Statief voor op reis

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Volgend jaar ga ik heel Afrika doorfietsen (Cairo - Kaapstad) en uiteraard ook van plan om gave foto's te maken. Nu ben ik vooral een fan van natuur en landschappen en om het geheel wat scherper te maken (ik fotografeer nu meestal met een grote diafragma-opening uit de hand), maar ook om de mogelijkheid te hebben rond zonsopgang/zonsondergang goede foto's te maken, ben ik op zoek naar een goed statief.

Ik heb dit verhaal al doorgelezen, mijn uitgangspunt is nu: investeren in een goed statief waar ik zijn leven lang (ik ga er gemakshalve van uit dat ik nog langer mee ga dan een statief) mee kan doen. Uitgangspunt is dat hij niet te zwaar moet zijn, want dan ga ik hem niet meenemen.

Mijn huidige camera is een Canon EOS 450d (ik twijfel ook nog of ik die ook niet nog moet pimpen voor Afrika. 't Kost een berg geld, maar als ik het over 3 jaar een keer doe kost het nog steeds een berg geld, alleen dan heb ik er nu niets aan gehad...) met een allround EFS 15-85 lens.

Hebben jullie tips/ideeen/ervaringen met statieven met dit doel?
It's not the quality of the pots that makes food taste good
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Ik lees goede ervaringen over Gitzo statieven, hoewel ze wel prijzig zijn. Iemand daar ervaringen mee?
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:43

Geen ervaring met dit merk of type statieven. Ik gebruik een SLR Zoom van Joby met bijbehorend balhoofd. Heel klein en heel licht. Heel licht zal je wel aanspreken. Heel klein kan een probleem zijn omdat je het statief eigenlijk altijd wel ergens op moet zetten als je vanaf een hoger standpunt wilt fotograferen - kan m ook aan bv je fiets of tak bevestigen ofzo- of je ligt op je buik op de grond. Gezien de soort vakantie misschien het overwegen waard.
50D | DPP
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Ik zou op zo'n reis geen DSLR meenemen.... een compact als een S100 lijkt me veel meer voor de hand liggen. Maak je, zeker voor landschappen, ook perfecte foto's mee en is een heel stuk handzamer. Je kan dan ook met een klein statiefje (of bijvoorbeeld een tas of andere ondersteuning) zoals een gorillapod prima resultaten krijgen.

Alleen als je een aantal lenzen wilt meenemen en bijvoorbeeld ook wat in het tele bereik dan zou ik voor een DSLR gaan. Reken dan alleen op vele male het gewicht en de bulk dan met een (goede) compact.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Bagage wordt vervoerd tijdens de trip, dus dat is slechts een beetje een issue, daarom wil ik ook een statief meenemen.
Ik kijk ook verder dan deze tour, dus een klein model lijkt me over het algemeen niet heel handig.
It's not the quality of the pots that makes food taste good
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

En tijdens het fietsen maak je geen foto's?
Ik kan me er juist niets bij voorstellen dat een kleine camera niet handig is. Als ik het daarmee afkan wint die het altijd van mijn DSLR, zeker als dat een crop versie is.

Feit blijft dat als je een DSLR op een statief wilt gaan gebruiken je toch ook gelijk een stevig exemplaar met een fatsoenlijke statiefkop moet hebben. En dat weegt dan toch ook weer wat, en neemt de nodige ruimte in.
Anoniem 4

Tja, dan kan ik natuurlijk gaan roepen dat je de reis beter met een jeep kunt gaan maken, omdat je daar makkelijk al je fotoapparatuur in kunt meenemen. :roll:
Laat ik me maar bij de vraag houden. Ja, ik heb ervaring met Gitzo, voor het zware werk en voor op reis.
Voor het laatste heb ik de Gitzo GT1541T, een handzaam (41 cm ingevouwen), stevig (4 segmenten en 8kg draagvermogen) en licht (carbon, nog net geen kilo) statief waar ik erg tevreden over ben. Ja, Gitzo is prijzig, maar de kwaliteit is er ook naar.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Even een knuppel in het kippenhok gooien:

Ik heb heel wat werleldelen afgereisd, zonder fiets, maar met camera en zonder statief.
Ik neem nooit meer een statief mee.

TS, in welke situaties denk jij statief te gaan gebruiken?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Geef ik die knuppel nog een slinger erbij: zeker in een land als Afrika waar meer dan voldoende licht is.

Maar ts zegt er ook duidelijk bij dat hij het staief de rest van zijn leven wil gebruiken, dus ons antwoord hoeven we niet helemaal op deze vakantie te concentreren.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Bij vakantie is een heel belangrijk criterium het gewicht. Anders misschien iets minder belangrijk.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb zelf een Manfrotto 190CXPro4 statief met 496RC2 kop. Ik wilde een zo licht en compact mogelijk statief die evengoed hoog genoeg is om de zoeker (bijna) op ooghoogte te hebben (ik ben ca 190 lang), en uiteraard stabiel genoeg om foto's met sluitertijden van enkele minuten te kunnen nemen met mijn 7D en o.a. 15-85.
De zoeker hoogte haal je alleen als je de midden kolom helemaal uitschuift, als het erg waait merk je dat dat ten koste gaat van de stabiliteit. Gelukkig bestaat er tegenwoordig live view zodat je ook makkelijk op lagere hoogte kan schieten :) Toch zou ik geen groter statief willen, het statief past inclusief kop in 1 keer in mijn dag rugzak.
Uit ervaring kan ik melden dat het statief prima op de bagage drager van een fiets kan, al denk ik dat het evengoed een aanzienlijke aanvulling op de hoeveelheid bagage zal zijn, zowel in volume als gewicht.

Voor gebruik van langere telelenzen (in mijn geval 100-400) zou ik een zwaardere statief en kop aanbevelen.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

ik heb een Sirui T-1004x met Triopo RS-1 kop als lichte alternatief voor reizen.
Al in al is het slechts 1,3 kg dus kan makkelijk aan een normale rugzak aangehangen worden
en je voelt het amper na een volle dag lopen*. Toch is het hoog genoeg voor zo'n kleine
mannetje als ik (1,71m) om comfortabel mee te werken. Hij is ook voldoende stabiel voor
5D mkII met L-bracket en 24-105. De kop van Triopo is op zich ook fijn, en houdt goed vast.

* - ik ben gewent aan volgepakte Vertex 200AW (rond 8-9 kg), dus mijn criteria van "zwaar"
kunnen op zich wat minder streng zijn ;)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat men zin heeft om tijdens een wandel of fiets tocht iedere keer dat statief weer los te halen, uit te klappen en weer op te ruimen tijdens een tocht. Het haalt behoorlijk het ritme weg waar je in probeert te zitten.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik heb op vakantie (wandel vakantie) altijd een statief bij me. Vorig jaar met mijn vakantie door Amerika eigenlijk alleen maar voor landschapfotografie vanaf statief gefotografeerd.

Als je gaat fietsen zou ik wel zo licht mogelijk willen reizen en dan zou ik inderdaad zelfs kijken of je niet beter een goede compact kan meenemen.
Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:43

Sinds paar weken terug uit de Canadese Rocky's en heb daar , voorzichtige schatting , driekwart van de fotograferende toeristen met een statief zien rondlopen! En echt niet alleen maar voor .het "watervalletje met lange sluitertijd". Was verrassend om te zien.
50D | DPP
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ook bij ons gaat er altijd een statief mee. Twee redenen: je wilt meerdere belichtingen kunnen maken overdag en nachtfotografie, je raad het al 's nachts lijkt me zeker in Afrika erg gaaf. Voor de vakanties (wandelen) hebben we twee statieven: een Feisol 3402 (lekker licht erg stevig) en een redget TSC-4 nog lichter wel iets minder stevig, maar zeer geschikt. Hierop zit een Redget RNB-2 balhoofd. De laatste zet lijkt me ook erg geschikt voor een fietsreis.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
jonky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2005 19:43
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Wel eens gedacht aan een monopod? Ik heb de Gitzo 2651T en die weegt slechts 350gram (geloof ik).
Ik neem ook altijd een lege rijstzak mee, kan je ter plaatse vullen.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

RedGed's travel serie maakt hele degelijke statieven. Een Joby kan werken, maar eigenlijk alleen voor hele lichte DSLR setups. Zeker als de boel vervoerd wordt zou ik niet schromen om een carbon statief van 1.2 kilo mee te nemen. Trouwens, voor landschappen: afstoppen tot F9 of hoger als je meer scherpte wil :-p
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar