Marumi Achromat dhg macro filter 200+5

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ArikeB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013 13:08

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje. Op aanraden van iemand heb ik een Marumi Filter DHG Macro Achro 200 + 5 58 mm aangeschaft omdat dit mooie macroplaatjes op zou moeten kunnen leveren. De filter/lens is inmiddels binnen en als ik het op mijn objectief schroef is het onmogelijk om ook maar iets scherp te krijgen.
Doe ik nu iets verkeerd, of heb ik toch een verkeerde filter gekocht? Of is het inderdaad moeilijk om goed scherp te stellen?

Heeft iemand tips om met deze filter te oefenen?

Ik hoor het graag!

Arike
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Scherpstellen doe je door de camera op de juiste afstand te houden en niet door aan je objectief te draaien. AF moet uitstaan. De afstand tot je onderwerp kan varieren van enige tientallen cm tot 1 mm voor je objectief, afhankelijk van de gekozen brandpuntsafstand. Zet je objectief op oneindig om nog iets aan afstand te krijgen. Bij sterke groothoek kan het zelfs voorkomen dat de onderwerpsafstand IN je objectief terechtkomt. Pas als dit lukt kun je gaan experimenteren met de scherpstelring.
Ik ga er vanuit dat die Marumi in staat is om scherpe beelden te geven, sommige goedkope voorzetlenzen zijn zo slecht, dat het helemaal niet mogelijk is een fatsoenlijk beeld te krijgen.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo Arike,

Ik heb ook een Marumi voorzetlens.. Weliswaar de 330 plus 3 maar toch...
Scherpstellen met deze lens vereist een beetje rekenwerk, maar werkt toch vrij gemakkelijk...

Voor jouw lens geldt, ik citeer:

Toelichting DHG Macro Achromatische voorzetlens +5
De sterkte van een Achromatische voorzetlens wordt opgegeven in dioptrieën, in dit geval dus +5. Met de volgende formule kunt u berekenen hoe u de minimale brandpuntafstand verkleint met een bepaalde Macro of Close-up filter.

Deze formule luidt:
X : ( D * X + 1)

Hierbij is X de minimale brandpuntsafstand van uw objectief in meters, en D het dioptrie getal op de Close-up lens.

Even een rekenvoorbeeld:
U heeft een objectief dat kan scherpstellen vanaf 55 centimeter en u gebruikt deze Close-up filter met een dioptrie van +3. In dit geval luidt de rekensom:
0.55 : ( 5 * 0.55 + 1 ) en dit is hetzelfde als
0.55 : ( 2,75 + 1 ) ofwel
0.55 : 3,75 = 0,146 Meter, dus 14,6 centimeter

Je scherpstelpunt is dus afhankelijk van je minimale brandpuntsafstand.

Het fijnst werkt hij voor mij op de 55-250 van canon...

Mijn eerste pogingen staan overigens hier op het forum:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=103473" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat je hiermee iets kunt :D

Groet,


Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
ArikeB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013 13:08

Het probleem is met name dat ik alleen maar wazig beeld krijg.
Zowel dichtbij als ver weg, hoe ik ook probeer scherp te stellen.

Ik heb een 18-55 objectief en een 70-300 objectief, op allebei krijg ik het niet voor elkaar.
Ik heb ze allebei op handmatig scherpstellen staan.

Ik ben dus op zoek naar hoe het zou moeten werken: filter op objectief en dan proberen vanuit de hand scherp te stellen op iets dichtbij, of juist op iets ver weg?
Of is een statief een vereiste?

Als ik bijvoorbeeld op een boom 100 meter verderop scherp probeer te stellen, is het net of de boom nóg verder weg moet staan om uberhaupt scherp te kunnen worden. Bij dingen dichterbij lukt het sowieso niet (terwijl dat juist mijn bedoeling was, de boom 100 meter verderop boeit me niet zo ;)).

Groeten,
Arike
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Je hebt het over 100 meter, wij over centimeters
ArikeB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013 13:08

Ik ben er inmiddels achter...
Het gaat echt over macro-macro, wauw! Super leuk!

Ik ging er van uit dat het als een objectief werkte, maar dat is dus niet zo..

Bedankt voor jullie meedenken!
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo Arike,

Een boom op 100 meter met een macro-voorzetlens zal idd. niet gaan lukken.
Ik ga ervan uit dat de lenzen zonder de voorzetlens wel scherpstellen, dus nu een test met de voorzetlens:

Neem de 70-300:

Als ik goed gelezen heb is de kleinste brandpuntsafstand 112mm en het grootste (helemaal ingezoomd) 480mm.
Schroef de voorzetlens op je lens en zoom helemaal in.
Je zou nu scherp moeten kunnen stellen op, volgens de formule uit de vorige post:
0.48: (5 x 0.48 plus 1)
dus 0.48 : (2,4 plus 1) ofwel
0.48 : 3,4 is dus 0,1411 meter dus 14,11 cm.

Als proef zou ik hem op AF zetten, en alleen het middelste AF-punt gebruiken. Ik denk niet dat je voor de proef een statief nodig hebt als je hem gewoon bij voldoende licht op een stevige plaats (bv. keukentafel) uitvoert.

Je zult dus scherp moeten stellen op iets dichtbij, rond de 15cm vanaf je objectief. Iets verder weg moet ook nog kunnen, maar er zit niet zoveel speling in de mogelijkheden.

Ben benieuwd, en hoop natuurlijk dat het lukt, en dat ik e.e.a. goed heb uitgelegd...

Groet,


Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar