Beschikbaren Cokin Z-PRO filters

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Ik heb geprobeerd mij te verdiepen in filter land, en denk er wel een beetje eruit te zijn. Omdat ik zowel Cokin als Lee filters wil gaan gebruiken in één en dezelfde houder, is het voor Cokin alleen de Z-PRO lijn. Als ik kijk naar het overzicht van Z-PRO filters, en bekijk wat er door diverse (CameraNU; Konijnenberg) geleverd kan worden, krijg ik de indruk dat het over is met Cokin. Beide zaken willen dit niet bevestigen cq ontkennen. :roll:
Ook een opmerkelijke reactie die ik kreeg “Mocht u nog op zoek zijn naar specifiek ander type dan kunnen wij onze leverancier wel vragen of daar ook nog aan te komen is”.

Mijn vraag hier is, kan iemand vertellen of Cokin afscheid gaat nemen van zijn Z-PRO lijn, of dat hiervoor een nieuwe lijn geannonceerd gaat worden.
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Cokin had serieuze financiele problemen gehad, waardoor ook levering van de producten moeilijk was. voor zo ver ik het weet zijn deze problemen opgelost en ze zijn terug "in business", maar dat betekent nog niet dat ze groot voorraad van producten hebben en dat beschikbaarheid van de filters ezv. al hersteld is.

het ging in elk geval om de bedrijf zelf, niet over Z-Pro lijn
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

f8@24mm schreefCOLONCokin had serieuze financiele problemen gehad, waardoor ook levering van de producten moeilijk was. voor zo ver ik het weet zijn deze problemen opgelost en ze zijn terug "in business", maar dat betekent nog niet dat ze groot voorraad van producten hebben en dat beschikbaarheid van de filters ezv. al hersteld is.

het ging in elk geval om de bedrijf zelf, niet over Z-Pro lijn
Bedankt voor je reactie, ik ben er achter;
Cokin is een tijd geleden failliet gegaan. Het bedrijf heeft nu een doorstart gemaakt, en daardoor is er in Nederland een nieuwe importeur. Het kan dus nog enige tijd duren voor alles weer op de rit is.
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Dat verhaal is al een jaar oud, zijn er dan nog steeds leveringsproblemen?

(NB: Cokin is een erg Frans bedrijf wat alle vooroordelen over de Fransen al heel wat jaren krampachtig probeert te bevestigen :) maar als je het eenmaal hebt, is het prima bruikbaar)
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Waarom geen Formatt filters? Die zijn stukken beter dan de Cokin filters. En beduidend goedkoper dan Lee glas.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Eens met Deos, maar alleen als je de filters per stuk gebruikt. Het idee van een dergelijk systeem is dat je kunt stacken en daar vond ik de Hitech's al snel een kleurzweem veroorzaken.
Ik heb zelf zo'n set gehad, (0.3 - 0.6 - 0.9 soft en 0.6 hard), als ik ze enkel gebruikte prima filters, maar 2 filters gestapeld begint e.e.a. toch naar paars te neigen. Niet zo sterk als Cokin filters, maar met mijn huidige Lee filters heb ik er helemaal geen last van.

Het is een beetje hetzelfde verhaal als met statieven, pas na je derde aankoop heb je datgene wat je eigenlijk wilt. Ik ben ook met Cokin begonnen, daarna een tokkiewokkie merk uit China (iets beter dan Cokin), daarna Hitech en nu Lee. Als ik dat meteen goed had gedaan had ik mezelf een boel geld kunnen besparen.

Bovendien vind ik het prijsverschil in de 100x150 filters tussen Hitech en Lee minimaal.
Een ND-grad van Lee kost ca 96,= en een Hitech 80,= (excl verzendkosten UK -> NL)

Volgens mij bestaat Cokin ook niet meer in de oude vorm en zijn ze overgenomen door Stealth Gear.
http://www.stealth-gear.com/products/ph ... ystem.html

Ik gebruik trouwens een gemodificeerde (omgedraaide) Cokin Z houder en kan zonder vignetting 2 filters stacken op de 16-35.
De houder is behalve goedkoper ook steviger dan de Lee houder, omdat je de laatste er makkelijk afstoot, terwijl de Cokin een betere klik bevestiging heeft.
http://www.youtube.com/watch?v=GXGQYY84PwI
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar