welk merk polarisatiefilter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Polarisatiefilter zijn te koop voor weinig of voor krankzinnig veel geld.
Zijn er echt grote verschillen in kwaliteit tussen deze kleine stukjes glas?
Waar zit hem dat dan precies in?
En welke merken/ types zijn dan goed?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Dit draadje volg ik even omdat ik (ook) een polafilter wil kopen.
Om niet twee draadjes over hetzelfde onderwerp te houden stel ik hier maar mijn vraag (ik hoor het wel als Jack not amused is :-) )

Ik zoek zowel een polafilter op mijn sigma 10-22mm als op mijn canon 15-85 mm. Je zou zeggen dat die met een verloopring van 77 mm naar 72 mm (de diameters) op beide lenzen moet passen. Maar je leest ook wel eens dat je voor groothoeklenzen weer aparte filters moet kopen. Wie weet hoe dat zit? (graag ervaringen, op internet is een hoop zin en onzin geschreven)

Nog terugkomend op de vraag. Ik had bij mijn (overleden) canon 17-85 mm een circular pola die ik bij AQ4U had gekocht en was daar best tevreden over. Maar inmiddels ben ik veel kritischer geworden. Ik zal die foto's nog eens opzoeken.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik heb me ooit hetzelfde afgevraagd. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een polarisatiefilter van B + W.
Bevalt uitstekend! Glas is goed schoon te maken, uitstekende kleuren, nooit spijt van gehad.
groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik idem. Na goed inlezen heb ik gekozen voor B&E Kaseman slim MRC. Nooit spijt van gehad.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

ik ken mensen die zeggen dat de kwaliteit van een polarisatie filter niet heel belangrijk is omdat je 'm toch bij goed weer gebruikt.
Ik ken mensen die zeggen dat de kwaliteit van een polarisatie filter wel heel belangrijk is omdat je zo goed mogelijke foto's wilt.
Dat maakt het niet eenvoudiger.

Filters (en dus ook polarisatiefilters) worden zelden getest en als ze getest worden wordt er meestal maar één merk getest. De enige vergelijkende test van polarisatiefilters die ik ken is de test van Lenstip.com. Volgens hun test waren de B+W Slim KSM C-POL MRC en de Marumi DHG Super Circular P.L.D de beste polarisatiefilters. Wat volgens mij een goede vuistregel is, kies voor een gangbaar merk (B+W, Hoya, Marumi, Kenko), kies een multi-coated versie uit een wat duurdere reeks - althans, dat is wat ik doe :D

En de tests:
http://www.lenstip.com/115.1-article-Po ... _test.html
http://www.lenstip.com/119.1-article-Po ... ement.html
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONIk idem. Na goed inlezen heb ik gekozen voor B&E Kaseman slim MRC. Nooit spijt van gehad.
Die had ik ooit ook altijd. Tot dat ik de Hoya HD keer aanschafte voor de 24-70 II en merkte dat deze het ook heel erg goed deed. Zag geen verschil. En persoonlijk vond ik deze ook makkelijker schoon te maken. Bij de overstap naar nieuw systeem heb ik de objectieve dan ook maar voorzien van de Hoya HD.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat houd ik dan maar in gedachten voor als ik eens een nieuwe nodig heb ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Apple schreefCOLONDie had ik ooit ook altijd. Tot dat ik de Hoya HD keer aanschafte voor de 24-70 II en merkte dat deze het ook heel erg goed deed. Zag geen verschil. En persoonlijk vond ik deze ook makkelijker schoon te maken. Bij de overstap naar nieuw systeem heb ik de objectieve dan ook maar voorzien van de Hoya HD.
Volgens mij komt dit overeen met mijn vuistregel :D
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Zelf gebruik ik ook enkel B&W filters. Heeft voor mij ook te maken met de lenzen die ik heb. Op een goeie lens zet je geen filter van een tientje waarbij je weet dat het de kwaliteit naar beneden haalt. Op mijn L glas ga ik dan voor zeker en kies ook hier voor een bewezen goed filter.

In reviews komt Hoya er ook vaak goed vanaf dus dat kan best een overweging zijn. Ga alleen niet voor de hele goedkope die je tegenkomt, je hoort bijna alleen maar slechte verhalen over de aanschaf hiervan.

"Alle waar naar zijn geld" gaat hier zeker ook op :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,
Een paar jaar terug was hier dezelfde discussie. Geen idee meer wat toendertijd de pro's en de con's waren, maar naar aanleiding hiervan heb ik een HOYA pro1 circulair polarisatie filter aangeschaft. Tot nu ben ik er nog steeds dikt tevreden over.

Groetjes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

ik gebruik zelf op mijn L-lenzen B+W slim polafilters, deze bevallen uitstekend. Zelf zit ik nu ook te twijfelen want ik heb sinds kort een tamron 16-300 objectief aangeschaft vanwege het gemak op een zeer zonnige bestemming, omdat ik ook veel visfoto's zal maken op het water ben ik nu ook nog op zoek naar een geschikt polafilter, ik neig naar een B+W maar voor deze lens is dat misschien wat te hoog gegrepen en kan ik ook volstaan met een Hoya filter, daarover lees ik ook goede berichten. Als ik voor een Hoya filter kies, welke is dan in elk geval het beste voor dit objectief, iemand een suggestie?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Apple schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLONIk idem. Na goed inlezen heb ik gekozen voor B&E Kaseman slim MRC. Nooit spijt van gehad.
Die had ik ooit ook altijd. Tot dat ik de Hoya HD keer aanschafte voor de 24-70 II en merkte dat deze het ook heel erg goed deed. Zag geen verschil. En persoonlijk vond ik deze ook makkelijker schoon te maken. Bij de overstap naar nieuw systeem heb ik de objectieve dan ook maar voorzien van de Hoya HD.
Als ik dit eerdere bericht zo lees, kan je prima overstappen op Hoya inderdaad.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Heb gekozen voor Marumi DHG Circular P.L.D erg tevreden over goede balans tussen prijs en kwaliteit.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Vandaag bij Konijnenberg de B+W Cir Pol HTC MRC Nano XS-Pro Digital 72mm Käsemann aangeschaft.
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar