technische vraag flits sterkte

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Kermit
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014 04:47

Wellicht maak ik een denkfout,
Ik heb een canon flitser 600ex rt ,
deze geeft een flits af , maar de sterkte wordt dat geregeld door de zoomkop en de snelheid ,
ik bedoel de flitsbuis zelf geeft 1 sterkte of en is niet te dimmen
gr Henk
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Je kunt de flitssterkte instellen in de manuele stand.
Bij 1/1 geeft deze het volle vermogen, bij 1/2 geeft deze het halve vermogen, bij 1/4 geeft deze een kwart vermogen enz..

Op het moment dat je de flitser op bijv. 15 meter zet en de flitser op 1/1 met de zoom op 200mm zal je bijvoorbeeld diafragma f4 meten.
Zet je de zoom op 20mm maar de rest hetzelfde dan zal je zien dat je een ander (groter) diafragma meet.

Zet je de flitser niet op 15 maar op 7,5meter bij zoom op 200mm dan zal je geen f4 maar f8 meten
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Kermit schreefCOLONWellicht maak ik een denkfout,
Ik heb een canon flitser 600ex rt ,
.... ,
ik bedoel de flitsbuis zelf geeft 1 sterkte of en is niet te dimmen
gr Henk
Dit statement klopt niet, de techniek is zo gemaakt dat de hoeveelheid licht die geproduceerd wordt wel kan varieren... Daarnaast kun je soms de flitsduur beinvloeden...
Apple fan, Canon volger...
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Op de "automaat" kiest je camera de tijd en het diafragma.
Met de flitser op automaat kiest de combinatie tijd, diafragma en belichting/flits. Electronisch wordt de flits aangepast aan.

Als je kiest voor bepaalde tijd of diafragma, zal de flitser zo veel licht geven als nodig is met dat diafragma of met die tijd. Voorkeuze noemen je dat. Je kiest dus voor een diafragma i.v.m. De scherptediepte en de camera en de flitser gaan overleggen hoe de beste belichting plaatsvindt.

Als je manueel instelt, kun je i.d.d. Kiezen voor 1/1, ½ of ¼ van de kracht van de flitser.

Er schijnt ook nog een stand te zijn die likkt op de electronenflitsers van vroeger: zodra de flist op het onderwerp valt, zie een oog op de flitser dat en stopt met flitsen. Is in de handleiding wel te vinden.

Mocht ik het bij het verkeerde eind hebben, dan graag aanvullen/verbeteren.
Gebruikers-avatar
Kermit
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014 04:47

Bedankt voor de antwoorden ,
Ik ga hiermee aan de slag
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Probeer je flitser eens buiten te gebruiken voor bijvoorbeeld personen onder een parasol of met tegenlicht. Je zult zien dat je flitser een invulflits produceert, waardoor je onderwerp in de schaduw of in tegenlicht een betere belichting krijgt. Je kunt eventueel indirect flitsen.
Ik ben wel eens voor gek versleten, tot men de foto's zag.

Probeer maar eens uit en je zult meer begrijpen over je flitser.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

En?....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar