Strobist spul kopen, of beginner-flitsset?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hoi allen,

Ik zit eigenlijk al tijden met het idee te spelen om iets van een studiootje op te zetten. Ik heb een grote zolder tot mijn beschikking van zo'n 5x4.5 meter met de nok op zo'n 4 meter hoog (wel nog met een trapgat erin, maar mogelijk dat ik daar ooit een klapdeur boven maak, zodat ik daar eventueel ook op zou kunnen staan voor meer afstand tot een model. Uiteraard zou ik eerst mezelf misbruiken om de nodige kennis op te bouwen voor flitstoestanden en hoe het allemaal werkt. Dus mijn niveau daarin is 'spielerij'.

Maar nu heb ik een 580 EX I en II flitser en Elinchrom universal trigger setje, en zou wat extra strobist-accessoires aan kunnen schaffen.
Een beetje een ideeën-lijstje voor het strobisten-spul: Manfrotto 1004BAC, Nano 5001B, 026 Lite-tite swivel adaptors, en Westcott paraplu 45inch? Wat je al gauw brengt op een bedrag van zo'n 250 Euro. En dan heb ik nog geen achtergrond e.d. Eventueel zit ik dan ook al gauw te dubben over nog een extra 580 EX II, die tweedehands ook nog weer 250 Euro (de goedkopere) kost.

MAAR, nu heb je al een Elinchrom D-lite 4 RX To Go Set voor 719 Euro bij Artencraft.nl. Da's 2x 400 Ws, met statieven, en softboxen.

En optie 3, op Marktplaats staat nu bijvoorbeeld ook een D-lite 2/4 RX (één kop met 200 en één met 400 Ws) met achtergrond statieven tot zo'n 3 meter en een dure Manfrotto boom. Voor zo'n 650 Euro, waarschijnlijk nu wel wat meer.


Wat wil ik? Ik wil er eerst gewoon mee spelen. Ik ga zeer waarschijnlijk geen echte modellen fotograferen, maar gewoon mensen die dat leuk vinden en ik heb een foto-project in het hoofd waarbij ik portretten wil maken. Voor dat laatste zou ik eventueel bij mensen thuis willen komen en ze mogelijk in hun eigen omgeving op de foto willen zetten. Misschien op den duur ook buiten? Maar ik zit ook te denken aan zwart-wit met een zwarte achtergrond. Mensen fotograferen zoals ze zijn, zo min mogelijk geposeerd. Een flitskop lijkt me daarbij geschikter dan een losse flitser. En mogelijk dus eerst mezelf goed fotograferen in mijn studiootje.

Mijn redenering:
Optie 1 - Extra geld in strobist-spul, hier hik ik al gauw tegenaan. Want dat geld kan ik ook in zo'n flitsset zetten, maar als ik buiten zou willen fotograferen zou ik weer een aparte accu daarvoor aan moeten schaffen, wat weer enkele honderden euro's extra kost. En wanneer ik dat spul toch koop, kan het eventueel later ook als extra accessoire worden gebruikt als ik toch eens zo'n echte flitsset koop.

Optie 2 - Meteen het wat betere werk. Ik ga meestal wel voor de betere merken omdat ik er dan ook langer mee wil doen, dus Linkstar spul e.d. daar sta ik niet zo positief tegenover. En dan nog vind ik die 719 Euro nog prima te doen. Voor dat project bij mensen thuis, ideaal. Snel laden, goed vermogen. MAAR, wat nou als ik er toch te weinig mee doe en het spul staat te verstoffen? Op zich lijkt het me ook wel leuk om de buren en buurtkinderen erop te zetten en zo een beetje de buurt-fotograaf te worden. En dan foto-ideeën uitwerken. Dus mogelijk komt door de extra flits-power de inspiratie ook meer voor dat soort projecten.

Optie 3 - Het lijkt wel een aardige aanbieding omdat je zo een complete set hebt, maar ik ben niet echt uit over die ongelijke vermogen-verdeling. Loop je daar vaak tegen aan? Gaat dat irriteren? Het is wel gelijk met een achtergrond erbij en zo'n Manfrotto boom waarmee je het licht mooi wat meer boven een model kunt plaatsen. Maar een jaar 'te weinig' gebruikt. Nadeel: ik zou het uit Den Haag moeten ophalen. En een nieuwe set kost 599 Euro, maar dan heb je niet een achtergrond en zo'n boom erbij. Maar ik weet niet of ik zo'n boom wel ga gebruiken...


Nu weten jullie mijn opties en mijn bedenkingen. Wat zouden jullie mij adviseren. Qua budget wil ik absoluut niet een grote sloot geld er tegen aan gooien, anders had ik wel zo'n Ranger Quadra set op mijn verlanglijstje staan, maar die 700 Euro wil nog weleens. En daarna langzamerhand er af en toe wat bij kopen.

In ieder geval bedankt voor het lezen. En zeker bedankt als je ook meedenkt en je woorden hier spuit.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

gelezen. Ik vind het lastig. Volgens mij heb je voor jezelf goede argumenten mbt elke keuze.
Tijdens het lezen moest ik wel gelijk denken..dat is Ranger materiaal (maar aan het eind zag ik dat je dat zelf ook al had verzonnen).

Strobisten is leuk, je kan er een aantal leuke dingen mee doen. Een studioset is in mijn ogen beter, sterker, krachtiger, gaat beter om met lichtomvormers, is beter meetbaar en uiteindelijk (naar mijn mening) minder kostbaar.
Zeker als je een plek hebt waar je je studio permanent kan neer zetten, is dat een extra reden om voor studio flitsers te gaan.

Je doel ga je denk ik dan wel heel snel bijstellen. Zodra je de smaak te pakken hebt, kom je al snel op sites zoals Modelzone terecht en voor je het weet ben je druk bezig met moodboards en modellen ;-)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Heel lastig om hier een echt doorslaggevend advies in te geven.
J hebt er tenslotte zelf al heel goed over nagedacht.
Ik ga wel mee wat vermogen en gebruik van lichtvormers met studioflitsers betreft.

Bij beide mogelijkheden zal het, als het gaat bevallen, hoe dan ook geld blijven kosten aan andere accesoires, verschillende lichtvormers etc.

Gezien je wensen zou ik zeggen optie 3.
Daarme ben je al aardig compleet, zowel thuis als op locatie.
Het verschil in vermogen is beslist geen ramp. Veel portretten worden met maar 1 lichtbron gemaakt.
De 2e vaak als invul/haar- of effectlichtje. Gelijk vermogen gebruik je zelden, belichting wordt dan erg vlak.

Succes met beslissen. En daarna uiteraard ook...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Ik kan alleen zeggen dat ik zelf tot nu toe alleen strobistenstijl heb geportretteerd in de studio en dat één licht heerlijk kan zijn (want kan heel mooie effecten geven met licht van slechts één kant (zie de dvd One Light van Zach Arias)), maar dat ik nu ook wel graag wat meer wil. Voordeel van twee flitsers is dat je meer mogelijkheden hebt; inderdaad één hoofdlicht en één invullicht bijvoorbeeld.
Ik zit nu dus ook zoetjesaan te kijken naar een setje, al weet ik nog lang niet of ik een instapmodel wil of gelijk iets betere kwaliteit.

Dus als ik jou was zou ik optie 2 of 3 doen.
Kun je voor het oefenen niet eerst iets lenen of zo? Dan kun je zelf ondervinden of je het wat vindt of niet.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Lastig situatie.
Zelf ben ik een groot liefhebber van strobist gebruik, mede omdat ik graag buiten de deur wil werken en enigszins toch mobiel wil blijven.
Ik gebruik strobist overigens niet alleen voor portreten maar ook voor andere onderwerpen, landschap, natuur, macro (in het verleden)

De strobist stijl past daar goed bij, makkelijk te vervoeren niet afhankelijk van het stroomnet en met het systeem die ik heb kan ik sommige studio lichtaanpassers gebruiken (standaard fitting).

Een losse handmatige flitser kost +/_ 50 euro (nieuw) en wat ik in het verleden ook wel deed dat ik bv 3 a 4 flitser door een 213cm paraplu te laten schieten.

Maar dat is mijn verhaal en doet veder niet ter zaken.

Mijn bescheiden advies en ik ben het met Aniras eens
Ik zou eerst gebruik maken van de huidige set en als u echt weet welke kant u op wil deze beslissing nog eens te overdenken.
Het achtergrond probleem, wie zegt dat je een studio achtergrond systeem nodig hebt?
Als ik geen mooie locatie kan vinden of ik ben nood gedwongen om binnen de shoot te doen (slecht weer bv) heb ik in in het verleden gebruik gemaakt van een een stuk behang of zelfs een vloerkleed van bv de kringloop, marktplaats, familie, vrienden, etc

Het ophangen systeem is combinatie van twee lichtstatieven met dikke uitschuifbare tentstok, bevestigen van de achtgrond, doek, papier, rol gebruik ik klemmen van de lidle/ Action :-)
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Oh ja, ... optie 3 is inmiddels eraf, die is verkocht. Da's dan jammer, want als ik het commentaar van Frank64 lees, was het oneven vermogen helemaal geen probleem geweest.

@Veldje63: Ik weet niet of ik inderdaad mijn doel snel bij zou stellen als ik eenmaal wat bedreven ben in studiofotografie. Op de één of andere manier zie ik mezelf niet zomaar een model fotograferen die iedere keer een ander standje aanneemt, die je maar moet fotograferen (alsof zij dan de regie heeft, en een ervaren model zal dat meer doen). Lang terug, bij de EOSDigitaal-dag heb ik weleens bij die modellen gestaan, en ik vond het op zich wel leuk, maar voelde me er ook nog niet zeker in en had ook maar een paar foto's geschoten en toen had ik het wel een beetje gezien.
Het zal denk ik eerder gebeuren dat ik een bepaald foto-idee heb en daarbij dus voor ogen heb hoe iemand erin zou moeten staan. Daarbij denk ik niet gelijk aan mooie modellen, maar eerder mensen die karakter uitstralen. Ik heb Erwin Olaf weleens bezig gezien in een documentaire en die is dan perfectionistisch bezig om alles precies zoals hij het in zijn hoofd heeft, op de plaat te krijgen. En dan levert dat een kunstig werk op. Op zich vind ik dat wel een voorbeeld.

En Veldje en Frank, jullie onderschrijven dus dat een echte flitslamp meer mogelijkheden biedt en beter met lichtomvormers omgaat. Ik had al wel ergens gelezen dat een gewone flitser al eigenlijk te weinig vermogen heeft om een softbox fijn te gebruiken, laat staan door een paraplu te flitsen. Dat lees ik dan bij Rick ook wel die 3 à 4 flitsers gebruikte bij zo'n grote paraplu. En er komt vast geregeld een accessoire bij, maar dat gaat dan geleidelijk en dan zijn die kosten nog te overzien.

Maar goed, als ik er dan zo over nadenk wil ik eigenlijk binnenkort weleens de drempel nemen en zulk spul gaan kopen. Maar nog even een aanvullende vraag: Stel ik zou strobist spul kopen, hoe waarschijnlijk is het dan dat je het spul ook nog weer gebruikt als je een instap-studiosetje hebt gekocht? Bijvoorbeeld als extra achtergrond licht of iets dergelijks. Of ga je je dan al gauw irriteren aan de oplaadtijd, of zo? Is dat dan op den duur weggegooid geld?
Veldje, jij zegt het al dat je zo'n flitsset op den duur zelfs goedkoper vindt.
En Aniras, jij bent nu dus ook al aan het rondkijken voor een flitssetje..., maar dan verwacht je dat je strobist-uitrusting links laat liggen?

Tja, ik denk dat ik er nog even goed over na moet denken. Het is er nog niet veel gemakkelijker op geworden, maar het is wel duidelijk dat je dus bij strobist ook best wel snel tegen beperkingen op kunt lopen. Maar aan de andere kant, met één lampstatief+swivel adaptor en paraplu (170 Euro?) kan ik al beginnen met spelen... Alhoewel... Als ik dan met zelfportretten wil beginnen, moet ik nog een universele trigger-set erbij kopen (één om de camera te triggeren, en één voor een flitser, de andere flitser kan in slave, maar dat is dan weer 100+ Euro).

Ik wil jullie in ieder geval al heel hartelijk danken voor het meedenken.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Softboxen hebben inderdaad vermogen nodig om het licht er doorheen te laten gaan.
Over je modellenverhaal, ik denk zelf dat het er aan ligt of je een mensen persoon bent en het heerlijk vind om met mensen om te gaan. Voor mij is dat zeker zo. Daarnaast vind ik het spelen met licht gewoon erg leuk en is het heerlijk om jonge vrouwen zichzelf te laten zien zoals ze dat nog nooit gezien hebben. Het is een beetje 'Rembrandt' spelen :).
Modellenregie is wel iets wat je moet liggen en het sturen van hoe jij het model en het licht wil hebben (dus jij hebt altijd de regie).

Naar mijn mening lijkt strobisten goedkoop maar is het vaak niet. Ik shoot nu al jaren met een vast setje spullen maar strobisters om mij heen zie ik regelmatig nieuwe dingen kopen ;) maar dat zal per persoon verschillen.

Het is ook maar waar je de lat legt. Ik zie dat je naar Elinchrom kijkt. Dat is prijzig in zowel aanschaf als omvormers. Ik shoot al jaren met Qihe, een linkstar kloon. Bowens fitting dus veel merken passen er op. Als je start met zo'n setje of zelfs met 1 lamp, ben je echt geen hoofdprijs kwijt
groetjes,
Rob
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

drikj schreefCOLONEn Aniras, jij bent nu dus ook al aan het rondkijken voor een flitssetje..., maar dan verwacht je dat je strobist-uitrusting links laat liggen?
De opzetflits hadden we al, ik heb alleen een statief, een paraplu en een adaptor erbij gekocht. De 7d communiceert net de flitser, dus geen triggersysteem nodig.
Ik verwacht de strobist-spullen nog wel te gebruiken als ik naar een klant toe zou gaan; in de studio zou ik dan de studioset laten staan. Heb al eens met die ene flitser foto's gemaakt van een klein kind bij de ouders thuis, met een zwart doel als achtergrond, voldeed prima, is lichtgewicht en heel makkelijk mee te nemen.

Ik ben trouwens ook niet zo dol op modellenwerk, het liefst maak ik portretten van mensen die zichzelf niet fotogeniek noemen, heerlijke uitdaging om daar een mooie foto van te maken. Of mensen met een markante kop, maar heb nog niet de moed verzameld om een onbekende te benaderen...

Succes met je keuze! Ik ben er ook nog niet uit, bovendien ook nog op vakantie.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik heb inmiddels veel meer tips en reviews gelezen en heb nu een bod van €600 gedaan op een set Elinchrom BX-RI 250/500. De verkoper lijkt die prijs te accepteren, alhoewel het in de winkel zo'n €1000 kost. Wel zonder statieven, maar die moet ik er maar apart bij kopen.

Die 250Ws is voor een kleine studio heel handig zoals ik het heb gelezen, omdat je met die 500 al gauw teveel vermogen kunt hebben.
En de flitsduur is ook nog eens korter. De flitsduur van de BX-RI koppen is überhaupt al korter dan die van de D-lites. Het schijnt dat je met de 500 Ws op vol vermogen een springend persoon aardig goed kunt bevriezen, met mogelijk wat bewegingsonscherpte bij bijv. de voeten, maar dat geeft dan wat snelheidsgevoel. Het kan natuurlijk nog korter, maar dat kost ook meer.

Oh ja, nu zijn er al vernieuwde BRX koppen, maar die bieden een wat snellere flitssynchronisatie (1/320 i.p.v. 250) en met controle in een app op Iphone, Ipad en computer. Maar daar hecht ik toch minder waarde aan. En bovendien is het kostenplaatje dan ook veel hoger.

Ik zal zien hoe die verkoper reageert.
En Anaris, na dit studiewerk begrijp ik jou ook wel waarom je twijfelde over het overstappen naar D-lites of dat je een stapje hoger in wou stappen.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Chips, dan had ik de knoop doorgehakt en dan is de boel al verkocht en stond de advertentie voor niks op Marktplaats.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Voor €600,- kun je ook kijken naar de 250WS koppen van Calumet. Genesis is het type flitser (prijs kan ik nu niet zien, want de Nederlandse website van Calumet ligt er uit). Ik heb zelf ooit de 400WS gehad, zeer goed spul met stevige statieven en een universele grote plu (zowel te gebruiken als doorschiet als weerkaats plu).
Deze koppen zijn prettig om in te stellen en kun je 6 stoppen regelen.
zie hier de Amerikaanse site
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hoi,

Ik had een start gemaakt met het opbouwen van een strobist-verzameling: m'n 580EX, 2 tweedehands 580EX II, 2 lampstatieven besteld en ik was aan het rondkijken wat handig was; eerst een goedkope paraplu, of gelijk zo'n dure 8 in 1 van Lastolite, of zo'n dure die je stiekem als softbox kunt gebruiken.
En toen kwam ik een flitsset tegen, Style 600RX To Go (2 koppen met 600Ws, maar ook tot 18Ws in te stellen) met een goedkoop(?) rol achtergrond systeempje, en een gewone Rotalux Octa 100cm. Ik heb €1150 geboden en de verkoper heeft het geaccepteerd. Ja, het is meer dan de €700 wat ik eerder noemde. Maar ik had me ondertussen nog meer ingelezen en was toch tegen wat dingen aangelopen die ik minder vond. Ik ben benieuwd.
Qua nieuwprijs had ik nu misschien €1599 + €60? + €240 + €240 (voor de Skyport RX set) = €2139 ervoor moeten betalen. De set is als het goed is 3 jaar oud, dus €300 afschrijving per jaar. Best gortig voor de verkoper, goede deal voor mij denk ik zo.

En dan wordt het heel veel spelen en proberen. Benieuwd!

Groeten,
Hendrik

P.S.: Dat wordt wel mijn 580EX II-en verkopen.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

De 580EX II flitsers ben je zo kwijt, die zijn erg gewild. Veel plezier met je studio set!
En bedenk dat je voor strobist ook later wat betaalbare Yongnuo flitsers kunt inzetten (het is helemaal niet nodig om een strobist set uit Canon flitsers op te bouwen). Mijn advies zou wel zijn om één Canon TTL flitser te houden, komt altijd goed van pas.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Bedankt. Ik wil heel veel dingen gaan testen, dus ik ben heeeeel nieuwsgierig. En mijn broer zou de volgende dag met zijn vrouw en kinderen langskomen om op de foto te worden gezet (witte achtergrond was hun enige 'eis'). En die gaan opkijken als ik een studiootje heb staan. Maar waarschijnlijk moet ik die afspraak nog een weekje uit gaan stellen zodat ik wat meer oefentijd heb.

Ik heb nog mijn oude vertrouwde 580 EX. Die andere twee had ik zelf tweedehands voor iets van 260 Euro gekocht en die paar maandjes terug gingen ze vaker voor hogere bedragen weg (tot zelfs 300). Maar nu lijkt het alsof ze nog maar sporadisch voor dat geld weg gaan. Eerder iets meer dan 200 Euro, terwijl voor een versie I ook zoiets wordt gevraagd.
Als ik het geld van m'n rug af kan plukken wil ik misschien nog een nieuwe 600EX-RT kopen. Maar je zult het zien, dat geld zit altijd op het onbereikbare plekkie op je rug. En ik had voordat de flitsset op mijn pad kwam het idee om ook een tweede 600EX-RT te kopen, zodat je één op de camera en één op een statief met TTL kunt gebruiken. Ik zag dan voordeel in het gebruik bij bijvoorbeeld huwelijksfotografie: minder handmatig instellen en dus ook sneller kunnen fotograferen.

MAAR: ik lees nu dat het soms niet zo handig meer werkt met wat oudere camera's... Ik moet voor die tijd nog eens wat uitgebreider inlezen.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Voor veel minder geld dan de 600EX-RT heb je ook de Phottix Mitros + (met ingebouwde Odin TTL zender). Daar zijn ook losse ontvangers voor te koop zodat je verschillende flitsers kunt aansturen. Ik heb twee van deze flitsers in bestelling en ga ze snel testen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar