Opzoek naar een nieuwe statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

De laatste tijd ben ik steeds meer met macro fotografie bezig en ik begin langzaam naar een ander statief te verlangen. Ik heb een manfrotto 055PRO B met een manfrotto 141rc kop. Goed stevig statief en zeker goed te gebruiken voor landschap foto's maar voor macro is hij te lomp en zwaar.

Wat nu nog goed werkt is mijn tas als steunpunt gebruiken maar als ik bijvoorbeeld een libelle met dauw op de foto wil zetten heb je toch echt een statief nodig. De 055PRO B is opzich goed maar door de middenzuil kan hij niet heel laag gebruikt worden. Wil ik dat wel dan moet ik de middenzuil er eerst helemaal uithalen en dan zijwaarts op het statief vastzetten.

Ik heb een 5dmkI incl grip met Sigma 150mm 2.8 macro lens (non is). Totale gewicht van deze set komt op 810gr (5d) + 488gr (grip met accu's) + 895gr (sigma) = +/-2200gr.

wat ik zoek is een statief incl head die minder weegt dan de manfrotto set (+/-3.4kg) die ik nu heb en ook nog laag bij de grond gebruikt kan worden. Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik hem alleen voor macro ga gebruiken. Eventueel wil ik wel wat meer uitgeven als de nieuwe set ook goed gebruikt kan worden voor landschap foto's. Ik gok dat dat wel lukt aangezien ik niet heel lang ben, 1.75m, en mijn landschap set niet veel zwaarder is (canon 17-40 ipv sigma 150)

Budget vind ik moeilijk, ik hou het even op max200 euro. Eventueel wil ik wel iets meer uitgeven, gewicht en werkhoogte is op dit moment het belangrijkste
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb destijds voor Red-Ged gekozen, puur om de reden dat ze erg compact waren en betaalbaar. Gebruik nl zniet zo heel vaak een statief dus hoefde voor mij niet state of the art te zijn, al komen ze dicht in de buurt !!

Ik geb 2 statieven van Red Ged, eentje voor noppes (Zoom) en omdat dit merk me zo beviel op zoek gegaan naar een compact , voor macrodoeleinde te gebruiken statief. Heb toen de TSA-428 aangeschaft plus RNB-03 balhoofd erbij. Statief buigt zijn poten om 180 graden om de poten heen zodat je een erg compact statief overhoud, tevens kun je de middekolom in delen eraf schroeven zodat deze haast plat op de grond gebruikt kan worden. Gebruik deze samen met een 5D of een 1D plus een 180 mm macrolens erop en staat als een huis, erg stevig, maar leuke ervan, koste slechts 250 euro bij elkaar (statief plus kop)

Zat nog even te twijfelen voor een carbon versie, die er ook van is, scheelde 100 Euro , echter het gewcht is welliswaar iets minder, maar scheelt geen Kg's, dus voor mij niet echt interresant genoeg.

Dus kijk even bij Red-Ged zou ik zeggen.

Maar ook voor de manfrotto kun je atributen kopen, zodat je lager bij de grond kan, ik had destijds een 55 type en daar kun je gewoon een korte middenzuil bij kopen, dat je op 15 cm van de grond kunt blijven, lager kan niet want dan kun je niet meer door de zoeker kijken en heb je weer een hoekzoeker nodig.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

mrhanky schreefCOLONDe 055PRO B is opzich goed maar door de middenzuil kan hij niet heel laag gebruikt worden. Wil ik dat wel dan moet ik de middenzuil er eerst helemaal uithalen en dan zijwaarts op het statief vastzetten.
Volgens mij doe je dan iets niet goed. Ik heb 'm ook, die middenzuil kun je in één vloeiende beweging (met de knop onderop de zuil ingedrukt) kantelen en zijwaarts gebruiken. Ik gebruik hem juist veel voor macro, ideaal!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLON
mrhanky schreefCOLONDe 055PRO B is opzich goed maar door de middenzuil kan hij niet heel laag gebruikt worden. Wil ik dat wel dan moet ik de middenzuil er eerst helemaal uithalen en dan zijwaarts op het statief vastzetten.
Volgens mij doe je dan iets niet goed. Ik heb 'm ook, die middenzuil kun je in één vloeiende beweging (met de knop onderop de zuil ingedrukt) kantelen en zijwaarts gebruiken. Ik gebruik hem juist veel voor macro, ideaal!
Ik heb het even opgezocht, waarschijnlijk heb jij de 055xPRO B, die X is de nieuwe versie en daarbij kan je idd de middenzuil kantelen. Ik moet aan de onderkant van de middenzuil een stukje losdraaien, daarna kan ik de hele middenzuil omhoog halen en daarna zijwaarts in het statief plaatsen.

@Closeshoter, bedankt voor de Red-Ged tip, ik ga hier over nadenken. De tip van de korte middenzuil is helemaal ideaal. Laag bij de grond maakt mij niet uit want ik heb een hoekzoeker.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Scherp! En je hebt helemaal gelijk!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar