druppel fotografie.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik wil me meer verdiepen in druppel fotografie,.

er zijn wel sets te koop waarmee je druppels kan laten vallen met precisie , maar kosten rond de 900 euro.
nu is het zelf ook te maken las ik door middel van een printje (Arduino Leonardo) en wat software en precisie ventielen. en nog aanverwante artikelen.

wie heeft hier ervaring mee en kan me op weg helpen ?
eventueel schema's en andere informatie .


alvast bedankt :D
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Een plastic zakje vullen met water, ophangen en er een klein puntje afknippen.
Iemand met het puntje van een potlood precies aan laten geven waar de druppel valt en daar kun jij op scherp stellen, handmatig. Als alles stil hangt valt de druppel altijd op dezelfde plaats.
Misschien kun je aan een leeg infuus komen, dat werkt echt perfect.
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

dat zou een optie kunnen zijn , maar wil het iets beter aanpakken , om bv ook 2 of 3 druppel tegelijk te kunnen laten vallen .
en dat aan laten sturen door een printje , en ventielen .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

niemand ervaring met een zelf bouw druppel machine?
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ruud.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

dank voor je linkjes, zal er mee bezig gaan .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

zijn er nog andere mensen die hier ervaring mee hebben ?
bv welke dingen ik allemaal nodig ben? zoals arduino printjes (leonardo of uno of ??) , welke ventielen, welke flitsers voldoende zou zijn. bv yonguno?

ik heb Lex een PB gestuurd maar helaas nog geen reactie (bericht is wel gelezen)
dus moet ik nog even afwachten . maar hoop dat er meer zijn die hier meer van af weten .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Het leuke van druppelfotografie is juist het experimenteren en zelf dingen bedenken!
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

dat snap ik , maar zou eerst een druppel machine moeten bouwen . en dan kan ik gaan experimenteren. weet niet zo veel van elektronica dan ik dat zelf kan . dus kan wel hulp daarbij gebruiken .
met zoals eerder gestelde vragen hier boven.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Denk dat veel mensen hier wel ervaring hebben met druppelfotografie maar dan wel op de "houtje touwtje" manier met een zakje, pipet oid en niet met een elektronisch gestuurde druppelaar. Dit is helaas vrij specifieke kennis die niet iedereen heeft. Ik hoop dat Lex nog reageerd hij is inderdaad een meester in dit soort fotografie.

Succes en ik ben wel weer benieuwd naar je bevindingen en de foto's die gaan volgen :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Waarom een druppelmachine bouwen? Een kraan laten lekken kan net zo goed. :)
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Voor wat betreft druppelmachines heb ik in het verleden al het een en ander gegoogled. Heb je al "internationaal" gezocht en op YouTube daar staan wel filmpjes met constructies.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

omdat je met zo een machine mooier de druppel kan fotograferen en gecontroleerd , bv 2 druppen kort of snel achter elkaar aan .
ik heb daar zeker op YT gezocht maar dan zie je wel een constructie maar niet de gebruikte onderdelen of welke printjes en ventielen er gebruikt zijn.
of hou je zo een ding opbouwt .
en zou graag info willen wat ik precies nodig ben.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Als je het simpel wilt houden (naja, relatief dan :)) zou ik gaan voor een oplossing met een tank water onder druk. Als ik even denk aan huis tuin en keuken oplossingen zie ik zo'n simpele hoge druk spuit van de bouwmarkt voor me. Je hebt dan een compacte draagbare watervoorraad op druk. Een ventiel met besturing is het enige wat dan nog nodig is. Wat betreft ventielen gebruik ik in mijn hobby 5V selenoids welke vrij snel schakelen. Icm met de juiste druk of een restrictor kan je dan de druppel bepalen.

Ventiel wat ik bedoel : Afbeelding (https://www.jautsch.de/Elektronische-Me ... entil.html)

Alternatief idee met voor en nadelen: Stalen kogel laten vallen van een electro magneet. Je kan de timing dan perfect bepalen. Meerdere druppels op dezelfde plek is lastiger maar meer magneten naast elkaar kan prima. Nadeel is dat je elke keer de kogels moet plaatsen en voor je foto kan het ook een probleem zijn.
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

@ boko fotografeer zelf druppel met de cognisys stopshot.

Ben op facebook lid van een groep die verkopen een soort van zelfbouw set.

https://www.facebook.com/groups/777078049031350/

hier verkopen ze http://www.mjkzz.com/products/waterdrop.html ook nog met korting geloof ik

met vriendelijke groet

Vincent
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

@ Tadango , die ventielen lijken me prima . het idee met magneten lijken me niet erg geschikt voor mijn doel .

@vincent , ik zal eens jou linkjes gaan bekijken , wie weet is het wat voor me . al vind ik de originele set veel te duur , zeker als je de set met 3 ventielen neemt 900 Euro .

weet heel erg bedankt voor het mee denken en de reacties !
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Photomp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2015 14:46
WoonplaatsCOLON Bussum
CONTACTCOLON

Wellicht iets zoeken wat zodra een lichtstraal onderbroken wordt, met een instelbare tijdsvertraging de flitser wordt ontstoken.

Onderbreken lichtstraal kan een druppel zijn, maar ook een ander voorwerp wat in een vloeistof plonst.

Ik heb zoiets wel eens voorbij zien komen op internet.
EOS 6D / EOS 5D mark II / EOS 1N/E1 | Sigma DG 12-24mm 1:4,5-5,6 II DG / Sigma 24-105mm 1:4 DG Art / Sigma DG 150-500mm 1:5-6,3 APO / Sigma DG 50mm 1:1,4 / Lensbaby / Sirui M-3004X & K-40X | Apple | Adobe Creative Suite CS6

Http://www.photomp.nl
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

klopt Photomp , dat heb ik ook al gevonden en wil hier zeker iets mee gaan doen .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

@ boko dat begrijp ik de Cognisys is prijzig, heb deze na heel lang zoeken ergens tweedehands kunnen kopen.
Ik doelde meer op http://www.mjkzz.com/products/waterdrop.html of deze http://www.hiviz.com/kits/adc.htm allen een stuk goedkoper.


met vriendelijke groet,

Vincent
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar