Statiefkop/balhoofd keuze, compact.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Ger_
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2013 21:00

Hallo allemaal,

Een vraag over keuze van statiefkop/balhoofd.
Er zijn reeds vele topics over ook keuzevragen, echter heb ik een iets specifiekere vraag., vandaar het nieuwe topic.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen 8)

Ik zoek een compact en lichtgewicht balhoofd/kop voor mijn statief (Velbon Sherpa Pro CF-545L CARBON) (1,29KG).
Ik gebruik de combi ook veel bij vissessies (karper) en moet daarom lichtgewicht en compact zijn, zodat het goed mee te nemen is.

Omdat ik naast t fotograveren ook graag film met mn 600D wil ik dat het hiervoor ook (beperkt), voor zover mogelijk met mn eisen geschikt is.

Mijn vraag; kun je met een balhoofd (als bijv de 486RC2 oid) ook goede panorama bewegingen maken met je toestel op het balhoofd? Dus op (lichte) weerstand het toestel draaien (of omhoog/omlaag bewegen)?
Of geldt bij een dergelijk balhoofd dat het na het omzetten van de verstelknop je de positie kunt veranderen, daarna de verstelknop weer moet vastzetten om de boel te fixeren? (volgens mij leg ik het best vaag uit, maar hopelijk begrijpt iemand het :wink: )

Of kom ik dan juist uit op een echte videostatiefkop?
Mijn voorkeur is eigenlijk géén videostatiefkop, omdat je hierbij vaak met die "stuurknuppels" zit, die niet echt compact zijn.

Mijn eisen kort op rijtje:
-Compact en lichtgewicht (pré!)
-Bij voorkeur ook op goede manier stabiele panorama-beweging tijdens filmen kunnen maken (evt optioneel nog verticale/diagonale bewegingen tijdens filmen, indien mogelijk)
-Mét quickrelease plate
-Betaalbaar door redelijke beschikbaarheid op 2e-hands markt. (max 60eu, liefst minder)


Hopelijk kunnen jullie me een beetje wegwijs maken in het bos der balhoofden.


Groet,
Ger
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

balhoofd is niet echt de beste oplossing voor films maken. het kan wel met iets duurdere balhoofden waar frictie aanpasbaar is (aan de objectief)
maar blijft nog steeds niet zo gemakkelijk als met een 3D kop.

Benro N0 lijkt mij op een redelijke keuze nu en het is een van de goedkopste balhoofden compatibel met Arca-Swiss standaard van plaatjes.
N0 heb ik niet gehad, wel een grotere model (B1) en qua afwerking is Benro hartstikke goed, en zeker enorm veel beter dan Manfrotto...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar