Statief voor Urban Exploration

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
StijnSpijker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2009 00:35
CONTACTCOLON

Ik ga binnenkort een weekendje urbexen, en ben hiervoor op zoek naar een statief. Ik heb nog nooit met een statief geschoten, en ben eigenlijk ook niet van plan om dit in mijn normale fotografie bezigheden te gaan doen. Maar bij het urbexen wil ik wat HDR's gaan maken, en in staat zijn onbewogen long exposure foto's te maken..

Nu zag ik hier op de site wat statiefjes staan, maar ik heb daar wat vragen over.
Mijn voorkeur op het moment heeft de

"Professioneel foto- en videostatief. Snelkoppeling, lift, 90° verticale kop, 2 waterpasniveau`s, handvat en haak. Geleverd met draagtas. € 20,95 per stuk."
Afbeelding

Vanwege de prijs, de snelkoppeling, en de waterpas (afwijkende horizon op de Tokina 11-16 zie je snel, maar daarentegen heb je ook niet zoveel horizon met urbexen, en is het makkelijk te corrigeren).

Als tweede de volgende:

"Robuust "Traveler" statief € 49,95"
Afbeelding

Deze vanwege zijn gewicht, en omdat ik van een boel mensen hoor dat een balhoofd toch wel erg fijn is.. Maar vanwege dat gewicht (850 gram :shock: ) vraag ik me af of het balhoofd misschien van plastic is, daar wil ik niet aan beginnen namelijk..

Graag wat info over de statieven, of evt een aanrader voor een ander statief. Mijn budget is 75 euro, omdat ik eigenlijk nooit met statief schiet, en het vooral gewoon achter de hand wil hebben voor dit soort weekendjes. Als ik het echt super fijn vind kan ik altijd nog een manfrotto halen :lol: .
Canon EOS 400D + Battery grip, EF 50mm F/1.8 II, EF-S 18-55mm F/3.5-5.6, Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een goed statief is degelijk. Dat maakt een goed statief ook gewoon 'zwaar'
Een goed lichtgewichtstatief is eigenlijk niet te betalen, dan heb je te maken met modellen met poten van Carbon

Dat ding van 20 euro is leuk voor in de auto en de enkele keer dat je het nodig hebt, maar als je van plan bent een statief veel te gebruiken, laat die dan gewoon staan.

Ik zou persoonlijk nooit on-line een statief kopen, mits ik het al een keer eerder in handen gehad heb. Een statief moet je gewoon voelen. Kijken of alle vergrendelingen soepel gaan, of ze ook dicht blijven zitten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

Die Robuust "Traveler" lijkt wel erg veel op mijn redged statief, en daar ga je het prima mee redden denk ik. Bij de eerste is de cheap-factor iets te groot.

edit:Link: http://www.cameratools.nl/REDRTT-423-ar ... 20Al.html?

Of tweedehands: Erg lange link om op te klikken
Laatst gewijzigd door 2 op Leonidaz, in totaal 19 keer gewijzigd.
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Kijk wel even wat het draagvermogen van de statieven is en wat het gewicht is van je camera + lens + grip + flitser + watjeermaaraanhangt.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
StijnSpijker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2009 00:35
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONDat ding van 20 euro is leuk voor in de auto en de enkele keer dat je het nodig hebt, maar als je van plan bent een statief veel te gebruiken, laat die dan gewoon staan.

Ik zou persoonlijk nooit on-line een statief kopen, mits ik het al een keer eerder in handen gehad heb. Een statief moet je gewoon voelen. Kijken of alle vergrendelingen soepel gaan, of ze ook dicht blijven zitten.
Gelukkig ga ik hem niet veel gebruiken, en zijn deze zondag 6 juni te bekijken @ Strijp-S. :)
Leonidaz schreefCOLONDie Robuust "Traveler" lijkt wel erg veel op mijn redged statief, en daar ga je het prima mee redden denk ik. Bij de eerste is de cheap-factor iets te groot.

edit:Link: http://www.cameratools.nl/REDRTT-423-ar ... 20Al.html?

Of tweedehands: marktplaats
Hmm, die tweedehandse is erg attractief :D
ahaverkamp schreefCOLONKijk wel even wat het draagvermogen van de statieven is en wat het gewicht is van je camera + lens + grip + flitser + watjeermaaraanhangt.
Canon EOS 400D - 556 g
Batterygrip - 300 g (met accu's, geschat)
Tokina 11-16 - 560 g

Bij elkaar dus zo'n 1,5kg... Dat kan elk statief wel hebben :p Zodra ik met een 70-200 F/2.8 IS ga zeulen komt dat wel weer in't gedrang.
Canon EOS 400D + Battery grip, EF 50mm F/1.8 II, EF-S 18-55mm F/3.5-5.6, Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX.
Gebruikers-avatar
StijnSpijker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2009 00:35
CONTACTCOLON

Hij mag dicht, ik heb voor een zeer attractieve prijs die RTT-423 + RT-1 kunnen kopen :)
Canon EOS 400D + Battery grip, EF 50mm F/1.8 II, EF-S 18-55mm F/3.5-5.6, Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Slotje dan maar
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

StijnSpijker schreefCOLONGraag wat info over de statieven, of evt een aanrader voor een ander statief. Mijn budget is 75 euro, omdat ik eigenlijk nooit met statief schiet, en het vooral gewoon achter de hand wil hebben voor dit soort weekendjes. Als ik het echt super fijn vind kan ik altijd nog een manfrotto halen :lol: .
Ik heb vandaag alle driepoten mogen bewonderen.
De "Traveler" vindt ik het gaafst. Het balhoofd is 100% van metaal. Leukste is dat hier veel andere koppen op passen. Een statief om snel te handelen, vooral als je met HDR aan de gang gaat. (Zorg wel voor een afstandbediening, anders moet je elke keer 10 seconden wachten als je de bracketmode goed wil gebruiken :) )
Ook is de prikker voorzien van spikes en het schuimrubber op de poten is ook wel cool, doet niet zo pijn als je um tegen je knie krijgt.
Vergeet niet de quick mount voor de camera op het statief.
Een leuk gadget is de ingebouwde kompas, dan kun je als het bewolkt is exact weten waar de zon staat, en waar dus het licht vandaan komt.

Oven een kleine opmerking over de lichtgewicht dingen.

Die versie Magnesium / Aluminium weegt 2 kg, is een brute jongen voor dat geld. Heeft geen balhoofd, maar een 3 weg kop. Ik heb alle statieven vandaag gedemonteerd, maar had geen inbus sleutels bij de hand. Naar mijn inzien kan daar ook een andere kop op, maar dat durf ik nog niet met 100% te zeggen.
www.studio111.nl
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar