advies gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
stef1978
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2011 21:58

Hallo,

Nu heb ik vorig jaar een Canon D450 met 18-55mm stanaard kitlens aangeschaf, prachtig toestel alleen die lens is verschikkelijk krijg er geen 1 mooie foto mee bagger ding, de reden dat ik me heb aan gemeld is dat ik een mooie goeie lens zoek, om mee te beginnen niet te duur, belangrijk vind ik dat het een breedhoek lens is denk ik........, meestal maak ik foto van o.a binnen in huis of van me auto dichtbij dus..........Wat voor lens zouden jullie me adviseren ? scherpte is ook belangrijk.....

Zat zelf te denk aan

Canon EF 50mm f/1.8 II ?

Wel balen je niet weet hoe precies een foto word met welke lens...... hoop hier wat duidelijkheid te krijgen, zijn zoveel lenzen........
Anoniem 3

Om mee te beginnen en niet te duur: (zeker 2e-hands niet)
17-85mm EF-s IS.

Wat duurder en beter:
15-85mm EF-s IS.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Een prime is heel mooi, maar moet je wel liggen. De 50/1.8 wordt een portretlens op je camera - overweeg de 35/2 of de 28/1.8 als je een prime wilt (de 24/2.8 is trouwens ook leuk) - die zijn beide scherper dan je kitlens.

De 17-85 waarover gvasseldonk spreekt is ook een uitstekende keuze. De tests zijn zo-zo, maar iedereen die er eentje heeft of heeft gehad is er zeer tevreden mee. De 15-85 is inderdaad nog beter en duurder.

Volgens mij heb je twee reële, betaalbare opties: de 35/2 als je een prime wilt en de 17-85 als je een zoom wilt.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ook hier mijn advies van de 17-50 F/2.8 van tamron.
De 50 mm F/1.8 is natuurlijk erg goed. Je hebt alleen wel een vast brandpunt.

maar eigenlijk wil ik je adviseren de belichtingsdriehoek (Diafragma, sluitertijd, Iso) goed te leren kennen. Want ik weet zeker dat er met die 18-55 erg mooie foto's te maken zijn. Oefen, oefenen en nog eens oefenen. Reflexen doe je niet zomaar even, het is geen compact...

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hier een site waar je kan zien wat voor foto's welke lens maakt op de opgegeven camera.
http://www.pixel-peeper.com/adv/?lens=2 ... none&res=3
stef1978
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2011 21:58

thanks voor de snelle reacties, cursus fotografie zal ook niet verkeerd zijn het toestel beter te kennen ja..............
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik denk dat je eerst je camera goed moet leren kennen voordat je al nieuwe lensen aan gaat schaffen want ook als je een prof lens (L) neemt en je camera niet goed kent heb je kans dat je geen foto krijgt naar jouw smaak.

laat anders eens een foto beoordelen hier dan kunnen we misschien zien als dit door de lens komt of als er instellingen zijn die je moet veranderen :)

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

stef1978 schreefCOLONHallo,
prachtig toestel alleen die lens is verschikkelijk krijg er geen 1 mooie foto mee bagger ding
Als dat werkelijk zo is zul je met een L lens ook geen mooie foto kunnen maken....
Die lens is niet voor niets een 'kitlens' dat houdt, behalve dat hij betaalbaar is, ook in dat bijna iedereen er mooie plaatjes mee kan schieten.
Zou je adviseren eerst eens meer kennis van fotografie op te doen voor je je zuur verdiende geld in glas gaat investeren.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
stef1978
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2011 21:58

Ok hier wat foto's ter beoordeling, misschien valt het best mee.....
de foto van de auto zijn op stand zonder flitser gemaakt ook die van de tuin, en binnen met een extra flitser erop

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
7D en route
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2011 19:59

Een 50mm lens is voor een full format camera (de duurdere camera's) een standaard lens. In combinatie met jouw camera gedraagt hij zich als een 80mm lens = tele.
Als je graag een groothoek of zoals jij zegt een breedhoek lens hebt dan moet je echt denken aan een betaalbare zoomlens die begint bij 15 tot 18 mm. De lenzen die hier geadviseerd worden: prima. Jouw eigen lens: helemaal niet slecht. Wat vind je zelf dat er aan mankeert? "Mooie of goede" foto's moeten natuurlijk technisch een voldoende hebben, maar worden pas mooi of goed als wat erop staat voor de maker en/ of de kijker iets betekent.
Chris
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Als je hier foto's wilt laten zien, die men op kwaliteit moet beoordelen, is het misschien handiger om dat via het forum-album of via Flickr te doen; mijnalbum.nl comprimeert de foto's zodanig dat er weinig van de oorspronkelijke kwaliteit overblijft!
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Even een dom vraagje:
zijn deze foto's vanaf statief gemaakt?
(is dat wat je bedoeld met vanaf stand gemaakt?)
En hoe staat de autofocus instelling?
Grtz Twin.
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

dit is het enige wat ik uit de exif kan halen CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 90 , bij quality verlies je dus al scherpte want quality kan tot 100,

even er vanuit gaande dat je ze na het verkleinen niet verscherpt hebt wat is er precies nog meer de reden dat je ze niet mooi vind?

groetjes arjan.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
stef1978
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2011 21:58

pkupku schreefCOLONdit is het enige wat ik uit de exif kan halen CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 90 , bij quality verlies je dus al scherpte want quality kan tot 100,

even er vanuit gaande dat je ze na het verkleinen niet verscherpt hebt wat is er precies nog meer de reden dat je ze niet mooi vind?

groetjes arjan.
Kan volgens mijn mooier en scherper dit zijn toch foto's die ik denk het best gelukt zijn.......
twin_x schreefCOLONEven een dom vraagje:
zijn deze foto's vanaf statief gemaakt?
(is dat wat je bedoeld met vanaf stand gemaakt?)
En hoe staat de autofocus instelling?
Grtz Twin.
stand(instelling zonder flits)

Autofocus geen idee, meestal gebruik ik de automatische instelling, of voor ingestelde instellingen zoals portret,sport,nacht....
Marfique schreefCOLON via het forum-album of via Flickr te doen; mijnalbum.nl comprimeert de foto's zodanig dat er weinig van de oorspronkelijke kwaliteit overblijft!
Forum album hoe kom je daar?
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

stef1978 schreefCOLON Kan volgens mijn mooier en scherper dit zijn toch foto's die ik denk het best gelukt zijn.......
ja maar wat bedoel je met mooier? mooiere kleuren? mooiere scherptediepte? compositie? scherpte van de lens is een beetje moeilijk te beoordelen met deze formaat fototjes (waarbij je waarschijnlijk ook niet verscherpt hebt, bij het verkleinen van een foto voor bv gebruik op forums moet je altijd sofwarematig iets nascherpen ivm scherpteverlies)maar valt volgens mij wel mee.
stef1978 schreefCOLON Autofocus geen idee, meestal gebruik ik de automatische instelling, of voor ingestelde instellingen zoals portret,sport,nacht....
ik denk dat hier nog aardig wat winst te behalen valt door je te gaan verdiepen in je camera en zo snel mogelijk van die automatische stand af gaan. oftewel lees even dingen over sluitertijd,diafragma,iso en zet je focuspunt(AF punt selectie) in het midden zodat je camera niet op het verkeerde focust (helemaal rechts bovenaan aan de achterkant)

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

De 18-55 is voor zijn geld een prima lensje, waarmee je ook goede resultaten kan behalen. Gezien jouw opmerkingen als:
Autofocus geen idee, meestal gebruik ik de automatische instelling, of voor ingestelde instellingen zoals portret,sport,nacht....
zou ik je dan ook adviseren om je eerst maar eens te gaan verdiepen in de werking van je camera en fotografie in het algemeen. Toen ik mijn 450D een aantal jaren geleden kocht zat er een cheque bij voor een workshop van Canon. Een van de dingen die direct aan het begin al werd gezegd is dat het de bedoeling was om na die dag het groene vierkantje of een van de andere automatische standen niet meer te gebruiken. Dezelfde foto's kan je namelijk ook in de andere standen maken, vaak met een beter resultaat omdat je begrijpt wat je doet, ipv het aan de camera over te laten.

Je zal de eerste niet zijn die een DSLR koopt om mooiere foto's te willen maken maar er dan achterkomt dat de foto's die hij met zijn compact maakte er beter uitzagen. Vaak puur vanwege het feit dat een compact in moeilijkere lichtomstandigheden weigert om een foto te maken, terwijl een DSLR gewoon een foto maakt, die dan vervolgens sterk onderbelicht of bewogen is. Een DSLR verwacht dus meer van de gebruiker zeg maar.
Leer voor jezelf dus eerst de basis van fotografie, wat doet de sluitertijd, wat heeft mijn diafragma voor invloed. Waarom is het soms nodig om hoog in de iso te gaan zitten. Als je dat weet dan ga je ook begrijpen waarom je die foto niet moet maken als je camera een sluitertijd van 1/2 adviseert terwijl je uit de hand fotografeert, of wat je eventueel kan doen om ervoor te zorgen dat je sluitertijd wel in een acceptabele range zit.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

@ Stef: dat is hier inderdaad niet heel makkelijk te vinden, daarvoor moet je naar de portal terug ipv op t forum zelf te zoeken.....

Hoe plaats ik foto's???
stef1978
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2011 21:58

Bedenk me ineens dat ik bij de 450d een mooi canon eos 450D digitale fotografie boek zat van easycomputing.com , ik heb deze erbij gepakt en ik ga me daar even in verdiepen ,mooi boek trouwens hoop info.

btw ben even gaan kijken @mediamarkt om te zien wat voor lenzen ze hadden kwam een hele mooie tegen de Canon EF-S 18-135mm leuke allround lens lijkt me?

BTW leuk aktief forum en gelijk veel reacties, daar hou ik van toppie!, meer tips zijn welkom :)
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

stef1978 schreefCOLONBedenk me ineens dat ik bij de 450d een mooi canon eos 450D digitale fotografie boek zat van easycomputing.com , ik heb deze erbij gepakt en ik ga me daar even in verdiepen ,mooi boek trouwens hoop info.

btw ben even gaan kijken @mediamarkt om te zien wat voor lenzen ze hadden kwam een hele mooie tegen de Canon EF-S 18-135mm leuke allround lens lijkt me?

BTW leuk aktief forum en gelijk veel reacties, daar hou ik van toppie!, meer tips zijn welkom :)
of dat nou een leuke lens is of niet, begin eens met het boek bestuderen en vooral veel foto's maken. Ik ben zelf ook met een 450D begonnen, met een kitlens, en daar komen echt wel prima plaatjes uit hoor.

Peter
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

De 18-135 is niet een betere lens dan de kitlens maar biedt meer allround mogelijkheden.
Zoals eerder vermeld zou ik mij eerst gaan verdiepen in de mogelijkheden van de camera. Ik heb destijds de 400D met de kitlens 18-55 zonder IS van m'n moeder gebruikt voordat ik zelf een digitale SLR aanschafte en heb hier heel wat mooie foto's mee kunnen maken.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar