Statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Ik zit in twijfel om een statief aan te schaffen voor mijn Canon EOS 600D.
De reden hiervan is dat ik veel portretfoto's maak van mijn kinderen, en hier meer mee wil gaan doen.
Ik heb vaak bewogen foto's of moet me camera weer ergens neerleggen omdat mijn zoontje is omgedraaid bijvoorbeeld.

Maar nu is mijn vraag natuurlijk waar ik op moet letten bij de aanschaf van een statief.
Ik zal wel eerlijk zijn dat ik niet direct een hele dure wil gaan aanschaffen.

Is een statief met snelkoppeling een aanrader voor mijn camera en doel?
Wat is een goede werkhoogte? Ik ben zelf 1.79.
Een 3 poot statief of juist niet?

Of raden jullie het juist af?

Alvast bedankt.

Groetjes Anita
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je bent 1.79.
Hoe hoog zitten je ogen? Niet bovenop je hoofd toch. Haal er dus eens tien centimeter vanaf. Dan kom je op 1.69. Daarnaast zit de zoeker bovenin de camera en met de koppelstukken kun je er makkelijk nog eens 10 centimeter vanaf halen. Kom je uit op een statiefhoogte van 1.59m. Dat zoekt al anders. Zoek wel naar een statief met een werkhoogte zonder dat de middenkolom is uitgeschoven. Dit scheelt echt in de stabiliteit. En die uitschuifbare middenkolom moet je zien als een noodoplossing voor als het net niet kan.

Een snelkoppeling vind ik altijd zelf wel erg prettig werken. Het maakt het bevestigen echt kinderspel en er zijn goede stevige, vergrendelbare, snelkoppelingen.

Qua 3 poot of niet? Wat had je anders in gedachten? Een monopod zal je niet veel helpen omdat je weg wilt lopen van je camera. Een eenpoot donderd dan best hard om. Twee-poot-statieven ken ik niet. En de sporadische vierpoot is niet echt praktischer dan een driepoot (wel duurder vaak, en soms erg lastig te vinden)

Kies een degelijk statief, dat dan weer wel. Ze gaan een leven lang mee en een instabiel statief is bijna net zo goed als geen statief.
Carbon statieven zijn behoorlijk licht, maar wel duurder. Alluminium is echt niet minder stevig. Prijs is zoals altijd bepalend, maar wanneer je voor een gedegen merk als Manfrotto of Gitzo kiest, dan heb je ook nog het voordeel dat als er eens een odnerdeeltje stuk zou gaan, je waarschijnlijk nog wel een reserveonderdeel kan scoren (een garantie is het niet, maar het is in ieder geval los vervangbaar. D'r zijn fabrikanten bij wie alles zo gegoten zit dat je bij een klein defect al een onbruikbaar statief hebt)

De Manfrotto 055-serie zijn leuke instappers
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Betaalbaar, stabiel en stevig ben ik zelf uitgekomen op een Sirui statief, deze heeft net als de Gitzo statieven draai lock koppelingen in plaats van flip lock (maar met flip lock heeft Sirui ook)

Ik heb deze gekocht: Sirui Universal N 2004 KX Linkje: https://www.digimaxx.nl/shop/statieven- ... tAodR0oAmQ" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan nog een balhoofd of andere statiefkop ?
Voor 230 euro kun je al een prima statief incl balhoofd hebben, ik ben in ieder geval zeer tevreden met de set die ik zelf heb gekocht van Sirui.
Komen compleet met stevige draagtassen, snelkoppelingsplaat en extra onderdelen.

Een statief van 6 tientjes ga je echt spijt van krijgen.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Goedkoop is meestal duurkoop bij statieven weet ik uit ervaring.

Als 2e (;-)) statief heb ik gekozen voor deze. Destijds uitgekozen vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. en vanwege de veelzijdigheid. Hij kan o.a. tot heel laag bij de grond wat soms wel makkelijk is. Verder vind ik de clips om de poten vast te zetten ook erg prettig werken. Als statiefkop heb ik een balhoofd met snelkoppeling. Snelkoppeling vind ik wel een voordeel. dat werkt handig en je hebt meteen de mogelijkheid om de camera snel op het statief te zetten als je even iets anders wilt doen.

Overigens gebruik ik mijn eerste (te) goedkope statief nu nog wel als statief voor mijn off-camera flitser. Dat werkt weer prima.
Gebruikers-avatar
JAM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2012 16:15
WoonplaatsCOLON Enschede

Zelf ben ik begonnen met een heel goedkoop Velbon statief, nog van de chemische film-tijd. Met dit statief (nog steeds te koop voor een paar tientjes) heb ik veel opnames gemaakt, prima ding. Tja, totdat ik een digitale camera kocht met steeds meer en (vooral) zwaardere lenzen. Opeens bleek dit een zwabber-ding en durfde ik soms de camera amper los te laten...

Inmiddels overgestapt op een hele degelijke BENRO, met een balhoofd etc. tegenwoordig heb ik vaak een Tamron 150-600mm op m'n 60D heb zitten en blijkt ook dit statief niet volledig vrij van beweging. Een zuchtje wind zie je echt terug in het beeld. Dus ben ik nu in de weer met een losse afstandsbediening etc. om maar zo min mogelijk trillingen over te brengen.

Moraal van dit verhaal: Al koop je nog zo'n duur statief er is altijd wel een situatie te bedenken waar het net niet brengt wat je wilt.

Mijn advies is daarom, probeer eerst zo'n paar tientjes ding uit (zie de advertenties op de site). Grote kans dat die precies doet wat je wilt. En inderdaad, als je beter wilt (blijft een risico!) is het altijd nog voor de hand en span diensten te gebruiken.

-Jaap-
Wijsheid komt met de jaren.... Ik wacht rustig af!
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

je zou ook een naar 2e hands exemplaren kunnen kijken van Benro, Manfrotto, Sirui. Gitzo is meestal wat prijziger maar daar is de kwaliteit ook naar.
wil je nog meer lezen over statieven dan kan ik je van harte dit stuk aanbevelen: http://www.schoffie.eu/download/Veldgid ... tatief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ook mijn advies is: koop niet een té goedkoop gammel ding, krijg je geheid spijt van.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik heb evt nog een mooi alluminium Gitzo Mk2 Classic Reporter G1224 statief met Novoflex balhoofd Ball 40 en een Feisol Panbase voor een leuk prijsje.

Ik zal hem vanavond weer hier in het daaroor bestemde topic te koop zetten.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Een statief is heel persoonlijk en advies daarom heel lastig.
Zelf in de winkel gaan oriënteren en vergelijken aan de hand van je budget is de beste optie in deze.

Overigens is het nog maar de vraag of een statief je problemen gaat oplossen.
Wat onscherpte betreft bij portretten, dat lijkt me ook een andere reden hebben, dat moet uit de hand toch prima te doen zijn.
Tenzij je onderwerpen bewegen / spelen / rondrennen.
Maar die bewegingsonscherpte los je niet op met een statief. Daarvoor moet je snelle sluitertijden hanteren.

Bovendien is het de vraag of je fotograferen vanaf statief bij portretten wel zo prettig gaat vinden.
Het belemmerd je toch enigszins bij composities maken en je moet met de drie poten tussen en rond je benen toch uitkijken bij bewegen.

Probleem van op en neer lopen zou ik eerder oplossen door middel van aankoop van een schouderriem.
Heel handig, ook voor andere gelegenheden als je camera mee gaat en je behoud je bewegingsvrijheid en is goedkoper dan een statief.
Laatst gewijzigd door 1 op Frank64, in totaal 16 keer gewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Als ik het verhaal zo hoor lijkt het me ook eerder komen door bewegingsonscherpte. Misschien als je een foto plaats kunnen we kijken of je ook echt een statief nodig hebt voor de foto's. Scheelt toch een hoop geld.

Ik heb zelf pasgeleden een Sirui n2204x + k20x aangeschaft. Heb hem nog niet vaak genoeg gebruikt om er echt een mening over te hebben eigenlijk. Maar ben er wel erg tevreden over al. Voor mij was gewicht en grootte (opgevouwen) erg belangrijk waardoor ik voor deze heb gekozen. Mocht ik hier minder waarde aan hechten was ik zeker voor de m3204x + k20x gegaan. Aluminium kan natuurlijk ook, dempt trilling minder en is wat zwaarder dan carbon maar is een pak goedkoper. In het 'mijn laatste aanwinst'-topic heb ik ook een stukje geschreven direct na m'n aanschaf. (laatste post pagina 27 KLIK)
Gr,
Remco.

Flickr
Anita87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2014 14:11

Bedankt voor alle reacties. Ik zal inderdaad eerst goed gaan bedenken wat voor bewegingsvrjheid ik nog heb met een statief. Daarnaast zal het ook absoluut met bewegingsonscherpte te maken hebben. Ik ga in ieder geval even meer info zoeken over een schouderriem.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Voor mij voldoet de nek riem overigens prima, dan hoef je de camera dus ook niet neer te leggen.
Schouderriem zal wel comfortabeler zijn lees ik altijd, vooral met zwaardere combinaties en lange tijd dragen.
Gr,
Remco.

Flickr
mdbphotography

Anita87 schreefCOLONBedankt voor alle reacties. Ik zal inderdaad eerst goed gaan bedenken wat voor bewegingsvrjheid ik nog heb met een statief. Daarnaast zal het ook absoluut met bewegingsonscherpte te maken hebben. Ik ga in ieder geval even meer info zoeken over een schouderriem.
Psst, CarrySpeed FS series ... wel even op Ebay zoeken aangezien ze helaas niet meer geproduceerd worden aangezien ze door Black Rapid werden aangeklaagd door voor mij onbekende redenen.

Black Rapid straps worden ook veel verkocht maar persoonlijk vind ik ze een stuk minder comfortabel en het mechanisme om je camera te bevestigen een stuk goedkoper/minder veilig.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar