Advies gevraagd voor kleine thuis studio.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Hallo Allemaal,

Omdat de vraag van vrienden,familie en buren groter word mbt het fotograferen van hun kinderen wil ik een kleine thuis studio opzeten.

Ik heb helaas niet de beschikking tot een super grote ruimte maar dit mag geen probleem zijn hoop ik. We hebben een kamer over van 2.15m breed en 4.20m diep. Deze is gedeeltelijk in gebruik (dressoir + dvd-kastjes) maar dit staat/hangt langs beide muren aan de achterkant van de kamer (vanaf de deur gezien).

Nu is mijn vraag hoe dit aan te pakken want een studio is geheel nieuw voor mij.

Als achtergrond zou ik graag stof gebruiken en dit bvb aan aan verwijderbare rail maken zodat het niet continu hoeft te blijven hangen. 2 haken in de muur waar dit aan opgehangen kan worden.
Welke soort stof kan ik hier het beste voor gebruiken? Als ik de stof op +- 2 meter hoog vanaf de muur laat komen, is raadzaam het over de vloer te laten doorlopen en hoe ver?

De verlichting....Ik wil het niet meteen TE duur aanpakken omdat ik toch wil kijken hoe het bevalt. Ik ben in het bezit van een Canon Speedlight 430 II. Wat zou ik nog kunnen doen in de beperkte ruimte die ik tot mijn beschikking heb met losse lampen/filtsers oid? Kan ik een bouwlamp gebruiken en daar iets voor plaatsen om het licht zachter te maken?

Het lijkt me ontzettend leuk om dit op te kunnen zetten met de hulp van mijn mede-hobbyers :). Alle tips en truuks zijn welkom.

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele tips!
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
mgielissen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 21:37
WoonplaatsCOLON Weert

Ik ben ook bezig met het opzetten van een thuisstudiootje.

Dit is mijn (budget) boodschappenlijstje:

Statief: prijs rond de 20 euro (falcon eyes 200cm)

Flitskop via ebay(180ws tot 250ws): prijs tussen de 40 en 70 euro

Softboxen, paraplu's etc ook via ebay (ca 10-20 euro)

Achtergrond via ebay 2,4m bij 2,4m ca 27 euro (katoen)
Canon 10D & 20D - Tamron 70-300 Di LD Macro - Sigma 18-50mm F/3.5-5.6 DC - Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Bedankt voor de tips mbt het goedkoop scoren van leuke begin spulletjes.

Ga jij papier gebruiken of ook stof? Ik vraag me namelijk af wat voor soort stof ik zou moeten nemen. Het liefst kreukvrij spul.
Hoeveel lampen/filtsers zijn er nodig? En waar plaats je bvb een softbox op of een paraplu? Kan ik mijn 430 II gebruiken of is dit waardeloos in deze opstelling?

Ik ben echt een leek op dit gebied en zit vol met vragen!
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

ben benieuwd :) Ik kijk met je mee
"Photography is not just a click on the camera"
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik ben geen expert, maar kan je vast wel een paar tips geven:
-Schilder de muren matzwart, zodat ze geen licht reflecteren. Zeker met deze smalle kamer zul je anders niet kunnen spelen met licht.
-Zit de deur toevallig aan de kopse kant van de ruimte? Dat geeft je de mogelijkheid om wat verder weg te blijven staan en met iets minder groothoek te werken.
-Een speedlite is te gebruiken, zeker wanneer je deze draadloos aanstuurt en apart op een statief zet. Nadeel is dat je geen instellicht hebt, en dus ook niet kunt zien hoe het licht gaat vallen.
-Een bouwlamp zal de kamer erg snel opwarmen, maar je ziet wel goed hoe het licht valt. Hoe dichterbij je de lichtbron zet, hoe zachter het licht. Je kunt deze ook richten op een grote witte plaat, want hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht.

Verder zullen er vast nog wel wat experts dit bericht lezen die je verder kunnen helpen.
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

Ik volg ook mee, ik ben ook aan het denken aan een studiotje :)

grtzz
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

@geert,

-De muur zwart verven zal lastig worden omdat mn vriendin het daar niet echt mee eens gaat zijn. Ben al blij dat de kamer als studio gebruikt mag gaan worden....ja ook ik zit onder de plak. De kleur van het behang in de kamer is knallend groen.

- De deur zit op de kopse kant van de kamer, maar om vanuit de deur te werken is eigelijk geen optie omdat de kamer aan de andere kant een scheve muur heeft en een raam, hier zal ik dus tegen het licht in gaan werken. Het was mijn idee om vanaf deze kant te gaan werken richting de deur. De deur dicht en hiervoor het laken + het stuk muur wat ernaast zit.

- Is het een optie om met 2 flitsers te werken? Als ik de 580 II aanschaf en de 430 II op een statief zet en deze aanstuur met de 580? Hoe het licht zal gaan vallen is dan een kwestie van uitproberen met een aantal test shots?

- Zou ik de bouwlamp in combinatie kunnen gebruiken met de flitsers? Mocht dit kunnen hoe stel je het dan op?

Ik hoop ook op reacties van de experts op dit gebied maar ben met alle hulp heel blij, ook van de minder ervaren mensen op dit gebied.
- Canon spul -
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Dennis-010- schreefCOLON - Is het een optie om met 2 flitsers te werken? Als ik de 580 II aanschaf en de 430 II op een statief zet en deze aanstuur met de 580? Hoe het licht zal gaan vallen is dan een kwestie van uitproberen met een aantal test shots?
Ja is een optie; maar wel één waarvan ik op teruggekomen ben.

Waarom:
- dure optie
- geen instellicht
- flitsinstellingen mogelijk maar lastiger dan met simpel draaiknop
- geen behoefte aan buitenshoots zonder 220v punt

De pure strobisten gaan voor oude goedkope 2e hands flitsers (bv nikon sb26) die zijn met de pt04's makkelijk aan te sturen en zo krijg een goedkope oplossing.

Zelf ben ik begonnen met 2 580's, maar dit is een te dure oplossing. Naast de flitser heb je statieven & plu'tjes nodig waardoor de goedkope oplossing achteraf niet zo heel goedkoop is.

Voor de wand is een oplossing voorbij gekomen: zwart rolgordijn van de ikea (maandje terug ofzo); oplossing klonk goed. Alleen heb je dan nooit full body, ik weet niet hoe erg je dat vind...
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

De full body moet wel kunnen, zeker ivm kleine kinderen. Hiervoor had ik eigenlijk bedacht een achtergrond te maken van stof en deze door te laten lopen over de vloer, dit zowel in wit als zwart.

Welke mogelijkheden heb ik mbt andere verlichting, gezien de beperkte ruimte?
- Canon spul -
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Een kleine studioflitsset moet wel mogelijk zijn denk ik.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Deze set zou ruim voldoende zijn? http://kamera-express.nl/index.php?page ... duct=20117
Nadeel van deze set lijkt me wel dat de laadtijd 4.5 sec is.

Zijn er nog andere opties?
- Canon spul -
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Op fotosg.nl staan er ook veel, vaak net wat scherper geprijsd.
Zelf heb ik een Linkstar set gekocht. De FE setjes zijn zeker niet slecht hoor!

4,5 seconden is overigens op vol vermogen; en laat je nu niet zo vaak op vol vermogen schieten! Althans ik niet...
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
mgielissen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 21:37
WoonplaatsCOLON Weert

Canon 10D & 20D - Tamron 70-300 Di LD Macro - Sigma 18-50mm F/3.5-5.6 DC - Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Ik heb zelf een slaapkamer omgebouwd tot studio. Deze is 3 bij 4 meter.

Ik heb aan de zijkanten zwarte doeken hangen, mijn buurvrouw zit in de stoffenhandel en heeft zo af en toe wel eens wat) als achtergrond gebruik ik witte en zwarte doek besteld via stoffenhandel.nl mooie kwaliteit.

Full Boddy moet zeker kunnen ook met jou ruimte tenzij je over de korte kant gaat werken.

Tevens zou ik geen ext. flitsers er bij aanschaffen maar gewoon een lekker niet te duur flitssetje. Zelf gebruik ik de falcon eys 110w en ben zeer tevreden en die 4.5 sec laadtijd is inderdaad op vol vermogen en dat gebruik je zelden. Sterker nog ik zit zelden over de helft met de lampen alleen als ik richting high key wil.
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Probeer zeker iets te doen aan die groene muren. Ook die weerkaatsen licht en zal hier en daar een groenige kleurzweem kunnen geven.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Reken bij full body op minstens 250 W/s. Een lichaam uitlichten heeft wat vermogen nodig. Het meest ideale is 3 flitsers, zeker als je met wit gaat werken (wat bij kinderfotografie toch veel gebruikt wordt). Wit moet je namelijk inflitsen (anders wordt het grijs).
Waarom wat meer W/s? Naast het vermogen is het grootste probleem bij de simpelere flitssets de mate van instelbaarheid. Vaak gaan ze maar tot 1/8 van het vermogen wat soms gewoon teveel is.
Omdat je meestal met softboxen werkt bij kinderen is dat vermogen ook nodig om het rendement uit je softbox te halen. Het licht moet daarin namelijk verspreid worden.

Het is natuurlijk maar wat je er mee wil. Zeg je..ach het is een tijdelijk verhaal, een leuke bevlieging maar meer niet, dan is het bedrag doorslaggevend. Vind je het echt leuk dan is wat meer betalen wel de investering waard. Het geld wat je voor die goedkopere sets uitgeeft ben je kwijt en het zou jammer zijn als je na een maand roept..had ik maar 100 euro meer uitgegeven. :wink:

En daarnaast, volg een leuke workshop of koop een goed boek over studiofotografie, dat heeft mij absoluut geholpen om het 1 en ander te begrijpen en wat logischer te werk te gaan :D

Misschien heeft nog iemand hier een oude Zoom liggen (of hun dvd over studiofotografie). Daar stonden leuke adviezen in.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Bedankt voor de reacties die tot op heden gegeven zijn, deze zijn zeer zeker bruikbaar!.

Waar ik over zat te brainstormen is het volgende:
- De softboxen die ik zie zijn gemiddeld 60 tot 80 cm breed/hoog. Ga ik met de softboxen niet in de problemen komen ivm de beperkte breedte van de kamer? (2.15m)
- Wat word waar opgesteld bij een flitsopstelling?
- Hoe hoog komen deze softboxen te staan op het statief?
- Full body met volwassenen zal niet vaak gaan gebeuren, kinderen zullen meer voor de kamera staan, heb ik daar ook 250W/s voor nodig?

De stoffen die jullie gebruiken:
- Zijn dit echt speciale achtergronddoeken of gewoon stof die gekocht is op bvb de markt?
- Welke stofkwaliteit/stofsoort zouden jullie me aanraden als ik op de markt ga shoppen?

Jullie zullen vast denken...Damn! wat heeft die kerel veel vragen ;) maar dit komt omdat ik totaal geen ervaring heb met studiofotografie.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik denk dat je altijd in de problemen komt met maar 2.15 m breedte.
Je moet zo rekenen dat flitsers om een model heen moeten kunnen staan. Maar zoals met alles is het een kwestie van proberen.
Misschien moet je je eerst eens verdiepen in het hele concept voordat je iets aankoopt. Wat weet je van instellingen? Wat weet je van basisbenodigdheden (grijskaart ed).
Je zegt bijv. dat je het op kinderen wil houden. Totdat dat ene buurmeisje van 16 het even leuk vind om foto's te laten maken en ineens zijn dames toch ook leuk.
Daarbij..kinderen is een breed begrip. Een puber kan ook rond de 1.60m zitten. Fullbody heeft dan die 250 W/s wel nodig.

Wat waar wordt opgesteld, dat is nu juist het leuke van studiofotografie. Het spelen met je belichting en het balans zoeken tussen de verschillende flitsers. Experimenteren dus.
Een softbox gebruik je normaliter dicht op het model (50 cm) en in een hoek van plus minus 30 tot 45 graden naar beneden toe.

Ikzelf gebruik speciale stof besteld via het internet simpelweg omdat je de breedte (+150 cm) niet snel op de markt vind.
groetjes,
Rob
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

Absoluut niet nodig om in zo een kleine ruimte 250 w/s te hebben, sterker nog in zo'n kleine ruimte zul je met 250 w/s teveel vermogen hebben om een groot diafragma te kunnen kiezen met een mooie geringe DOF.
Het is ook een beetje onzinnig om te stellen dat er een direct verband is tussen de lichaamslengte van je onderwerp en het benodigde vermogen van je flitser.

Ik garandeer je dat je met flitsers met minder vermogen prachtige foto's kan maken zelfs van 18 jarige buurmeisjes van 1 meter 90!
Laatst gewijzigd door 1 op Robert62, in totaal 13 keer gewijzigd.
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

http://www.eppel.nl/winkel/index.php?pa ... &Itemid=80

Is ook nog op vooraad en met kortingscode flash24 krijg je 10% extra korting :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar