ND grad filters

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Ik wil wat NDgrad filters gaan kopen (1 gewone en 1 reversed). Ik heb al even rond gestruind hier op het Forum. Ik ben al iets wijzer geworden, namelijk ik wil ook een reverse ND grad en ik ben nu op de hoogte van het merk 84.5

Ik had echter nog wat vragen, in een ander topic had ik deze al gesteld maar daarop is geen reactie geweest. Dus ik wijd er maar even een nieuw draadje aan.

Bij een rechte horizon, kun je dan beter een filter met een sterke overgang hebben of met een meer gelijkelijke? Ik hoe van lege landschappen, maar soms staan er toch ergens bomen op de horizon. Gaat er er dan raar uit zien?

Ook ben ik benieuwd welke sterkte jullie adviseren. Ik heb gelezen dat de sterkte van 84.5 tegenvalt. Voor het reversed filter ben ik van plan de 'strong' te kopen, voor de normale ND gras twijfel ik nog tussen medium en strong.

Alvast bedankt voor jullie tijd. Andere zinvolle suggesties hoor ik graag!

Groet,
Ernst-Jan
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Jammer dat hier (nog) niemand op heeft gereageerd. Ben wel benieuwd naar de antwoorden in relatie tot de 84.5 filters...

Groet!
Dward
Anoniem 4

Ik zou wel willen, maar kan niet veel zeggen over die specifieke filters. Zelf gebruik ik filters van Lee. De werking als zodanig is gelijk en daarom durf ik de site van Lee-filters wel aan te raden voor achtergrondinformatie over het gebruik van filters. Wel Engels.
http://www.leefilters.com/index.php/camera/ndgrads
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Zelfde hier gebruik enkel Lee filters. Set Lee 100mm en Lee Seven5 set. De Lee website is informatief. En op youtube is ook erg veel informatie te vinden.
De Lee boekjes Lee inspiring Professionals (1 & 2. zijn ook informatief. Hier verteld te fotograaf wat over de foto en hoe deze tot stand is gekomen. Tevens staat er een afbeelding hoe het filter geplaatst is en welke filters er gebruikt zijn.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Enige tijd geleden heb ik een setje van 84.5 gekocht, ook een grad en een reversed.
Na snel te hebben gekeken heb ik toendertijd voor medium reversed gekozen (nd4) 100mmx 150mm.
Deze is niet heel donker, en ik heb dan ook in de proef opnames geen verandering gezien in bomen die op de overgang stonden.
De nd4 heb ik voor de zachte overgang gekozen omdat ik vaak de overgang van licht in de voorgrond ook beter kan opvangen.
Groeten,

Jichem
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik kan wel zeggen dat je het verschil tussen soft en hard verloop filters wel ziet. De mate is natuurlijk ook afhankelijk van de sterkte. Een 3 stops valt veel meer op dan een 1 stops. Ik heb beide maar gebruik veel meer de soft verloop filters. Echt heel strakke horizons (behalve zee) zijn er niet zo vaak. Het juist plaatsen van een hard filter is dan wel belangrijk en zichtbaar. Heuvels, bomen ed steken vaak wat boven de horizon uit. Wat dan vaak wel goed gaat is bijv een combinatie van soft en 1 stops hard verloop. De reversed heb ik niet. Wel de soft en hard, beide in 3 sterktes.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Dankjullie voor de reacties. Ik was even bang dat mijn vraag onbeantwoord zou blijven. Toch niet dus :)

Voor landschap koop ik dus beter soft filters.
Ik denk dat ik eerst voor medium soft ga en een sterke reverse nd. Om nou direct 'alle' filters te kopen wordt ook wel erg duur voor een arme student ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik zou zeker met 1 of 2 maximaal beginnen. Welke afmetingen ben je van plan te kopen?
Ik heb hier namelijk nog 2 cokin-p filterhouders met 2 adapterringen liggen die ik niet gebruik ter overnamen (pb-tje)

Maar zoals gezegd: koop er eerst 1 of 2 en kijk dan wat je verder nog wilt, of anders wilt hebben.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Guus1972
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2014 12:28
WoonplaatsCOLON Wijchen

Ik heb kort geleden een 84.55 millimeter adapterring, filterhouder en één filter (Grijsverloop ND Medium). Tot die keuze ben ik gekomen, nadat ik Jichem's aanschafverhaal uitgebreid bestudeerd heb. Ik heb geprobeerd een compromis te vinden tussen kwaliteit en prijs. Aan Leefilters was ik qua prijs (nog) niet toe.

Voor mij was het de eerste keer dat ik zo'n filter gebruik dus het is even zoeken. Het filter lijkt niet zo sterk te zijn: dat had ik al gelezen en daarom gekozen voor de Medium versie. Ik zelf zou nog wel een Strongfilter in de collectie op willen nemen. Ik heb het nog niet aangedurfd om met een Hardfilter (dus met een harde overgang) aan de slag te gaan.

Voor de rest vind ik het gewoon een mooi systeem om mee te werken.
Canon Eos D1000 | Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar