Batterijen in flitser werken maar kort, hoe kan dat?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

wallisman schreefCOLON bij de Eneloops zat (zit?) een drukwerkje van de fabrikant waarin 6 opladers worden aanbevolen (uiteraard allemaal van Sanyo). Daarvan heb ik er een bestelt en dus sindsdien gebruikt. Dat zou dan toch zo optimaal als mogelijke resultaten moeten geven?
Ze kunnen misschien wel de beste Sanyo laders adviseren die er zijn, maar dat wil niet zeggen dat het de beste laders zijn die op de markt te vinden zijn... En die Powerex lader hoort wel bij dat segment in elk geval

Ps. Dit al gelezen? http://www.nkon.nl/waarom-eneloop-powerex" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Aan de hand van dit topic ook maar 2 setjes Eneloop's in het blauwe doosje besteld, ben benieuwd.
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

wallisman schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLON
Canonflits schreefCOLONMijn redenatie hetzelfde merk zal wel het beste zijn en dat is ook zo!
Want? Wie zegt dat? Of vind jij dat?
Neen, dat zegt de fabrikant van Eneloop (Sanyo). Toen ik destijds mijn Eneloops aanschafte (witte en zwarte) heb ik tegelijk een door de fabrikant aanbevolen oplader erbij gekocht, en sindsdien mijn Eneloops alleen maar met deze oplader opgeladen. Mijn conclusie is dat Eneloops welliswaar de beste keuze zijn voor flitsers, e.d., maar dat ze niet perfect zijn. De door de fabrikant opgegeven waarden van energievastheid haal ik met geen mogelijkheid.

Jan
Sanyo zegt juist dat alle NiMh laders kunnen worden gebruikt. De Sanyo laders is wel compact en ook zeker goed.

Hoe meet je de hoeveelheid energie die de Eneloops geven?
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

Anko schreefCOLONHoe meet je de hoeveelheid energie die de Eneloops geven?
Met een digitale batterijtester. Een heel handig apparaatje.

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

wallisman schreefCOLON
Anko schreefCOLONHoe meet je de hoeveelheid energie die de Eneloops geven?
Met een digitale batterijtester. Een heel handig apparaatje.

Jan
Ben benieuwd naar welke meter je gebruikt. Een meting is bij benadering. En ook is het afhankelijk van de ontlaadstroom. Met hoeveel mA ontlaad je de cellen? Als ik het met 500mA doe, dan kom ik zo ongeveer wel op 2000mAh met de witte cellen en bijna 2500mAh met de zwarte cellen.
Er zijn vaak veel vragen over accu's en metingen, heb daar al heel wat op gestudeerd. (Niet alleen voor de hobby.)
Canonflits

Mijn Eneloops gebruik ik al twee jaar met de Sanyo snellader en denk dan niet meer na over het hoe en waarom. Prijs was goed en werkt prima!
Mijn Godox accupack werkt echt snel en lang. Prijs is niet gering, maar de prestatie is prima. Ook nu ga ik niet klungelen met een metertje om de exacte waarden te bepalen.
Iedereen moet maar doen wat hem of haar goed lijkt.
Gebruikers-avatar
Raffie_Cordes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014 09:33
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Mijn foto adviseur gaf me de tip meer te gaan flitsen, ook buiten ivm de schaduwen op mijn foto's (personen met cap op).
Goed een flitser heb ik Canon Speedlite 430EX II op mijn Eos 700D.

Ook werd ik geadviseerd oplaadbare batterijen te kopen, dus even googlen en zo kwam ik hier.

Nu sta ik dus voor de keus om alles aan te schaffen, ik kijk daar niet naar de centjes, voor iets goeds betaal je meer, al hoeft het ook geen Rolls Royce te zijn.
Ik zie dus verschillende eneloops batterijen en verschillende types opladers vh merk.

Kunnen jullie mij adviseren welke batterijen, en aantal ? Is 6 of 8 voldoende ? voor een 50 foto's per dag ?
En welke lader zouden jullie adviseren ?

Raffie
Je haalt het beste uit de anderen niet door hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor 50 foto's per dag? Daar volstaat ieder setje wel voor, dat is praktisch niets. Ik stouw er gewone batterijen in en daar doe ik ongeveer anderhalf/twee weken mee. Ik flits meer dan 50 keer per dag, iedere dag

Qua lader zou ik voor een goede kiezen. Maha staat goed aangeschreven. Een goede lader is belangrijk; wat je niet in een batterij stopt, dat haal je er ook niet uit!
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Als je accu's wilt gebruiken, dan is de Maha Powerex mh-c9000 lader een goede. En Eneloop accu's. Hier kan je van alles wel vinden: https://www.nkon.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Gebruikers-avatar
Raffie_Cordes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014 09:33
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

Wellicht is 50 foto's per dag wat weinig, dus wellicht 100.
Beter teveel dan te weinig, want we fotograferen ook wel eens wanneer het rond de 5 graden is.
Je haalt het beste uit de anderen niet door hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik ben wel benieuwd of het oorspronkelijke probleem van TS nou is opgelost?
Gebruikers-avatar
Raffie_Cordes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014 09:33
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

Ik heb nog even gezocht naar de envelop en ik zie witte en zwarte, welke moet ik hebben ?
Je haalt het beste uit de anderen niet door hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Beiden zijn goed. De witten zijn ongeveer 2000mAh en de zwarte 2500mAh. Het emmertje met energie is iets groter zeg maar. Dat is het verschil.
Je hebt het over lage temperaturen: de Eneloop houd het dan ook goed vol. Als je twee setjes hebt, dan houd je één setje lekker warm in de broekzak. Dan kan je nog eens wisselen als het minder wordt.
Verder voordeel van Eneloop t.o.v. andere merken: ook na een lange tijd niet gebruiken, blijven ze de capaciteit vasthouden. Het emmertje is bijna niet lek zeg maar.
Gebruikers-avatar
Raffie_Cordes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014 09:33
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

Bedankt voor je informatie…
Daar heb ik iets aan, heb je nog een tip voor een goede lader ?
Ik heb gelezen dat het goed is als er ook een ontlader op zit ?
Je haalt het beste uit de anderen niet door hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

De MH-C9000 is zeker goed. Ontladen om het geheugeneffect tegen te gaan, hoeft niet meer met dit soort accu's. Maar het is wel handig om het zo af en toe te testen. Anders kan je ook gerust de standaard Eneloop lader kiezen. Ik heb die ook: BC-MQR06. Als ik daarmee laad en dan controleer met de MH-C9000, dan zijn de accu's goed geladen. Het is een mooi compact ladertje met vier afzonderlijke laadbussen.
Gebruikers-avatar
Raffie_Cordes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014 09:33
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

Zo….
Meteen alles besteld, 3x 4 accu's zwart
oplader MH C9000

Zijn we weer compleet toch..
Je haalt het beste uit de anderen niet door hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Dan heb je een hoop energie op voorraad! :-). Het zijn goede spulletjes en ze houden het lang vol. Veel plezier ermee alvast!
Gebruikers-avatar
Raffie_Cordes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014 09:33
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

Bedankt !!
Gata vast en zeker goed komen, bedankt voor het advies.
Je haalt het beste uit de anderen niet door hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren.
Gebruikers-avatar
Raffie_Cordes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2014 09:33
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik heb een korte vraag…
Heb vanmiddag mijn envelop batterijen en mijn MH C9000 lader binnen en nu staat er dat ik als de batterijen nieuw zijn ik ze eerst middels "break in" 16u moet opladen op 0.1C maar ik kan nergens vinden wat zij met deze 0.1C bedoelen ?
Je haalt het beste uit de anderen niet door hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wat is 0.1C, 0.2C, etc?
“C” staat voor de batterij capaciteit, en het nummer ervoor staat voor het deel van deze capaciteit. Voorbeeld: 0.1C betekent 0,1 keer de capaciteit van de batterij. Voor een 2700mAh batterij, zou 0.1C betekenen 0,1 keer 2700mAh wat een stroom van 270mA oplevert.
https://static.eleshop.nl/mage/user-man ... ual-nl.pdf
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar