Ervaringen met monopod?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,
Ik wil binnenkort een monopod aanschaffen.
Op cameranu.nl was ik tot drie types gekomen:
-Benro Monopod C49T
-Velbon Geo Pod N84
Beiden scherp geprijs, beiden carbon en allebei ook voor wat langere mensen.
Als prijsknaller nog:
-Benro Monopod A49T
Van alu ditmaal, ik vermoed dat het dempende vermogen van Carbon bij een monopod minder meespeelt aangezien je toch nooit 100% stil staat.

Heeft iemand ervaringen met deze monopods?
Heeft iemand nog goede tips waar op te letten bij de aanschaf van monopods?

Hoe ik tot deze keuze ben gekomen?
-Budget tot ±175 euro
-ben zelf 1.98m
-zwaarste camera met telelens is momenteel is ±2.6kg (wordt mogelijk tot 4kg uitgebreid)
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik ken de genoemde statieven niet. Gebruik zelf tot volle tevredenheid de Manfrotto 680B, met daarop de Manfrotto 234 RC kop me snelkoppeling. Lekker lange monopod (dus hoog genoeg om niet te hoeven bukken), en lekker stevig. En niet eens heel duur. Mag bovendien 10 kilo dragen, dus daar kan je heel wat opbouwen! ;)

Ik gebruik hem met name langs het circuit, en vind 'm echt ideaal!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ook belangrijk: de kop die je kiest.
Zelf gebruik ik de joystick 222 op de 334B van Manfrotto:
http://www.manfrotto.com/joystick-head" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarmee verhoog je de werkhoogte met 21cm.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

De poot mag niet te gemakkelijk doorbuigen als je hem met je knie gaat klemmen.
Je hebt ook nog een kop nodig...........
Ik heb destijds ook voor de Manfrotto 680B met 234RC kop gekozen.
Hierbij is het plaatje en de snelkoppeling gelijk met m'n ander Manfrotto statief.

Groetjes Corwin
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Kijk ook eens op de website van Feisol..... niet echt duur, en erg stevig.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb na 2 Manfrotto's nu een Gitzo GM2341. Een aluminium versie. Ik heb de carbon gevoeld, maar een monopod weegt dermate weinig dat het verschil tussen de carbon en alu te verwaarlozen was in gewicht maar behoorlijk was in geld.

De Manfrotto's die ik gehad heb waren veel zwaarder ondanks het lagere draagvermogen en de DigiB die ik had was dermate dun aan de onderkant dat hij doorboog. Echter gebruikte ik de monopod voornamelijk bij sport en zittend dus hoefde nooit geheel uit te schuiven. Vervelend vond ik wel dat de lichtste die ik had klap sluitingen had en de zwaardere vleugel moeren. De Gitzo daarentegen heeft twistlock en is echt erg goed, snel en accuraat. Nog los van het feit dat hij naast een polsband ook een geintegreerde clip heeft om bv aan je riem, broek, zak of rugtas snel op te hangen zonder dat hij makkelijk los komt.

Ik zou niet meer van Gitzo afwillen in monopod land, statief gewijs vind ik ze nog te duur voor het aantal uren welke ik ze gebruik maar bij een monopod zou ik meteen de Hama's, Vanguard's en gelijkwaardige instap troep achter me laten.

Een goede tot extreem goede monopod is betaalbaar. Dus ga idd voor Feissol, Manfrotto of kijk zeker bij Gitzo.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Hier ook sinds een paar maanden een manfrotto 134B 170cm Hoog van Marktplaats, en deze bevalt mij prima. 1 keer mee gehad naar de dierentuin. Het is alleen even wennen hoe je hem gebruikt
Op zoek naar een kop kwam ik deze tegen hetzelfde als het merk van het statief.Maar dan de helft goedkoper voor de rest
vrijwel identiek aan manfrotto.

http://www.calumetphoto.nl/eng/product/ ... /calck7052" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Met een monopod/tripod doe je zeker 20 tot 30 jaar zo niet een leven lang, als je er één van goede kwaliteit aanschaft. En ook dan kan er iets kapot gaan. Belangrijk is daarom dat je ook lang vervangende onderdelen kunt aanschaffen. Bij kwaliteitsmerken als Manfrotto en Gitzo bijv. zijn die nog heel lang en wereldwijd verkrijgbaar.
Mijn advies is: bezuinig niet op een monopod/tripod.
Zelf heb ik 3 statieven van Gitzo, waaronder één monopod, waarover ik zeer tevreden ben.
Als monopod heb ik de Gitzo GM2541. Oerdegelijk en toch heel licht (carbon).
Na aanschaf voel je al snel niet meer de aanslag op je portemonnee, maar wel regelmatig het gewicht van een goedkoper exemplaar.
Deze Gitzo heeft een maximale hoogte van 160 cm, tel daarbij een kop van ca. 8 cm, de camera met grip 10 cm dan zit je op ca. 178 cm. Je ogen zitten ook ca. 10 cm lager dan je maximale lengte en een beetje doorbuigen doen we allemaal.
Met jouw lengte gaat dit goed lukken, maar pas op met statieven lager dan 160 cm.
Het statief heeft 4 secties die worden vergrendeld met draaiknoppen. Dit systeem van Gitzo is nog steeds het mooiste wat er bestaat. Ingeschoven is de lengte 53 cm en het gewicht is slechts 500 gram en toch kan het geheel 12 kg dragen.
Met een prijs van € 179,00 bij Foto Konijnenburg zit je aardig op het budget.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... rie-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes met je keuze.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Wauw bedankt allemaal voor jullie reacties.
@
Marco;
Bedankt voor je tip van de tiltkop. Deze specifieke uitvoering is te licht voor mij (max 2.5kg) maar ik begrijp dat daar ook wel zwaardere varianten bij concurrenten te krijgen zijn.

@ Boels:
Ik wilde eerst gaan geheel zonder kop. Ik wilde monopod direct bevestigen op de statiefgondel van m'n 400 5.6 In eerste instantie wil ik die 21 cm dus in de monopod zelf hebben. Ik ga motoren op het circuit mee fotograferen en heb met het testen tot nu toe met een gefixeerd statief geen hinder ondervonden van het gebrek aan flexibiliteit.

@ Corwin:
Ik zal zeker op de stabiliteit gaan letten, maar waarom zou je de monopod gaan klemmen met je knie?

@ Jvanarkel:
Dat verwaarloosbare verschil tussen alu en carbon was mij ook opgevallen. Ik lees veel goeds over de draaisluitingen van Gizto. Ik zal nog met een scheef oog naar de 3350XL kijken, valt nog net binnen budget.

@ Illuminatus:
Thanks voor de tip, maar ik ga niet voor langere tijd gebukt achter een monopod staan. Toen ik m'n huidige statief kocht was het een verademing om gewoon m'n rug recht te houden.

Ik heb op een vlakke vloer 173cm nodig aan statief dus er zijn helaas al een hoop die dan al afvallen.

Als alles meezit ga ik volgende week zaterdag naar Cameranu.nl en daar de spullen in de praktijk aan de tand voelen.
Allemaal alvast bedankt voor jullie praktijkervaring en snelle reacties.
Wordt vervolgd.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Anoniem 4

Dan zou je naar deze kunnen kijken: Gitzo GM3551 6x Carbon Monopod Serie 3, wel duurder, nl. € 225,00

carbon fiber 6X
5 secties
maximum hoogte 192 cm
minimum hoogte 54 cm
gewicht 0.62 kg
draagcapaciteit 18 kg

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... rie-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

@ Allen:
Nu dan, afgelopen zaterdag samen met m'n zwager naar Cameranu, de dames weggestuurd (of vluchtten wij nou weg voor de shoppende vrouwen? :wink: ).
Het aanbod viel me een beetje tegen, daar had ik me meer van voorgesteld. Tevens ook van de kennis aldaar, maar niettemin, verschillende monopods even vastgehouden en mee gespeeld.
De keuze viel al gauw voor Benro ivm de grote diameter buis, heb nog even getwijfeld over carbon maar ben toch voor alu gegaan. Ik vond de gewichtswinst niet dermate dat me dat zinnig leek. De alu uitvoering kan ook al 25kg dragen dus dat lijkt me voldoende :mrgreen:
Wel even wennen om te werken met draai sluitingen maar tot op heden erg veel plezier van gehad :) Het lagere gewicht t.o.v. een compleet statief is vooral erg fijn.
De dag erna meteen succes met een zwaan bij ons vakantiehuisje. Heb een foto shoot van ±5min gedaan met dit dier.
Afbeelding
(meteen een beetje off topic :))
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Zo te zien een goede keuze :-)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar