Update: Lee Filterset. Waarmee beginnen?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik wil mij filterset graag uitbreiden op mijn camera. Naast een polarisatiefilter zit ik te denken aan een ND filter. Maar welke? Ik maak gebruik van een Canon 550d met een 24-105mm lens van Canon, en een tokina van 11-16mm. Daarnaast nog een tamron 70-300mm, maar dat is geen toplens en daar hoef ik de filter niet op te gebruiken. Het gaat me vooral om de andere 2 lenzen. Die gebruik ik het meest bij architectuur en landschappen, en ik fotografeer graag watervallen. Het interessante aan ND lenzen lijkt me ook dat het nog gemakkelijker wordt om een te gaan voor een heel langzame sluitertijd, bij avondfotografie, waardoor je bijv. architectuur kunt fotograferen zonder dat er mensen op de foto verschijnen. Maar daarmee heb ik nog weinig ervaring. Ik fotografeer wel graag water en dat doe ik nu vooral met de pola, maar een ND filter geeft meer mogelijkheden.

Bij het kiezen van een nieuwe filter of filterset: moet ik dan kiezen voor een set van meerdere filters met verschillende waardes, maar waar ik de filters steeds moet wisselen als ik een andere waarde wil gebruiken?
Of kan ik beter kiezen voor één filter die zelf verschillende waardes heeft?
En welk merk moet ik overwegen?

Ik heb ook wel eens een Lee set overwogen, maar ik vind die adapters niet zo handig werken, ik heb het liefst een schroefbare filter. Of is er iets te zeggen over een Lee filter boven zo'n schroef-filter?

Kortom: ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en adviezen hierover!

Edit: op 24/7 heb ik de titel aangepast, met het oog op mijn beslissing om te gaan voor een Lee set.
Laatst gewijzigd door 1 op Jasmino, in totaal 24 keer gewijzigd.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Heb nu een ND filter 2 stops van Hoya (Hoya NDX4 HMC 77 mm) waar ik niet zo heel erg tevreden over ben. Ik heb em nu elke malen op m'n telelens gebruikt en ik voor m'n gevoel mis ik contrast en scherpte. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om en nog fatsoenlijk te testen en ik heb op ND gebied geen vergelijkingsmateriaal maar ik was een beetje teleurgesteld in dit filter.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Lee, kwaliteit is perfect, meest flexibel en kan op al mijn lenzen
Het is qua aanschaf niet de goedkoopste, maar doordat hij op al mijn lenzen kan valt dat uiteindelijk wel weer mee. In eerste instantie leek het me ook wel onhandiger dan schroef filters, maar als je ND's gebruikt zit je meestal van statief te weren. En als je je compositie hebt bepaald en toch een andere sterkte wilt. Dan is het met Lee filters zo gepiept. Met schroef filters is (bij mij) altijd de compositie weer naar de maan door het op en af schroeven. Daarnaast werkt het met graduated ND filters helemaal perfect.


Bovendien zijn de Lee filters qualitatief erg goed

Nadeel kan soms levertijd zijn. Met name de bigstopper is lastig te krijgen, heb hem al geruime tijd in bestelling.

Groet Kees
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties tot dusver, ik hoop eigenlijk dat er nog meer mensen reageren. Dit topic is meer dan 150 keer bekeken, en slechts 2 mensen nemen de moeite om te reageren.... Jammer.

Welke filters gebruiken jullie en waarom?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik gebruik hiervoor een Lightcraft variabel ND filter. Heb geen ervaring met andere filters maar vind het "flexibel" zijn in de mate van afstoppen van licht erg fijn. Een ND filter van LEE zal vast beter zijn maar daar betaal je dan ook voor. Zeker als je mee gaat beginnen is dit een ideale oplossing, je kan kijken welke stand je het meeste gebruikt en daar dan de duurdere vaste ND filters voor kopen.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dit is denk ik meer een vraagstuk van geld en tijd. Als je het er voor over hebt, koop je met Lee (heb het zelf ook) natuurlijk wel een mooie stukje vakwerk. Aan de andere kant kun je je afvragen of je dat jezelf wilt aandoen, die vierkante filters. Als je de camera in de tas hebt en spontaan een foto wilt schieten, ben je toch altijd even bezig. Wat dat betreft is een cirkelvormig filter veel gebruiksvriendelijker (en goedkoper).

Ik denk dat een variabel cirkelvormig filter het grootste gebruiksgemak heeft. Ik kan je echter niet zo goed adviseren mbt de kwaliteit van deze filters.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

Met ND filters is het zo dat je niet even snel een foto maakt. Je werkt meestal vanaf statief. Ik neem altijd de tijd, slow photography zeg maar. Het even snel een foto maken met een ND filter zal niet gaan naar mijn mening. Je hebt een statief nodig en zeker met een 10 stops filter ook nog een zeer stevig statief omdat je vaak al aan belichtingstijden van minimaal 30 seconden tot meerdere minuten zit. Mijn lichtgewicht reisstatief was daar niet voor geschikt met een beetje wind.

Ik gebruik al een paar jaar de LEE filters en kan echt niet meer zonder. Al mijn landschapfoto's heb ik geschoten met een ND filter. Door de losse schroefring kan je altijd al je filters gebruiken en op al je objectieven. Ik gebruik het meest de 2 stops neutral density en/of de 2 stops graduated density filters maar heb de hele serie in de tas zitten. Dit is misschien handig om te weten als je niet direct een heel vermogen wil uitgeven. De Big Stopper 10 stops filter komt ook regelmatig uit de tas maar dit is een andere tak van fotografie. Leuk om te doen maar misschien het overwegen waard om eerst met de 2 stops filters te werken. Ik heb 6 maanden moeten wachten op de Big Stopper. Een polarisatiefilter gebruik ik nooit vanwege de groothoek kleurvertekening die je in de lucht ziet bij kleine brandpuntsafstanden. Mijn landschappen schiet ik met de 16-35mm en de polarisatiefilter die ik ooit gebruikt heb was een afknapper. oor langere brandpuntsafstanden heb je dit nadeel niet/minder.

Ik heb geen ervaring met andere merken maar ben bewust voor LEE filters gegaan vanwege de goede recensies.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,
Ruud
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik heb gekozen voor Light Craft, zie: http://www.lightcraftworkshop.com/products.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb een Fader en een ND500 van 9-stops en ben daar zeer tevreden over.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Die LCW Fader is alweer een tijdje op de markt en behoort niet tot de scherpste en heeft ook last van een kleurverschuiving.

Heb je al naar de nieuwe Genustech Eclipse gekeken?
Verschil in scherpte met LCW Fader II is aanzienlijk en zit in dezelfde prijsklasse.
Een van de vele reviews: http://www.newsshooter.com/2012/12/06/g ... or-165-us/" onclick="window.open(this.href);return false;
De rest van de vergelijkingen kan je op google vinden :P

De filter is o.a. verkrijgbaar via cameranu.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Goh, ik vind het een moeilijke afweging. Via pb en privé bericht heb ik ook wat leesvoer mogen ontvangen en nog een mooie reactie, en dat alles zet me toch aan het denken. Ik denk dat een fader toch afvalt, vanwege de kwaliteit, maar ook vanwege de dikte van de filter. Op een groothoeklens kan dat toch niet anders dan voor vertekening zorgen, terwijl je landschappen juist met een groothoek wil fotograferen en daar gebruik je de filter toch veel vermoed ik. Een Lee filter komt dus toch naar boven drijven, hoewel het gebruiksgemak me nog wat tegenhoudt. Ik zou eigenlijk wel eens met iemand een dagje willen gaan fotograferen die zo'n filter heeft en wil gebruiken, gewoon om eens uit te wisselen en te zien hoe dat functioneert, en ook hoe het je manier van fotograferen beïnvloedt.

Ik kom uit de regio Amsterdam, is er iemand die ervoor open staat om dat eens te doen met mij?

Verder wil ik eigenlijk ook mijn objectievencollectie uitbreiden, en ik kan nu eenmaal niet alles tegelijk. Maar ik weet wel graag waarvoor ik aan het sparen ben, dat motiveert me extra en het versnelt het proces ook bij mij. Ik ga een nieuw draadje openen voor mijn objectieven-vraag, en met die adviezen samen en jullie reacties hier, en mogelijk een proefondervindelijke beleving tijdens een dagje fotograferen, zal mijn uiteindelijke keuze bepalen.

Grote dank voor jullie reacties en het meedenken, het helpt me enorm. Voor nu in elk geval alvast een + voor het Lee-systeem.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik denk dat ik eruit ben, ik ga voor de Lee filterset. Ik ben zodanig geïnspireerd geraakt door de voorbeelden die ik heb gezien, dat ik eigenlijk geen concessies wil doen. Het wordt mijn volgende spaardoel dus!
De macrolens is in bestelling, de set tussenringen verwacht ik morgen, en de Lee set staat vervolgens bovenaan. Toch leuk om zo steeds vooruit te kijken en ergens gericht voor te sparen. Een beginnetje is er al wel. Ik heb met mijn verjaardag wat geld gekregen, en met de verkoop van mijn 28mm lens en mijn rugzak verwacht ik genoeg inkomsten om nog wat over te houden na de aanschaf van de lens en de set tussenringen.

Maar, ik wil wel graag weten waar ik nu naartoe moet sparen. En heel eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik begrijp dat ik van Lee nodig heb:
- een adapterring voor op de lens (in de maat van de lens, voor mij is dat 77mm voor de 2 meest gebruikte lenzen)
- een filterhouder
- een zonnekap (heb ik die nodig?????)
- en natuurlijk de filters

En ik begrijp dat ik voor de filters ook kan kiezen voor verschillende maten. De graduated ND filters zijn 10x15cm, de neutral ND filters zijn 10x10cm, althans ik denk dat die maten het best passen bij mijn lenzen, aangezien ik ook op de groothoekstand wil kunnen fotograferen. Of maak ik dan een verkeerde inschatting? Heb ik voor de 10x15 een andere houder nodig dan voor de 10x10?

En ik begreep dat er ook nog houders zijn waar je meerdere filters in kunt schuiven. Is dat aan te raden? Is het bijv. verstandig om te investeren in 2 filters van verschillende sterkte die je ook samen kunt combineren voor een nog sterker effect? Of denk ik dan ook verkeerd?

En welke filters zijn goed om te beginnen? Is graduated filter überhaupt nodig? Mijn inschatting is dat je die graduated filters ook prima in de nabewerking kunt nabootsen, al kun je natuurlijk geen details terughalen in de nabewerking die verloren gaan in overbelichting. Nabewerken doe ik trouwens bij voorkeur in LR5, ik ben helemaal niet handig met photoshop.

Mijn inschatting is dus dat ik zou moeten gaan voor een Neutral ND filter van enkele stops, maar welke?
En dan wil ik ook nog graag de big stopper op mijn verlanglijstje zetten, ik vind de effecten daarmee zo gaaf.

Enniewee: met welke onderdelen moet ik beginnen? Wie kan me helpen hiermee?
En waar vind ik gunstige prijzen voor Lee? Waar hebben jullie dat aangeschaft? Ik begrijp dat het systeem uit Engeland komt, en in NL slecht leverbaar is.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jasmino schreefCOLONIk denk dat ik eruit ben, ik ga voor de Lee filterset. Ik ben zodanig geïnspireerd geraakt door de voorbeelden die ik heb gezien, dat ik eigenlijk geen concessies wil doen. Het wordt mijn volgende spaardoel dus!
Goed idee!
Jasmino schreefCOLONIk begrijp dat ik van Lee nodig heb:
- een adapterring voor op de lens (in de maat van de lens, voor mij is dat 77mm voor de 2 meest gebruikte lenzen)
- een filterhouder
- een zonnekap (heb ik die nodig?????)
- en natuurlijk de filters
Zonnekap heb ik zelf niet. Deze is erg duur en ik heb em tot nu toe nog niet echt gemist.
Nog toevoegen:
- filter schoonmaak doek
- filter houder om de filters in mee te nemen -> niet super belangrijk voor nu, daar kan je een topic opzich aan wijden ;)
Jasmino schreefCOLON En ik begrijp dat ik voor de filters ook kan kiezen voor verschillende maten. De graduated ND filters zijn 10x15cm, de neutral ND filters zijn 10x10cm, althans ik denk dat die maten het best passen bij mijn lenzen, aangezien ik ook op de groothoekstand wil kunnen fotograferen. Of maak ik dan een verkeerde inschatting? Heb ik voor de 10x15 een andere houder nodig dan voor de 10x10?
Voor beiden gebruik je dezelfde houder. De 10x15 filters zijn enkel degene waarbij je een verloop effect hebt. Meestal dus alleen je GND (graduated neutral density, grijsverloop), zodat je in je 10x10 houder het filter kunt verschuiven, zodat je het 'verloop' deel bijvoorbeeld precies op je horizon kunt zetten.
De 10x10 filters hebben een vaste positie.
Jasmino schreefCOLON En ik begreep dat er ook nog houders zijn waar je meerdere filters in kunt schuiven. Is dat aan te raden? Is het bijv. verstandig om te investeren in 2 filters van verschillende sterkte die je ook samen kunt combineren voor een nog sterker effect? Of denk ik dan ook verkeerd?
Ik zou aanraden om een filterhouder te nemen waar je 3 filters in kunt zetten. Ik heb daar bij de tokina 11-16 ( "ik heb em zelluf ook" ) geen last van vignetting gehad. Je kunt er sowieso zelf slots uithalen met een schroevendraaier.
Ik gebruik zelf de big stopper wel vaak met een GND filter. Een enkele keer heb je dan niet genoeg stops voor het gewenste effect dus dan nog een ND filter er bij. Daarnaast heb ik ook de vierkante 'circulaire polariser' die ik nog wel eens wil stacken.
Jasmino schreefCOLON En welke filters zijn goed om te beginnen? Is graduated filter überhaupt nodig? Mijn inschatting is dat je die graduated filters ook prima in de nabewerking kunt nabootsen, al kun je natuurlijk geen details terughalen in de nabewerking die verloren gaan in overbelichting. Nabewerken doe ik trouwens bij voorkeur in LR5, ik ben helemaal niet handig met photoshop.
Gebaseerd op wat ik zelf gebruik zou ik starten met een volgende set:
- big stopper
- GND hard 2 stops
- GND soft 2 stops
Vervolgens toevoegen op basis van eigen behoefte:
- GND hard 3 stops
- GND soft 3 stops
- ND filter 3 stops
- Circulair Polariser
Jasmino schreefCOLONMijn inschatting is dus dat ik zou moeten gaan voor een Neutral ND filter van enkele stops, maar welke?
En dan wil ik ook nog graag de big stopper op mijn verlanglijstje zetten, ik vind de effecten daarmee zo gaaf.
Die zou ik dan dus NU al bestellen. Ik heb wel gelezen over wachttijden van 4-5 maanden. Ik zelf had em na 2 maanden binnen. Mocht je later alsnog besluiten geen LEE set te willen raak je het filter denk ik makkelijk kwijt gezien de hoge vraag.
Jasmino schreefCOLONEnniewee: met welke onderdelen moet ik beginnen? Wie kan me helpen hiermee?
En waar vind ik gunstige prijzen voor Lee? Waar hebben jullie dat aangeschaft? Ik begrijp dat het systeem uit Engeland komt, en in NL slecht leverbaar is.
Ik heb het zelf via Robert White (UK) besteld toen er nog geen zaken in NL waren die LEE leverden. Een deel hadden ze op voorraad, dus dat was makkelijk.
757D + 8-400 mm
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

Kijk eens bij Http://omnifoto.nl daar haal ik mijn Lee spulletjes ook vandaan. Goede service en kennis van zaken. Om te beginnen kijk eens naar de Starterkits.

Veel plezier!


Kees
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Afotos en Keesenzo: bedankt voor jullie reacties. Omnifoto en Robert White kende ik nog niet, maar daar hebben ze inderdaad een heel uitgebreid repertoire van de filters. Voorlopig moet ik dus eerst nog heel hard sparen, de filters zijn echt heel duur.
Nog even een vraagje: dat verschil tussen GND hard en GND soft zag ik ook op de website. Wat is precies het verschil, en wanneer gebruik je de ene en wanneer de andere soort? En de G staat voor graduated, toch? Dat is dus zo'n verloopfilter? En zonder de G is het een filter zonder verloop?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik herhaal nog 1 keer mijn tip: zodra je genoeg cash hebt voor de big stopper alleen, bestel em dan direct! Zou zonde zijn om nu een paar maanden te sparen voor een complete set en je dan over een jaar pas het mooiste filter hebt ;)

G is inderdaad een verloop filter.

Een GND hard filter gebruik je bijvoorbeeld als je een een vrij felle lucht hebt bij een wat donkerdere voorgrond en bij voorkeur een duidelijke rechte horizon. Je maakt de lucht en voorgrond dan beter in verhouding.
Een GND soft wordt in het algemeen vooral bij (super)groothoek brandpunt afstanden gebruikt. (Bij een 50mm lens zal je weinig verloop meer zien als je het door het filter zet.) Als je met een supergroothoek bijvoorbeeld een foto maakt van water of en ander egaal oppervlak en je richt enigzins naar beneden, dan heb je vaak dat het water op de voorgrond een stuk minder licht reflecteerd dan het oppervlak dat verder richting de horizon is. Met een GND soft kan je dit effect corrigeren.
Voor een zonsondergang aan het water kan je dus prima twee filters stacken, de GND hard om de lucht beter in verhouding te krijgen en de GND soft om het water 'egaal' te belichten. Vervolgens nog een big stopper er overheen voor het egaliseren van het water en dan snap je waarom je 3 slots in je filter houder wilt :)

Overigens, je noemde eerder dat je het effect van GND filters in nabewerking kunt nabootsen. Dat kan wel, maar dan zal je meerdere belichtingen moeten maken en met (soort van) HDR te afbeeldingen moeten combineren. Ik zelf hou niet zo van nabewerken, ik ben liever een kwartier bezig op een prachtig uitzichtpunt om een foto te maken dan dat ik thuis achter mijn pc zit te klikken :)

Het effect van een ND filter om een langere sluitertijd te krijgen en een polariser zijn absoluut niet via nabewerking te krijgen.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de tip, maar ik ga hem nog niet opvolgen. Het gaat me niet lukken om dit in een paar maanden bij elkaar te sparen, vrees ik, dat duurt iets langer. Maar ik realiseer me dat ik bij bestelling erop zal moeten wachten.
En dank voor de uitleg over de hard en soft filters, ik begrijp het nu beter.

Dat je de langere sluitertijd en de pola niet kunt nabootsen in de nabewerking is mij bekend, maar juist die foto's met een duidelijke horizon kun je nog wel gemakkelijk nabewerken met zo'n digitale filter. Daarom denk ik dat de aanschaf zich bij voorkeur zal richten op zaken die ik niet digitaal kan bewerken, daarna zie ik wel weer verder.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Jasmino

2 foto's in een http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=109881 (de koeien) van mij zijn dus digitaal op de pc nabewerkt zoals je hierboven zegt.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dat doe ik ook heel vaak, Mark!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar