Welk pola filter / nd filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

In de komende zomervakantie hebben we een reis gepland naar tenerife en la palma. Tijdens deze reis heb ik heel veel tijd om lekker te fotograferen.
De komende tijd wil ik mijn materiaal een beetje optimaliseren om zo zonder zorgen aan de slag te kunnen.

Het materiaal dat sowieso mee gaat:
6d, 17-40, 70-200f2.8, 150mm macro, 90mm macro, nog te kopen lichtgewicht statief.

Nou wil ik het volgende nog aanschaffen:

- Een polarisatie filter(ik heb een goedkoop ding wat ik zelden gebruikte, aangezien macro toch vooral mijn ding was)
- Een ND filter (liefst een bigstopper, om bewegend water melkachtig te krijgen)

Voor polarisatie filters in de maat 77mm ( voor 17-40 en 70-200) zag ik de volgende opties:
- Marumi Super DHG CPL Filter 77 mm (+/- 110 euro)
- Marumi DHG Circulair Polarisatiefilter 77 mm (+/- 85 euro)
- Hoya Pro1 Digital Circulair Polarisatiefilter 77mm (+/- 100 euro)
- B+W Circulair Polarising MRC 77E(Slim) (+/- 165 euro)

Welke raden jullie mij hier aan ( of andere alternatieven) Het budget is meer rond de 100 euro maar....heel misschien op te rekken.


Voor wat betreft de bigstopper is het budget ook ongeveer 100 euro.
Ik zag het volgende filter dat incl houders ongeveer ook op 100 euro komt.
Iemand ervaring met : 84.5mm X-Stopper Grijsfilter ND1024 Classic

Alvast bedankt voor de antwoorden!!
Groeten,

Jichem
mdbphotography

Met die polar filters heb ik geen ervaring mee maar als ik zo lees zijn de Hoya en Marumi Super DHG echt top dingen ;) Wat betreft de ND filters, die van 84.5mm (merk) worden goed ontvangen overal!
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ik heb zelf de b+w pola, maar dan niet de slim versie. Als ik mijn schroef ND en pola op elkaar doe heb ik wat vignetting op 10mm op crop. Alléén de pola geeft geen vignetting op 10mm. Dus de slim versie is niet nodig. Op 17mm op crop geeft stapelen ook nog een klein vignet dus een slim pola zal op 10mm crop geen verschil maken bij stapelen en nog steeds een vignet geven. Echter wel wat kleiner. 10 mm op crop is dus nog iets meer groothoek dan de 17mm op FF.

Volgens mij is de enige manier om geen vignet te krijgen te werken met schuiffilters, ook voor de pola. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Dit geldt overigens ook voor iedereen die een slim UV filter koopt, ik heb een gewone en deze geeft geen vignet op 10mm dus het extra geld voor een slim kan in de tas blijven en je lensdop past ook nog gewoon.

Als ND heb ik de 10 stops van b+w, deze geeft echter wel een rode gloed. Voor de rest doet die wat die moet doen.
Gr,
Remco.

Flickr
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

RDF schreefCOLONVolgens mij is de enige manier om geen vignet te krijgen te werken met schuiffilters, ook voor de pola. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb een B+W slim polarisatiefilter op de 17-40 en die geeft geen extra vignettering. Maar dat is niet gestapeld met andere filters.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

MvdE schreefCOLON
RDF schreefCOLONVolgens mij is de enige manier om geen vignet te krijgen te werken met schuiffilters, ook voor de pola. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb een B+W slim polarisatiefilter op de 17-40 en die geeft geen extra vignettering. Maar dat is niet gestapeld met andere filters.
Klopt, mijn gewone b+w pola geeft ook geen vignettering op 10mm op crop. Ik bedoelde inderdaad stapelen, pola + nd.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Bedankt voor de reacties tot zo ver. Hopelijk zijn er nog meer gebruikers ervaringen 1
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik gebruik een pola van Hoya en de 9-stops ND500 van LCW.
Over beide ben ik zeer tevreden. De bigstopper van LCW geeft geen rode zweem, eerder blauw, maar is maar minimaal en in de nabewerking te corrigeren.

PS: Een bigstopper is overigens zo donker dat je bij het fotograferen eerst je compositie moet bepalen, moet scherpstellen en dan het filter er op moet schroeven.....anders zie je niets meer en kan de camera niet scherpstellen. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik hoor toch wel veel goeds over de hoya. toch maar proberen! Het nd filter wil ik graag een voorschuif versie zodat ik die set langzaam kan uitbreiden.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Vandaag het cpl filter van marumi gekocht na het proberen via een kennis.
Daarnaast 2 filters van 84.5 gekocht, de bigstopper moet nog even wachten tot ik deze getest heb. (ook al zijn de reviews zeer lovend)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Veel plezier ermee, ik neig ook langzaam naar ND-grads dus laat maar weten wat je ervan vind. Welke filters heb je gekocht?

De LEE filters vind ik zelf eigenlijk te duur dus zou dan voor een van de Cokin series gaan of een van de andere merken zoals 84.5. Ben alleen benieuwd wat je van de breedte van de filters vind bij je 17-40, zag dat de Cokin x-serie 130mm breed was. Vooral met het oog op het stapelen van filters.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik ga ze morgen of overmorgen krijgen. De 17-40 ga ik nog aanschaffen einde van de maand.

Ik heb de volgende aangeschaft en ga nog een bigstopper en mogelijk nd2 en of nd4 aanschaffen:
84.5mm Medium ND Grijsverloopfilter Professional (nd4?)
84.5mm Strong ND Grijsverloopfilter Professional (nd8?)
84.5mm P-type Filterhouder Groothoek (kan 1 filter per keer in, mogelijk schaf ik de andere ook nog aan tzt)

Tot nu toe eigenlijk enkel positieve reacties gelezen. Kwaliteit zeer behoorlijk, zeker ivm de prijs.
En vrijwel geen kleurzweem en scherpte verlies. Overigens heeft 84.5 ook 100mm brede filters.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Heb je gekozen voor een harde of zachte overgang en waarom heb je hiervoor gekozen?

Dit stond overigens op de site over de nd waardes:
Wat betekenen de aanduidingen ‘Light, Medium, Strong’?

De aanduidingen Light, Medium en Strong bij de grijsverloopfilters geeft aan hoeveel licht de filters tegenhouden op het sterkste (donkerste) punt. Deze waarden zijn vergelijkbaar met respectievelijk een ND2, ND4 en ND8 filter, oftewel houden de filters resp. 1, 2 en 3 stops aan licht tegen.
84.5mm heeft er voor gekozen wat meer algemene benamingen te hanteren voor de filters omdat de doelgroep heel breed is: van beginner tot professional. Een aanduiding als ‘Strong’ is makkelijker te begrijpen dan ‘ND8′.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb gekozen voor de zachte overgang. Vooral omdat bij mijn landschappen de lichtovergang ook niet heel hard is. Dit leek mij mooier. Als de kwaliteit van de filters bevalt ga ik ook de reverse soft grad( voor zonsondergang/zonsopkomst), nd grad light en de bigstopper aanschaffen.

Het pola filter heb ik reeds getest en eigenlijk geen scherpte verlies opgetreden. De nd's ga ik vandaag of morgen testen op scherpte. Die bevindingen zal ik nog posten
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Zojuist de medium er tussen gehad bij een macro foto om te kijken in hoeverre de kwaliteit van de lens beïnvloedt werd. En ik moet zeggen dat ik zeer blij verrast ben! Wel een kleine verandering in kleur temperatuur. Een iets koelere tint maar dat is in lightroom wel bij te stellen.

Oftewel ik ga binnenkort ook de andere filters bestellen. Dat durf ik nu wel aan!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Fijn dat je je bevindingen zo snel post! Mocht ik nd-grads aanschaffen zal ik dit merk zeker overwegen.
Gr,
Remco.

Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar