Batterijen in flitser werken maar kort, hoe kan dat?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb een speedlite 430exII, en al vanaf het begin merk ik dat ik maar heel weinig foto's kan maken met de flits, als ik volledig opgeladen batterijen gebruik. Ik had eerst duracels (oplaadbaar) en die heb ik vorig jaar vervangen door twee betere sets (althans volgens de vakhandel).

Ik heb nu:

- één set van panasonic, type evolta. Gegevens op de batterij: AA HR6, HHR-3MVE, Ni-MH 1,2V, Up to 2050mAh, min. 1950mAh.
- één set van GP, type 2700 (hoorde destijds bij de oplader). Gegevens op de batterij: AA HR6, 270 AAHC, 1,2 V TYP. 2600mAh.

Vanochtend heb ik in de Hortus in A'dam mijn flits gebruikt bij het maken van macro's. Ik heb op de flits dan een Gary Fong bouncer, ik weet niet of dat uitmaakt voor het verbruik (ik kan het me niet voorstellen....).
Beide sets waren volledig opgeladen, al was dat wel al enkele weken eerder gebeurt. In de tussentijd hebben beide sets batterijen in een bewaardoosje gezeten dat ik heb gekocht bij de fotovakhandel. Ik heb de batterijen dus pas voor het gebruik in de flitser gedaan.
De set panasonics ging het langst mee, ik heb er tussen de 25-30 foto's mee kunnen maken, toen was de set leeg. De set GP's heb ik er toen in gedaan, maar die ging maar 5 foto's mee.

Ik was er helemaal gefrustreerd van.

Wat doe ik fout? Heb ik de verkeerde batterijen? Of gebruik ik de flitser misschien verkeerd? Ik gebruik hem eigenlijk altijd op de ETTL stand (ik ben nog geen flits-virtuoos), ik pas het zoombereik aan (als hij dat niet automatisch doet), en soms corrigeer ik de lichtwaarde met 1 of 2 stops (weet niet eens of dat zo heet, maar begrijpen jullie wat ik bedoel)?

Ik heb gemerkt dat mijn foto's er wel mooier door worden, met de flits, zeker als ik de Gary Fong gebruik. Maar dan wil ik wel heel graag dat de batterijen iets langer mee gaan.

Wie kan me helpen?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

Jasmino schreefCOLON Wat doe ik fout? Heb ik de verkeerde batterijen?

Wie kan me helpen?

alternatief is een setje sanyo eneloops kopen. die lopen veel minder snel leeg.

als je op het forum zoekt op eneloop kom je zat tegen.
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

douw er eens een gewoon setje penlights in en kijk eens hoe lang het dan meegaat. Als het dan veel langer is, dan pleur je oplaadbare batterijen maar weg. :D

Een goede lader is trouwens minstens zo belangrijk
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Misschien gebruik je je accu's te weinig? Heb zelf een hele verzameling van diverse accu's, te veel voor normaal gebruik, en herken je verhaal. Als ik ergens heen ga waar ik denk veel foto's te gaan maken, dan laad ik er een heleboel weer op en als ik ze moet gebruiken dan doen ze het vaak niet zolang. Behalve de set die eigenlijk altijd in de flitser zit, die houden het het langste vol. Ook al zouden moderne accu's geen last meer mogen hebben van geheugen effect, heb ik het idee dat regelmatig helemaal leeg gebruiken en weer volledig opladen het beste is voor de levensduur en capaciteit. Stilstand is achteruitgang.

In het verleden (± 4 jaar) een aantal sets bij de Ikea gehaald, deze hadden niet de hoogste capaciteit maar wel het minste last van zelf ontladen. Wat is wijsheid, af en toe een goedkope set aanschaffen of eenmalig een hele dure set?
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor het noemen van de eneloop batterijen, ik heb met de zoekfunctie een topic gevonden met veel informatie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 8&t=100657" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had eerder al gezocht, maar deze nog niet gevonden.

Inmiddels heb ik bij Nkon een lader besteld met 12 eneloop batterijen, en een handige houder. Ik ben heel benieuwd! Ik ga morgenavond voor een lang weekend weg met een vrienden om vooral te fotograferen, dus ik heb ervoor gekozen om de batterijen morgen in Eindhoven op te halen. Kost wel behoorlijk wat tijd, maar dan kan ik ze gelijk gebruiken de komende dagen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Daar ga je geen spijt van krijgen, ik flits me suf met die batterijen.

Heb je de Powerex lader gekocht?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb de Memorex Pro1 Geniux lader gekocht, en volgens hun informatie is dat exact dezelfde als de Maha powerex, alleen met een ander merk erop. Deze was namelijk een paar euro goedkoper vanwege een goede inkoopdeal (volgens de website). En aangezien ik mezelf niet onnodig geld uit de zak wil kloppen........ Ik las op verschillende links dat het de beste lader is. Ik zal wel goed de handleiding moeten lezen, want het is nogal abracadabra voor mij met al die mogelijkheden..... Als ik er niet uitkom, meld ik me hier weer!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Jasmino schreefCOLON...Beide sets waren volledig opgeladen, al was dat wel al enkele weken eerder gebeurt...
Hier gaat het inderdaad mis. GP's ben ik sowieso geen fan (meer) van; die andere ken ik niet. Maar veel accu's lopen gewoon na het opladen leeg, zonder dat ze gebruikt worden. Daar hebben die Eneloops geen last van. Dat is een goede keus dus.

Succes met flitsen verder!
Canonflits

Ik gebruik alleen maar Eneloop batterijen. Hiervoor al genoemd.

Ik heb daar een snellader van Sanyo bij. Mijn redenatie hetzelfde merk zal wel het beste zijn en dat is ook zo!

Als ik snel wil flitsen, dan gebruik ik mijn GODOX PB820 accupack! Dat levert heel veel zeer snelle flitsen op! Is wel een heel gewicht aan je nek.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik leer hier over accessoires waar ik echt nog nooit van gehoord had, laat staan gezien heb..... Zo'n 2 weken geleden had ik nog nooit gehoord van tussenringen, nu heb ik zo'n setje in mijn bezit. Eneloop batterijen waren eerder vandaag al nieuw voor me, net zoals dat ik leerde dat sommige batterijen leeglopen en andere dus niet (of minder snel). En die staan ook al in bestelling nu. Jullie kosten me een kapitaal hier :mrgreen:
En nu weer zo'n godox accupack, dat moest ik even googlen. Wat een apparaat... maar dat gaat hem voor mij niet worden, daarvoor flits ik nog net wat te weinig.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Canonflits schreefCOLONMijn redenatie hetzelfde merk zal wel het beste zijn en dat is ook zo!
Want? Wie zegt dat? Of vind jij dat?

Enne, Jasmino, snel stoppen met lezen dan... :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik gebruik ook de Eneloop batterijen, goede keus. Heb destijds de Maha Powerex C9000 lader erbij aangeschaft.

Met die Eneloop's kom je iig niet meer voor verassingen te staan.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Goed bovenstaande ervaringen te lezen.


"Helaas" heb ik een maand of 3 geleden GP 2700 batterijen met een Varta lader aangeschaft :D

Ik herken met niet in de problemen welke door Jasmino worden aangekaart met de GPs. Dat zegt natuurlijk niets maar toch...

Zojuist heb ik de proef op de som genomen en heb ik mijn externe flitser los laten gaan inclusief de, ruim een maand ongebruikte, GP batterijen. 71 Keer geflitst op vol vermogen waarna de flitser "Overheated" aangaf en ik er maar mee gestopt ben.

Ook dit zegt natuurlijk niets, het is allemaal vrij nieuw spul maar ik wilde dit gewoon even met jullie delen :D


Mochten ik zelf tegen problemen aanlopen dan weet ik nu in ieder geval welk merk ik hebben moet.

Groet
Marco
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Die GP2700 accu's had ik ook voor ik Eneloops had. Na verloop van tijd (ongeveer een jaar) moest ik ze voor elke sessie opladen, totdat ze helemaal niet meer op te laden waren. Dat heb ik met geen enkele andere oplaadbare accu ooit gehad. Vandaar voor mij geen GP meer.
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

alles over de eneloops is al gezegd, het zijn mi gewoon de allerbeste. goede lader erbij en je kan flink vooruit. heb bijna alles op batterijen thuis nu op eneloops, dat is even een investering, maar qua levensduur wat een stuk langer is en stressniveau wat een stuk omlaag gaat zeker de moeite waard:P
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

MarcoEOS550D schreefCOLON
Canonflits schreefCOLONMijn redenatie hetzelfde merk zal wel het beste zijn en dat is ook zo!
Want? Wie zegt dat? Of vind jij dat?
Neen, dat zegt de fabrikant van Eneloop (Sanyo). Toen ik destijds mijn Eneloops aanschafte (witte en zwarte) heb ik tegelijk een door de fabrikant aanbevolen oplader erbij gekocht, en sindsdien mijn Eneloops alleen maar met deze oplader opgeladen. Mijn conclusie is dat Eneloops welliswaar de beste keuze zijn voor flitsers, e.d., maar dat ze niet perfect zijn. De door de fabrikant opgegeven waarden van energievastheid haal ik met geen mogelijkheid.

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Misschien komt dat wel door de lader Jan.
Natuurlijk roept Sanyo dat zijn eigen laders het beste zijn. WC-Eend adviseerde in het verleden ook al WC-eend.

Een goede lader is minstens net zo als een fatsoenlijke accu. Simpel as that. Maar een goede lader kost ook wel weer knaken, dat red je niet voor 20 euro inclusief batterijen. Maar dan nog steekt de prijs van een lader schril af tegen de rest van je apparatuur. Dus waarom daar op bezuinigen?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

Jeroen,

bij de Eneloops zat (zit?) een drukwerkje van de fabrikant waarin 6 opladers worden aanbevolen (uiteraard allemaal van Sanyo). Daarvan heb ik er een bestelt en dus sindsdien gebruikt. Dat zou dan toch zo optimaal als mogelijke resultaten moeten geven?

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Het sprookje dat merk-eigen randapparatuur de beste resultaten geeft is exact wat ik zei... een sprookje. Je hebt een Canon camera, maar dat wil niet perse zeggen dat je alleen met Canon objectieven de beste resultaten bereikt.

Wat het beste is voor jouw situatie hangt uiteraard ook af van je doelstellingen en gebruikswijze.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Jasmino schreefCOLONVanochtend heb ik in de Hortus in A'dam mijn flits gebruikt bij het maken van macro's. Ik heb op de flits dan een Gary Fong bouncer, ik weet niet of dat uitmaakt voor het verbruik (ik kan het me niet voorstellen....).
Ik denk dat het wel uitmaakt en dat de flitser op vol vermogen moet flitsen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar