Fotostudio starten

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Ik heb de mogelijkheid om op een etage van een half leegstaande meubelwinkel een fotostudio neer te zetten.
Op dit moment fotografeer ik portretten altijd op locatie, maar aangezien ik ook veel aanvragen krijg voor studiofotografie, bekijk ik even wat hier bij komt kijken. Misschien wil ik ook wel wat meer richting de model/fashionfotografie, ipv de familiekiekjes.

Op de eerste plaats vraag ik me dan af wat ik exact nodig heb, en in de tweede plaats wat dat kost.

De flitsers zijn naar wat ik gelezen heb vooral afhankelijk van de grote van de ruimte waarin ze worden gebruikt. De ruimte beschikt over meerdere kamers, waarvan de grootste zo'n 10x8 meter zal zijn. Mocht dat niet genoeg zijn, een muurtje (gipsplaat) doorbreken doe ik liever niet, maar dat zou ongeveer een verdubbeling van de ruimte moeten geven. In totaal zijn er minimaal 10 van dit soort ruimtes, misschien wel 15 (varierend in grote).
In mijn zoektocht kom ik allerlei varieerde cijfers van flitsvermogen tegen, van 150w/s tot 800w/s, in variaties van 1,2,3,4,5 lampen. Ik ben wel benieuwd wat jullie advies zou zijn, evenals het aantal en soort lichtvervormers.

Ik heb een budget van zo'n €1000,-. Daarvoor wil ik wel klaar zijn.

En even praktisch, ik kom voor zo'n budget ongeveer dit tegen: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... etset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat aan te raden, of kan ik beter voor een Elinchrom D-Lite set gaan met minder vermogen.

Daarnaast, 't is voor mij meer een eerste verkenning dan een concreet plan, en ik snap dat je met een flitsset alleen nog geen studiofotograaf bent.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r is natuurlijk nog veel meer nodig dan alleen een flitsset, maar een flitsset is al wel een goede basis.
Het setje wat je aangeeft ziet er op zich niet verkeerd uit, maar is het misschien ook niet interessant om wat goedkoper te beginnen en dan ook wat geld aan andere dingen te besteden? Een tafel en een stoel in de studio is ook wel zo makkelijk, alsmede ook een spiegel voor de visagiste en meer van dat soort dingen. Daar kun je je complete budget ook al aan uitgeven namelijk (dat moet je natuurlijk niet doen, maar toch)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

En met alleen een flitsset heb je nog geen studio :lol:
Wat Jeroen zegt en denk verder ook aan:
- achtergrondsysteem
- pot grijze verf als alle wanden wit zijn
- (verduisterings)gordijnen als er veel daglicht binnen kan komen
- koelkastje, koffiezetter/waterkoker en dat soort stuf
- flitsmeter

Ik zou als je maximale budget voor alles € 1000 is, beginnen met 2 flitsers van 500 W met een softbox, een plu en een flink reflectiescherm (tempex). Daar kom je best een aardig eind mee. En van de rest koop je dan wat van bovengenoemd spul.
Bewaar de bonnen goed, want als je opdrachten gaat doen, is het hele spul aftrekbaar als kosten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar