[VerzamelTopic] EF 24mm f/2.8 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nou, de prijs van de 24L is toch wel heel wat hoger dan de ADVIESPRIJZEN van deze nieuwe.
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

de 24/2.8 word daardoor echt niet veel meer aantrekkelijk, hoor...

het blijft niettemin 800 EUR voor f/2.8 groothoek prime...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als ik de adviesprijzen van Canon bekijk:
http://www.canon.nl/Images/Canon%20CIG% ... 833327.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
dan ligt de winkelprijs zo'n 30 tot 36% lager.

€859 zou dan in de buurt van €600 kunnen komen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

list price rond 900 dollar dacht ik. Nogal erg duur vind ik zelf.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Volgens de GWK Koersconverter komt $900,- op dit moment overeen met zo'n €626,-, ruim afgerond dus €700,-, als je dan ook nog eens de 30% van Jan erbij pakt, dan zou je op een prijs van zo'n €500,- uitkomen.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

EOSKOP schreefCOLONAdviesverkoopprijzen
De EF 24-70mm f/2.8L II USM is beschikbaar vanaf april 2012 en heeft als adviesverkoopprijs € 2579,-
De EF 24mm f/2.8 IS USM is beschikbaar vanaf juni 2012 en heeft als adviesverkoopprijs € 859,-
De EF 28mm f/2.8 IS USM is beschikbaar vanaf juni 2012 en heeft als adviesverkoopprijs € 829,-.

Johan
Waar ben je deze prijzen trouwens tegen gekomen? Want ik heb ze nog nergens gezien in de officiele berichten??
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

maar... kopen uit VS betekent risico van een douane interventie. en 626 EUR + douane word aanzienelijk meer. dan is de normale europese prijs toch voordeliger.

wat prijzen in Eurozone betreft: http://www.canon.de/About_Us/Press_Cent ... ility.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ze zijn nog niet uit, en nu al goedkoper geworden :)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

f8@24mm schreefCOLONmaar... kopen uit VS betekent risico van een douane interventie. en 626 EUR + douane word aanzienelijk meer. dan is de normale europese prijs toch voordeliger.
Ik doelde niet op import uit de VS, maar omdat ik nog nergens prijzen tegen was gekomen (behalve hier) had ik gemakshalve die prijs met een ruime marge naar euro's geconverteerd om een inschatting te maken van de Canon richtprijs.

En bedankt voor de link naar de prijzen :) Hopelijk houdt Canon NL dezelfde prijzen aan dan (of in elk geval niet die hogere prijzen eerder genoemd :D)
eos4all schreefCOLONZe zijn nog niet uit, en nu al goedkoper geworden :)
Daarom vindt ik dit soort speculaties over te duur etc ook altijd vrij voorbarig zolang er nog geen exemplaar in de winkels te vinden is... De adviesprijzen zie je in de praktijk toch nooit terug
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dat over die adviesprijzen geldt over het algemeen wel, behalve als je als bedrijf Apple spulletjes wilt verkopen. Dan moet de prijs namelijk kunstmatig hoog worden gehouden door middel van een 'bindende adviesprijs'.

:D
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een test.
Opvallend zijn de kleine verschillen tussen de 8 geteste exemplaren.
http://www.lensrentals.com/blog/2012/06 ... ey-do-that" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:43

En een hands-on video review van DigRevTV

http://www.digitalrev.com/article/canon ... zMDE4ODg_A" onclick="window.open(this.href);return false;
50D | DPP
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Test:
The Canon EF 24mm f/2.8 IS USM Lens delivers fast and accurate AF, very good image quality and image stabilization in a light, compact and moderately-priced package. This of course sounds great - and truth is, I really like this lens.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

f8@24mm,
ik zie gewoon toevoeging van IS juist daar, waar ISO 100-200 gebruikt kan worden ipv ISO 800 - 1600. en dat geldt algemeen voor alle brandpuntafstanden.
Ik had al helemaal niet meer in de gaten, dat ik in dit topic gereageert had! :D

Stel, ik wil een statisch onderwerp met een brandpunt van 200mm, f2.8, 1/15de en ISO 1600 uit de hand fotograferen, dan ben ik blij (eigenlijk is hier een statief voor!) dat er IS op een tele-objectief zit. Zonder IS, was het dan sowieso nooit meer uit de hand gelukt. Zonder flits uiteraard!

Boels,

Ik snap het principe van IS. :wink:

Algemeen,

Alleen op tele-objectieven zie ik van IS het nut in, maar dat is mijn persoonlijk mening. Immers, bevriest IS niet beweging wat door iets in beeld wordt veroorzaakt, maar vangt het de trilling van de fotograaf zelf enigzins op.

Bij groothoek, kun je bij statische onderwerpen langer vanuit de hand fotograferen, zonder IS. Bij een brandpunt van 50mm kun je inprincipe nog met een sluitertijd van 1/50ste uit de hand fotograferen; uitgaande van een fullframe camera. Bij een crop van 1.6 zou dit 50mm bij 1/80ste worden. Dus hoe meer groothoek, bijvoorbeeld 20mm, dan zou het met 1/20ste nog moeten lukken vanuit de hand; mits het onderwerp zelf niet beweegt.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De vuist(regel) is niet voor iedereen even groot en is gebaseerd op rammelende aannamen zoals gemiddeld zichtvermogen, gemiddeld trillingsniveau, afbeelding op A4, standaard leesafstand, diameter van het scherptepunt (CoC = Circle of Confusion, hetgeen geen theekransje is).

Op slechts één afstand tot het beeldvlak kan een projectie van de werkelijkheid op het beeldvlak scherp zijn.
Dat is een optische realiteit.

Het komt door het beperkte scheidend vermogen van het menselijk oog en de kijkafstand dat er sprake is van scherptediepte.

Leica adviseerde in de jaren dertig van de vorige eeuw om 1/(10 x F) te gebruiken of een stevig statief met een gewicht van tenminste enige malen van dat van de camera-objectiefcombinatie.

Scherpte is soms hinderlijk aan- en afwezig; bewegingsonscherpte van een origineel kan nooit met een bewerking ongedaan gemaakt worden.
Aanwezige scherpte echter, kan indien gewenst door een "blur" aangepast worden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Boels,

Klopt. :wink:

Echter, de vuistregel "brandpunt > 1/brandpunt" gaat wel bij velen op. Bij mij in ieder geval wel.

Wel is het zo, dat ik niet een hele ontiegelijke vaste hand heb. Dus bijvoorbeeld met 70mm brandpunt met een sluitertijd van langer dan 1/30ste, lukt mij niet vanuit de hand zonder enige ondersteunig of iets dergelijks. Maar is het nu bijvoorbeeld 20mm bij 1/20ste, dan lukt mij het wel...

Het zal per persoon verschillen, tot hoever men nog met een lange sluitertijd uit de hand kan fotograferen.

Ik ken iemand, die met een sluitertijd van 1/8ste (zonder flits en IS!) nog een acceptabel scherp plaatje kan maken; mij lukt het in ieder geval niet. :) Ook al gebruik ik de juiste houdingen en manieren om een camera vast te houden.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De vuistregel heeft wel een tweede stukje, dat helaas vaak wordt vergeten: "met een maximum sluitertijd van 1/60 sec". Hoeveel langzamer je in de praktijk nog kunt is heel erg afhankelijk van de persoon.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik probeerde aan te geven dat er niets mis is met het streven naar messcherpe opnamen :wink:

Het maakt niet uit of je dat bereikt met een korte sluitertijd, IS of statief.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

eos4all,

Om eerlijk te zijn: Dat wist ik niet. :wink:

Toch, kan ik bijvoorbeeld zelf als ik van 10mm uitga, nog met en sluitertijd van 1/20ste uit de hand fotograferen. Dus 10mm brandpunt x 1.6 cropfactor = 16 > zou je op 1/16 komen bestaat niet > dus kies ik de dichtsbij zijnde waar en dat = 1/20ste als sluitertijd op een cropcam met cropfactor 1.6.

Boels,

Klopt. :wink:

Ik ben dat zeker met je eens. Het gaat erom: Waar bereikt men zelf het beste resultaat mee. Dus ik kan niet zeggen: "Wat voor mij geld, geld ook voor een ander", dat zou onzin zijn vanuit mijn kant.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik ben jalours, 1/20ste uit de hand zou ik wel heel fijn vinden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar