Advies gevraagd m.b.t. ND grad filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Hoi allen,

Weer even een vraagje van mijn kant, ik hoop dat jullie me een stapje verder kunnen helpen. Ik ben de laatste tijd veel bezig met landschapsfotografie, en ga daar ook in onze reis naar Noorwegen eind januari veel mee doen. Het objectief dat ik daar het meest voor gebruik (Canon 17-55mm F2.8 ) bevalt me zeer goed, en zit de laatste tijd dus bijna standaard op de camera. Het enige waar ik tegenaan liep zal waarschijnlijk heel herkenbaar zijn, zonder filter zit je natuurlijk met of een uitgebeten lucht die niet de mooie details toont die je wel ziet, of een onderbelicht landschap, als je instelt op de lucht.
Ik weet dat je hiervoor met HDR kunt gaan werken, maar dit heeft niet direct mijn voorkeur, hoewel gaaf vind ik de resultaten vaak wat onnatuurlijk ogen, en vind ik het leuker te proberen de foto direct zo te maken als ik hem wil zien. Daarnaast werk ik lang niet altijd met een statief, en is dat in sommige situaties ook gewoon niet handig (als ik weer eens met de camera vlak boven het water hang om een mooie weerspiegeling te krijgen, op de boot straks in Noorwegen, etc). Ik wil dit probleen dus niet oplossen met HDR maar met een ND grad filter.

Een opschroef-filfer valt af, omdat je de horizon dan altijd precies in het middel moet zetten, niet flexibel genoeg. Het moet dus een filtersysteem worden, met adapter, filterhouder en rechthoekige filters. Op dit moment wil ik beginnen met 1 ND gad filter, en later wil ik het denk ik gaan uitbreiden, in ieder geval nog met een big stopper en mogelijk met andere grad filters. Ik heb gekeken naar de filters van Lee en van Cokin/Stealthgear. Het prijsverschil is heel fors, wat me toch doet twijfelen, maar ik lees ook veel over de kleurzweem die de filters van Cokin en Stealthgear opleveren, zeker als je gaat combineren, wat ik uiteindelijk toch wel wil doen, al begin ik nu met 1 filter. Ik neig dus toch naar Lee, omdat ik al weet dat ik wil gaan uitbreiden, en het eigenlijk ook zonde vind om iets te kopen waarvan ik nu al weet dat ik er waarschijnlijk spijt van krijg en uiteindelijk de andere, duurdere, variant zal willen hebben.

Ik heb over dit alles op dit moment nog 3 vragen, waarvan ik hoop dat jullie kunnen helpen:

1) Is het verschil in kwaliteit tussen Lee en Cokin/Stealthgear inderdaad het grote verschil in prijs waard? Oftewel, wetende dat ik later zal willen uitbreiden en combineren, zouden jullie me dan aanraden ondanks de prijs voor Lee te gaan?

2) Zou ik om mee te beginnen het beste een hard of een soft grad filter kunnen nemen?
Ik twijfel tussen die twee, meestal heb ik wel een duidelijke horizon, en heb gelezen dat de overgang bij de Lee hard grad redelijk geleidelijk is nog, niet echt 1 strakke lijn, dus ik neig daarnaar, maar heb er nog nooit mee gewerkt, dus zou graag jullie input horen.

3) Zou ik om mee te beginnen beter kunnen kiezen voor een ND 0,6 (2 stops) of een ND 0,9 (3 stops)?
Als ik kijk naar mijn foto's merk ik dat ik vaak het landschap zelf toch wel 3 stops onderbelicht om de lucht mooi te krijgen, en de lucht echt behoorlijk uitgebeten is als het landschap echt mooi is, dus ik zou neigen naar de 3-stops, maar vraag me af of dat in andere situaties dan niet te veel is, en lees ook dat je het verschil van 2 naar 3 stops ook vrij makkelijk digitaal kan "toevoegen". Vind dit dus een lastige, omdat ik nog niet met zulke filters heb gewerkt, en ben erg benieuwd om te horen van mensen die dat wel hebben gedaan welke van de 2 ze uiteindelijk meer gebruiken?

Sorry voor het lange verhaal, en alvast heel erg bedankt voor de input!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Hallo Staartjager,


Heb je toevallig ook al gekeken op http://www.84dot5mm.nl. Schijnt ook goede en betaalbare filters te zijn die geen last hebben van kleurzweem??

Gr. Leo
Laatst gewijzigd door 2 op valkenburg, in totaal 5 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Nee, die kende ik nog niet! Ik ga er direct even naar kijken, bedankt.

Edit: en hoe zit het met Hitech? Die kom ik ook veel tegen, zit qua prijs een beetje tussen de goedkopere systemen en Lee in.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Wellicht heb je hier iets aan
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... r#p1218994" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik gebruik sinds een paar maanden Hitech filters. De foto 's van de zee zijn er bijv mee gemaakt. Ik ben er zeer tevreden over gezien de prijs tov Lee. Ik zou wel een 2 stops nemen als je maar 1 filter zou nemen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik heb voor Lee in plaats van Cokin gekozen wegens kleurzweem bij de laatste.
Ik heb geen ervaring met de nieuwe merken die intussen op de markt gekomen zijn.

Hard- of softgrade is afhankelijk van het merk. Hardgrade van Lee komt overseen met de softgrade van Cokin.
Ik heb daarom gekozen voor hardgrade en ben tevreden met die keuze.

De keuze voor 2 of 3 stopt is erg afhankelijk van de omstandigheden.
Vaak kan je kiezen voor een voordeling starter set met 3 ND grade filters.

Hans.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ikzelf gebruik ook filters van Hitech en ben er zeer tevreden over.
Al heeft de 10 stops ND (geen grad) wel een blauwzeem (maar dit is makkelijk te herstellen in lightroom).
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Kleurzweem op een gedeelte van een foto, zoals bij een ND grade, is een stuk lastiger te corrigeren dan een kleurzweem over de hele foto.

Hans.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Toen ik m'n Lee set net had en de Cokin set nog niet verkocht heb ik ze even naast elkaar gezet voor het raam (misschien heb ik ze hier al eerder geplaatst):

Lee soft ND-grad. 1-, 2- en 3-stops naast elkaar:
Afbeelding

Cokin Z-pro ND-grad 1-, 2- en 3-stops naast elkaar:
Afbeelding

Lee en Cokin Z-pro ND-grad 1-stops naast elkaar:
Afbeelding

Lee en Cokin Z-pro ND-grad 2-stops naast elkaar:
Afbeelding

Lee en Cokin Z-pro ND-grad 3-stops naast elkaar:
Afbeelding

Lee en Cokin Z-pro ND-grad 1-, 2- en 3-stops (gestackt) naast elkaar:
Afbeelding

Zoals te zien, gaat het met de 1- en 2-stops van Cokin nog wel goed, maar de 3-stops vertoont behoorlijke kleurzweem om nog maar niet over de gestackte situatie te spreken...

Dit waren overigens wel Cokin filters van voor de door/herstart, hoe het nu met de Cokin filters is weet ik niet.

Wat ik van de Lee filters heb begrepen is dat bij de soft-grad het verloop over ca 3 cm. plaatsvindt, bij de hard-grad over ca. 1 cm.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Nuttige post, Wieger!! Laat de kleurzweem verschillen wel heel duidelijk zien zo
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Zeker nuttig, en HEEL duidelijk. Ik had inmiddels Cokin al wel ongeveer uitgesloten, maar met het zien van deze foto's is dat nog eens heel sterk bevestigd, die komen er dus niet in. Dan mag het wel goedkoper zijn, maar ik ga echt geen geld uitgeven aan iets dat zo'n kleurzweem geeft, het moet wel goed zijn. De filters van 84.5mm (gekke merknaam!) vind ik er wel interessant uitzien, heb er inmiddels een hoop reviews van gelezen, en daar komen ze erg goed uit, goede kwaliteit en afwezigheid van kleurzweem, en rest gewoon compatibel met de andere systemen (houders enzo), en inmiddels zijn er ook 100mm brede varianten van, gewone ND filters (zonder gradiënt) en een big stopper. En qua budget een stuk beter te doen dan Lee.
Daar ga ik dus nog even over nadenken, wat de beste keuze is, dat of toch Lee. Gelukkig zijn de houders e.d. compatibel met elkaar, dus als ik voor het een kies kan ik ook later zonder problemen filters van de andere kopen.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Nou Staartjager, die reviews hadden mijn ook doen besluiten om de filters van 84.5 aan te schaffen. Alleen PostNL werkt niet echt mee, anders had ik je ook al wat eigen ervaringen kunnen bieden maar helaas. Als het goed is worden ze morgen bij mij aangeboden. Ben ook erg benieuwd naar de praktijk.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Oh, ben benieuwd! Waar heb jij ze besteld? Ga je ze morgen meteen al bekijken en testen? Dan hoor ik heel graag hoe ze jou bevallen namelijk! Wat heb je precies besteld?
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Ik heb ze besteld met camerfilterstore. Alleen kan ze pas in het weekend testen denk ik gezien het tijdstip dat het donker wordt :-(
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Oh, jammer! Als ik nu naar buiten kijk zou ik graag meteen al de filters in huis willen hebben en NU testen, lucht is hier zo gaaf nu! Maar inderdaad, tegen de tijd dat ik thuis ben en tijd heb, is het allang donker helaas.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Zo te zien (aan de foto's bij camerafilterstore) hebben die hard-grad filters van 84.5 wel een harder (korter) verloop dan de Lee hard-grad filters.
Ik vraag me af of dit niet snel te hard is bij een iets minder strakke horizon, vooral in het groothoekbereik.
De soft-grad filters lijken wel vergelijkbaar met de Lee soft-grad filters, misschien zelfs nog wel wat softer.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ja, de hard grad van 84.5mm vond ik er ook te hard uit zien inderdaad, echt een hele strakke lijn, nauwelijks overgang. Denk dat ik dan voor soft zou gaan, als ik die van 84.5mm neem.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Ik heb inderdaad ook de medium en de strong met de zachte verloop besteld. Had in de reviews gelezen dat die in de meeste gevallen het beste was t.o.v. de harde overgangen.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb dit topic ook gevolgd en ben ook aan het overwegen wat te doen..... Lee staat al heel lang op mijn verlanglijstje, maar is zo ontzettend duur. Tenminste.......
Het merk 84.5MM verkoopt ook een Xstopper, een 10-stops grijsfilter, vergelijkbaar met de Big Stopper van Lee. Die kost €144, terwijl de Big Stopper bij Omnifoto €139 kost. Daar is 84.5MM dus niet goedkoper. Wel zijn ze aanzienlijk goedkoper in de filterhouder en de grijsverloopfilters. Maar volgens mij kan die filterhouder van 100mm maar 1 filter dragen, en niet 2 of 3. Is dat bij Lee merken ook zo?

Het merk 84.5MM heeft 3 soorten grijsverloopfilters: de classic, pro en ultimate. Allemaal hetzelfde glas, maar andere maten. De classic is 100mm lang (en 84mm breed), de pro is even breed en 150m lang. Hiermee kun je dus beter de overgang regelen waar jij het hebben wil. De ultimate is 100x150mm, de Lee maat dus, en dezelfde maat als de Big Stopper van Lee en ook de Xstopper van 84.5MM.

Ik heb zelf 2 lensen van 77mm diameter, dus ik denk dat de classic en pro voor mij afvallen, dat is te krap vermoed ik. Ik ben dan beter af met de ultimate. Of zie ik dat verkeerd?
Als ik wel zou kunnen kiezen voor de pro line, heb ik wel 2 filterhouders nodig als ik ook nog de big stopper of xstopper wil gebruiken. En dat kost natuurlijk ook extra geld.

Als ik een set zou aanschaffen die bestaat uit de soft grad medium en strong, én ook de xstopper, inclusief de houder en de montagering, ben ik zo'n €300 kwijt. Dat vind ik nog steeds heel veel geld...... Maar is wel een stuk minder dan Lee, vooral doordat de grijsverloopfilters een stuk goedkoper zijn dan Lee. Voor de 10 stops grijsfilter scheelt dat dus niets.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Je kunt ze ook in de filterhouders van andere merken doen, dus je hoeft niet perse de filterhouder van 85.5 te gebruiken. Als je de 100mm filters gebruikt, kun je ook gewoon de Z-houder van Cokin of de 100mm houder van Lee (of een andere 100mm houder) gebruiken dus. Maar als ik die filterhouder zie op de foto lijken er drie in te kunnen?
Ik zat ook te twijfelen over de maat, ze zeggen dat de 84.5 op alles tot 82mm zou moeten kunnen, maar ik heb een filtermaat van 82mm en denk dat het bij groothoekbereik (17 mm) dan lastig gaat worden. Ik zat dus ook aan de ultimate-reeks te denken. Voordeel vind ik wel dat je kan combineren, dat het dus compatibel is met de andere systemen, dus je zit er niet aan vast en kunt bijvoorbeeld ook de big stopper van Lee nemen als je dit systeem neemt.
Ik denk dat ik zelf voor dit systeem ga, en begin met een adapter, een filterhouder, een soft grad medium en een reverse grad medium, allemaal dan van de ultimate-reeks. Wil er later zeker ook een big/X-stopper bij, maar eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar