Wat voor studioset

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Ik heb vorige week een kijkje genomen bij een aantal ruimtes om te gaan fotograferen bij slecht weer.
Ik wil mij met name richten op portretfotografie.

Overdag zou het eventueel wel lukken zonder extra belichting maar met de donkere dagen op komst en eventueel de mogelijkheid om in de avond uren te gaan fotograferen ben ik toch aan het kijken voor een studio set.

Omdat ik de ruimtes per dagdeel kan huren en er nog meer huurders zijn zat ik te denken aan een draagbare set. Maar is dit handig of een heel gedoe om elke keer in elkaar te zetten?

Wat voor studio set adviseren jullie en waar moet ik opletten?

Alvast bedankt en mocht er meer informatie nodig zijn over de ruimtes b.v. dan hoor ik het graag.

Groeten Anita
Anoniem 4

Geen advies, maar wel een tip.
In de net verschenen Focus (november 2014) wordt veel aandacht besteed aan allerlei vormen van flitslicht.
Ook staat er een artikel in over studioflitsers voor beginners.
https://focusmedia.nl/review/studioflitsers-test.html
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Dank je wel voor de tip!
Anoniem 4

Misschien is dit ook wel interessant voor je en hebben ze misschien leuke aanbiedingen.
http://www.cameratools.nl/extra/workshops/?docid=1515
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou minimaal 3 flitsers adviseren. Bijvoorbeeld een set met 3 x ELC Pro HD 1000 van Elinchtrom. Kost wel wat, maar dan heb je meteen goed spul.
Maar ik denk dat het wat buiten je budget valt, niet?

Het is maar wat je er aan uit wilt geven. Je kunt voor minder geld ook gewoon goed vooruit hoor.
De eerste vraag is wat je wilt. Portretten ten voeten uit tegen een witte achtergrond vragen om meer spullen dan een ingetogen sfeervollere (da's een mening) Maar ter verduidelijking:

46817

Bij de linker gebruikte ik vier lampen, en daar konden er eventueel nog meer bij. Voor de rechter had ik genoeg aan één lamp. Kostentechnisch is die linker wat duurder dan de rechter als het gaat om gebruikte spullen
Het is maar wat je wilt met je uiteindelijke foto's. Voor mijn vrije werk gebruik ik zelden twee of meer flitsers. Eigenlijk meestal maar eentje. Plaatsing van model en objecten t.o.v. de lamp moeten de foto maken. Voor mij als maker is dat een grotere uitdaging dan een berg licht tevoorschijn trekken en het komt wel goed.

Voor mijn werk wil ik nog wel eens met meer dan twee lampen werken. Regelmatig met een stuk of 3. Dit is allemaal op locatie en dat is niet altijd even praktisch. Morgen moet ik een voetballer portreteren en het idee is om dat met drie lampen te doen. Ik heb vanmiddag mijn spullen bij elkaar gezocht en morgen stop ik de auto vol. Ik moet namelijk ook de achtergrond meenemen en een berg statieven. (kan wel een foto posten van de opstelling morgen als ik die niet vergeet te maken)
Het is een foto in een voetbalstadion (omdat het een voetballer is) maar van dat stadion is niets te zien op de foto. Maar ik kan wel vier keer op en neer lopen met alle spullen. Een heel gesjouw dus. Kortom; wil je uitgebreid werken, dan moet je ook bereid zijn te sjouwen. Niet alles met een handvat is portable. Een studioflitser kan licht en compact zijn, maar als je hem wil beschermen stop je hem in een tas. Dan moet er ook nog een statief mee. En als je dat keer vier doet; dan is het zoveel bij elkaar dat het niet echt meer portable is.

Vergeet trouwens ook niet dat een foto met een enkele studioflitsers veel werk en spullen met zich mee kan brengen. Voor de rechter foto in mijn voorbeeld is dat vloertje een stukje partket wat ik speciaal uitleg bijvoorbeeld. Het zwarte doek in de achtergrond hangt ook aan stellage met twee statieven en rechts in de foto staat een reflectiescherm van enkele vierkante meters. Die rechterfoto ziet er misschien simpel uit, maar ook daar zit het nodige werk in
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Hi,
Bij de aanschaf van studio flitsers moet je een paar dingen in overweging nemen.



1. Goedkoop is nagenoeg altijd duurkoop.
Je hoort het vaak maar in dit geval is het waar.
Stel je koopt merk "xxxxxx" een hele set voor 399.00 lijkt erg goedkoop en je gaat aan het werk, al snel wil je een extra softbox, een gridje, barndoors, een striplicht, een beautydish etc. dat loopt vaak flink op. Op een gegeven moment kom je erachter dat het set toch niet voldoet.

Nadeel is namelijk vaak dat de belichting niet egaal is (elke flits is net wat anders), ook is vaak de kleur wisselend per foto of per vermogen.
En dan komt het probleem, je wilt wat beters, in 90% van de gevallen betekend dit dat je alles opnieuw moet kopen, dus niet alleen de koppen maar ook alle accessoires, en daar zit vaak het meeste geld in.




2. Instappers om te beginnen van een groot merk.
Persoonlijk geef ik vaak als advies om de Elinchrom D-lite ones aan te schaffen voor studio werk als je begint.
Qua prijs volledig in lijn met de goedkope series van de andere merken.
100Ws is geen probleem in de studio, buiten het feit dat je op ISO100 meer dan genoeg licht hebt, kun je (indien nodig) met moderne camera's makkelijk op ISO400 schieten.
Vergeet niet dat het verschil tussen 100 en 200Ws maar 1 stop is en naar 400Ws weer 1 stop, dus als je met een gelijke modifier en afstand op de D-lite one F8 haalt is dat met een 400Ws flitser maar F16 (sommige mensen denken dat er veel meer verschil in zit).

Bijkomend voordeel is dat de D-lite one's redelijk ver terug gaan dus je kan wijdopen schieten als je dit wil.



3. Andere accessoires.
Vaak is de reden om niet naar de grote merken te gaan de prijs van de modifiers (accessoires), en dat klopt vaak wel, een jinbei softbox is vaak goedkoper dan Elinchrom. Voor de grote merken zijn er echter vaak meer dan genoeg 3rd party accessoires die met een omzet ring zo op de grote merken passen. Denk bv aan Lastolite.


4. Goed laten informeren.
Kijk goed naar werk van andere fotografen en kijk wat je zelf wilt doen.
Een grote softbox is niet altijd de perfecte keuzen.
Mijn ideale set zou bestaan uit :

3 koppen
3 goede statieven liefst minimaal 1 met boomarm
Een set goede radio triggers, bv Phottix.
1x Beautydish klein met grid
2x reflector set met grid
1x striplight
1x kleine softbox (octa)
1x paraplu (voor als het nodig is om een grote lichtbron te gebruiken).
En natuurlijk een lichtmeter :D


Het beste advies is echter om eerst een keer mee te lopen met iemand, een workshop te doen etc. niet zomaar naar een winkel gaan en blind kopen.
Ik gebruik bv nagenoeg nooit paraplus (ik wil controle over mijn licht), maar je ziet enorm veel sets verkocht worden met paraplus, je kan dat eigenlijk na een paar weken al weer opnieuw gaan investeren.


Hoop dat jullie er wat aan hebben.


MvrGr.
Frank
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik zou heel erg blij zijn met het advies van Frank en Jeroen. Beide niet de minste fotografen.

Alternatief: Wat je wel zou kunnen doen is stap voor stap je setje uitbreiden (financieel) want wat hier even opgesomd wordt is goed voor hartverzakking. Mogelijk dat ik flink op mijn sodemieter krijg van Frank en Jeroen ;) , maar als je al een flitser hebt dan kan je er ook voor kiezen te beginnen met twee goede statieven (1 voor je flitser en 1 voor je modifier), paraplu/softbox. Lastolite Ezybox II kan volgens mij op zowel een strobe, als een flitser worden gezet en is betaalbaar. Als je dan klaar bent voor de strobes, dan kan je een Elinchrom kopen en hoeven de modifiers niet meteen vernieuwd te worden (je moet wel een converter kopen a 45 euro).
Anoniem 4

Ik vrees dat Anita hier al niet meer mee leest, maar heel bruikbare info voor meelezende "verlichters in spé".
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar