Kleine vraagjes 430EX II

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Hoi!

Gister heb ik een Speedlite 430 EX II voor mijn verjaardag gekregen, maar er is een ding wat ik toch niet helemaal snap.

In het boekje staat dat als je via de tv stand werkt en de sluitertijd instelt het diafragma automatisch ingestelt zou moeten worden met de flitser. Alleen als het diafragma knippert het diafragma veranderd moet worden. Nu heb ik van horen zeggen dat je bij flitsen eigenlijk 1/60 sluitertijd en iso 100 gebruikt, klopt dat? Als ik die instellingen namelijk pak met mijn flitser aangesloten knippert het diafragma op 4,0 terwijl ik gewoon goede foto's krijg. Hoe kan dat?

Verder heb ik bij de AV stand hetzelfde alleen dan andersom, behalve als ik de flitser op M zet, dan zet hij de sluitertijd bij av op 1/200. Kan ik misschien beter deze optie nemen?

Mijn vraag is, op welke standen kan ik nou het beste flitsen en moet ik me iets aantrekken van de knipperende diafragma?

Mijn laatste vraag is. Wat is het verschil tussen flitsbelichtcompensatie en het verzwakken van flitsvermogen via de M functie?

Groeten,
Cathelijne
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

al je antwoorden vind je in dit topic:

Klik
..
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Sorry dat topic heb ik inderdaad een beetje overgeslagen een deel is mij duidelijk, een deel nog niet.

In het boekje staat dat hij het diafragma bij tv aanpast naar de flitser, maar in dat topic staat dat hij zich aanpast zonder flitser. Dat de 4,0 diafragma knippert zegt dus eigenlijk helemaal niks?

Mijn vraag over of ik nou beter de camera op AV kan zetten en de flitser nergens op of de camera op AV en de flitser op M 1/1 moet zetten is mij niet duidelijk. Ik zie het verschil tussen die 2 niet echt met M op 1/1?

Verder blijft de vraag over verschil in flitserbelichtcompensatie en flitsvermogen nog staan. Welke kan ik nou het beste gebruiken als ik de flits bijvoorbeeld te fel vind?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

Volgens mij als het Diafragma knippert, is dit in eerste instantie onderbelichting?

Als je de Camera op AV zet, kies je het diafragma. De sluitertijd zal als je die niet vast hebt staan komen bv op 1/60. Flitser zal een lichtmeting doen via (E)TTL.

Als je de flitser op M 1/1 zet wil dit zeggen dat je hem op Handmatig zet, en 100% vermogen laten flitsen. De flitser doet niets meer met de lichtmeting. De M stand gebruik je als je bv zelf je vermogen wilt bepalen en als je off shoe flitst.

Als hij te fel flitst kan je de flits compenseren met bv -1/3 of -2/3 stop
Canon Shooter
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Bedankt voor je reactie.

Bij av geeft hij gewoon een super slome sluitertijd van een paar seconde of soms 1/5. terwijl ik zelfs met 1/60 nog mooie foto;s krijg. Ik snap dat niet. Als hij de flitser erop heeft lijkt hij die niet te herkennen en gewoon maar een sluitertijd neemt. In ieder geval neemt hij er geen die samen met de flitser is hoe kan dat?

Verder zeg je de flits compenseren met -1/3 of -2/3, Doe je dit in de M handmatige stand of gewoon met de simpele instelling en waarom dan 1 van deze 2 en niet de ander?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

In de tutorial valt te lezen:

In Av mode ben je zelf verantwoordelijk voor het instellen van het diafragma (duh..). Het toestel zal de sluitertijd ongeveer* instellen alsof er geen flitser aanwezig is en de flitser zal werken als invulflits.
..
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

DvD schreefCOLONIn de tutorial valt te lezen:

In Av mode ben je zelf verantwoordelijk voor het instellen van het diafragma (duh..). Het toestel zal de sluitertijd ongeveer* instellen alsof er geen flitser aanwezig is en de flitser zal werken als invulflits.
KLopt dat heb ik ook gelezen, maar wat ik raar vind is dat in het boekje staat dat het in combinatie met de ETTL gebeurd. Je zou dan toch denken dat hij dit in combinatie met de flitser doet?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Cathelijne schreefCOLONJe zou dan toch denken dat hij dit in combinatie met de flitser doet?
Dat doet'ie ook, alleen denk jij dat'ie wat anders zou moeten doen :). Een flitser is meer dan alleen een ding dat licht aanvult als het te donker is om zonder meer foto's te kunnen maken.

In Av en Tv fungeert de flitser niet als hoofdlicht. De flitser wordt dan beschouwd als hulpmiddel om kleine schaduwen weg te werken enzo. Daarom reageert de camera ongeveer alsof er geen flitser is.

Wil je de flitser wel als hoofdlicht laten fungeren, dan dien je de camera in M te zetten en zelf te beslissen over diafragma en sluitertijd. De flitser in E-TTL zal dan in theorie zorgdragen voor voldoende licht om de belichtingsdriehoek kloppend te krijgen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Hartelijk dank! Dat is nog eens een duidelijke uitleg en snap ik ook wat er mee bedoeld wordt!:)

Dan heb ik nog 2 kleine vraagjes over. Als ik de camera op AV heb staan en de flitser op M 1/1 zet. Dan pakt hij wel een snelle sluitertijd van 1/200. Denkt hij als je de flitser op M zet dat hij wel als hoofd licht gebruikt wordt?

Verder vroeg ik me af. Stel ik wil een minder felle flits. Moet ik dan via de M hem op 1/3 stop minder zetten of bijvoorbeeld maar op 1/2 of moet ik dit doen via flitsercompensatie en wat is precies het verschil tussen die 2 functies?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

Ik heb mijn Flitssynchronisatie vast gezet op 1/250 in de camera. Dit is een optie (bij de 50D iedergeval) dan heb je altijd bij AV modus een sluitertijd van 1/250

Probeer anders eens met iemand uit je omgeving wat af te spreken voor info uit te wisselen over flitsen.

De flitsers worden steeds slimmer, en gaan steeds beter samen werken met de camera. Kijk ook gewoon eens wat de resultaten zijn bij verschillende instelling.
Canon Shooter
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Verder ontdek ik de flister vanzelf. De vragen uit mijn vorige berichtje zou ik alleen graag nog willen weten.

Kan de flitsersynchronisatie ook bij de 400D? Dat zou namelijk wel erg handig zijn!

Heb jij je Iso altijd op 100 staan bij flitsen?

Edit: Begrijp ik het goed als de flitsercompensatie aanstaat op - 3 of 3 hij eigenlijk dezelfde hoeveelheid licht geeft, maar de foto toch donkerder of lichter wordt vanwege dat hij iets doet met diafragma en sluitertijd. Dit geeft hij niet aan, want diafragma en sluitertijd op het scherm blijven hetzelfde. klopt dat?

En dat de M mode eigenlijk echt het licht van de flitser verzwakt?

Als dat klopt snap ik het wel, alleen zou ik niet weten wat nou in welke situatie het beste is om te gebruiken?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Nog een kleine maar misschien rare vraag. Net draaide ik de kop van de speedlite perongelijk zonder de push knop in te drukken. Dit bleek alleen net zo moeilijk/makkelijk te gaan als dat ik wel de push knop indruk. Klopt dit of hoort het met de push knop heel simpel te gaan?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Verder ontdek ik de flister vanzelf. De vragen uit mijn vorige berichtje zou ik alleen graag nog willen weten.

Kan de flitsersynchronisatie ook bij de 400D? Dat zou namelijk wel erg handig zijn!
geen idee, ik heb geen 400d meer..misschien iemand met een 400D die hier een antwoord op weet?

Heb jij je Iso altijd op 100 staan bij flitsen?
nee, dat is onder andere afhankelijk of je en hoeveel omgevings licht je mee wil nemen in je foto.

Edit: Begrijp ik het goed als de flitsercompensatie aanstaat op - 3 of 3 hij eigenlijk dezelfde hoeveelheid licht geeft, maar de foto toch donkerder of lichter wordt vanwege dat hij iets doet met diafragma en sluitertijd. Dit geeft hij niet aan, want diafragma en sluitertijd op het scherm blijven hetzelfde. klopt dat?
Nee, met flits compensatie veranderd er niks aan sluiter en of diafragma waarden. de flitser zal zelf meer of minder licht afgeven
En dat de M mode eigenlijk echt het licht van de flitser verzwakt?
Bedoel je de M mode van de flitser? M mode van de flitser zal niet verzakken, daar regel je alles zelf... van knetter hard tot heel zacht.
M mode van camera, dan zal de flitser het hoofdlicht zijn en zal de flits zorgen dat het onderwerp met die ingestelde diafragma waarde correct belicht wordt.
Als dat klopt snap ik het wel, alleen zou ik niet weten wat nou in welke situatie het beste is om te gebruiken?
Als mijn flitser op de cam staat ( en niet er naast) staat de flitser op AUTO dus TTL, en mijn cam op M. Meestal dan een diafragma van 5.6 (maar das afhankelijk van het onderwerp) en sluitertijd van 125 tot 1/30
hoe langer de sluitertijd hoe meer achtergrond en omgevings licht er op de foto wordt gezet. je flits zorgt maar voor een hele korte maar heftige belichting en je sluitertijd zal zorgen voor de hoeveelheid omgevings licht

Flitsen blijft lastig maar als je het eenmaal door hebt wordt t steeds leuker
..
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Wouw, super bedankt voor al je antwoorden! Begin er steeds meer van te begrijpen! Ik heb nog een vraag over wat je zei

Je zei dat je met de flits compensatie dus ook het flitslicht versterkt of verzwakt. Wat is dan het verschil met de M stand van de flitser. Daarmee kan je de flitser ook op 1/2 bijvoorbeeld laten flitsen. Daarmee verzwak je toch ook het licht? Ik snap het verschil niet tussen de 2.
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

idd als je de flitser op M zet en op 1/2. dan zal de flitser de helft van zijn vermogen aan licht geven.
in de M stand van de flitser bepaal jij hoeveel licht van de flitser het onderwerp zal krijgen...en in TTL ( through the lens) (door de lens) zal de flitser bepalen hoeveel licht er nodig is om het onderwerp goed te belichten.
Laatst gewijzigd door 1 op DvD, in totaal 22 keer gewijzigd.
..
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

DvD schreefCOLONidd als je de flitser op M zet en op 1/2. dan zal de flitser de helft van zijn vermogen aan licht geven.
in de M stand van de flitser bepaal jij hoeveel licht van de flitser het onderwerp zal krijgen...en in TTL ( treu the lens) (door de lens) zal de flitser bepalen hoeveel licht er nodig is om het onderwerp goed te belichten.
Aaah oke en dan kan je dus eventueel nog over en onder belichten? Oke super ik snap het nu! Dank je wel :D

Ik zag dat jij ook een 430EX hebt. Klopt het dat je de push button in principe alleen nodig hebt om hem uit zijn stand recht naar het opject toe krijgen en hem rechtop wil zetten? Als ik hem namelijk indruk bij de rechtopstaande standen merk ik geen verschil.
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

dat klopt ja...maar ik heb mezelf aangeleerd dat ik dat knopje altijd indruk..
..
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Super bedankt voor al je informatie!! Hetgeen ik wou weten is mij nu echt een stuk duidelijker geworden!

Is er misschien iemand op het forum die de 400D in combinatie met deze flitser gebruikt? ik zou graag willen weten of ik de flitsersynchronisatie ook bij de 400D kan instellen en hoe. Op de camera zelf kan ik niks vinden over de aangesloten flitser. Hij heeft geen menutje ervoor of wat dan ook. Dus ik kan via de camera niks instellen volgens mij.
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Flitssynchronisatie is niet echt in te stellen. Het is een fysieke eigenschap van het systeem.

Wanneer je sluitertijden tot 1/250 gebruikt, in combinatie met de flitser op de camera, dan synchroniseert de sluiter automatisch met de flits.
Ook sluitertijden die langzamer zijn (1/100 - 1/10 - 4 seconden - 1/200 wat jij wilt) zijn geen probleem.

Ga je sneller dan 1/250 dan zal het tweede sluitergordijn alweer aan het sluiten zijn voordat het eerste gordijn helemaal open is. Gevolg is dat je dan zwarte balken krijgt. Maar de flitser heeft een high-speed-sync waardoor dat weer op te lossen is. De flitser blijft dan pulsen afgeven waardoor alles toch weer correct belicht is.

Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar