halogeen of flits?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

hallo

iemand biedt dit aan en het leek/lijkt me heel interessant. Echter, als leek probeer ik nu uit te vogelen of de aanschaf idd een goede keuze zal zijn.

Ik wil een studiootje bouwen in een ruimte van 5 meter breed en 7 meter diep. Hiervoor heb ik logischerwijs licht nodig. Nu hoorde ik dat dit geen flits set is maar een paar halogeen lampen. Gek genoeg kan ik op diverse fora geen uitleg vinden wat nou beter, fijner of simpelweg het verschil is tussen een flitsset en halogeenlampen set van bijv Hedler met 1250watt.

Kan iemand me hier verder helpen?
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Gebruikers-avatar
c0okie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 10:07
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Tja het verschil, Het grootste verschil is natuurlijk dat bij flitsers alleen een instellamp cuntinu brandt. Je dus geen gebruik kan maken van je interne lichtmeter om het juiste diafragma te bepalen.

Er zijn hier vast mensen die het een en ander een stuk beter uit kunnen leggen, maar hieronder even een rijtje met de voor en nadelen van beide.

Flitsers.

Voordelen:

- Meer lichtopbrengst per watt.

- Minder stroomverbruik ( pakt alleen veel stroom op het moment van de flits)

- Kleurtemperatuur benaderd die van daglicht beter dan halogeen.

- goedkoper dan vergelijkbaar cuntinu licht

- meer en goedkopere lichtmodificators verkrijgbaar (softbox ed.)

- Wordt minder warm

Nadelen:

- Je hebt een aparte lichtmeter nodig om het licht te meten of met trial en error je belichting afregelen.

- moeilijker van te voren inschatten wat precies het effect van je belichting wordt.

- Trigger nodig om de externe flitsers op het juiste moment te laten flitsen


Cuntinu licht

Voordelen:

- Je kan de interne lichtmeter gebruiken

- Geen trigger nodig om flitser af te laten gaan

- Je hoeft niet te wachten tot de flitser weer geladen is

Nadelen:

- Kleurtemperatuur wat warmer

- warmte opbrengst ligt vele male hoger dan ene flitser dus ook brand gevoelliger.

- softboxe ed. zijn vaak moeilijker te krijgen en zijn veel duurder omdat deze de hitte van de lampen aan moet kunnen.

Ik hoop dat je er iets mee kan
Schilderen doe je niet met verf, maar met licht.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Erg groot nadeel van continulicht is dat je voor dezelfde hoeveelheid licht veel meer vermogen moet hebben.

Een flitser van 400 watt is veel plezanter voor het model. Met continulicht zit je namelijk al op een veelvoud van die 400 watt. Je moet dus erg fel continulicht hebben. En, naast het feit dat het dan erg warm gaat worden in de kelder, krijg jij foto's met modellen met kleine oogjes.

Als het budget ruimte bied voor een flitsset; altijd doen ipv continu licht
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

super
bedankt voor de reacties!!
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Halogeenlicht? In vergelijking met een flitser is halogeenlicht echt "hallo, geen licht" :lol: . Wat ik maar bedoel: als je die 1250W lamp gaat vergelijken met een flitser van slechts 125Ws (een heel kleintje dus ;)), dan levert die flitser dezelfde hoeveelheid licht in 1/700 of nog minder van een seconde als die halogeenlamp in 1/10 seconde. Moraal van dit verhaal: je sluitertijden kunnen aanzienlijk oplopen bij het gebruik van halogeenlicht. Geen probleem als je modelautootjes wil fotograferen, maar met zo'n ruimte vermoed ik zo maar dat je modellen wilt gaan fotograferen?

Los daar van, continuelicht zorgt bij je modellen voor hele kleine pupillen. Is niet zo fraai.

Last but not least is halogeen nog inefficient. Het grootste deel van de energie die je er in stopt komt er uit als warmte. Reken dus maar op een paar zweetdruppeltjes extra en een mooi hoge energierekening.

Echt hoor, laat die halogeensetjes maar liggen en ga voor een flitsset!

//Edit: woops... posting een uur laten staan alvorens op "Send" te drukken... dan krijg je dat he :)
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

In sommige tijdschriften wordt wel eens een artikel gewijd aan een low budget studio en ik denk ook dat het gaat. zeker als je met een grijskaart bij de opnamen de kleurtemperatuur bepaald. Of de resultaten ook zo mooi zijn als met een flitsset heb ik geen ervaring mee.
Fototechnische voor en tegens zijn al uitgebreid genoemd. Één ding heb ik echter niet gelezen (of overheen gekeken). "De warmte".
Deze lampen geven veel, heel veel warmte. In de ruimte waar je werkt wordt het dus snel warm. Maar goed dat is een keuze. Ga je echter met doeken werken voor difuus licht dan komt brandgevaar om de hoek kijken.
Wees met dit soort lampen dus voorzichtig. Loop je er tegenaan dan kun je je lelijk verbranden, valt ie om dan kan er van alles gebeuren.
Ik zou het dus om die reden afraden.

Groeten,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

cornelus079 schreefCOLONÉén ding heb ik echter niet gelezen (of overheen gekeken). "De warmte".
----

Één ding heb je drie keer niet gelezen :lol:
c0okie schreefCOLON - warmte opbrengst ligt vele male hoger dan ene flitser dus ook brand gevoelliger.
dejong1racing schreefCOLONEn, naast het feit dat het dan erg warm gaat worden in de kelder, krijg jij foto's met modellen met kleine oogjes.
jeveos schreefCOLONnot least is halogeen nog inefficient. Het grootste deel van de energie die je er in stopt komt er uit als warmte. Reken dus maar op een paar zweetdruppeltjes extra en een mooi hoge energierekening.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Sowieso hoort in iedere studio natuurlijk een brandblusser en een EHBO kist met bijbehorende blusdeken op een duidelijk gemarkeerde plek te liggen waar je ook snel bij kan :wink: .
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

O, die dingen heb ik niet in de studio. Maar verbanddoos is zeker niet onverstandig. Brandblusser en blusdeken :?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONO, die dingen heb ik niet in de studio.
Ik heb ze wel in mijn "studio" liggen... nadat ik op een onbewaakt ogenblik een keer een flitser om zag flikkeren en een uurtje er na de vlammen eruit sloegen was ik ook heel blij dat ik de blusser wist te vinden. Sindsdien heb ik die rommel ook in mijn werkkamer annex studio liggen, inclusief een setje lashandschoenen (lampen worden heeeeet!). Overdone? Misschien... maar iedereen die er bij is terwijl ik bezig ben met studiolampen krijgt te horen waar de brandblusser staat.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Ik heb een Hedler 1250 watt set.

bestaat uit

3 statieven, waarvan 2 met witte plu en 1 met barndoors.


Het bevalt mij prima om leuke foto's mee te maken in mijn "kleine" studio.
Echter de voor en nadelen zijn al genoemd.

Het wordt inderdaad goed warm.
1 doek ertegen aan.. en het gaat in de fik.. (heb ik een keer uitgeprobeerd met een oude lap stof).

Met deze set ga ik het belichten een beetje onder de knie krijgen.
En dan als ik nog verder ga in de fotografie, komt er ook een flitsset.


Ik persoonlijk raad je dus aan om voor een flitsset te gaan. Zo'n continuset is leuk, maar met een flitsset krijg je het volledige kleuren spectrum tot je beschikking. Die heeft inderdaad een hogere K waarde.

Succes met de keuze.

Groetjes
yvo
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar