Hulp bij aanschaffen nieuwe flitser (430 EX?)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Ik wil wat meer gaan doen met binnen/portret fotografie. Ik heb daar nog totaal geen ervaring mee, maar ik merk nu gewoon gelijk al dat ik de standaard flitser nooit gebruik. Geeft me niet (eigenlijk nooit) het gewenste resultaat. Of het object/persoon is overbelicht, of de flitser is niet sterk genoeg, etc.
Nu had ik mijn oog laten vallen op een 430EX. Waarom? Meer eigenlijk omdat ik er aardig wat goede verhalen over lees, het leek mij wel een aardige allround flitser waar ook een beginneling mee overweg kan (correct me if I'm wrong!) Nu zat ik er aan te denken om deze aan te schaffen, heb voor zondag gelijk al een model kunnen strikken zodat ik wat kan testen :)

Moet ik nog aan iets anders denken zoals bouncekappen e.d? Of raden jullie de 430EX juist helemaal af?

Shoot, please :)
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Prima flitser!
Z'n grotere broer 580EX en diens opvolger 580EX II zijn een stuk duurder, maar daarentegen krachtiger en kunnen als master werken als je met meerdere flitsers aan de slag wilt.

Een omnibounce kapje is handig als je direct gaat flitsen. Dus recht naar voren op het onderwerp. Dan wordt het licht meer verspreid en krijg je een zachtere schaduw. Echter hierdoor neemt de kracht van de flits wel iets af omdat het difuus wordt verspreid. Het E-TTL systeem zal dat gewoon ook meten met de voorflits, dus daar hoef je dan verder geen rekening mee te houden.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Persoonlijk ben ik meer fan van Canon dan Metz of Sigma, in bijna alle threads mbt de aanschaf van flitsers komt dat naar vooren.

Echter dit is de eerste keer dat ik daar van afwijk, ten mimste.....

Als je voor het geld van een Canon 430EX een flitser wilt voor studiowerk, dan denk ik dat je dit keer beter af bent met de duurste van de twee Sigma's. Dit omdat deze meer output heeft en dat kan bij high key en portrait fotografie belangrijk zijn.

Mocht je idd een alrounder willen, die sneller laadt, makkelijker te bedienen is met een hand in alle standen, Meer bereik heeft ed. Dan legt de Sigma het weer af. Behalve als je veel licht voor weinig wilt.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Sorry meneer van Arkel, maar dit vind ik deze keer echt nergens op slaan.

Als je al een flitser wil aanbevelen voor studio-doeleinden, maak dan ook een aanbeveling voor een fatsoenlijke flits-set van (bijv.) Linkstar inplaats van 2 losse Sigma opzetflitsers.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

jvanarkel schreefCOLONPersoonlijk ben ik meer fan van Canon dan Metz of Sigma, in bijna alle threads mbt de aanschaf van flitsers komt dat naar vooren.

Echter dit is de eerste keer dat ik daar van afwijk, ten mimste.....

Als je voor het geld van een Canon 430EX een flitser wilt voor studiowerk, dan denk ik dat je dit keer beter af bent met de duurste van de twee Sigma's. Dit omdat deze meer output heeft en dat kan bij high key en portrait fotografie belangrijk zijn.

Mocht je idd een alrounder willen, die sneller laadt, makkelijker te bedienen is met een hand in alle standen, Meer bereik heeft ed. Dan legt de Sigma het weer af. Behalve als je veel licht voor weinig wilt.
Heb je dit uit eigen ervaring, of heb je laatste "Zoom" goed gelezen :lol:
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Ik heb een 420EX gehad en nu een 430EX. Die laatste heb ik gekocht omdat ik een aantal dingen handmatig wil instellen bij off-camera flitsen. Wil je dat niet, dan is een 420EX net zo goed en tweedehand een stuk goedkoper te krijgen. Misschien eerst een 420EX om uit te proberen?
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

avandijk schreefCOLONHeb je dit uit eigen ervaring, of heb je laatste "Zoom" goed gelezen :lol:
Zoom ?

Wat is dat?

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

@musicjohn


Wederom zo'n harde manier van reageren. Waar heb ik dat aan verdient? Je hoeft niet te reageren, ja mag reageren. (Nettiquette)

TS vroeg om een flitser, nogmaals 1 flitser geen flits set!!!!!!!!
Normal ben ik een fan van de 430EX en niet van de SIGMA's, maar als je al overwogen hebt om een 430EX aan te schaffen en dus om en nabij de 250 euro hebt gereserveerd, dan zou je voor studio fotografie in dit geval beter voor de Sigma kunnen gaan omdat je dan meer output power hebt voor de prijs van de 430EX.


Dus ik heb WEDEROM uitgelgd waarom ik vind dat TS voor dit doeleinde een Sigma zou moeten/kunnen overwegen. Net zoals het antwoord van Mark Grob die een 580EX(II) aandraagt die veel duurder is.

Als iemand zegt; ik zoek een flitser voor studio werk zonder een richting aan te geven dan kan je alle antwoorden geven. sterker nog dan reageren we met zijn allen dat we meer info moeten hebben.

Nu heeft de TS info gegeven. Een flitser, denkend aan de 430EX die hij binnen en evnetueel ook voor studio achtige opnames wil gebruiken. Daaruit concludeer ik ongeveer 250 euro en hij geeft zelf aan te wileln beginnen en leren. Dus idd een 430EX of een Sigma.

Hieruit haal ik niet studio flitsers, studio's en veel duurdere oplossingen.

MVG

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Okay Jeroen, sorry. Ik neem mooit een blad voor de mond, ik zeg wat ik denk, maar het is niet hard bedoeld. Als we tegenover elkaar zitten in een gesprek dan reageer ik op dezelfde manier.

No hard feelings. :wink:

Overigens begon jij over een studio setup, en niet ik of TS:
jvanarkel schreefCOLON Als je voor het geld van een Canon 430EX een flitser wilt voor studiowerk, dan denk ik dat je dit keer beter af bent met de duurste van de twee Sigma's.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Thnx ik duik ook niet voor je weg, ik ken de slagen van de zweep als zeer oud medewerker van WXS/PI en dus de manieren van het communiceren op Interenet.

Maar terug komend idd ik haal de studio er bij maar ik bedoel als je Portrait gaat fotograferen binnen dan kom je in idie regionen, zonder een "echte" studio te hebben.

Maar terug wat moet hij nou nemen, ik zou de 430EX nemen met omnibounce maar ik ben meer allround en heb gebroken witte muren en plafonds. :roll: :wink: 8)

En ik lees geen zoom, ik lees wel Digital Photographer, Outdoor Photographer, Practical Photography, Photgraph Monthly
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

De 430EX lijkt mij ook een prima keuze om mee te beginnen.

Eventueel zou deze later nog als "slave" gebruikt kunnen worden op het moment dat TS uit gaat breiden met een 2e flitser, bijvoorbeeld de 580EX

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat was ook een reden om voor Canon te gaan ipv Sigma, Ik wil als ik iets meer dan 30 euro van mijn staatsloten win een 580EX en een tweede 430EX om een setje te maken. Maar ik zal wel oud en grijs zijn als ik iets meer win met mijn vijf maandelijkse loten, met sjaakpot. :cry:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

De 430EX gaat het worden dan. Heb persoonlijk niet heel veel geluk gehad in het verleden met 2e hands spul, dus koop het toch liever nieuw. Daarbij heeft Konijnenberg een actie met de 430, dus dat is maar een paar tientjes meer dan de gemiddelde er 2e hands voor vraagt.
Vraag me alleen nog even af welke Omnibounce ik er dan voor nodig heb?

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=124

Ik zie op de website van de fabrikant ook geen typenummer erbij staan. Zou die voor de 420EX ook passen?

[offtopic]
Heb de laatste tijd ook weinig geluk meer met de Lotto. Zat altijd te vloeken dat ik telkens maar 2,5 of zelfs 1 euro won. God straft meteen; win nu niets meer ;)
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Nee die past niet. Die van de 420EX is vierkanter en recht van voren en die van de 430EX wat ronder en die is schuin van voren en wat makkelijker te plaatsen verwijderen.

echter kijk even op de site van de leverancier. ik heb twee weken geleden de gouden en groene omnibounce erbij gekocht voor 36 dollar inclusief verzendkosten etc. dat is minder dan 25 euro voor 2.

de omnibounce voor de 430EX is:
Omni-Bounce OM-EW $19.95
Canon 430EX
http://www.stofen.com/Store/Products.htm

http://www.stofen.com

En als je hem gaat gebruiken de flitser onder een hoek van 45 graden plaatsen, en in sommige gevallen 90 of meer graden, maar daar kom je vanzelf achter afhankelijk van de kleur van plafonds etc. :)

Verder als je onderwerp verder dan 5 meter verwijdert is, dan mag je hem wel rechtop het doel afvuren :wink:

Maar ook daarvoor geld proberen, en buiten of in een ruimte waar het plafond te hoog of donker is, daar moet je hem niet gebruiken maar gewoon de flitser gebruiken.

Heel veel pezier ermee, en probeer een evenement te bezoeken in je eigen kring waar je naar hartelust mag fotograferen.

Ik heb zefl op mijn hockeyclub meerdere hockeyfeesten en tournooien gefotografeerd en zodoende erg veel kunnen oefenen binnen en buiten, met bezoekers, barmensen, en DJ's/Bands en dan heb je je flitser wel door na een tweetal dagen.

Suc6 + MVG
Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Heel erg bedankt Jeroen. Ik vond je uitleg tot nu toe zeer nuttig en duidelijk :)

Ik heb de 430EX inmiddels al besteld, ik zal even naar de link die je door gaf kijken voor de Omnibounce.
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Ik wilde toch even de mensen van www.camera4all.nl hier vermelden voor de afhandeling van de bestelling van mijn 430EX. Gisteren om 14:55 besteld, om 15:25 verstuurd via TNT en nu al in huis! Daarbij nog een scherpe prijs en geen verzendkosten. Ik zeg top!

Nu nog even wachten op de Omnibounce. Ik verwacht deze niet voor zondag binnen te hebben dus ik heb ook een Lumiquest UltraBounce besteld. Volgens Konijenberg net zo goed, maar hij ziet er in mijn ogen wel iets minder degelijk uit dan de Omnibounce.
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gewoon een firma die z'n zaken op orde heeft :lol:
(met belangrijke ondersteuning van TNT)
Waarom ben je daar zo verheugd over?

Zo moet het gewoon gaan!

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Yep, er zijn meerdere shops die op deze manier werken. Zeer prettig maar het is niet meer uitzonderlijk.
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Had ik dan zoveel slechte ervaringen met webshops? :?

Hoe dan ook, ik weet wel dat ik nu al een erg goede ervaring heb met de 430EX!! Ben al vanalles aan het proberen, bouncen tegen witte plafonds, donkere plafonds, tegen een witte muur zodat het licht van de zijkant komt... voel me net een kind in de speeltuin :lol:

Ben er alleen nog niet helemaal achter wat nu het nut is van High speeds sync en Second curtain sync?
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

bij high sync kun je in de M stand sneller flitsen als 1/200. waardoor je dingen die heel snel gaan/zijn toch kun tbevriezen zonder een halve zwarte foto te krijgen. Anders is de sluiter al dicht en moet de flits nog komen.

Second curtain is een bepaalde techniek waardoor je met langere sluitertijden werkt om het natuurlijke licht te vangen en pas aan het einde van de sluitertijd geeft hij een flash. Dus in plaats van eerst het onderwerp in te flitsen waardoor alles veel te wit en over belicht lijkt, je kunt hiermee ook waaierige fotos maken met toch een bevroren onderwerp. Ik heb zelf nog niet hiermee iets gedaan, nog geen onderwerp voor gehad en mijn huidige camera kan het wel maar mijn vorige ondersteunde dat niet. dus...
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar