Lastige flitsklus: Tweede gordijn, met meerdere flitsers

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Iwan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 23:08

Hallo allemaal,

Ik heb al van alles gelezen en geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar. Hopelijk hebben jullie een tip. Dit is de bedoeling:

Ik wil een bewegend onderwerp fotograferen in het donker. Het onderwerp moet met zijn lichten een spoor trekken en aan het einde van het lichtspoor duidelijk zichtbaar bevroren worden. Zoiets doe je normaal gesproken door te flitsen op het tweede gordijn, en dat lukt meestal prima. Voor deze specifieke foto red ik het echter niet met één flitser omdat het onderwerp te ver weg is. Ik kan voor deze gelegenheid beschikken over vijf Canon Speedlite flitsers (verschillende modellen), en deze zijn normaal gesproken allemaal aan te sturen in de master-slave configuratie. Daarmee lijkt het probleem snel en eenvoudig opgelost te kunnen worden, maar niets is minder waar.

De flitser op de camera (Canon Speedlite 580EX op een EOS-1D Mark IV) is eenvoudig te programmeren om te flitsen op het tweede gordijn. Maar zodra ik daarna de flitser op "master" zet om de andere flitsers als "slave" aan te sturen dan verdwijnt de optie om te flitsen op het tweede gordijn. Wat ik ook probeer (Manual, E-TTL etc), met meerdere flitsers flitsen op het tweede gordijn wil maar niet lukken.

Wie weet de oplossing ? Ik beschik (nog) niet over verbindingskabels of een zendertje, en kan op lokatie ook zeker geen studio flits set gebruiken. Het moet dus gebeuren "in het veld", met meerdere Canon flitsers. Daarbij zou het prettig zijn als ik de flitsers een stukje uit elkaar kan plaatsen.

Wie heeft er een oplossing voor dit probleem ?

Benieuwde groet,
Iwan
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Kan je ( of een hulpje ) die persoon niet gewoon los manueel belichten met een speedlite? Dus niet aangestuurd door eender welk soort remote, gewoon als die persoon het einde van zijn 'rit' gemaakt heeft, belichten?
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Iwan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 23:08

Nee, helaas, ik kan niets ensceneren. Het moet in één shot goed zijn.

Sorry,
Iwan
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Mag ik vragen waarom het in één shot goed moet zijn?

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Iwan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 23:08

Ja hoor, vragen mag altijd. Het is gewoon dat ik geen kans / mogelijkheid heb om een tweede shot te maken. Ik wil een bewegend onderwerp fotograferen, en dat onderwerp moet vanaf flinke afstand goed belicht en op het tweede gordijn scherp en duidelijk zichtbaar bevroren worden.

Ik heb het al geprobeerd met één flitser, maar dan kom ik licht tekort. Vandaar dat ik nu zoek naar de mogelijkheid om meerdere flitsers simultaan te laten flitsen op het tweede gordijn.

Kun je daar wat mee ?

Benieuwde groet,
Iwan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Huur 5 pocetwizards met kabeltjes en klaar is klara. Flits je tientallen meters mee en als je de PW's hoog genoeg plaatst zelfs honderden meters

http://www.cameranu.nl/nl/verhuur/pocke ... h7604_r434" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Kan je de tweede flitser niet af laten gaan met een ir oogje? Dan laat je de eerste flitser gewoon af gaan zoals je nu doet en de tweede gaat dan af op de flits van de eerste. Let er wel op dat je de eerste flitser geen voorflits laat geven.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Iwan schreefCOLONJa hoor, vragen mag altijd. Het is gewoon dat ik geen kans / mogelijkheid heb om een tweede shot te maken. Ik wil een bewegend onderwerp fotograferen, en dat onderwerp moet vanaf flinke afstand goed belicht en op het tweede gordijn scherp en duidelijk zichtbaar bevroren worden.

Ik heb het al geprobeerd met één flitser, maar dan kom ik licht tekort. Vandaar dat ik nu zoek naar de mogelijkheid om meerdere flitsers simultaan te laten flitsen op het tweede gordijn.

Kun je daar wat mee ?

Benieuwde groet,
Iwan
Ik dacht dat je iets anders bedoelde met één shot. Ik dacht één poging...
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Anoniem 4

Second curtain heeft nogal wat beperkingen en wordt daarom meestal gebruikt bij on-camera flash.
Je kan het niet gebruiken in combinatie met stroboscopic en high speed modes. Ook niet met wireless E-TTL en niet met snelheden sneller dan 1/60.
Je kunt het wel gebruiken met radio triggers die een eigen second curtain voorziening hebben zoals bijv. Quantum en PocketWizard.
De optie van Jeroen is eigenlijk de enig juiste, mogelijke oplossing voor deze casus.
Je zou eventueel deze workaround kunnen gebruiken, maar ik ken niet alle eisen/omstandigheden die aan jouw casus verbonden zijn.
Dat is met gebruik van optische slave units met de flitsers in manual mode.
Plaats één van de flitsers op de camera, zet de flitser in second curtain mode, kies de M mode en stel in op laag vermogen 1/64 of 1/128.
Met wat richten krijg je genoeg flitsvermogen om de dichtstbijzijnde optische slave unit te bereiken zonder dat je teveel licht op het onderwerp krijgt.
Het is experimenteren en misschien werkt het in jouw geval, anders toch maar die PocketWizards huren. Succes.
Iwan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 23:08

fotojeroen schreefCOLONHuur 5 pocetwizards met kabeltjes en klaar is klara. Flits je tientallen meters mee en als je de PW's hoog genoeg plaatst zelfs honderden meters

http://www.cameranu.nl/nl/verhuur/pocke ... h7604_r434" onclick="window.open(this.href);return false;
Hi Jeroen,

Bedankt voor het meedenken ! Ik ben me aan het inlezen in Pocketwizard, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of het me gaat helpen. Het lijkt erop dat de flitsers nog steeds in master-slave mode moeten werken, en dan verlies ik mijn mogelijkheid om op het tweede gordijn te flitsen met vijf flitsers tegelijk. Of zie ik nu iets over het hoofd ?

Voor de te maken foto kan ik de flitsers niet dicht bij het onderwerp zetten. Ze zullen allemaal binnen handbereik van mij blijven staan.
Sushi schreefCOLONKan je de tweede flitser niet af laten gaan met een ir oogje? Dan laat je de eerste flitser gewoon af gaan zoals je nu doet en de tweede gaat dan af op de flits van de eerste. Let er wel op dat je de eerste flitser geen voorflits laat geven.
Hi Sushi,

Dit klinkt als de optie die perfect past bij wat ik zoek. Dan kan ik mijn camera met flitser gewoon bedienen op de manier die ik voor ogen heb: Gemonteerd op de camera, in Manual, met maximale flits output op het tweede gordijn, zonder voorflits. Het flitslicht zelf activeert dan de andere flitsers, zonder de master-slave mode te hoeven gebruiken. Heb je wellicht nog tips voor merk / prijs van zo'n IR-oogje ? Zal zo eens Googelen wat ik zelf kan vinden.
CrisM schreefCOLON
Iwan schreefCOLONJa hoor, vragen mag altijd. Het is gewoon dat ik geen kans / mogelijkheid heb om een tweede shot te maken. Ik wil een bewegend onderwerp fotograferen, en dat onderwerp moet vanaf flinke afstand goed belicht en op het tweede gordijn scherp en duidelijk zichtbaar bevroren worden.

Ik heb het al geprobeerd met één flitser, maar dan kom ik licht tekort. Vandaar dat ik nu zoek naar de mogelijkheid om meerdere flitsers simultaan te laten flitsen op het tweede gordijn.

Kun je daar wat mee ?

Benieuwde groet,
Iwan
Ik dacht dat je iets anders bedoelde met één shot. Ik dacht één poging...
Hi Cris,

Goed dat je even doorgevraagd hebt. Mijn te maken foto is eigenlijk maar één kans, één mogelijkheid en één poging. Wel kan ik nu al een beetje testen op alternatieve doelen, maar zeker niet op de bewuste dag, niet op de beoogde lokatie en niet op het betreffende onderwerp.


Dus nog even formuleren voor allemaal:

Ik ben op zoek naar een methode om vier of vijf Canon Speedlite flitsers tegelijk op volle kracht te laten flitsen op het tweede gordijn. Dat doe ik in Manual (dus niet E-TTL) en hiervoor lijkt de master-slave optie ongeschikt omdat deze optie het flitsen op tweede gordijn onmogelijk lijkt te maken. Mocht iemand weten hoe je met vijf flitsers tegelijk wél op het tweede gordijn kan flitsen dan hoor ik graag nog meer opties en alternatieven zoals de bovengenoemde Pocketwizard en IR-oogjes.

Bedankt voor het meedenken allemaal !

Benieuwde groet,
Iwan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Iwan schreefCOLON
Hi Jeroen,

Bedankt voor het meedenken ! Ik ben me aan het inlezen in Pocketwizard, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of het me gaat helpen. Het lijkt erop dat de flitsers nog steeds in master-slave mode moeten werken, en dan verlies ik mijn mogelijkheid om op het tweede gordijn te flitsen met vijf flitsers tegelijk. Of zie ik nu iets over het hoofd ?

Voor de te maken foto kan ik de flitsers niet dicht bij het onderwerp zetten. Ze zullen allemaal binnen handbereik van mij blijven staan.
Je ziet iets over het hoofd.

Je hebt twee soorten Pocketwizards. Versies met en versies zonder TTL.
De versies zonder TTL hebben een iets groter bereik en ik vind ze iets stabieler.

Wat ze in feite doen: zenden of ontvangen.
Die op je camera zend en die aan de flitsers ontvangen de puls en laten de flits afgaan.
Je kunt een PW op je camera zetten en deze af laten gaan op het tweede gordijn. Op die manier kun je 5 flitsers op het tweede gordijn af laten gaan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

wel benieuwd wat er maar 1 keer op de foto kan... :roll:
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Heb even geprobeerd met 3 flitsers en 4 PW tt5, en zeer langzame sluitertijd voor de waarneming, alleen met 1ste gordijn werd geflits, zelf met 1 flitser ging deze op 1ste gordijn af.
1Dmk3 en mk4 op 2de gordijn ingesteld en/of flitsers op 2de gordijn, diverse combinatie in het menu van flits/camera geprobeerd.
2de gordijn signaal wordt waarschijnlijk niet mee verzonden met radio trigger systeem.
Ook IR met de ST-E2 geprobeerd, ook 1ste gordijn.
Wat me wel lukte is master en slave flitser op manuel en met een oude flits slave kon ik deze op 2de gordijn laten flitsen.
Heb maar 1 flits slave om te testen, maar als 1 combo werkte zal deze met meerdere ook werken.
Oplossing is dus van te voren je manuele flits instelling bepalen en een stel goedkope flits slaves gebruiken.
Oja, alleen met de 580 serie werkte deze flits slave die ik hier heb, de 430EX serie werd niet getriggerd.
Edit;
Heb 3 oude flitsers uit de kast gehaald, allen met ingebouwde flits slave oog en vanaf mijn balustrade alle drie kunnen bedienen op het 2de gordijn.
Vergeet dus die moderne ttl flitsers gebruik dus 20jaar oude flitsers. :lol:
Anoniem 4

Mijn methode werkt gewoon met moderne flitsers. Hoef je niet op zoek te gaan naar 20 jaar oude flitsers, alleen in de handleiding kijken hoe je ze op M zet.
Al dat moderne gedoe met (E)-TTL.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jeroenjeroen schreefCOLONwel benieuwd wat er maar 1 keer op de foto kan... :roll:
Ik heb twee jaar lang dingen inbeeld gebracht waar je echt maar één kans voor kreeg; botsproeven met auto's :)
We hadden echter continulicht en maakten in een split second wel duizenden beelden
Kleine kans dat het er niet op stond dan, maar moet ook wel zeggen dat ik soms dagen bezig was met voorbereidingen van iets wat nog geen 200 milliseconden zou duren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Iwan schreefCOLON Hi Sushi,

Dit klinkt als de optie die perfect past bij wat ik zoek. Dan kan ik mijn camera met flitser gewoon bedienen op de manier die ik voor ogen heb: Gemonteerd op de camera, in Manual, met maximale flits output op het tweede gordijn, zonder voorflits. Het flitslicht zelf activeert dan de andere flitsers, zonder de master-slave mode te hoeven gebruiken. Heb je wellicht nog tips voor merk / prijs van zo'n IR-oogje ? Zal zo eens Googelen wat ik zelf kan vinden.
Hier een Youtube voor de Optical Slave Flash Trigger Unit
http://www.youtube.com/watch?v=KTuuUIZnS-M" onclick="window.open(this.href);return false;

En ze kosten ook niet veel:
http://www.amazon.com/Seagull-SYK-4-Opt ... B0028DM1YA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee hoor maar voor die prijs lijkt het me zeker het proberen waard. In theorie zou het best kunnen werken lijkt me.
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Heb je vraag voor gelegd aan Pocket Wizard en dit was hun( positieve) antwoord.
" Hi Frans,

Thank you for your inquiry. You can indeed use second curtain. You need to connect your transmitting radio to the PocketWizard Utility, navigate to the "Flash" tab, and pick the shutter speed you want rear curtain sync to kick in from the dropdown menu next to "Rear Curtain Sync Begins at" and click "Apply Changes."
Iwan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 23:08

Beste allemaal,

Excuses voor het late antwoord, veroorzaakt doordat ik een paar dagen op pad was (met camera).

Ik heb inmiddels een start gemaakt met het testen van de goedkoopste optie: De optical slave unit. Ik heb vier van de genoemde Seagull SYK-3's besteld, voor US$ 22,20 inclusief BTW en verzendkosten (http://www.ebay.com/itm/Wireless-Hot-Sh ... 0745147140" onclick="window.open(this.href);return false;?). Da's slechts 18 euro voor vier triggers. Daarnaast heb ik woensdag bij Kamera-Express één Falcon Eyes PSL-15 opgehaald, a Euro 12,99 (http://www.kamera-express.nl/product/fa ... en-psl-15/" onclick="window.open(this.href);return false;) en hier ben ik inmiddels mee wezen testen.

De PSL-15 lijkt op het eerste gezicht goed te werken, maar nadere inspectie brengt toch een probleempje boven water. Kennelijk is er een minieme vertraging tussen de flits vanaf de camera en de tweede flits die getriggerd wordt door de PSL-15. Deze vertraging zorgt ervoor dat het bewegende onderwerp dubbel belicht lijkt te worden, wat iets van veroorzaakt wat op bewegings onscherpte lijkt. Ik moet hier nog verder mee testen. Alternatief zou kunnen zijn dat ik de vier losse flitsers aanstuur met de hoofdflitser, zonder dat de hoofdflitser zelf het onderwerp belicht. In dat geval zouden de vier losse triggers tegelijk af moeten gaan, tenminste, theoretisch gezien.

Wat de Pocket Wizard betreft, dat lijkt een perfecte oplossing maar blijft vooralsnog mijn tweede keus vanwege de kosten voor de zender en ontvangers.

Ik hou jullie op de hoogte. In iedergeval alvast enorm bedankt voor het meedenken !

Cheers,
Iwan
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Het resultaat post je hier ook in dit topic? :)

Ik heb trouwens niet altijd even goede ervaringen met de SYK-3. Als je er mee kunt leven dat je soms een misfire hebt, zijn het best leuke optische triggers. Maar wil je 100% betrouwbaarheid, dan moet je deze denk ik niet kopen. Niet dat je 100% betrouwbaarheid bij een ander merk gaat krijgen maar je komt wel meer in die richting met pocketwizards.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Iwan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 23:08

Hi Deos,

De klus is helaas niet gelukt. Niet vanwege fototechnische redenen, maar doordat het onderwerp het liet afweten. Hopelijk volgt er een herkansing, en dan zal de foto hier ook zeker te bewonderen zijn.

:-(
Iwan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar