Lenskalibratie

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Heeft er iemand ervaring met het zelf kalibreren van objectieven, bijv met DataColor SpyderLensCal?

Niet dat ik de illusie heb dat ik zelf optimaal kan doen, maar ik zie het dan meer als een check, voorafgaande aan een bezoek aan een expert die de kalibratie wel tot in de puntjes kan uitvoeren.

Alvast dank voor de reacties!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

1. print in hoge resolutie de siemsster:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ar.svg.png" onclick="window.open(this.href);return false;
2. camera op statief
3. camera met USB aansluiten op PC
4. start de EOS-utility
5. plaats de ster op ongeveer 50x de brandpuntsafstand
6. ga naar LiveView via de utility
7. bekijk of er verschil is in scherpte tussen de gewone AF en de contrast AF.
Zo ja, dan de MFA aanpassen tot er geen/nauwelijks verschil in scherpte is te zien.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
HerrieNL
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 19:43
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

50x de brandafstand? Dus 10 meter op een 70-200???
http://www.kesselfotografie.jimdo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@HerrieNL:
Dat wordt inderdaad door Canon aanbevolen.

Bij het testen is het best nuttig om meerdere voorwerpsafstanden te gebruiken; stel dan de MFA in op een gemiddelde of op die van de meest gebruikte voorwerpsafstand.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
HerrieNL
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 19:43
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Ik heb de 5DMK3 deze kan zowel op bv 70mm als op 200 mm gekalibreerd worden.
Dus is dat niet nodig. Maar om eerlijk te zijn, ik heb het laten doen door chipclean.
eenmalige uitgave, maar ik weet wel zeker dat als een foto niet scherp is het aan mij ligt en niet aan mn cam e/o objectieven.
Misschien handig om te zeggen...ik fotografeer in het nightlife circuit met lange sluitertijden en dansende dames ;-)
http://www.kesselfotografie.jimdo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor de prijs van DataColor SpyderLensCal kan FoCal van Reikan kopen voor het zelf (automatisch) kalibreren van je lenzen.
Hans.
Canonflits

De Lenscal heb ik en die werkt, hoewel je even moet wennen om correct af te lezen.
Ik heb ook een programma dat gebruik maakt van het Moire-effect. Via stappenplan kom je tot kallibratie.
Toen ik ooit bij een vakman kwam voor het reinigen van mijn sensor, heb mijn lenzen ook laten kallibreren en................ er zat bijna geen verschil meer in. Ton van Chipclean deed het wel sneller dan ik thuis met mijn lenscal. Wie de lenscal wil kopen, mag me mailen. Geldt ook voor het computerprogramma. Is me allemaal te veel gedoe, hoewel je wel voldoening hebt als je het goed hebt gedaan.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Dank voor jullie reacties!

Ik laat t.z.t. wel horen hoe ik het heb aangepakt en wat het resultaat daar van is.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Inmiddels het setje gekocht en gebruikt

45293

Ik geef toe dat je de controle van de lenscalibratie ook anders en goedkoper kunt aanpakken, maar ik vind het toch een passende investering.

Heb zowel de 300 mm 2.8 van mijzelf als die van Marja gecontroleerd, eerst zonder extender en daarna met de 1.4 x.

Conclusie: beide lenzen staan prima afgesteld.

OK, ik heb nu 5 tientjes (voor niets) uitgegeven, maar hoef nu ook niet naar een professional te gaan (reistijd, kosten en arbeidsloon).

't Is bovendien een leuk klusje om te doen. Ga t.z.t. ook onze andere lenzen checken.

Ben er tevreden mee :D
Groeten, Jaap
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

FoCal is inderdaad erg goed.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Frank Doorhof schreefCOLONFoCal is inderdaad erg goed.
+1, uitstekend en zeer betaalbaar programma
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar