Welke ND filter?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik ben van plan een ND filter te kopen, om:
- water stroperig wit te krijgen
- straten/pleinen leeg
- meertjes spiegelend glad

Ik twijfel tussen ND 32 en ND 64, wat 1 stop verschilt. Kan er natuurlijk ook de pola bij zetten die ook nog licht wegsnoept. Een variabel filter vind ik te duur.
Wat is de beste optie, of moet ik toch naar de ND 400?
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik gebruik zelf de ND110. Bij ongeveer 30 sec vervagen wandelaars. Ik weet niet of de filters die je noemt sterk genoeg zijn voor jouw wensen.

groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik weet niet het wetenschappelijke antwoord, maar ik heb sinds kort zowel een 9-stops ND als eentje die ongeveer de helft doet, die heb ik al wat langer; ik gebruik die 9-stops echt voor het minimalistische, de uitgetrokken wolken, de personen die vervagen. Maar bijvoorbeeld voor nachtfotografie hoef/wil ik niet zoveel stops verliezen en kies ik de 'halve'. Je hebt meer speling als je ook eentje hebt die minder licht filtert; je kunt iets hoger in je sluitertijden gaan zitten voor bepaalde onderwerpen. Als ik zou moeten kiezen, en je weet wat een ND fliter doet, zou ik eerst voor de 9-stops gaan (dat is de grootste investering en de grootste klap qua stops)
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Zelf hebruik ik een Lee 3 stops en een Big stopper (10 stops) en merk dat ik de Big stopper het meeste gebruik.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Zoals ik het nu lees heeft de 9 stopper de voorkeur. Een mogelijkheid tot stapelen is er natuurlijk ook, hoewel de kosten dan ook zullen oplopen.
Wat merk betreft ga ik in ieder geval voor de Hoya's.
HaroldSpierenburg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2012 21:55
CONTACTCOLON

Ik heb een Lee 1.2 ND 4 stops filter. Hiermee kan je prima riviertjes en watervalletjes blurren. Echter moet het niet een stralende zonnige dag zijn.
Daarnaast heb ik een BigStopper 10 stops.
Voor de doeleinden waar je de filter voor wilt gebruiken zou 9 stops een prima keuze zijn al blijft het maar steeds proberen en mazzel hebben op goede omstandigheden.
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Ik ben van plan een regelbaar grijsfilter aan te schaffen die van 0,8 tot 8x regelbaar is. Iemand daar ook ervaring mee, of is een vaste waarde beter? Prijs van een regelbaar filter is ongeveer het dubbele van 1 vaste.
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Motorbart schreefCOLONIk ben van plan een regelbaar grijsfilter aan te schaffen die van 0,8 tot 8x regelbaar is. Iemand daar ook ervaring mee, of is een vaste waarde beter? Prijs van een regelbaar filter is ongeveer het dubbele van 1 vaste.
Ik heb zowel een variabel grijsfilter als aan "vaste". De variabele was de eerste die ik kocht. Het is een heliopan vario nd 2-110x.
Het voordeel van dit filter is, zoals de naam al zegt, dat je de grijswaarde kunt variëren door te draaien (het zijn eigenlijk twee polarisatiefilters die je t.o.v. elkaar draait). Dit is handig voor mij omdat ik ook film met mijn fotocamera en bij filmen zit je vast aan één sluitertijd. Bij daglicht heb je dan vaak een klein diafragma nodig om de belichting goed te krijgen. Dan krijg je alles van voor tot achter scherp en dat wil je niet altijd. Met zo'n draaifilter kan je dan je diafragma open houden, waardoor je mooie onscherpte kan krijgen met het onderwerp in het scherptebrandpunt en los van de omgeving zoals je ze ook ziet in speelfilms (een typische gewenste sluitertijd is 1/50 seconde bij 24 frames per seconde..bij fel licht is de 1/50 lastig te bereiken zonder variabel grijsfilter).

Met dit filter heb ik de o.a. volgende foto's gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat is prima, maar zoals je kan zien was het al schemerig toen ik de foto's maakte. Bij meer daglicht is het effect niet groot genoeg. Ik heb het maximale lichtverlies van deze filter gemeten en dat is 5 stops. En dat is overdag niet genoeg om b.v. een mooie gladde zee te krijgen. (Let erop dit soort filters niet helemaal dicht te draaien, dan krijg je een lelijk kruis effect.)
Geleerd van deze ervaring heb ik ook een vast ND filter gekocht. Dat is een Hoya HMC ND400. Hoewel dit filter geadverteerd wordt op 9 stops lichtverlies kom ik in mijn metingen niet verder dan 8 stops. En toch zijn die 3 stops verschil goed merkbaar. B+W heeft een filter dat op 10 stops lichtverlies zou moeten komen, maar die heb ik zelf niet.

Mijn advies aan jou zou zijn een vaste waarde ND te kopen. Is goedkoper dan een variabele en door de grotere stopfactor kan je er meer creatieve dingen mee uithalen. Let er wel op dat je camera met zo'n donker filter niet of slecht scherpstelt. Je moet dat dus scherpstellen dus eerst doen voordat je het filter erop schroeft.
Vergeet niet om bij een dergelijk filter ook wat verloopringen te bestellen zodat je het filter op meerdere lenzen kunt gebruiken (als filtermaat de lens met de grootste schroefdraad afmeting kiezen en verloopring(en) voor je kleinere lenzen. Andersom kan je vignettering krijgen).

Groeten,

Anne
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Thanx Anne, hier heb ik wat aan!
.. Wordt een 82mm met converter naar 77mm .... nu alleen nog even uitvogelen welk merk het gaat worden ..
Het nadeel van het scherpstellen voordat je het filter plaatst was me al duidelijk geworden in eerdere topics.
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

.. heb toch maar de B+W 77 110 ND 3,0 - 10 BL 1000 x E aangeschaft. In 82mm helaas nog niet te verkrijgen. .. maar gaat waarschijnlijk toch het meest op m'n 10-22mm (77mm) gebruikt worden. Over enkele dagen richting Spanje en lekker de tijd om wat te rommelen met dit filter :)
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar filters van Lee.
Heb ooit andere merken gehad... maar vaak krijg je dan kleurverschil. Bij Lee heb ik dat niet.
Lee is niet goedkoop, maar in mijn ogen het beste wat er te krijgen is.
De combo van een 3 stops en de Big Stopper ( 10 stops ) is voldoende om in de meeste gevallen het juiste resultaat te krijgen.
Bij weinig licht is de 3 stops voldoende, bij wat meer licht gebruik je de Big Stopper.

Bij http://www.carpediemlandscapes.com" onclick="window.open(this.href);return false; staat bijna bij iedere foto wat voor soort filters er gebruikt zijn.
Een ander mooi voorbeeld is dit timelaps filmpje -> http://vimeo.com/58770242" onclick="window.open(this.href);return false;
Elk beeldje is een foto waarbij gebruik gemaakt is van Lee filters.
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb bovenstaande gelezen en meer. Mijn vraag is of iemand weet hoe het precies werkt, als je twee of meer filters tegelijk gebruikt. Op deze pagina staat een tabel met de f-stopreductie per NDx filter.

Stel dat ik een ND2 combineer met een ND4. Dan is mijn logische beredenering dat ik eigenlijk een ND3-filter gebruik. Immers, het ND2-filter kost 1 stop (laat 50% van het beschikbare licht door). Het ND4-filter kost 2 stops (laat 25% van het beschikbare licht door). Ik heb dus 25% van 50% = 12,5% over. Klopt dat echter.

Reden dat ik het vraag, is om dat ik al een ND4-filter heb (Cokin P153). Daar wil ik nog twee filters bij, zodat ik kan combineren. Momenteel heb ik een ND2 (Cokin P152) en een ND8 (Cokin P154) in m'n winkelmandje zitten, maar voordat ik op "Bestellen" klik, wil ik het eigenlijk nog wel even weten.

Ik zit overigens in de experimenteerfase en heb al een P-systeem, waar ik voorlopig op voort wil bouwen. Ik ben eigenlijk niet zo'n landschapsfotograaf en gebruik het momenteel te weinig om bijvoorbeeld te investeren in Lee.
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLON Stel dat ik een ND2 combineer met een ND4. Dan is mijn logische beredenering dat ik eigenlijk een ND3-filter gebruik. Immers, het ND2-filter kost 1 stop (laat 50% van het beschikbare licht door). Het ND4-filter kost 2 stops (laat 25% van het beschikbare licht door). Ik heb dus 25% van 50% = 12,5% over. Klopt dat echter.
Je redenering klopt hoor. Je hebt inderdaad nog éénachtste (3 stops) van het licht over. Maar dat is ND 8 en niet ND 3. Zie ook de tabel uit je link. Ik heb vroeger ook Cokin ND filter gebruikt. Geven wel een lichte kleurzweem. Met raw en witbalanscorrectie achteraf nog wel te corrigeren. Als gradueel grijsfilter gebruik ik overigens soms de filters van Hitech. Niet zo prijzig als Lee, maar wel goed kleurneutraal. Zie hier: http://theuklandscape.wordpress.com/201 ... otography/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar