Uv filter en zonne kap?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Deborah.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2013 16:39

Hoi allemaal!

Kan je zowel een uv-filter als zonnekap gebruiken? Of wordt dit afgeraden?
Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ja hoor, dat kan. Als je wilt kan je zelfs meerdere filters op elkaar schroeven én de zonnekap gebruiken.

Waarom zou het afgeraden worden?
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
Deborah.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2013 16:39

Oke bedankt!
Dat weet ik ook niet, ik dacht dat het elkaar misschien in de weg zat oid. Blij dat het nu opgehelderd is :)
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik zou geen meerdere filters op elkaar plaatsen zie ze maar weer los te krijgen .en een zonnekap wel altijd gebruiken
ik wel tenminste. en waarom een uv filter kost alleen maar licht

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Een uv filter heeft eigenlijk weinig nut. Digitale camera's hebben geen last van UV straling. Hooguit ter bescherming van de frontlens zou je dat kunnen doen. Mijn ervaring leert dat een zonnekap daar beter voor is. Alles wat daar langs komt en door de frontlens gaat, had ook met een filter wel de frontlens doorboord.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Deborah.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2013 16:39

Ik heb de uv filters er eigenlijk voornamelijk op tegen krasjes..
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Je kunt zelfs een scheur in je frontlens hebben zonder er last van te hebben. Kleine krasjes zie je ook niet. Maar goed, om terug te komen op je vraag: ja, je kunt ze tegelijk gebruiken.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat voor krasjes?

Er zijn best situaties denkbaar waarbij een UV filter logisch is, zoals op het strand als het waait. Vaak is het niet nodig en naar mijn mening biedt een zonnekap in de meeste situaties meer bescherming dan een UV filter. Bovendien zorgt een zonnekap in veel situaties voor betere foto's, dus is een zonnekap een no-brainer.

Als je een UV filter gebruikt, moet je wel een goede gebruiken want een slecht filter kan effect hebben op de kwaliteit van je foto's.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ik zou dat ook niet doen. Zoals al eerder
geachreven, het filter is waarschijnlijk inferieur aan (glas) kwaliteit en stoort de foto door licht weg te nemen en reflecties te veroorzaken. Maar het is jouw keuze.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONEen uv filter heeft eigenlijk weinig nut. Digitale camera's hebben geen last van UV straling. Hooguit ter bescherming van de frontlens zou je dat kunnen doen. Mijn ervaring leert dat een zonnekap daar beter voor is. Alles wat daar langs komt en door de frontlens gaat, had ook met een filter wel de frontlens doorboord.
Ik heb 3 jaar lang geen enkel 'probleem' gehad met stof in mijn 15-85 waar vrijwel altijd een UV filter op zit. Nu 1 keer een vakantie van 3,5 week zonder filter en ik zie opeens een stuk meer stof achter het front element.
Mijn 100-400, beter bekend als 'the dust pump' is vanaf het begin af aan voorzien van een UV filter, ik heb daar vrijwel geen last van stof in 4 jaar tijd.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Slecht advies om meerdere filters op elkaar te draaien. Dat kan natuurlijk wel, maar probeer ze daarna maar weer eens van elkaar te krijgen. Dat was voor mij eens maar nooit weer!! :) :)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Afotos schreefCOLON
VFRood schreefCOLONEen uv filter heeft eigenlijk weinig nut. Digitale camera's hebben geen last van UV straling. Hooguit ter bescherming van de frontlens zou je dat kunnen doen. Mijn ervaring leert dat een zonnekap daar beter voor is. Alles wat daar langs komt en door de frontlens gaat, had ook met een filter wel de frontlens doorboord.
Ik heb 3 jaar lang geen enkel 'probleem' gehad met stof in mijn 15-85 waar vrijwel altijd een UV filter op zit. Nu 1 keer een vakantie van 3,5 week zonder filter en ik zie opeens een stuk meer stof achter het front element.
Mijn 100-400, beter bekend als 'the dust pump' is vanaf het begin af aan voorzien van een UV filter, ik heb daar vrijwel geen last van stof in 4 jaar tijd.
Lijkt me niet dat door het weghalen van je uv-fliter stof achter je frontlens krijgt. Je krijgt er eerder last van, zoals bij de 100-400mm (en ook de 15-85mm)door het heen en weer schuiven van de lens, vandaar ook "dustpump".

Ikzelf gebruik geen uv-filters alleen een zonnekap.
Uv-filters zouden bv. handig kunnen zijn idd op het strand, waar fijne zandkorreltjes, ondanks de kap, op je lens kunnen gaan zitten en bij het schoonmaken kunnen krassen. Gelukkig bestaan daarvoor ook handige oplossingen voor.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Ik maak nogal wat foto's van honden en ons dochtertje van 1 jaar. In beide gevallen komen er nogal eens lichaamsdelen in aanraking met de lens als je ze niet verwacht. Vieze hondenneuzen, likkende hondentongen en plakkerige kindervingertjes houd ik liever van de lens af. Een zonnekap zoals ik die op mijn 70-200L F4 heb scheelt, maar beschermt helaas niet tegen een tong. Bij mijn 24-105 haalt de zonnekap nauwelijks iets uit als het om hondenneuzen, tongen en kindervingertjes gaat.

Ik zie in de verschillende tests (link hierboven maar ook bijvoorbeeld van Digitalrev) slechts een beperkte invloed van een goed UV-filter op de beeldkwaliteit.
Het feit dat ik dit als hobby doe en me dus niet druk maak over subtiele verschillen in kleur maar wel over het prijskaartje van een beschadigde lens speelt een belangrijke rol in mijn afweging om toch bewust altijd een UV-filter plus zonnekap op mijn lens te houden.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jef-W schreefCOLON Lijkt me niet dat door het weghalen van je uv-fliter stof achter je frontlens krijgt. Je krijgt er eerder last van, zoals bij de 100-400mm (en ook de 15-85mm)door het heen en weer schuiven van de lens, vandaar ook "dustpump".
Als er geen enkele relatie is tussen stof en het wel/niet hebben van een UV filter en dit enkel of hoofdzakelijk te relateren zou zijn aan het in/uitschuiven van de lens, dan zou ik mijn lenzen in de afgelopen jaren dus amper in/uitgeschoven moeten hebben. Is dat waar je heen wilt?
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

jonggolde schreefCOLONSlecht advies om meerdere filters op elkaar te draaien. Dat kan natuurlijk wel, maar probeer ze daarna maar weer eens van elkaar te krijgen. Dat was voor mij eens maar nooit weer!! :) :)
Dat was geen advies. Ik vertel alleen wat er mogelijk is. Ik persoonlijk vind het advies om een UV filter ter bescherming aan te brengen slecht. Wel goed lezen wat er staat graag.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

@Afotos

Ik zie eigenlijk geen relatie tussen stof op je lens en dat het daar naar binnen gaat iig., dus mijnsinziens heeft een UV-filter daar geen bijdrage in.
Je frontlens is daar toch goed afgesloten.

Lijkt me daarom eerder aannemelijk dat het stof via de zijkanten naar binnengaat. Geen stof in de lens wil niet zeggen dat je de lens nauwelijks in-uitschuift.

Gebruik zelf de Canon 24-70mm I zonder uv-fliter en heb hierin ook geen stof zitten.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Een zonnekap is voldoende. Een uv filter kan voor mindere scherpte, kleuren en flare zorgen.
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jef-W schreefCOLON@Afotos

Ik zie eigenlijk geen relatie tussen stof op je lens en dat het daar naar binnen gaat iig., dus mijnsinziens heeft een UV-filter daar geen bijdrage in.
Je frontlens is daar toch goed afgesloten.
Zie hier het front element van een 15-85mm lens.
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses ... t-1200.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Op 3 uur zit een klein gaatje.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik gebruik op mijn 18-55 zowel zonnekap (is heel kort hoor) als UV-filter.
En aangezien ik de flitser eigenlijk nooit gebruik, kan de zonnekap prima blijven zitten.

De filter puur omdat ik veel Graffiti foto's maak en dus ook regelmatig verf om me heen zie / krijg.
Dan loop ik liever het risico om verf op mijn filter te krijgen dan op mijn frontlens.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar