UV filter: zin of onzin!?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Roel,

Is dat zo... :D :P

Hertogmpo,
Ik had gehoopt om hier een duidelijk beeld te krijgen voor wat betreft het aanschaffen van een filter/geen filter en wat voor filter. Ik heb alle posten gelezen, maar geen zins een eenduidig antwoord. da's wel jammer.

Stel dat ik besluit om wel een filter te kopen, welke merken zijn dan goed en welke juist niet
Niet lekijk bedoelt, maar dan lees je toch echt niet helemaal goed in mijn ogen. :wink:

Ik verwijs om te beginnen, niet voor niets naar de merken B&W en Hoya. Deze merken leveren over het algemeen goede en degelijke filters. Deze zijn vaak wel wat duurder in aanschaf, maar dat betaalt zich op termijn ruim terug qua kwaliteit. Een tip: Bezuinig nooit op een filter, als je er echt een nodig hebt.

Zoals je in mijn vorige post al wel kon lezen, gebruik ik zo min mogelijk filters. Dit, omdat ik het bij portretfotografie niet vaak nodig heb en omdat ik van mening ben dat je altijd wel iets van optische kwaliteit inboet.

Nogmaals, als je de volgende filters in je tas hebt, dan kom je in mijn ogen al héél ver: clear filter, circulair polarisatie filter, grijsfilter en grijsverloopfilter.

Waar gebruik ik ze voor?

- Een clear filter puur ter bescherming van het glas van het objectief, bijvoorbeeld op 't strand vanwege stuivend zand.
- Een circulair polarisatie filter, gebruik ik meestal om reflecties te verminderen. Bijvoorbeeld een portret door een autoruit gefotografeerd...
- Een grijsfilter, gebruik ik bijvoorbeeld om met grotere diafragma openings te kunnen werken; al dan wel of niet (synchronisatietijd...) met flits.
- Een grijsverloop filter, gebruik ik bijvoorbeeld om het contrast tussen het land en de lucht in balans te brengen als het dynamisch bereik voor je beeldsensor te hoog is.

Maar nogmaals: Ik gebruik filters heel weinig. Bovendien, vind ik, is dat een UV filter niet in een fototas thuis hoort. Ik vind het UV filter de grootste onzin. 8) :)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

...
Laatst gewijzigd door 1 op jjas, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Oeps....laat maar :oops:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar