Tronix 2400 opladen met aggregaat

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Pandora
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 21:36
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Studiolampen mag je niet gebruiken via een aggregaat.
Nu is mijn vraag de volgende, op locatie gebruik ik de Tronix 2400 voor mijn studiolampen.
Voor een rookmachine gebruik ik een klein aggregaat, stel nu dat ik merk dat de Tronix 2400 aan sterkte gaat verliezen zou ik deze dan mogen bijladen met het aggregaat ?

Alvast bedankt, groet, Ron
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

De reden dat je geen aggregaat mag gebruiken is omdat de meeste kleinere aggregaten niet gestabiliseerd zijn. Dat houdt in de dat de spanning en frequentie van de spanning nogal wisselt met de belasting. Daarbij geven dit soort aggregaten ook vaak rare spanningpieken af die soms echt heel erg hoog kunnen zijn. Elektronica is over het algemeen niet blij met deze voeding, het kan zomaar zijn dat het 10 keer goed gaat en de 11e keer kan het aangesloten apparaat zonder aanwijzbare reden in rook opgaan.
De meeste aggregaten vanaf 10 kVA zijn wel gestabiliseerd maar hebben om die stabilisatie goed te laten werken altijd een belasting nodig, zelf sluit ik meestal een bouwlamp aan die daarvoor zorgt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Pandora
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 21:36
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

xammy schreefCOLONDe reden dat je geen aggregaat mag gebruiken is omdat de meeste kleinere aggregaten niet gestabiliseerd zijn. Dat houdt in de dat de spanning en frequentie van de spanning nogal wisselt met de belasting. Daarbij geven dit soort aggregaten ook vaak rare spanningpieken af die soms echt heel erg hoog kunnen zijn. Elektronica is over het algemeen niet blij met deze voeding, het kan zomaar zijn dat het 10 keer goed gaat en de 11e keer kan het aangesloten apparaat zonder aanwijzbare reden in rook opgaan.
De meeste aggregaten vanaf 10 kVA zijn wel gestabiliseerd maar hebben om die stabilisatie goed te laten werken altijd een belasting nodig, zelf sluit ik meestal een bouwlamp aan die daarvoor zorgt.
beankt voor je uitleg.

Nu nog een antwoord op mijn vraag :wink:
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Antwoord is dus dat je het niet moet doen, de elektronica die de laadstroom regelt kan hier niet goed tegen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Pandora
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 21:36
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

xammy schreefCOLONAntwoord is dus dat je het niet moet doen, de elektronica die de laadstroom regelt kan hier niet goed tegen.
Even voor de duidelijkheid, we hebben het er dus over dat het niet verstandig is om de Tronix accu bij te laden door een aggregaat ?
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Ja, ik neem tenminste aan dat er in die Tronix elektronica zit welke de laadstroom regelt. Die elektronica zou ik niet blootstellen aan de spanning die uit een ongestabiliseerd aggregaat komt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Pandora
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 21:36
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

OK bedankt xammy, dat wilde ik graag weten.
Dus dat ga ik er dan ook niet op gokken.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Dat soort aggregaten zijn prima bruikbaar voor een boormachine, bouwlampen, een stofzuiger en meer van dat soort apparaten maar niet voor apparatuur met fijngevoelige elektronica.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

xammy schreefCOLONDat soort aggregaten zijn prima bruikbaar voor een boormachine, bouwlampen, een stofzuiger en meer van dat soort apparaten maar niet voor apparatuur met fijngevoelige elektronica.
Het gaat erom of er door de generator ook een sinusvormige spanning wordt opgewekt en niet iets dat daar op lijkt. Het zelfde geldt ook voor omvormers. Als de geleverde spanning zou variëren dan wordt dat vaak juist wel gecorrigeerd door de schakelende voeding in het apparaat zelf. Ik weet niet hoe Tronix in elkaar zit, dat kan de fabrikant vast beantwoorden.

Een mooi voorbeeld van een omvormer of generator die geen sinus levert: sluit er eens een Senseo op op aan. Dat gaat niet goed...
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

onlangs een shoot gedaan met 2 flitsers en tronix ook icm met aggegraat als bijvoeding. flitsen via tronix en bijladen tijdens visa en omkleed sessie, ging perfect en alles werkt nog. gewoon eentje gehuur bij bo-rent.
M.vr.gr Bert
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar