UV Filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Deze week heb ik nog ergens in een post aangegeven dat ik nooit UV filters gebruik, maar ook geen zonnekap.
Dit vond ik de beste optie, en realiseer mij wel dat dit het grootste risico geeft.
Vanavond wat nachtfoto's geprobeerd te maken, valt mijn tas ineens om...
Mijn 70-200 rolt eruit, toch een erg doffe/harde klap voor een kleine tas dicht bij de grond... :cry:
Ik kijk even, alles ziet er nog ok uit, tot ik mijn lensdop eraf haal, het glas aan diggelen! :cry: :cry: :cry:
Wat zie ik tot mijn verbazing daarna, er zat een UV filter op :o
Zelf wist ik dit niet eens, heb hem pas kort, en eigenlijk nog niet veel gebruikt... :o :o :o

IK PAS MIJN MENING AAN:
ZORG ALTIJD VOOR BESCHERMING! :lol:
Anoniem 4

Welkom bij de Club van Gelovers. Ik gebruik al jaren standaard een filter voor mijn dure objectieven.
Zie geen effect op de beeldkwaliteit of ik moet net die foto nog niet gemaakt hebben waar wel een negatief effect in valt waar te nemen.
Gelukkig mogen we in dit land (nog) van mening verschillen en die mening ook uiten.
Uiteraard is er wel verschil in filters. Ik gebruik geen UV-filters maar clear protection filters.
http://www.hoyafilter.com/hoya/products ... protector/
Die zijn volledig kleurloos in tegenstelling tot UV-filters die altijd wel iets kleuring hebben.
Je kunt het al zien als je een filter op een vel wit papier legt (snelle test voor in de winkel).
Succes met de aankoop van een nieuw filter.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Naar aanleiding van mijn eigen ongeval met met een objectief wil ik mijn vermoeden uitspreken dat de lensdop bij vallen meer kwaad doet dan goed.
De lensdop wordt de lens ingedrukt en al die sluitingsmechanismen drukken dan op het glas. Gelukkig was dat in mijn geval een uv-haze filter die makkelijk vervangbaar is.
Het filter beschermt ook het schroefdraad.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

seoman schreefCOLONNaar aanleiding van mijn eigen ongeval met met een objectief wil ik mijn vermoeden uitspreken dat de lensdop bij vallen meer kwaad doet dan goed.
De lensdop wordt de lens ingedrukt en al die sluitingsmechanismen drukken dan op het glas. Gelukkig was dat in mijn geval een uv-haze filter die makkelijk vervangbaar is.
Het filter beschermt ook het schroefdraad.
Dit kan ik ook bevestigen.
De barsten kwamen uit 1 hoek, precies daar waar het sluitingsmechanisme zat.
Blijft een feit, ik ga mijn lenzen niet zonder dop in mijn tas doen...
Weer een nieuw dilemme erbij!
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Balen en dit geeft zeker weer stof tot nadenken.........
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Canon heeft onlangs nog haar lensdoppen opnieuw ontworpen.
Het veranderde ontwerp lijkt vooral gericht op het handelen van de lensdop icm met een zonnekap.
maar het kan zijn dat ze ook aandacht hebben geschonken aan het indrukken van de dop.

Mijn ongeval was met het oude type lensdop
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

seoman schreefCOLONHet filter beschermt ook het schroefdraad.
Niet als de filtervatting van aluminium is (te makkelijk vervormbaar); een filtervatting van messing is beter.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Yep - waarschijnlijk was er NIETS kapot gegaan als er geen filter op had gezeten. En filters die filterringen naar hun grootje brengen zijn klassiek. Je hebt mij nog niet overtuigd - sterker, het glas van de filter had je frontlens kunnen beschadigen.....

Als het je een gerust gevoel geeft, gebruik dan vooral een filter!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 4

addy101 schreefCOLON... waarschijnlijk was er NIETS kapot gegaan als er geen filter op had gezeten. ... het glas van de filter had je frontlens kunnen beschadigen.....
Van het eerste zou ik graag de wetenschappelijke onderbouwing zien (mag met een linkje). Glas in HD protection filters versplintert niet, maar breekt in stervorm en blijft in tact.
Als de impact zo groot is dat het wel in scherven uiteenvalt, zou ook de frontlens het niet overleefd hebben. Ach, het blijft een persoonlijke keuze.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Er zijn zo veel voorbeelden met verschillende omstandigheden te noemen. Het is en blijft een persoonlijke afweging.

De één durft meer risico te nemen dan de ander, de één is iets voorzichter met zijn spullen dan de ander, de éé'n fotografeert veel binnen de ander veel buiten in de bergen enz enz enz. Op deze vraag is niet één antwoord. :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar