pola filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Marius van Zanten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 08:30
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Ik heb 3 objectieven van 77 mm, op 2 heb ik een uv filter geschroefd.

tw. 17/40 4.0L en de 70/200 2.8L IS op de 24/105 4.0 L heb ik nog niets?

Nu is mijn vraag: de een zegt van je moet een uv filter nemen voor bescherming van je glas en de ander zegt dat moet je niet doen vanwege de reflecties die dit kan veroorzaken.
Wat is de voor en de tegen?

Ook wil ik een pola filter kopen, hier in heb je 3 merken die de toon voeren, maar van verschillende prijs zijn, BMW, Tiffen en Hoya.

Welke moet je beslist niet nemen en welke wel, en waarom.


gr. Marius
Fotograferen is schrijven met de kleuren van het licht // website: www.vanzantenphotography.nl is online!!!
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Met Hoya heb ik geen enkele ervaring, maar de Hoya Pro serie schijnt op even hoog niveau te staan met B+W

Tiffen is denk ik de minst goede. Bovendien dergelijke lenzen verdienen goede filters toch? Dus ik zou voor B+W gaan (omdat ik niet weet of de Hoya kwaliteit daadwerkelijk goed is)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een filter ter bescherming kan nuttig zijn in situaties waarin waarin je risico's loopt dat er anders stof, zand of vuil in in beland. Om die reden heb ik ook een uv-filter bij wanneer ik op pad ga. Ook heb je voor sommige objectieven een filter nodig voordat die weathersealed zijn, maar dat heeft enkel nut wanneer ook je camera dat is.

In alle andere situaties zet ik er geen filter op, het gaat namelijk wel ten koste van je scherpte en het werkt flare in de hand.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ga heeeel ver mee met Geert. Dat weathersealed ben ik niet met je eens als je bijvoorbeeld een 40D of later hebt en een bijvoorbeeld Kata regenhoes en dus kan Weathersealed wel prettig zijn in de natuur.

En nog iets als je al een UV plaats dan alleen, dus NOOIT een UV en een Pola. Dit kan leiden tot problemen dat je je UV niet meer los krijgt, vignettering kan ontstaan.

Maar gewoon dus altijd ook binnen en in het donker je zonnekap gebruiken. Het is een verkeerde vertaling van lenshood en jammelijk dat Canon die dingen alleen bij L lenzen levert terwijl een EF-S 17-55IS ook al godschuwelijk duur is, maar zonder geleverd wordt, Canon ga je schamen!!!!

En dan nog iets Tiffen staat wel op 3 en Hoya en B+W staan een beetje op 1 en 2 samen, maar B+W staat net iets vaker op 1. En Hoya is de leverancier van OA het glas in Tokina, Tamron en Sigma. Ik zelf zou dus ook de duurste pro lijn op alles behalve Canon gebruiken omdezelfe eigenschappen aan te houden, maar voor L lenzen gewoon altijd de B+W MRC versies te nemen.

Ik heb ze net zoals Geert altijd in mijn tas, dus een set 67 en een set 77mm, maar de Pola gebruik ik te weinig maar de UV gebruik ik echt zelden. Eigenlijk alleen op het strand waar vochtige lucht zee zout achter laat, maar ook dat is zo weg.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Marius van Zanten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 08:30
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Dank je voor de reactie.
Dus ik begrijp dat jullie weinig of geen uv filter gebruiken voor je bescherming van je dure lens......Dit vanwege de negative effecten van het filter. Ook gebruiken jullie de pola niet veel? waarom niet?
Fotograferen is schrijven met de kleuren van het licht // website: www.vanzantenphotography.nl is online!!!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ter bescherming van mijn objectief gebruik ik wel het uv-filter, maar wel enkel wanneer er een risico is.

Een polarisatiefilter gebruik ik dan wanneer ik ook weet dat het een toegevoegde waarde heeft. Er zijn zelfs situaties waarin je geen polarisatiefilter wilt gebruiken, bijvoorbeeld bij weerspiegelingen in het water. Het is ook maar net welke tak van fotografie je beoefent hoe vaak je een polarisatiefilter zult gebruiken. Bij landschapsfotografie word het nog het meeste gebruikt, om blauwe luchten donkerder blauw te krijgen en contrasten wat te verhogen.
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Ik zweer bij een uv-filter.
Mijn 24-70L van ongeveer 1100 euro is laatst op de grond geketst en alleen de filter was kapot, als de filter er niet opzat had ik iets minder geluk gehad waarschijnlijk ;)

Verschil met scherpte is vaak nogal overdreven vind ik en ik heb er totaal geen last van dat die filter er op zit.
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je een zonnekap gebruikt zal het daarop vallen en niet op je filter, en een zonnekap gaat flare tegen, een filter veroorzaakt eerder flare.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONWanneer je een zonnekap gebruikt zal het daarop vallen en niet op je filter, en een zonnekap gaat flare tegen, een filter veroorzaakt eerder flare.
Precies!!!!
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bovendien zijn de sensors niet gevoelig voor UV :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik weet niet wat het is maar ik heb op al mijn lenzen UV-filters zitten.
Nieuwste lenzen een Hoya Pro 1-serie en de oudere lenzen een B+W UV MRC versie.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Vanwaar je oudere lenzen en vanwaar de overgang naar Hoya?

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ook hier geen UV filters tenzij absoluut noodzakelijk voor bescherming (zand, zout, water). Mijn 24-70 is laatst ook op de grond geketst, maar dat is keurig opgevangen door de zonnekap - zo'n ding veert nog best wel aardig mee :lol: . Een UV filter had daar niet bij geholpen...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONWanneer je een zonnekap gebruikt zal het daarop vallen en niet op je filter, en een zonnekap gaat flare tegen, een filter veroorzaakt eerder flare.
Behalve als je zo dom bent als ik en je laat je lens vallen terwijl je zonnekap er nog achterstevoren op zit ;)
Dan ben je alsnog de [censored] en ik heb dan die 50 euro ofzo voor een filter daar wel voor over :)
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

jvanarkel schreefCOLONVanwaar je oudere lenzen en vanwaar de overgang naar Hoya?

Jeroen
Omdat ik op mijn 10-22 toen een B+W slim-filter had gekocht waar me originele lensdop niet meer op kon!
Had ik wel vervangend iets, maar dat bleef er totaal niet goed opzitten!

Nu las ik dat met Hoya Pro 1 filters wel je lensdop er gewoon oppast.
Dus toen met me fullframer en 24-105/17-40 maar de overstap gemaakt naar Hoya.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dus jij loopt altijd met een fietshelm, oranje vestje en een zwemvest om in regenkleding met een defribilator op je rug en een doorgeladen pistool in de hand door het leven. Laten donderen, is mij ook gebeurd (2x) en gewoon verzekerings werk overigens, is gewoon gehaast en ondoordacht handelen. Even op een bankje ipv van op de grond enz.

Ik zou ook een regenhoes plaatsen. Het kan gaan regenen. Je moet een filter alleen plaatsen als het ook daadwerkelijk wat toevoegd. Als het een toevoeging is omdat er iets kan gebeuren, dan moet je ook een camera guard nemen.

Ik ben van mening dat een filter filterd en overdag kan het minder kwaad maar zodra het licht minder wordt, dan neemt de kans op flare alleen maar toe. En buiten fotografie levert nbog meer problemen met afkoelen en opwarmen. Ik zou en daarom heb ik ze altijd bij me, een UV alleen plaatsen als dat echt nodig is. Net zoals een regenhoes.

Gewoon meer tijd nemen. Fotografie kost tijd en soms is die tijd alleen vooraf of achteraf nodig, maar ratelen met dure lenzen met UV filters zonder zonnekappen zie ik te vaak om me heen op diverse buiten activiteiten en juist niet bij de betaalde catagorie. alhoewel dat bij Ralley sport en veldrijden ed wel anders zal zijn.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONOmdat ik op mijn 10-22 toen een B+W slim-filter had gekocht waar me originele lensdop niet meer op kon!
Had ik wel vervangend iets, maar dat bleef er totaal niet goed opzitten!

Nu las ik dat met Hoya Pro 1 filters wel je lensdop er gewoon oppast.
Dus toen met me fullframer en 24-105/17-40 maar de overstap gemaakt naar Hoya.
Aha dus vanwege de slimfilters. Dat probleem heb ik ook met mijn Circ Pola. Maar dat heb ik dus gedaan voor alleen mijn CP.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Uit "tests" heb ik geen problemen gezien met de Pro 1 - serie van Hoya...
Vergelijkbaar met de B+W MRC - versie in ieder geval!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Klopt ook wel het namelijk arbitrair maar The Digital Picture en andere sites kiezen toch liever voor B+W op Canon, maar je zult het waarachijnlijk op een afdruk tergroote van een sporthal muur niet kunnen zien. Het verschil dan. Maar ik begrijp dat handelbaarheid, dus een slimline met dop kunnen gebruiken jouw migratie heeft gerechtvaardigd.

Ik wil nog wel een keer een B+W slimline dop kopen. Maar meestal zit hij er even op voor iets en verder de zonnekap en als ik de CP niet meer gebruik gaat hij er direct af. Schade of onnodig vies worden plus de angst dat ik vergeet dat hij erop zit als dat niet nodig is en dus langere sluitertijden krijg die ik niet nodig heb, zijn mijn 'angst' en dus alleen filters als het nodig is en dat geldt zeker voor mijn goede maar niet handelbare Cokin set.

Jeroen :twisted:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

jvanarkel schreefCOLONKlopt ook wel het namelijk arbitrair maar The Digital Picture en andere sites kiezen toch liever voor B+W op Canon,
De keuze voor B+W ipv Hoya of andere merken is vaak ook erg regionaal gekleurd heb ik gemerkt. Zo zul je in de US relatief weinig Hoya tegenkomen terwijl je in Ozz weer heel weinig B+W tegenkomt.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar