(MT)055cxpro4 + 496RC2 horizontaal bij Sigma 150mm

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

Ik ben van plan één degelijk lichtgewicht statief te kopen voor de rest van mijn leven, voor zowel macro (laag bij de grond) als op ooghoogte. Ik hoop dat jullie mij willen helpen door een paar gerichte vragen te beantwoorden.

Mijn oog was gevallen op de Manfrotto (MT)055cxpro4 + 496RC2. Voornamelijk vanwege de mogelijkheid om de middenzuil horizontaal te gebruiken, wat gemakkelijk is bij het fotograferen van boomkikkers in de braamstruiken (statief kan dan vóór de struiken staan maar de camera kan toch dichterbij komen), of allerlei dieren op de grond.

1. Ik vraag me echter af of deze combinatie wel stabiel genoeg is om een Sigma 150mm ex dg os in horizontale positie te houden met de middenzuil volledig uitgeschoven naar voren toe. Mij lijkt namelijk dat het onder dit gewicht dan veel te veel naar voren helt waardoor het statief gaat omvallen. Weet iemand dit toevallig? Via Google kon ik hier niets over vinden.

2. Heeft de 496RC2 last van nazakken door bijvoorbeeld speling van het quick-release plaatje in de houder? Dat je zeg maar de camera omhoog richt, loslaat en dat deze dan een paar cm/mm naar beneden valt/zakt.

3. Bij mijn huidige statief heb ik last dat wanneer ik de camera wil draaien via het balhoofd, soms de camera een beetje losser draait van de quick release plaat. Ik neem aan dat dit met een degelijk merk als de Manfrotto geen probleem oplevert?

Vragen 2 en 3 leveren meestal de eerste weken geen problemen op, maar bij veelvuldig gebruik slijt het plaatje steeds meer af waarna de problemen kunnen optreden, dus in een winkel kan ik dit niet testen voor de langere termijn. Vandaar deze vragen aan jullie :-).

4. Gebruiken jullie ook 2 plaatjes waarvan 1 permanent op een zware lens zit, en 1 op de camera zelf voor gebruik bij de lichtere lenzen, of wisselen jullie altijd met 1 plaatje?
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

de 055cxpro4 is mij afgeraden bij cameratools als je een redelijke tele lens hebt (ik heb de 100-400 mk2 )
tevens moet je je echt af gaan vragen heb ik 200 euro extra over voor die paar gram minder gewicht , ik heb vorige maand voor dezelfde keuze gestaan daar en ze zeiden tegen me bespaar je het geld en meen een alu . heb 2 gelijke versies in handen gehad 1 carbon ander alu . maar er zit echt niet veel verschil in. ik heb de 055xPRO3 genomen met een benro B3 ballhead geweldig duo !
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Anoniem 4

Als het een statief voor het leven moet zijn en moet voldoen aan jouw wensen qua flexibiliteit dan zou ik ook eens kijken naar deze combinatie, de GITZO GK2550EXQR SERIE2 KIT GT2531EX+GH2750QR+SPIKES. Met € 789,00 zeker niet goedkoop, maar wel kwaliteit, stabiliteit en flexibiliteit. De investering in carbon ga je op trektochten vast en zeker dankbaar zijn.
http://www.cameraland.nl/tripods/gk2550 ... qr-spikes/" onclick="window.open(this.href);return false;?
https://www.youtube.com/watch?v=nFHm1q6nxc8" onclick="window.open(this.href);return false;
In de video wordt de aluminium uitvoering gedemonstreerd, die nu niet meer wordt geleverd, uitsluitend nog carbon.
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

Bedankt voor jullie reacties.

@Illuminatus
De 055cxpro4 is ook carbon, maar wel een flink stuk goedkoper. Verder is de 055 ingeklapt ook kleiner, wat handiger is voor op reis. Enige voordeel dat ik zie van het door jouw aanbevolen statief is dat deze toch nét nog wat lager komt dan de 055 (11,5cm t.o.v. 4cm). Ik vraag me wel af waar dat verschil door komt, want die 055 kan ook volledig plat op de grond zag ik in een reviewvideo.
Zal morgen thuis de video waar je heen linkt bekijken of er meer voordelen zijn, maar ik betwijfel of ik zoveel wil uitgeven.

@boko
Zou de 055xPRO3/4 deze lens dan wel in de horizontale stand ver uitgeschoven kunnen dragen?
Die 'paar gram' zal ik denk ik wel merken, aangezien ik bij het wandelen het statief altijd aan de camera bevestigd om mijn nek heb hangen. En op vakantie eigenlijk de hele dag gedurende de hele vakantie!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als je met een arm horizontaal gaat dan moet je je tas aan de haak hangen.
Dan valt ie echt meer om. (Manfrotto 055xproB )
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

net wat simon zegt , als je horizontaal gaat moet je er een gewicht aan hangen mits je de poten helemaal plat legt dat niet niet.
het nadeel van de cxpro4 is dat de laatste pootjes die je uit schuift zo dun zijn als een pink. dat zeiden ze ook bij cameratools. en dat ie daardoor niet heel stabiel was.
als ik mijn 7d2 en ef100-400 mk2 op mijn eigen statief zet loop ik er gerust een dag mee rond hoor.
het ligt uiteraard ook aan hoe groot ben je , ben je sterk , kun je gewicht op je nek hebben enzo.
ik zelf vind dat ik een super statief heb en dat het die 200 euro meer niet waard was voor een carbon versie .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Anoniem 4

Ik zou ze zeker eens naast elkaar in het echt gaan bekijken. Ging voor mij indertijd een wereld open.
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

Ik heb kortgeleden gekozen voor een SIRUI EN-2204 statief met een E20 balhoofd. Wat een verademing en ben blij dat ik wat meer geld heb uitgegeven voor een carbon-statief.
Het scheelt heel veel draag-gewicht t.o.v. de vorige alu Manfrotto.
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

SIRUI EN-2204 ziet ook interessant uit; goede tip! Lichter dan de Manfrotto carbon versie, compacter wanneer ingeklapt. Alleen jammer dat je wel wat veel aan minimale hoogte inlevert, wat voor mij weleens een dealbreaker kan zijn. Leg nu vaak de camera op de grond wanneer er bijvoorbeeld een kikker zit.

Sirui EN 2204 vs Manfrotto MT055CXPRO4:
Draaggewicht: 14kg 9kg
Max hoogte: 165cm - 170cm
Max hoogte: 135cm - 140cm
Min hoogte: 15cm - 9cm
Ingeklapt - 48cm - 54cm
Gewicht: 1,5kg - 2,1kg

Ik dacht dat de 055CXPRO4 maar 1,7kg woog, maar dat is schijnbaar de 055CXPROB4 (met B) en die is volgens mij ook niet meer te krijgen.

@ Illuminatus: Ik ga zeker binnenkort in Aken eens vergelijken. In Zuid-Limburg vind ik geen winkel die deze op voorraad heeft (Mediamarkt en Foto Rembrandt niet op voorraad, Foto Gery in Heerlen is vrij klein dus dat zal ook wel niet).
@Boko: ben benieuwd naar het stabiliteitsverschil. Hoop zelf dat het wel zal meevallen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar