Probleem met montage softbox

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

Ik heb gisteren een 250 Qihe studio-flitsset gekoch. Het lukt mij met geen mogelijkheid om de softbox in elkaar te zetten. Wat ik ook doe, het klitteband van de kap schiet steeds los op het moment dat ik de pootjes probeer open te buigen zodat de softbox zijn vorm krijgt.

De basis van de softbox bestaat uit een aluminium ring met 4 pootjes, 4 staafjes en de zwart/zilveren kap. Ik kom op de website van Rittz wel een montagehandleiding tegen maar die spreekt over een vierkante plastic basis met 4 pootjes. Die kan ik echter niet vinden. Mis ik een onderdeel of heb ik een ander type box?

Iemand die hier ervaring mee heeft en mij wat op gang kan helpen?
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

zal wel een ander type zijn.
De basis van die dingen in elkaar zetten is.
Ring neerleggen, kap om de ring heen.
1 staaf erin (vaak zit er 1 hoekje met klittenband in de kap waar je doorheen kan en die je later met de klittenband kan vastzetten en 3 hoekjes die dicht zijn) en in een dichte hoek doen. Staaf er tegenover erin en buigen in het dichte hoekje. Staaf ernaast erin..hoekje.. En dan de laatste duw je door de open hoek (met de klittenband) tot de ring en vervolgens trek je de hoek dicht (waarbij de staaf buigt) en klit hem vast.
Transparante binnenkant erin. Transparante buitenkant erop..klaar.
groetjes,
Rob
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

Helaas,

Na het plaatsen van de 2e stang scheurt het klitteband dat bij het derde pootje (aan de zijde van de ring zit) open en schiet de kap weer over de ring :(

Uiteindelijk is het me 1 keer gelukt, maar de pootjes blijven niet open staan op de een of andere manier gaat de kap gedraaid om de pootjes zitten. als het me al lukt om de klitteband weer dicht te krijgen dan zijn de pootjes niet volledig opengeklapt waardoor de softbox aan de voorkant niet zijn vierkante vorm krijgt :evil:
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

Hoe ik het doe:

Ik steek de 4 'staven' eerst in de ring en doe dan het doek eroverheen. Eerst de 2 dichte uiteinden, dan doe ik het doek goed om de ring (over de draaiknoppen heen) dan degene tegenover de losse klitteband hoek. En dan met veel kracht en moeite de laatste. Ik buig de staaf dan zo ver als het gaat en dan trek ik het klitteband over het uiteinde van de staaf en klit ik hem vast.
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Cyberon schreefCOLONHelaas,

Na het plaatsen van de 2e stang scheurt het klitteband dat bij het derde pootje (aan de zijde van de ring zit) open en schiet de kap weer over de ring :(

Uiteindelijk is het me 1 keer gelukt, maar de pootjes blijven niet open staan op de een of andere manier gaat de kap gedraaid om de pootjes zitten. als het me al lukt om de klitteband weer dicht te krijgen dan zijn de pootjes niet volledig opengeklapt waardoor de softbox aan de voorkant niet zijn vierkante vorm krijgt :evil:
Begrijp ik hier uit dat je scharnierende pootjes hebt? Want als ze in het verlengde van de ring zitten, kan de ringkant van je box niet anders dan blijven zitten. In geval van scharnieren moet het zich weer goed trekken zodra je ze recht klapt. Dat doe ik trouwens niet aan het eind maar ik zorg dat er al 3 poten in de juiste stand staan. De laatste wordt met enige kracht in de vorm gezet.

Misschien kan je een foto plaatsen van je systeem.
groetjes,
Rob
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

Ik heb inderdaad een aluminium-achtige ring met scharnierende pootjes die 180 graden langs de ring gedraaid kunnen worden. Ik heb de softbox en de camera thuis liggen. Tussen de middag maak ik even een foto en plaats ik een update!

Bedankt tot zover!
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Misschien dat een van deze linkjes nog wat duidelijkheid kunnen geven:
http://67.15.245.8/~prostudi/shop/downl ... nteren.pdf
http://www.alienbees.com/manuals/softbox_printable.htm
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

Bedankt Eric. Ik had deze linkjes al gevonden, echter mijn ring is anders dan wat ik tot nu toe heb gezien.

Ik heb inmiddels contact gehad met Blittz.com. De lampen in de doos zijn niet identiek (een oud en een nieuw model vermoed ik) en van een van de lampen werkt de ventilator niet. Ik ga de lampenset morgen omruilen en dan zetten ze meteen de softbox voor mij in elkaar.

Ik laat weten of het gelukt is!
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar