Statief voor 100-400 en reis

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Denoontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2009 00:47

Heb nu een toch wel gammel statief, dus ik wil voor meidn reis naar de azoren en wellicht volgend jaar equador/galapgos een goed statief.
Statief mag niet te zwaar en te groot zijn dus

Wil op deze vakantie wat meer landschappen gaan fotograferen, maar ook wildlife.
Buiten statief wil ik ook nog een nd verloopfilter halen om eens te spelen met langere sluitertijden.
Hier ook nog geen ervaring mee...dus hop wat te gaan experimenteren.


Statief:
Hij moet een 100-400 kunnen houden en liefst zo licht mogelijk.
Een maat van me heeft een gitzo 1940 te koop met balhoofd van manfrotto 496.
Heb al wel wat gegoogled, maar heeft iemand van jullie ervaring met dit statief of balhoofd ivm de 100-400 en evt een 7d body?

Mbt specs, ze hebben het steeds over maximaal gewicht.
Wat moet ik voor deze body/lens combi aanhouden?



Thx
Canon 7D
Canon 6D m2
Canon 24-105 L IS EF USM lens m2
Canon 16-35 L f4 EF USM lens
Canon 100-400 EF L IS USM
Canon 70-200 EF L m2
Canon 50 II
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

De canon 100-400 is ongeveer 1400 gram en de 7d iets meer dan 800 gram. samen is dit dus 2,2kg. op basis van dat gewicht (als dat het zwaarste is wat je moet dragen) zou ik een statief nemen die het gewicht ruim kan dragen (2-3x dat gewicht). ook moet je erop letten dat het balhoofd ditzelfde gewicht aan kan. De combinatie 7D + 100-400 is naar mijn mening (bij gebruik van statiefgondel) zeer goed in balans. Vaak merk je dan dat hij nog net wat fijner werkt met een balhoofd.

De Gitzo die je hierboven noemt is een mooi statief maar ondersteunt slechts maximaal 4kg. Wel is hij maar 1.2kg zwaar. het balhoofd zou tot 6 kilo kunnen ondersteunen. Ik denk echter dat wanneer je het balhoofd naar portrait zet je een instabiel geheel zal krijgen in deze combinatie. Dit is puur theoretisch. Ik ken het statief niet en het balhoofd nauwelijks.
Canon
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Bekend probleem.

I gebruik dezelfde gear als jij, in combinatie met een Gitzo 1940, en een manfrotto 460MG kop.

De combinatie heb ik gekocht op gewicht, omdat ik het altijd op mijn rug mee moet slepen tijdens wandelingen. De kop werkt niet fijn, omdat de knoppen soms moeilijk te bedienen zijn. Het statief is erg fijn, licht, en toch erg stabiel.

Voor wildlife, i.c.m. de 100-400 kan je beter gaan kijken voor een monopod, werkt veel fijner, omdat je veel sneller kan reageren.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb een 7D, 100-400, manfrotto 496 kop en een manfrotto 190cxpro4 statief. Het statief heeft iets 'zwaardere' specs zowel kwa eigen gewicht als draagvermogen. Toch vind ik het zelf allemaal nogal wiebelig, met een draadontspanner en de gehele combi niet aanraken blijft het wel stilstaan.
De al genoemde monopod icm met IS aan werkt voor mij veel prettiger, het zoeker beeld is dan aanzienlijk rustiger tijdens het mikken.

Voor landschap fotografie met lange sluitertijden vind ik het statief prima verder. Ik gebruik dan een 7D zonder grip, 15-85 of 11-16, filterhouder+filters en draadontspanner.

Ik had initieel trouwens een 498 kop gekocht. Kwa stabiliteit maakte het niet veel uit, misschien werd het zelfs minder omdat de combinatie meer topzwaar werd. Daarnaast werkt de 496 pretigger aangezien je met 1 draaiknop zowel de bal kan verstellen als de hele kop kan draaien.
Ik zie mezelf op termijn nog wel een keer een andere balhoofd kopen, aangezien er (voor zover ik heb kunnen zien) geen goeie L plates voor de RC-2 quick release te vinden zijn.
757D + 8-400 mm
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Ik zweer gewoon bij mijn Sirui M3205.
Mooi kompact, oersterk en hoog belastbaar.
Grtz Twin_x
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
Gebruikers-avatar
Denoontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2009 00:47

sven2912 schreefCOLONDe canon 100-400 is ongeveer 1400 gram en de 7d iets meer dan 800 gram. samen is dit dus 2,2kg. op basis van dat gewicht (als dat het zwaarste is wat je moet dragen) zou ik een statief nemen die het gewicht ruim kan dragen (2-3x dat gewicht). ook moet je erop letten dat het balhoofd ditzelfde gewicht aan kan. De combinatie 7D + 100-400 is naar mijn mening (bij gebruik van statiefgondel) zeer goed in balans. Vaak merk je dan dat hij nog net wat fijner werkt met een balhoofd.

De Gitzo die je hierboven noemt is een mooi statief maar ondersteunt slechts maximaal 4kg. Wel is hij maar 1.2kg zwaar. het balhoofd zou tot 6 kilo kunnen ondersteunen. Ik denk echter dat wanneer je het balhoofd naar portrait zet je een instabiel geheel zal krijgen in deze combinatie. Dit is puur theoretisch. Ik ken het statief niet en het balhoofd nauwelijks.
Ik heb het statief nu thuis, dus zal ik eens proberen.
Hij is wel lekker licht inderdaad.
Canon 7D
Canon 6D m2
Canon 24-105 L IS EF USM lens m2
Canon 16-35 L f4 EF USM lens
Canon 100-400 EF L IS USM
Canon 70-200 EF L m2
Canon 50 II
Gebruikers-avatar
Denoontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2009 00:47

Heb hem maar overgenomen. Voor het geld het prOberen waard. Wordt het niets zal hij weer te koop komen.
Zal denk ik toch met name met de 10-22 of de 24-105 worden gebruikt.

Nu op zoek naar een nd filter en half nd filter om de lucht te blokken.
Canon 7D
Canon 6D m2
Canon 24-105 L IS EF USM lens m2
Canon 16-35 L f4 EF USM lens
Canon 100-400 EF L IS USM
Canon 70-200 EF L m2
Canon 50 II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar