. Ook voor flitsers omdat je toch niet in een keer opmaakt. 2200 mA is ideaal hiervoor zodat je weet dat je volgende week nog steeds genoeg energie hebt ondanks dat je niet zoveel flitst.
En voltage per cel blijft goed, zodat camera batterij-leeg indicator niet snel in rood komt.

2700mA is meer voor RC auto's/boten die energie meteen opbruiken. Dan is de hogere zelfontlading niet zo erg, maar meer energie wel welkom voor langer speelplezier.
Canon 450D met batterijgrip | 18-55mm f3.5-5.6 kitlens | 55-250mm f4-5.6 kitlens | Sigma 24-60mm f2.8 | 50mm f1.8 II prime | Speedlite 420EX.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar