Monopod

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Ik heb nog niet zolang een canon 600D
Nu zou ik grsaag een monopod willen.
Maar welke zou ik het beste kunnen kopen voor deze camera.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten.

Bedankt wederom voor allen info
Canon 600D kitlens 18-55mm
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Een monopod is niet echt camera gebonden.... maar voor een 600D met een "gewone" lens zou ik het niet doen. Een monopod is vooral goed in gebruik met zwaardere lenzen zoals de 70-200 2.8 of iets als een 500 f4 waar de bevestiging onder de lens zit. Een monopod bevestigen aan een camerabody kan maar levert in mijn optiek niet echt een prettige situatie op. Daar is een volwaardig statief een veel betere oplossing.

Feisol is goed en relatief goedkoop, alleen ben je er met alleen een monopod vaak nog niet....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik gebruik een monopod plus statiefkop met snelkoppeling, deze:
http://www.fotokonijnenberg.nl/manfrott ... ic-monopod" onclick="window.open(this.href);return false;
met een joystickkop:
http://www.fotokonijnenberg.nl/manfrott ... statiefkop" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel aan de prijs, maar optimaal bedieningsgemak.
De snelkoppelingsplaat schroef je onder de camera.

Prima oplossing in combinatie met een IS-objectief (IS dus aanzetten) en redelijk snelle sluitertijden (korter dan pakweg 1/10s).
Voor langere sluitertijden is een driepoot wenselijk.

Ik denk er dus anders over dan GdH: omdat een statief ongewenste beweging van de camera tegengaat, ongeacht de grootte of gewicht van de camera-objectiefcombinatie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
wernerfotografie

Niet geheel met gdh eens. Monopod kan je ook gebruik om snelle objecten te "pannen". Ben benieuwd waarvoor TS graag een monopod zou willen gebruiken. misschien kunnen we hem dan wat beter en gerichter advies geven.
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Hoi,

Ik heb zoals bericht een canon 600d en een kitlens 18-55mm, daar ga ik eind deze week een canon lens 55-250mm bij kopen.
Nu had ik van menig kenners vernomen als ik bv naar dierentuin ga en wil inzoomen dan kan een monopod wel uitkomst bieden om bewegingsonscherpte tegen te gaan.
Dus zou ik graag een monopod willen aanschaffen wat redelijk is geprijsd. Mijn budget is niet erg groot.

groetjes John
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ben ooit begonnen met een monopod van €15 via een marktplaats, deet van het moest doen :wink:
Bijvoorbeeld (ken de verkoper niet):
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... C9aJHuH04o" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ik zou eerst eens gaan kijken of je die monopod wel nodig hebt. Dus eerst een paar keer foto's gaan maken zodat je ook went aan 250mm en als blijkt dat het niet gaat kan er nog altijd geld uitgegeven worden.
Zorg wel dat je sluitertijden hoog genoeg blijven om bewegingsonscherpte te voorkomen, dus minimaal 1/200 aangezien de lens IS heeft maar liefst 1/500 zoiets.

Ik heb zelf geen behoefte aan een monopod, maar zou er een overwegen bij erg lange brandpuntsafstanden en een daarmee samenhangend gewicht van de lens. Mijn 70-300 weegt 1kg en dat gaat prima uit de hand.
Gr,
Remco.

Flickr
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Ik bedoel simpelweg dat ik voor een combinatie 600D + 18/55 weinig voordeel voor een monopod zie. Heb je last van bewegingsonscherpte dan is een statief een veel betere optie.
En alle andere genoemde zaken zal je met deze combo amper gaan uitvoeren. Plus het is een dure optie voor een slecht in balans zijnde combinatie.

Met de 55-250 is het al iets zinniger, maar in mijn optiek nog steeds slecht in balans.....
Maar gebruik is natuurlijk bepalend. Voor 80+% van het gewone werk onnodig of is een statief beter.

Hoeveel monopods zie je nou echt in gebruik met dit soort combinaties als je niet langs het circuit zit om te pannen....
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

K'heb een statief én monopod ineen. Benro A2692TB1.
Want dat leek me wel handig.

Monopod welgeteld 1x gebruikt........
Fotografeer eigenlijk altijd uit de hand. Ook met de 70-200 erop.

Het advies van Jan is prima: koop een eenvoudig ding en ervaar of je het wel écht nodig hebt.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ook ik heb vanaf "het begin" een monopod, eerst met de 550D en de 55-250. Gebruikte die combi eigenlijk nooit, enerzijds omdat de combi van camera en objectief gewoon te licht was om lekker op statief te bedienen (dat werkt met een wat gewichtiger combi toch ff lekkerder). Ik ben de monopod pas gaan gebruiken toen ik de 60D (en nu de 70D) in combinatie met m'n 100-400 gebruik. Maar dan heb je het, zoals gezegd, over een heel andere combinatie dan een veel lichtere camera. Ik onderschrijf ook wel dat een monopod lekkerder werkt als je 'm niet aan de camera, maar aan het objectief bevestigd.

Kortom: houd je geld eerst lekker in je zak en probeer eerst eens of je 'm überhaupt nodig hebt. Ik denk van niet ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Het succes van het gebruik van een monopod hangt af van de kop die erop gebruikt.
Een monopod rechtstreeks aan de camera gekoppeld werkt in ieder geval niet.
Zorg voor een flexibele kop, bijv: een Vanguard SBH-100 of iets dergelijks. Je kunt de mono dan ook gebruiken als stabilisator als je gaat filmen.

En ik ben het wel met verschillende van mijn voorgangers eens: bij een kitlens heb je dat ding niet nodig.
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Hoi
Bedankt voor jullie tips. Was inderdaad eerst van plan om te proberen met de canon 55-250 zonder monopod. Maar als het mocht zijn dan heb ik al info. Thx allemaal
Canon 600D kitlens 18-55mm
mdbphotography

Mijn vriendin heeft ook een 55-250 IS op haar 500D, zeker met stabilisatie heb je op 250 nog steeds echt geen monopod nodig. In die situaties dat het te donker wordt heb je toch een statief nodig gezien omdat een monopod maar een deel van de bewegingen verminderd. Je verminderd de beweging omhoog en omlaag (Y as) maar je kunt nog steeds vooruit, achteruit, links en rechts (X en Z) dus heeft het maar in beperkte mate zin.

Ik gebruikte mijn monopod puur alleen met zware lenzen of met de MP-E 65mm macro lens. Je bent sneller met neer zetten en een foto maken maar het vergt wel wat oefening om hem alsnog stil te houden.

Voor jouw doeleinde om in de dierentuin te gebruiken zou ik het niet doen, je sleept het de hele dag mee en je hebt het niet nodig gezien je 600D hoog genoeg in de ISO kan om ook met wat bewolking of schemering nog mooie plaatjes te maken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De vertikale beweging (die met een mono/tripod kan worden tegengegaan) wordt niet door een IS gecompenseerd (behalve bij de EF 100 f/2,8 L IS USM).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mdbphotography

Dat zou goed kunnen, wel zou hij tot 4 stops winst kunnen geven en heeft hij horizontal én verticale panning detectie. Dat laatste lijkt mij dan een beetje onnodig als die bewegingen toch niet tegen worden gegaan door de IS.

Ik heb hem hier liggen en heb juist wel het idee dat hij ook verticaal bewegingen goed opvangt, je hebt een heel rustig zoekerbeeld ook op 250mm.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

boels069 schreefCOLONDe vertikale beweging (die met een mono/tripod kan worden tegengegaan) wordt niet door een IS gecompenseerd (behalve bij de EF 100 f/2,8 L IS USM).
Boels heeft helemaal gelijk.
Om de verwarring nog groter te maken, ook horizontale beweging wordt niet door een IS gecompenseerd (behalve bij de EF 100m met hybride IS).

Het gaat hierbij over de verticale/horizontale parallelle beweging.
De verticale/horizontale kantel beweging wordt wel door een IS gecompenseerd.

Op de website van digitale fotografie tips staat het verschil tussen IS en hybride IS beschreven.

Hans
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Tja... Maar even een voorzichtig tegengeluid over de toepasbaarheid van 1poten dan maar.
Ik heb op een stedentrip een monopod ook wel eens gebruikt direct onder de camera geschroefd en ook nog eens met een groothoeklens. 't kwam meer voort uit het feit dat mijn zware 3 poot niet wenste mee te nemen en ik een 1poot heb liggen. Maar heb er voor 's avonds verschillende keren (en met succes!) gebruik van gemaakt.Zou ik het nog een keertje doen? Misschien wel ja, maar dan zou ik er wel een balhoofd op zetten. Je mist zonder wel wat flexibiliteit in je opstelling. Het voordeel van 1poten is dat ze snel op te zetten zijn, extreem licht zijn en ze nemen weinig plek in (tijdens vervoer maar ook als je de foto neemt heb je niet de 3 poten die elk een kant op staan). Zou een 3 poot een hogere beeldkwaliteit leveren? Ik verwacht van wel ja. Maar ik zou er zelf geen reisstatief voor aanschaffen.

Dit doet uiteraard niets af aan het feit of je er eentje nodig hebt bij het gebruik van je toekomstige lens. En dan sluit ik me aan bij zo'n beetje iedereen hier. Probeer eerst of je je foto's kunt maken zonder een statief in wat voor vorm dan ook.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Waar het uiteindelijk om gaat: de onscherpte veroorzaakt door de beweging van camera en onderwerp gedurende de tijd dat de sluiter open staat in relatie tot de pixelafmetingen van de sensor.

Zie ook de illustraties in:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_dynamics_(aircraft" onclick="window.open(this.href);return false;)
Link werkt niet, zie 3 berichten verder!
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 29 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Als goedkoop alternatief voor de monopod zou je zelf een String Tripod kunnen maken.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

boels069 schreefCOLON Zie ook de illustraties in:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_dynamics_(aircraft" onclick="window.open(this.href);return false;)
Los van het feit dat mijn hart opspringt bij het zien van mijn oude simulatievak... De differentiaalvergelijkingen, etc

Zie ik absoluut niet welke illustraties jouw punt verklaren...? Foute artikel gelinked wellicht?
Of toch nog wat toelichting...
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar