Statief keuze Sigma 150-500

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik ben momenteel in het bezit van een 500D met Grip en een 150-500 OS HSM ik zoek hier een statief bij.
Nu zie ik bij statieven oa draagvermogen staan. Welk draagvermogen moet ik bij deze combinatie kiezen met ook in het achterhoofd de aanschaf van een Canon 400mm F5.6 tzt.
Ik zat te twijfelen over de redged RTT-423 maar het draagvermogen van 4,2KG lijkt me wat aan de lage kant.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

...Want hoe zwaar wordt de zwaarste combinatie?
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Het zwaarste gewicht zal ongeveer 3kg zijn denk ik (lens,incl camera en grip) Het gaat mij erom dat het statief stevig genoeg is om de 150-500 te stabiliseren. En ik vind het niet nodig een erg overgekwalificeerd statief te hebben.
De redged zou het qua kilo's moeten kunnen doen maar hoe stabiel is het geheel dan nog? En is het misschien voor de stabiliteit verstandiger een statief te kiezen met meer draagkracht? Zo ja vanaf hoeveel kilo draagkracht kan ik om me heen gaan kijken?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Lijkt mij een beetje de Redged variant van de Manfrotto 055. Stevig zat, weegt wel wat. Middenzuil kun je weggooien, geeft alleen maar extra gewicht, zit in de weg bij laag bij de grondse dingen en maakt de boel een stuk minder stabiel.
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

ik zal in eerste instantie beginen met de keuze van juiste balhoofd. voor zo'n combinatie zal ik het liefst met kogels van +/- 40mm diameter beginnen. dit omdat bij kleinere kogels het moeilijk is, om een soepele beweging van de camera te hebben.

de aangave van draagvermogen in specificaties van statieven/balhoofden vind ik personlijk beetje bulls*t. het zegt heel weinig over comfort van gebruik van poten, en zeker niets serieus over balhoofd.


RTT423 lijkt mij een betaalbare maar niet echt passende oplossing. de statiev is op zich kort en het feit dat er 4 segmenten zijn (waarbij de laatste zeker een heel kleine diameter heeft) niet echt op veel stabiliteit laat vertrouwen. kan wel zo zijn dat je bij heel stevig ondergrond, geen wind en met rustig omgang wel een scherpe foto maakt. maar rekenen zal ik zeker niet daarop.


ik zou liever iets langere poten kiezen, met bij voorkeur slechts 3 segmenten. en wel wat geld voor balhoofd uitgeven. eigenlijk is zo'n Sirui K-30X voor echt gemaak de beste en op het oog betaalbaarste optie, maar het blijft toch 130 EUR... maar voor de extra geld krijg je ook enorm stijging in gebruiksgemaak.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ga voor het meest stabiele gewicht, op 500mm geeft een minieme beweging al onscherpte.
Kijk ook of er een haak/oog aanwezig is om een verzwaring (canvas waterzak of zo) aan te hangen; je wilt toch ook bij windkracht >4 fotograferen.
Let op de hoogte, te hoog geeft weer instabiliteit en de uitschuifpoten worden dunner.
Overweeg/probeer een zware videokop.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

bedankt voor de tips
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik heb inmiddels een keuze gemaakt. Vanmiddag naar Cameranu te Urk geweest en daar de Triopo MX-1327 ( http://www.cameranu.nl/nl/statieven-en- ... 94_233144/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Met balhoofd Triopo RS-3 head ( http://www.cameranu.nl/nl/statieven-toe ... 84_196424/" onclick="window.open(this.href);return false; ) geprobeerd en gekocht. :D :D :D :D Betaalbaar en stond als een huis.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar