high speed sync

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ben aan het kijken voor een flitser op me 650D.

Gaat om de volgende flitsers:
430 ex ii of Metz 44 af-1

-Metz heeft een Richtgetal van 44 ,Canon 43
-Canon is een stuk duurder (100euro)
-Metz heeft GEEN high speed sync.
-Allebei kantelbaar / e-ttl

In welke situatie's zou je high speed sync kunnen gebruiken?Op google kom ik alleen op engels beschreven site's uit.Kan alleen geen engels :mrgreen:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Als je wat meer achtergrondinformatie zoekt:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=45489" onclick="window.open(this.href);return false;
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Pieterr schreefCOLONAls je wat meer achtergrondinformatie zoekt:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=45489" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt Peter!

Die had ik al gelezen,Alleen weet ik nog steeds niet in welke situatie's ik het dan zou kunnen gebruiken.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Zoals ik het lees, in die situaties waarbij je een snelle sluitertijd nodig hebt, ik noem maar wat, een auto die met hoge snelheid voorbij rijdt en die je wilt bevriezen.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Op youtube staat goede uitleg van adorama tv... Door mark wallace
http://youtu.be/r5kh2PyR99U" onclick="window.open(this.href);return false;
Apple fan, Canon volger...
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Oke,je kan met kortere tijden flitsen.

Alleen wat is de verschil of je met 1/60 of 1/400 afdrukt?
De flits "bevriest" toch altijd?

Wil dat zeggen dan dat de flitser bij kortere tijden gebruikt kan worden?

ik snap het niet helemaal. . :mrgreen:
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

psycho-tr schreefCOLONOke,je kan met kortere tijden flitsen.

Alleen wat is de verschil of je met 1/60 of 1/400 afdrukt?
De flits "bevriest" toch altijd?

Wil dat zeggen dan dat de flitser bij kortere tijden gebruikt kan worden?

ik snap het niet helemaal. . :mrgreen:
High speed sync gebruik je als er te veel licht is en je en snellere sluitertijd moet gebruiken dan ong 1/200 van een seconden bv buiten op een zonnige dag.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

psycho-tr schreefCOLONOke...Wil dat zeggen dan dat de flitser bij kortere tijden
Toch ff de video kijken
Is voorbeeld van wat jjas ook net aangeeft...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zou niet zonder high speed sync willen/kunnen. Vooral bij inflitsen bij tegenlicht.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

De high speed staat ook alleen voor de snellere sluitertijden die je kan gebruiken het flits licht is juist langer.
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

wibo53 schreefCOLON Toch ff de video kijken
Is voorbeeld van wat jjas ook net aangeeft...
Misschien is het handig om eerst even goed te lezen wat de TS in zijn eerste bericht schrijft voor je hem tot twee keer toe aanraadt een Engelstalig filmpje te bekijken?

Uit zijn eerste bericht in dit onderwerp:
psycho-tr schreefCOLONOp google kom ik alleen op engels beschreven site's uit.Kan alleen geen engels
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hey Psycho-tr,

het fijne aan high-speed sync. is dat je sneller dan 1/250ste kan flitsen..
een "gewone flitser" kan maar flitsen tot 1/250 sluiter.. als je hier overheen gaat dan is een deel van de foto niet belicht door de flitser omdat het gordijn sneller voor de sensor komt dan het flitslicht op de sensor komt..
bij high-speed sync. zegt de camera in principe tegen de flitser die die een foto maakt voordat deze daadwerkelijk gemaakt word en krijg je geen half flits belichte foto's omdat de flitser IETS voor dat de camera zijn werk doet al flits waardoor het licht wel nog waarneembaar is voor de camera.

hoop dat je hier iets van snapt, zo niet probeer ik het anders uit te leggen.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Thuispapa schreefCOLON
wibo53 schreefCOLON Toch ff de video kijken
Is voorbeeld van wat jjas ook net aangeeft...
Misschien is het handig om eerst even goed te lezen wat de TS in zijn eerste bericht schrijft voor je hem tot twee keer toe aanraadt een Engelstalig filmpje te bekijken?

Uit zijn eerste bericht in dit onderwerp:
psycho-tr schreefCOLONOp google kom ik alleen op engels beschreven site's uit.Kan alleen geen engels

:D

Heb heel film afgekeken inclusief weglopende hond:)

Alleen word niet veel wijzer van dat plaatjes kijken.

Dus het zou van toepassing kunnen komen bij rally/wegrace evenementen?

Dan weet ik wat mij betreft genoeg,Moet er een hebben met high speed sync dus.

Bedankt voor de reactie's en moeite!
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Billie-90 schreefCOLONhey Psycho-tr,

het fijne aan high-speed sync. is dat je sneller dan 1/250ste kan flitsen..
een "gewone flitser" kan maar flitsen tot 1/250 sluiter.. als je hier overheen gaat dan is een deel van de foto niet belicht door de flitser omdat het gordijn sneller voor de sensor komt dan het flitslicht op de sensor komt..
bij high-speed sync. zegt de camera in principe tegen de flitser die die een foto maakt voordat deze daadwerkelijk gemaakt word en krijg je geen half flits belichte foto's omdat de flitser IETS voor dat de camera zijn werk doet al flits waardoor het licht wel nog waarneembaar is voor de camera.

hoop dat je hier iets van snapt, zo niet probeer ik het anders uit te leggen.. ;)

gr. Michel
Hier wil ik graag op inhaken. Je flitssynchronisatietijd word voornamelijk bepaalt door je camera en niet door je flitser.
High speed sync houd in dat hij blijft flitsen zolang je sluiter open staat dus niet alleen vlak voor je sluiter open staat.
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Oke hier gaan we dan, wanneer gebruik je HSS, nu dat is in het geval zijn als er veel licht is en je wilt toch flitsen...hé? Veel licht en toch flitsen, ja dat klinkt stom, maar zo gebruik je HSS bijvoorbeeld wel. Ik zal het uitleggen. Je wilt een bruidje fotograferen, maar er is veel omgevingslicht aanwezig door bijvoorbeeld de zon. De hoed van de bruid maakt wel een schaduw op haar gezicht. Met de sluitertijd bepaal je de hoeveelheid omgevingslicht en omdat je veel scherpte diepte wilt staat je diafragma op F4 of zelfs F2.8, dan is een sluitertijd boven de 1/250 heel normaal.
Omdat tevens wilt flitsen om het gezicht van de bruid goed te belichten (die valt anders in de schaduw van de hoed) is HSS zeer welkom omdat je flitser dan gewoon werkt als je boven de 1/250 sluitertijd gaat.
Je gebruikt HSS niet als je op afstand met een telelens een rally auto op snelheid aan fotograferen bent. De flitser is niet zo krachtig, het wordt dus vaak toegepast bij portret waarbij de afstand 3 a 4 meter van het jou en het model is.

Tevens wil ik je een advies geven, ik weet niet wat je budget is, maar ik zou ook naar de Phottix Mitros kijken.
Deze is qua prijs wel hoger dan de Metz (vergelijkbaar met de Canon 430EX II).
Deze flitser heeft een hoog richtgetal 58.
Deze flitser heeft een snelle herlaad tijd.
Deze flitser heeft een handige batterij meter zodat je tijdens een fotoshoot weet hoeveel er in je accu's zit.
Deze flitser heeft een remote control functie (zowel master als slaven) die je met je 650D kunt gebruiken, of wel je hebt geen extra zender/ontvanger nodig met de 650D en je kunt de flitser off camera aansturen met de pop-up flitser van de 650D (als je er aan toe bent natuurlijk).
Ik heb deze flitser zelf getest en vind het een zeer prettige flitser om mee te werken!
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

mmuetst schreefCOLONOke hier gaan we dan, wanneer gebruik je HSS, nu dat is in het geval zijn als er veel licht is en je wilt toch flitsen...hé? Veel licht en toch flitsen, ja dat klinkt stom, maar zo gebruik je HSS bijvoorbeeld wel. Ik zal het uitleggen. Je wilt een bruidje fotograferen, maar er is veel omgevingslicht aanwezig door bijvoorbeeld de zon. De hoed van de bruid maakt wel een schaduw op haar gezicht. Met de sluitertijd bepaal je de hoeveelheid omgevingslicht en omdat je veel scherpte diepte wilt staat je diafragma op F4 of zelfs F2.8, dan is een sluitertijd boven de 1/250 heel normaal.
Omdat tevens wilt flitsen om het gezicht van de bruid goed te belichten (die valt anders in de schaduw van de hoed) is HSS zeer welkom omdat je flitser dan gewoon werkt als je boven de 1/250 sluitertijd gaat.
Je gebruikt HSS niet als je op afstand met een telelens een rally auto op snelheid aan fotograferen bent. De flitser is niet zo krachtig, het wordt dus vaak toegepast bij portret waarbij de afstand 3 a 4 meter van het jou en het model is.

Tevens wil ik je een advies geven, ik weet niet wat je budget is, maar ik zou ook naar de Phottix Mitros kijken.
Deze is qua prijs wel hoger dan de Metz (vergelijkbaar met de Canon 430EX II).
Deze flitser heeft een hoog richtgetal 58.
Deze flitser heeft een snelle herlaad tijd.
Deze flitser heeft een handige batterij meter zodat je tijdens een fotoshoot weet hoeveel er in je accu's zit.
Deze flitser heeft een remote control functie (zowel master als slaven) die je met je 650D kunt gebruiken, of wel je hebt geen extra zender/ontvanger nodig met de 650D en je kunt de flitser off camera aansturen met de pop-up flitser van de 650D (als je er aan toe bent natuurlijk).
Ik heb deze flitser zelf getest en vind het een zeer prettige flitser om mee te werken!
Heel helder uitleg!

Bedankt daar voor.

Heb de resultaat van je test gelezen op je site.
Weet je zelf ook hoe de garantie is gesteld van de flitser?

Ander alternatief is de Metz -52 voor 239,- met een richtgetal van 52 en HSS.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar