even voorstellen/ hoe hou je het overzichtelijk?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

Hallo allemaal

Ik ben patricia ben 37 en alleenstaande moeder van een pracht van een zoon van bijna 2
Eindelijk ben ik begonnen met fotograveren met een spiegelreflex. Ik wil nooit meer zonder een canon;)

mijn opa was fanatiek hobby fotograaf en ik heb zijn oude canion met maar liefst 3 prachtige fd lenzen geerfd en ga binnenkort een adapter kopen zodat ze op mijn 1100D passen

Maar omdat ik helemaal niet hou van bewerken van fotos op de computer (dat doe ik ook echt nooit) ben ik fan van dingen zoals filters diffusers (in allerlei kleuren ook) en dat soort dingen

Alleen heb ik inmiddels een leuke verzameling accesoires maar iedere keer dat ik iets nodig heb (natuurlijk het liefst NU) moet ik rommelen in een cameratas die ik heb en tegen de tijd dat ik heb wat ik zocht heeft het geen nut meer

Hoe doen jullie dat? zodat het overzichtelijk is en toch goed opgeborgen
( ik heb een zoon van 2 dus goed opbergen is een must meneer zit in zijn smijt fase)

Ik hoop wat tips en advies te krijgen van jullie

tot snel
Every great accomplishment is at first impossible
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

even voor de duidelijkheid het gaat niet om wat je meeneemt daar heb ik 2 hele mooie tassen voor. het gaat om wat je thuis laat en als je weggaat dat je gaat kijken en denkt hmmmm dat neem ik mee en die en de rest laat ik hier. ik wil weten waar hier is en hoe houdt je het overzichtelijk? hahaha hoop dat het duidelijker is zo
Every great accomplishment is at first impossible
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Welkom Patricia,
Op dit forum valt veel kennis en plezier te hale en zeker als trotse eigenaresse van een zoon en Canon 1100d.
Ik ken jouw probleem, maar dan met kleinkinderen. Dat is nog een graatje erger, omdat bij Opa en Oma alles kan en mag. (Herkenbaar?)
Bij mij is de studio verboden gebied en mijn tas met buiten speelgoed staat heel hoog in een kast. Helaas de enige oplossing. Wacht geduldig tot hij wat ouder is en geef hem dan een eigen camera.

Groeten (Opa) Rien
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Welkom op het forum en wat een herkenbaar probleem.

Mijn vrouw moet er om lachen maar ik heb meer tassen versleten voor fotografie dan een gemiddelde vrouw in de PC Hooft in Amsterdam :D

Het is heel lastig om een pasklaar antwoord te geven omdat iedereen andere spullen heeft en een tas iets heel persoonlijks is. Ik heb er al veel geprobeerd en heb nu de volgende set:
Voor het thuis opbergen en meenemen van alle gear op vakantie een pelicase koffer. Als ik op pad ga moet ik keuzes maken alles meenemen is alleen mogelijk met de koffer maar dat gaat vaak niet. Ik heb een schoudertas welke ik meestal gebruik als de uitstapjes fotogerelateerd zijn en ik niet te veel andere spullen hoef mee te nemen. Daarnaast een rugzak met ruimte voor andere zaken die mee gaat op dagjes uit met de familie en wandelingen waarbij een schoudertas niet handig is.

Gelukkig heb ik brave kinderen die weten dat papa zijn fotogear heilig is :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

trix78 schreefCOLON Alleen heb ik inmiddels een leuke verzameling accesoires maar iedere keer dat ik iets nodig heb (natuurlijk het liefst NU) moet ik rommelen in een cameratas die ik heb en tegen de tijd dat ik heb wat ik zocht heeft het geen nut meer
Als ik op pad ga dan neem ik twee kleine tassen mee.
1 tas met een body met tele-zoom lens en 1 tas met body met een walk around lens.
(niet iedereen heeft de luxe van twee camera's, dat begrijp ik wel)
In de extra opberg vakjes aan de zijkant en bovenkant heb ik alle accessoires een vaste plek gegeven.
USB kabeltje ligt altijd bovenin samen met de bedrade en draadloze afstandsbediening.
Filters zitten altijd aan de zijkant samen met de schoonmaakdoekjes en reserve batterijen.
Als ik iets wil pakken dan weet ik al meteen in welk vakje ik moet zijn.
En omdat alles in de opberg vakjes een vaste plaats heeft kan ik direct grijpen wat ik nodig heb.
Desnoods zonder naar de tas te kijken.
Of deze indeling ideaal is dat weet ik niet, maar voor mij voldoet het goed.

De grote tas die ik thuis laat, is gevuld met (overgebleven verpakkingsmateriaal) schuimrubber zodat alles netjes recht blijft zitten en niet door de tas zwerft als er dingetjes uit worden gehaald om mee te nemen.

En ook bij mij hebben de tassen in huis een vaste plek.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
EdvdB
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2015 21:22
WoonplaatsCOLON Sappemeer
CONTACTCOLON

Welkom op dit forum.

Het is natuurlijk een vreselijke dooddoener....: maak keuzes. Wat wil je fotograferen en waarmee wil je dat doen? Ik ben van het principe "less is more". Waarom zou ik met een dikke Landrover boodschappen gaan doen? Dat kan ook met een Polo (alhoewel VW geloof ik momenteel niet echt goed in het nieuws is...). Ik heb heel bewust boodschappen gedaan wat camera en glas betreft. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op twee camera's met twee (prime) lenzen. Ik zeg niet dat ik nooit nieuw speelgoed erbij wil, maar nu is het mijn vaste uitrusting waar ik alles mee doe en het past allemaal in één rugzak die op een vaste plek in mijn atelier/studio staat. Ik kan mij dat ook permitteren, ik ben ten eerste geen professionele fotograaf die in elke situatie moet kunnen opereren, maar ten tweede vind ik het juist een uitdaging om met deze "beperkingen" te werken. Voor de rest sluit ik mij aan bij RienW, toen mijn kinderen nog te klein waren was papa's speelgoed verboden gebied. Nu zijn het pubers en wens ik soms dat het nog steeds verboden gebied is... :cry:

Wat ik niet helemaal snap is het feit dat je wel digitaal fotografeert, maar niet wilt nabewerken en daarom filtertjes enz gebruikt. Digitaal fotograferen op een analoge manier... Waarom blijf je dan niet bij het analoge fotograferen? Voel je niet aangevallen, zo bedoel ik het absoluut niet, maar de charme van het digitale tijdperk is dat je (zeker als je in RAW fotografeert) juist heel erg gebruik kunt maken van de nabewerking op de computer. Zelfs de vergelijking van "wat je vroeger in de doka deed, doe je nu op de computer" gaat mank. Er is namelijk veel meer mogelijk, er gaat echt een nieuwe wereld voor je open!
Anoniem 3

EdvdB schreefCOLON Zelfs de vergelijking van "wat je vroeger in de doka deed, doe je nu op de computer" gaat mank. Er is namelijk veel meer mogelijk, er gaat echt een nieuwe wereld voor je open!
Nooit avonden/nachten in een doka doorgebracht, denk ik dan.... :?

En on topic: Welkom. En laat je kind(eren) zo snel mogelijk kennis maken het het medium fotografie.
EdvdB
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2015 21:22
WoonplaatsCOLON Sappemeer
CONTACTCOLON

Nope, ik deed dat gewoon overdag... er zijn uiteraard een heleboel overeenkomsten maar ik zie toch ook een paar grote voordelen (met name op het gebied van tijdwinst), maar ok....who am I?

verder on topic dan maar weer...
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Mijn *systeem* - hoop dat je er wat aan hebt:

- thuis per camera een tas met de daarbij behorende oplader, batterijen, et cetera
- een schap met lenzen
- een schap met filters
- een tas met flitsers en off-shoe ontspanners
- een kast met statieven en softboxen en studiolampen

Vooraf maak ik een duidelijk keuze van wat ik wil gaan doen. Daarvoor neem ik de spullen dan mee.

Gisteren een nacht-shoot bijv. Camera, lens, 2 batterijen, statief en draadontspanner en leeslampje voor om het hoofd.

En voor de zekerheid bij iedere shoot nog een kleine, leuke allround camera voor als ik iets tegenkom waarop ik niet voorbereid was. Gisteren voor dat soort onvoorziene dingen een Sony Nex-3 meegenomen: die gaan er tegenwoordig rond de 150 euro uit en is een prima camera om erbij te hebben.
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

wow iedereen ik wist helemaal niet dat er zoveel reacties waren! Wat leuk!

Ten eerste mijn kleine man heeft al een paar keer op het knopje mogen drukken en door de zoeker mogen kijken vond hij prachtig en fotos van zichzelf terug zien is altijd leuk dus ik probeer hem er wel bij te betrekken en dat gaat prima gelukkig

Dan de waarom niet analoog vraag. Nee natuurlijk voel ik me niet aangevallen hahaha dat zou wat zijn. Nee ten eerste de overduidelijke voordelen van digitaal schieten schieten schieten wissen wissen wissen. man kan me de tijd herrinneren dat je 2 dagen op je fotos moest wachten om een leuk bedrag kwijt te zijn en er achter te komen dat ze bijna allemaal wazig waren hahaha en dit is natuurlijk goedkoper dan filmrolletjes kopen en het ontwikkelen van fotos

opa had een darkroom daar was ik altijd met hem en ik zie om heel eerlijk te zijn de overeenkomsten niet tussen dat en op photoshop bewerken. Begrijp me niet verkeerd daar worden schitterende dingen mee gedaan maar ik persoonlijk zou trotser zijn op een foto die mooi is omdat ik de juiste keuzes heb gemaakt ter plekke dan een achteraf bewerkte foto maar nogmaals dat is persoonlijk.
Ik heb trouwens zijn prachtige en in zeer goeie staat canon A1 e liggen met 3 lensen en zelfs het boekje erbij hahaha maar als ik er naar kijk en denk aan het gefruts met rolletjes en de keren dat mijn hart tekeer ging omdat ik bang was dat ik het rolletje niet goed had opgewonden voordat ik het kloepje openmaakte hahaha neee dank je wel

Ik ben nu aan het kijken naar een goed boek om te helpen de basis onder de knie te krijgen ik wil zo graag van die groene vierkant af en probeer het ook regelmatig maar die moet ik dan weer net zo snel wissen hahaha (weer een reden voor digitaal oefenen oefenen oefenen meteen resultaat zien en het kost niets)
tips over een boek zijn welkom zelf neig ik naar de voor dummies vond die reeks over andere onderwerpen altijd leuk om te lezen

tja de accesoires.... ik heb nu gewoon een grote lade in de keuken waar mijn kleine dingen in liggen met boekjes enzo en de rest in een tas gepropt. ik ga opzoek naar een mooie grote tas en als ik inderdaad met camera op pas ga keuzes maken. nu heb ik altijd wel een grote (luier)tas mee dus kan daar wat in doen maar wil voor de less is more gaan zoals iemand hier al zei. ik ben een rommelkont en een zware tas druk kind die net dwars doet een rij bij de kassa mijn haar dat in mijn oog prikt met een opvlieger erbij en ik ben een wrak voor de aankomende half uur hahahaha dan wil ik niet nog een zware tas mee hebben zie je het al voor je?

maar ja om dus die keuzes te maken moet ik eerst weten wat wat is en waar wat voor is en wat dat qua resultaat oplevert. anders wordt kiezen zo lastig. Ik loop nu al vast bij het vinden van een lens die me bevalt grrrrr en heb heel goedkoop een paar oude lensen gekocht maar kan het verschil nog niet echt ontdekken (wel qua bereik natuurlijk) maar niet zo van oh ja kijk die maakt echt mooiere fotos

iedereen nogmaals bedankt voor de leuke reacties!
Every great accomplishment is at first impossible
Anoniem 4

Kijk eens in de boekwinkel naar dit soort boeken en magazines
http://www.fnl.nl/digitale-fotografie/d ... cials.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor meer diepgang kun je op zoek gaan naar de boeken van Scott Kelby over Digitale Fotografie, Lightroom en Photoshop. Leest erg plezierig.
http://www.bol.com/nl/c/boeken/scott-ke ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergeet ook vooral niet het internet. Op Youtube zijn heel veel filmpjes over fotografie te vinden, ook voor beginners.
Ook fotografietips in overvloed, bijv. hier
http://www.fotografietips.nl/index.php/fotografietips" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor het overzichtelijk opbergen van alle mogelijke spullen van klein tot groot gebruik ik opbergboxen van de Hema, verkrijgbaar in diverse maten. Stofvrij door deksel.
Etiket erop wat er in zit. Bovendien zijn ze doorzichtig zodat je ook zo al snel kan zien wat er in zit. Meerdere kleine kun je ook weer opbergen in een grotere. Reuze handig.
http://www.hema.nl/winkel/huis-en-tuin/ ... et-deksel-(99000570" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

ok tegek die tips van de boeken dank je wel
Every great accomplishment is at first impossible
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Welkom hier :)

Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ik enigszins nieuwsgierig ben naar het fotografeer werk van je opa ;)
Ook naar jouw foto's natuurlijk, maar die gaan we vast voorbij zien komen in de loop van de tijd.

Wat betreft je vraag over het organiseren: ik ga mee met het antwoord van EdvdB; maak keuzes. Bedenk van tevoren wat je ongeveer van plan bent te gaan schieten, neem doelgericht je spullen mee. Ik werk voornamelijk vanuit een simpele schoudertas, maar dat ik wel makkelijk overal bij kan. Niet echt ideaal, want het voelt niet 'zuinig' om al die dure spullen bij elkaar in een schoudertas te mikken, maar aan de andere kant is het spul stevig genoeg om erin te overleven haha.

Ook deel ik zijn vraagtekens voor wat betreft het nabewerkingsverhaal. Ik snap dat mensen het liefst zo weinig mogelijk nabewerken, ofwel de foto ter plaatse zo perfect mogelijk nemen. Maar als je weet dat je met hele kleine aanpassingen een foto al veel beter kunt krijgen, dan kan je daar ook rekening mee houden tijdens het fotograferen.
Zo onthoud ik altijd dat ik in Lightroom relatief makkelijk mijn beeld behoorlijk kan oplichten zonder dat het de kwaliteit van de foto naar beneden haalt. Met dat in het achterhoofd kan ik dus bijvoorbeeld in situaties met weinig licht bepalen dat ik onder ga belichten en zodoende een snellere sluitertijd kan bewerkstelligen zonder bijvoorbeeld de ISO omhoog te knallen en ruis te creëren.
Maar ook wanneer je het onderwerp net even wat meer uit de foto wilt laten knallen is, na wat ervaring, een paar minuten werk en is iets wat vaak niet te doen is op het moment van de foto zelf.

Maar goed...het is ieders eigen keus natuurlijk. Maar laat je niet weerhouden omdat je het ethisch misschien niet helemaal vind kunnen of omdat je misschien niet handig bent met de software. Nabewerken is eigenlijk gewoon wel vanzelfsprekend wanneer je digitaal fotografeert, alleen de mate waarin je dat doet maakt of het past bij je 'stijl' en/of je wensen :)

Verder ben ik erg benieuwd wat voor soort fotografie je voorkeur heeft, welke regio je fotografeert en wanneer we wat van je werk te zien krijgen :)
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

Hallo Ferry

Sorry lees je reactie nu pas.

Als eerste wil ik graag terugkomen op het nabewerken van fotos. Ik ga mijn woorden grotendeels terugnemen.
Ik ben veel aan het lezen geweest veel vragen gesteld en inderdaad nabewerken schijnt heel normaal te zijn.
Ik zeg eerlijk pas nadat ik echt gekeken heb naar voor en na fotos en bij sommige met mijn beginners ogen niet eens het verschil echt kon zien.

Waarschijnlijk omdat ik gewoon me er niet in verdiept had kwam er bij het woord nabewerken dingen zoals nep onnatuurlijk valsspelen bij me op (hahahaha gek eigenlijk he)
Toevallig was ik vorige week wat fotos aan het maken van mijn zoontje en had er eentje te pakken waarop hij echt een hartverovende glimlach geeft (nee klopt ik ben niet echt objectief 8) ) Maar toen ik hem had uitgeprint voor mijn happy moments muurtje stoorde een hand die echt pal naast zijn gezicht zat me te erg om die foto op te hangen enorm balen

Toen heb ik het cdtje die bij mijn camera zat gepakt en toch maar het software geinstalleerd gelukkig is het geen moeilijk programmatje en ben ik niet helemaal leek met computers dus heb ik alles op de foto behalve mijn knul wazig gemaakt en nu hangt ie mooi zonder hand op mijn muurtje!
Dus sorry (ik ben de naam vergeten van diegene die het me vroeg toen) ik trok te snel comclusies terwijl ik eigenlijk helemaal niet wist waar ik het over had

Maar wel zeg ik erbij dat ik persoonlijk het bewerken tot een minimum wil houden als dat kan. inderdaad zoals belichting bijsnijden een mega hand lol of als ik weer een dikke pukkel op mijn neus heb op een foto gaan we dat gewoon bewerken hahaha

Mijn opa was een hobby (ik hoop beter te worden door heeeeeeeel veeeeeeeeel bloemen te fotograferen) fotograaf. Hij heeft zijn camera niet erg lang lang gehad voordat hij slecht ter werd en woonde in canada dus op wat fotos van wat uitjes en kerst enzo na heb ik geen werk van hem helaas. Ik heb ook nooit echt uitgebreid met hem erover gepraat dus weet ook niet in hoeverre hij ermee bezig was als ik het mag inschatten aan de hand van zijn lens keus zou ik zeggen serieuze beginner fotograaf met een kleine voorliefde voor macro
maar voor het zelfde geld heeft hij het advies van een verkoper opgevolgd en had hiij geen idee hoe en wat (ik ga daar niet vanuit hoor) Ik weet alleen dat hij er toen grof geld voor heeft betaald en ik zijn kop nooit zal vergeten at hij die fotozaak uitliep hij hem altijd bij zich had en erg trots was dat hij hem eindelijk had!

Mijn fotos krijgen jullie voorlopig niet te zien!!! hahahaha sorry maar ik ben een bangerd hahaha en ben nog niet zover dat ik kritiek kan gebruiken omdat mijn kennis nog veels te matig is. Ik rommel nu gewoon wat aan druk op van alles draai aan vanalles en denk hmmm kijken hoe dat er nu uitziet. vraag me 2 fotos later niet wat de instellingen waren want ik zou het niet weten.

Mijn schieding is na ruim een jaar eindelijk van de week uitgesproken en ik heb met bepaalde dingen rondom onze zoon gelukkig gelijk gekregen dus kan nu eindelijk proberen te ontspannen voor zover dat kan (mijn ex man ging toen mijn zoontje 4 maanden was er opeens vandoor omdat hij het te zwaar vond en te vermoeiend daarna hebben wij ruim 5 maanden niets gehoord van hem en betaalde hij ook niet mee dus dat was een hele stessvolle tijd toen hij weer in beeld was zou hij mijn knul wel even opvoeden en werd hij gewelddadig tegen mij) Nu kan ik dat allemaal gelukkig afsluiten ik hoef me om de veiligheid van mijn zoon niet druk te maken want hij blijft heerlijk bij mama. Ik hoop dus nu eindelijk me te kunnen verdiepen in de theorie. heerlijk! Dus wie weet durf ik wel straks een kerstfoto te delen hahaha

Ik hoop nu ook vaker hier te kunnen zijn erg leuke forum hele aardige mensen en een ongelovelijke schat aan kennis en informatie zeg!!! toppie!

Ik ga maar even rommelen met mijn pas gescoorde 50mm 1,4 :D voor een prikkie op mp gevonden ben helemaal in mijn nopjes

tot snel allemaal
Every great accomplishment is at first impossible
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar