studio flitsset

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
irre22
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2012 20:30

goede avond,
ik wil mij gaan verdiepen in de studio fotografie
nu ben ik op zoek naar een studio flitsset en achtgrond doeken/ systemen

hebben jullie nog tip of ideen

ik hoor het graag

Groet Irre
ronhui

Ga eerst eens een workshop doen of ga je inlezen in het geheel. Dan vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.
wat je moet kopen is afhankelijk van je doelen en de beschikbare ruimte.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Irre,

we zitten vol, maar schrijf je in voor onze fotodag en je komt op de reserve lijst en wie weet krijg je bij uitval een plek. En anders komt er een vervolg
Onderschrift bevat de link......
groet Martijn
7D en route
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2011 19:59

500w/sec (Heb je vaak voldoende licht; dimmen kan altijd)
1/16 – 1/32
1/700 sec of minder -> 1/3000 (Als je trampoline springers wil bevriezen korter dan wanneer je groeps- en/ of portretfoto's maakt)
Bowens of anders wel S-type (Geeft flexibiliteit en continuïteit bij de aanschaf van hulpstukken)
Oplaadtijd (Te lang is echt vervelend)
Instelbaar instellicht (Het meest lux is meelopend met de instelling van de flitser, maar een paar standen helpt om te zien wat je aan het doen bent)
Vervangbare flitsbuis (Hij gaat echt een keer kapot en als je dan de kop mag insturen......€ en tijd)
Geluidssignaal (Het is wel fijn als je het ook uit kunt zetten)
Optische volgcel (ook uitzetbaar is noodzaak w.m.b.))
Autodump (Heb je minder overbelichte opnames'
Koeling (Gaat ´t allemaal wat langer mee)
En dan is de behuizing (metaal of plastic) van belang en als ze te goedkoop zijn heb je geen constante kleurtemperatuur etc.
Als je budget ´t toelaat mag ´t nog wat meer zijn dan 500 WS, natuurlijk ook afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Dat kan overigens best veranderen en als je dan nieuwe moet kopen....

Alle adviezen hierboven zou ik ook geven en een keer huren om ermee te spelen kan ook nooit kwaad.
Wellicht heb je hier wat aan . Succes.
Chris
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

7D en route schreefCOLON500w/sec (Heb je vaak voldoende licht; dimmen kan altijd)
1/16 – 1/32
1/700 sec of minder -> 1/3000 (Als je trampoline springers wil bevriezen korter dan wanneer je groeps- en/ of portretfoto's maakt)
Wat een onzin. Als strobist fotograaf maak ik foto's full body gewoon met Phottix Easy up softbox en Canon 580EX flitsers, niks 500W/sec. Ooit wel een gehoord van ISO? dan kan bij de meeste camera's ook boven de 100 prima ruisvrije foto's maken. Strobist is niet goedkoop (hoewel je met slim shoppen best wel een budget set kunt kopen). Er zijn leuke studio setjes op de markt (er heeft ook een test in Zoom gestaan) maar er zit vaak ook verschil in kwaliteit. Zo is een Jinbei setje best goed te gebruiken, maar haalt de kwaliteit niet van een Elinchrom. Om te beginnen is het handig om voor je zelf een grens te leggen qua prijs. En vergeet niet dat een reflectie scherm ook gebruikt kan worden als bijvoorbeeld invullicht.
Op mijn blog staan zeer nuttige filmpjes van Jörgen http://metjegelaatopdegevoeligeplaat.bl ... -over.html" onclick="window.open(this.href);return false; bekijk die eens dan heb je al een basis.
Een workshop volgen is dan de volgende stap, maar zelf thuis oefenen kan natuurlijk ook.
Maar in ieder geval moet je zelf niet gek laten maken door mensen die je flitsers aanraden van 500W die vaak ook weer als set boven de €1000,- kosten.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

mmuetst wat een fijne link zeg!
Heb hem net afgekeken heel handig!
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
7D en route
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2011 19:59

mmuetst schreefCOLON
7D en route schreefCOLON500w/sec (Heb je vaak voldoende licht; dimmen kan altijd)
1/16 – 1/32
1/700 sec of minder -> 1/3000 (Als je trampoline springers wil bevriezen korter dan wanneer je groeps- en/ of portretfoto's maakt)
Wat een onzin. Als strobist fotograaf maak ik foto's full body gewoon met Phottix Easy up softbox en Canon 580EX flitsers, niks 500W/sec. quote]

Maar, maar wat een felle reactie. :?
In het eerste filmpje op je blog wordt in de eerste zinnen gesproken over een studio set "bijvoorbeeld van 250 - 500 w/s". Onzin??
Je kunt w.m.b. een andere mening hebben. Maar die mening kun je ook anders verwoorden :twisted: . Een (jouw) andere aanpak is heel goed mogelijk. Er wordt echter gevraagd naar advies m.b.t. een studio set.

Met vriendelijke groet,

Chris
Gebruikers-avatar
Martin Bokschoten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 15:51
CONTACTCOLON

7D en route schreefCOLON500w/sec (Heb je vaak voldoende licht; dimmen kan altijd)
1/16 – 1/32
1/700 sec of minder -> 1/3000 (Als je trampoline springers wil bevriezen korter dan wanneer je groeps- en/ of portretfoto's maakt)
Chris, misschien is het ook handig om even uit te leggen hoe je aan die 500 Watt per seconde komt, enz.
Ik weet het wel, maar kan me voorstellen dat iemand die een leek is op dit gebied dit niet weet.

Als beginner en basis hanteer ik het volgende:
2 x 120 watt/sec 1 portret / persoon
2 x 250 watt/sec familieportret (max 3 personen)
2 x 400 watt/sec 6 personen, naaktfotografie
2 x 600 watt/sec 22 personen, buiten-fotografie, interieur-fotografie

Belangrijkste is te kijken wat je doel, budget, ruimte enz enz is.
Ga je scheiden? Heb je alles geregeld en nog geen fotograaf???
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

7D en route schreefCOLON
mmuetst schreefCOLON
7D en route schreefCOLON500w/sec (Heb je vaak voldoende licht; dimmen kan altijd)
1/16 – 1/32
1/700 sec of minder -> 1/3000 (Als je trampoline springers wil bevriezen korter dan wanneer je groeps- en/ of portretfoto's maakt)
Wat een onzin. Als strobist fotograaf maak ik foto's full body gewoon met Phottix Easy up softbox en Canon 580EX flitsers, niks 500W/sec. quote]

Maar, maar wat een felle reactie. :?
In het eerste filmpje op je blog wordt in de eerste zinnen gesproken over een studio set "bijvoorbeeld van 250 - 500 w/s". Onzin??
Je kunt w.m.b. een andere mening hebben. Maar die mening kun je ook anders verwoorden :twisted: . Een (jouw) andere aanpak is heel goed mogelijk. Er wordt echter gevraagd naar advies m.b.t. een studio set.

Met vriendelijke groet,

Chris
Misschien was mijn reactie een beetje fel, maar ik vind het echt onzin om mensen die net beginnen met portret fotografie direct een 500W/sec flitser aan te bevelen. En inderdaad begint het filmpje met 250-500 w/s dus niet met de woorden dat je alleen met een 500W/sec een portret kan maken. Zoals Martin al aangeeft ga je in het begin geen 22 mensen op de foto zetten, maar begin je met één of twee personen. Sommige regels die nog steeds gebruikt worden door fotografen gaan er vanuit dat je alleen op ISO 100 studio foto's kan maken en hoger is verboden i.v.m. ruis, maar een 40D of een 5D MKII maken ook met ISO 400 zeer ruisarme foto's waardoor je minder flitsgeweld nodig hebt. Ik durf zelfs wel hoger te gaan (niet schrikken hoor) ISO 800, geen probleem. Ook camera's die goedkoper zijn zoals de 1000 serie of 100 serie van Canon kunnen tegenwoordig een hogere ISO zonder problemen aan.
Dus mijn advies, ga niet voor een dure 500W/sec set maar begin eerst lager en dus goedkoper. Koop wel een set die het meeste kwaliteit bied voor het geld wat je er voor over hebt. Ga je in de toekomst wel meer doen met portret fotografie en koop je wel extra lampen van 500w of meer dan kun je de 250W lampen altijd nog gebruiken voor een haarlichtje.
Mijn excuses als ik wat bot overkwam, was niet de bedoeling, wil gewoon iemand behoeden van duur advies.

Met vriendelijke groet :D

Michael
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

Het is ook leuk dat je je dure lichtsterke objectieven eens vol open kunt gebruiken. Een 500 w/s flitser kan je meestal niet voldoende terug draaien omdat te kunnen bereiken, of je moet hem heel ver weg kunnen zetten.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Toen ik begon met weinig kennis heb ik de fout gemaakt om voor een goedkoop 150w/s flitsset te gaan. Dat raad ik je ten zeerste af.
Vanaf 250 w/s kan je wat meer. Niet alleen vanwege de kracht maar ook omdat deze sets meestal een wat algemenere sluiting hebben mbt lichtomvormers. Kijk daar het eerste naar. Kan ik er makkelijk lichtomvormers voor krijgen (bijv een bowens sluiting) van verschillende merken. Daarnaast hebben de krachtigere sets meer controle (van vol naar 1/32ste).
Hou ook rekening met de eventuele lichtomvormers die je ooit wil gaan kopen. Een octa softbox van 1.40 heeft kracht nodig om het licht goed door de box te laten werken. Ik kocht zo'n box al redelijk snel na wat resultaten te hebben gezien op fora.

Het belangrijkste advies wat al eerder is gegeven is: volg een gedegen workshop voordat je iets aan schaft. Dit laat je zien wat de werkwijze is in een studio en geeft je kennis over wat jij zou willen gebruiken. Het kan je helpen met het kopen van de juiste apparatuur en voorkomt miskopen.

Succes :-)
groetjes,
Rob
alfa147fun
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 15:26
WoonplaatsCOLON Oostburg
CONTACTCOLON

Gezien mijn "studio"-ruimte van 7 x 3,5 x 2,5m heb ik echt geen behoefte aan zware flitsers. Ik gebruik 2 x 120 W/s voor het aanlichten van de achtergrond en 2 x 180 W/s voor het aanlichten van de persoon/personen met softboxen. Daarnaast heb ik een 120 W/s flitsertje als reserve, voor bijvoorbeeld haarlicht.
Zelden heb ik de volledige capaciteit van al deze flitsers nodig!
Ik deel de mening deel van Robert62, dat de zwaardere flitsers meestal onvoldoende teruggedraaid kunnen worden, zodat je veelal met overbelichte foto's zit (tenzij je uiteraard weer andere maatregelen neem, zoals het toepassen van filters op je objectief).
EOS 6D, EOS7D, EOS 40D; EF70-200 [color=#FF0000]L[/color] F4 IS; EF24-105 [color=#FF0000]L[/color] F4; EF-S 17-55 F2.8; EF 50 1.8 II; 2x EX 580II; EX 430II
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

probleem is natuurlijk dat je advies gaat vragen aan soms doorgewinterde studiofotografen, die natuurlijk al snel roepen, 400 watt, 500 watt, constante lichttemperatuur/opbrengst etc, etc.., maar het leuke van studiofotografie is dat je haast op elk niveau in kunt springen.
Zo kun je met een beginnersset van 150 watt of 200 watt plus een achtergrondsysteem al heel leuke resultaten bereiken die echt al voldoende zijn om producten te creeren die aan de muur ingelijst kunnen hangen.
Je kunt dit natuurlijk zo gek maken als je beurs rijkt.
Mijn advies, begin gewoon met een leuk setje, bv een Falcon Eyes, Lastolite of meer van dit soort budgetvriendelijke merken, 200 Watt, paar softboxen, parapluutjes, achtergrondsysteem (bv falcon eyes, kost rond de 120,-), rolletje papier erbij, leuk model ervoor, trigger (infrarood of radio of kabeltje) en je kunt aan de slag.

Mocht je na verloop van tijd dit leuk gaan vinden (wat bijna altijd wel zo is) dan kun je altijd nog een paar goede zware koppen erbij nemen, het beginnersetje kun je set altijd nog gebruiken als achtergrond verlichting, speciale effecten, haarlichtjes ed, zo kun je rustig beginnen en naar hartelust of behoefte uit gaan breiden.

Ik ben destijds begonnen met 2 150 watt lampen (heb ik nog steeds, gebruik deze met een snoot voor kleureffecten), daarna een paar 300 watt en een paar 400 watt lampen, ik heb nu rustig aan een erg mooi set alwaar ik vrijwel alle sitautie''s aan kan in mijn eigen bescheiden ""studio"" (garage), of het nu full body, groepen of producten zijn.

Ook qua achtergronden kun je nogal wat kanten op, zo kun je natuurlijk de bekende papieren rollen aanschaffen, maar je kunt bv ook eens bij de Kwantum of Leen Bakker of Ikea achtige winkels naar gordijnstoffen kijken, vaak liggen daar coupons tegen goedkope prijzen, even iemand (of zelf) een tunneltje erin laten naaien en ook dit kun je gebruiken als achtergrond.

Zo kun je alles zo duur maken als je zelf wil en door creatief rond te kijken vind je vaak goedkope oplossingen, zo heb ik reflectieschermen gemaakt van vorstschermen bij de Action, gewoon een paar stukken piepschuim, vorstscherm ertegenaan en voila, voor 3,- een reflectiescherm.
Ook een achetrgrondscherm zou je goedkoop kunnen maken, je gaat naar een bouwmarkt en je neemt een tweetal stempels (worden gebruikt om bv muren en plafonds te ondersteunen, dwarsbalkje ertegen en je hebt er al eentje.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

alfa147fun schreefCOLON Ik deel de mening deel van Robert62, dat de zwaardere flitsers meestal onvoldoende teruggedraaid kunnen worden, zodat je veelal met overbelichte foto's zit (tenzij je uiteraard weer andere maatregelen neem, zoals het toepassen van filters op je objectief).
Dit vind ik echt zo'n vreemde uitspraak. Ik werk met 400 Ws als hoofdlicht en kan die met gemak instellen dat er nooit overbelichting plaats vind zonder enig filter.
Als dit waar zou zijn zou menig prof fotograaf met meer flitsers en meer vermogen dus altijd met een filter werken en dat is echt onzin.
Ik fotografeer zelfs op F2.8 met dit materiaal en zelfs dan kan ik het zo afstellen dat er geen overbelichting is.

Inderdaad zijn stempels een goedkoop alternatief wat ik ook lang gebruikt heb. :D
groetjes,
Rob
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

pro's hebben meestal wat meer ruimte :). Hoe was het ook alweer: 2x zover weg is 4x zo weinig licht of zo????
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Dan nog. Ik werk bijna altijd met een softbox. Die verliest zijn effect als je verder dan 1 meter weg staat.
met mijn 150 watters had ik meer problemen omdat ik daar maar op 1/8 ste kon. De 250 en 400 kunnen tot 1/32ste. Dus in verhouding kunnen die zachter.
Ps. Ik werk in mijn huiskamer dus de ruimte is zeer beperkt.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

veldje63 schreefCOLON met mijn 150 watters had ik meer problemen omdat ik daar maar op 1/8 ste kon. De 250 en 400 kunnen tot 1/32ste. Dus in verhouding kunnen die zachter.
Precies... een 150W die je tot 1/8 kan dimmen geeft op zijn minimale stand nog altijd 18,75W, terwijl een 400W op 1/32 'maar' 12,5W geeft, en je dus uiteindelijk minder snel teveel licht zult hebben
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Eh had ik ook al gezecht dat je ISO omlaag kan...50 bijvoorbeeld.
Eerst veel vermogen, dan weer niet om dat dit dan te veel is en dan weer wel omdat deze weer lager inregelbaar is dan een laag vermogen lamp, ik hoop dat irre22 het nog gaat snappen. Wat ik zelf al zij en Closeshooter aangaf, gewoon bepalen wat je budget is, daarna wat rondkijken op internet of bepaalde setjes die je kunt betalen goed beoordeeld worden, en dan aan de slag.
Nog een tip van mij voor achtergrond: Ik heb bij een kamping winkel wit grondzijl gekocht. Dit is veel duurzamer dan papier en kun je na een shoot met een beetje water en zeep zo weer schoon maken. Is niet zo wit als papier, maar met een lampje op de achtergrond zie je dit niet.
Wat ik trouwen zelf al snel merkte is dat mijn huis zeer beperkt is voor fotostudio. Ik ben daarom meer op strobist gaan richten omdat mij dit meer flexibiliteit geeft en ik op locatie mijn studio kan opbouwen.

Groeten Michael
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar