Camera bedienen vanaf monopod

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Hallo :)

Ik ben opzoek naar een makkelijke manier om mijn camera sluiter te bedienen vanaf een monopod.
Het probleem is dat ik de monopod hoog boven mij uit hou en dus eigenlijk geen hand overheb.
Ook moet het draadloos wezen want ik heb het met een draadje geprobeert maar dat is geen goede optie.

Wat zijn de mogelijkheden?
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

JJas,

Ik heb de Giga T Pro II van Hahnel, deze bevalt prima en is goed betaalbaar.

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Heb dezelfde en ook de hahnel combi.
Beide bevallen prima
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Anoniem 3

Draadje verlengen..
Mini-jack/m aan de ene een een /v aan de andere kant.
Kan tot minstens 10 meter.
Anoniem 4

Als je geen handen meer over hebt om de ontspanknop (bedraad of draadloos) te bedienen, dan rest alleen de zelfontspanner op 10 sec of een timer.
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Een draadloze trigger kun je ook gebruiken als draadloze afstandsbediening.

- edit typo, en via het forum bestellen is nog beter natuurlijk -
Laatst gewijzigd door 1 op aires, in totaal 11 keer gewijzigd.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/in ... uct_id=768" onclick="window.open(this.href);return false;
als je die bestelt via het forum, steun je eosdigitaal ook nog. de enige oplossing die ik zie als je je handjes niet meer vrij hebt is om de remote aan je monopod te tapen op de plek waar je hem vasthoudt.
maar krijg je zo wel scherpe foto's ?
gr.
rolandt
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 11 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Of gewoon de originele Canon-RC6 infrarood afstandbediening. Werkt prima en kost nog geen twee tientjes.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Infrarood lijkt mij niet handig, je zal toch in het zicht van de infrarood ontvanger moeten zijn, word wat lastig als de ts zijn camera op een monopod boven hem uit houd
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Jacques Plafond
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 500
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009 15:02
WoonplaatsCOLON Baarn

Even off-topic waarvoor sorry,

"Het probleem is dat ik de monopod hoog boven mij uit hou en dus eigenlijk geen hand overheb."

ik ben wel erg nieuwsgierig wat jij fotografeert op deze manier ...... :?:

groetjes,
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

woody111 schreefCOLONInfrarood lijkt mij niet handig, je zal toch in het zicht van de infrarood ontvanger moeten zijn, word wat lastig als de ts zijn camera op een monopod boven hem uit houd
Mijn ervaring met deze afstandbediening is dat de hoek waaronder communicatie mogelijk is, dusdanig groot is, dat ik hier geen problemen verwacht.
Jacques Plafond schreefCOLONEven off-topic waarvoor sorry,

"Het probleem is dat ik de monopod hoog boven mij uit hou en dus eigenlijk geen hand overheb."

ik ben wel erg nieuwsgierig wat jij fotografeert op deze manier ...... :?: groetjes,
En ik ben ook benieuwd hoe je scherpstelt en uberhaupt bepaalt wat je fotografeert.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Leuke buurvrouw hoge schutting?
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jjas schreefCOLON Ook moet het draadloos wezen want ik heb het met een draadje geprobeert maar dat is geen goede optie.
Waarom?
Als je je draad kunt verlengen, dan is het een prima manier. Je plakt hem gewoon op de monopod waar je je handen ongeveer hebt en kunt zo prima afdrukken en vasthouden tegelijk.

Draadloos isleuk, maar batterijen raken leeg en zo. Zenders hebben last van storing. Het is duurder dan bedraad.
Ik zie er eigenlijk geen voordelen in bij dit
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Ik gebruik het om overzichtsfoto's te kunnen maken op feesten/festivals met een fisheye. Soms is er voor mij geen mogelijkheid om foto's te kunnen maken bij de dj op het podium dan is schieten vanaf een monopod een creatieve optie :D
Infrarood is daarom geen optie en werk nu al via de timer maar wou kijken of er andere optie's zijn.
Een draadje zit gewoon teveel in de weg.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Illuminatus schreefCOLONAls je geen handen meer over hebt om de ontspanknop (bedraad of draadloos) te bedienen, dan rest alleen de zelfontspanner op 10 sec of een timer.
Ik wil de evt afstandsbediening dan op mijn monopod bevestigen die ik met mijn duim kan bedienen.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

aires schreefCOLONLeuke buurvrouw hoge schutting?
Geen leuke buurvrouw en lage schutting :lol:

Om het allemaal nog makkelijker te maken wil ik ook gewoon mijn flitser kunnen monteren op mijn camera.
Laatst gewijzigd door 1 op jjas, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jij snapt hem. En dat draadje kun je makkelijk wegtapen zodat het niet in de weg zit hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

fotojeroen schreefCOLONjij snapt hem. En dat draadje kun je makkelijk wegtapen zodat het niet in de weg zit hoor
Jeroen nogmaals een draad is geen optie (heb ik al en ook al geprobeerd) omdat ik ook met verschillende lengtes van de monopod werk en ik hem er regelmatig weer afhaal :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dan koop je een setje Pocketwizards, de plus II bijvoorbeeld. Samen met een camera-cord.
Betrouwbaar, gaan gewoon penlites, niet al te storingsgevoelig in en draadloos. Ben je wel een paar honderd euro armer. Voor dat geld zou ik toch echt een draad overwegen. Als je de monopod inschuitft, rol je hem gewoon om je hand
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

fotojeroen schreefCOLONDan koop je een setje Pocketwizards, de plus II bijvoorbeeld. Samen met een camera-cord.
Betrouwbaar, gaan gewoon penlites, niet al te storingsgevoelig in en draadloos. Ben je wel een paar honderd euro armer. Voor dat geld zou ik toch echt een draad overwegen. Als je de monopod inschuitft, rol je hem gewoon om je hand
Een paar honderd euro word mij teveel, dat heb ik er niet voor over.
Die laatste twee zinnen negeer ik gewoon even :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar