Mening gevraagd over mijn Tamron 17-50mm 2.8, soft of niet?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Edje.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2011 00:35

Goedenavond,

Ben nieuw op het forum omdat ik eigenlijk met een "kwestie" zit. Ik heb sinds deze zomer een Tamron 17-50mm f/2.8 na lovende verhalen op het internet. Ik gebruik een Canon 550d als body.

Na wat foto's gemaakt te hebben was ik tevreden, ik kwam van de standaard kitlens af. Nu begin ik me echter steeds meer te ergeren aan de scherpte die volgens mij niet helemaal in orde is. Ik vind hem nogal soft.

Daarom heb ik wat testfoto's gemaakt en hoop ik dat een aantal mensen hier een oordeel kunnen geven over de scherpte die de tamron ook bezitten!

Ik weet niet of dit het juiste forum gedeelte is hiervoor, anders hoor ik het graag.

Het zijn 8 foto's dus hieronder staat een link.

http://www.flickr.com/photos/25979494@N ... 8207083775" onclick="window.open(this.href);return false;

Het begint bij de 50mm shots op F/2.8 en daarna F/4. Daarna is 17mm aan de beurt. Als het goed is zijn de volledige groottes te bekijken via "view sizes".

Thanks alvast!
Canon 550D || Tamron 17-50mm f/2.8 || Canon 70-200mm f/4L || Manfrotto 190XDB + 496RC2 || Lowepro Slingshot 202AW
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik vind de 17mm shots erg scherp ogen! de 50mm shots wat minder. je schiet op 0,3 seconde sluitertijd (in neem aan vanaf een statief) let er wel op dat je buiten schiet en dat verschillende factoren invloed kunnen hebben op bewogen foto's. zo is er buiten wind en weer. en moet je er zeker van zijn dat je spiegel is opgeklapt om deze trillingen te voorkomen, wellicht dat je deze test met wat kunstlicht nog eens binnen onder volledig gecontroleerde omstandigheden te herhalen. verder ben ik benieuwd wat je met de foto's wilt doen! op een 10-15 of 13-18 formaat zullen de foto's in ieder geval haardscherp overkomen!

ik heb de 17-50 van Tamron een tijd gehad en heb hem altijd met veel plezier gebruikt! over het algemeen vond ik het objectief haarscherp, verzorgde een goed contrast en aardige kleuren!

hoop dat je wat aan mijn mening hebt

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Zit de voorste buiten ring (waar de filter of zonnekap op gezet word) nog vast, of zit daar veel speling op?
Ruud.
Edje.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2011 00:35

@ Sven

Bedankt voor je mening! Ik heb de camera neergezet op een loungeset om vervolgens met een afstandsbediening te schieten. Het waaide redelijk dus dat kan nog van invloed zijn inderdaad! Ik zal nog een test uitvoeren binnen met kunstlicht. Tot een bepaald formaat vind ik hem hem zeer scherp ogen. Op de F/4 is hij zeker erg scherp alleen vind ik het beeld over het algemeen wat soft ogen. Maar misschien is dat wel het beeld van de Tamron. Tot nu toe doe ik nog vrij weinig met de foto's. Ze staan voornamelijk op mijn computer alleen ik wil er op den duur wel wat mooie gaan laten drukken om op te hangen in het huis.


@ RuBo

De buiten ring zit naar mijn menin vast. Echt hele lichte speling maar dat is echt te verwaarlozen. Hoezo eigenlijk?
Canon 550D || Tamron 17-50mm f/2.8 || Canon 70-200mm f/4L || Manfrotto 190XDB + 496RC2 || Lowepro Slingshot 202AW
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Die voorste ring wil bij de Tamron 17-50 weleens los komen te zitten, is geen probleem, kan je zelf herstellen.
Echter kan je die ring ook verdraaien als deze los zit en dat heeft invloed op de focus.
Ik heb 't zelf ook gehad, maar kon aan de restjes Loctite zien hoe die gezeten had. Schroefjes weer vastgezet en klaar.
Ruud.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Hoor nooit iets over een niet scherp exemplaar. Mogelijk dat, zoals RuBo opmerkt, de frontlens los is komen te zitten, dat levert inderdaad onscherpte op en is een wel vaker voorkomend euvel bj deze lens.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Zelf heb ik deze lens ook..... en ben er na bijna 1 jaar nog steeds niet van / door overtuigd. Mijn Sigma 2.8 is gewoon vele malen scherper qua beeld. Heel eerlijk antwoord, hij gaat er écht uit zodra bruin 't weer een beetje kan trekken... Lichtsterkte is ok, maar inderdaad scherpte voor mijn gevoel soms te zoeken en dat komt vaak niét lekker uit. En nee, mijn voorste ring zit niet los, lens is gekalibreerd omdat ik niet volledig tevreden was / ben...
Gr, JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

De mijne is haarscherp, ook op 2.8.
Edje.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2011 00:35

janpiet schreefCOLONZelf heb ik deze lens ook..... en ben er na bijna 1 jaar nog steeds niet van / door overtuigd. Mijn Sigma 2.8 is gewoon vele malen scherper qua beeld. Heel eerlijk antwoord, hij gaat er écht uit zodra bruin 't weer een beetje kan trekken... Lichtsterkte is ok, maar inderdaad scherpte voor mijn gevoel soms te zoeken en dat komt vaak niét lekker uit. En nee, mijn voorste ring zit niet los, lens is gekalibreerd omdat ik niet volledig tevreden was / ben...
Gr, JP
Ja dit gevoel heb ik dus eigenlijk ook. Buiten dat mijn lens niet gekalibreerd is. Elke keer is het nét niet. En of dat is omdat ik het niet haarscherp vinden waar anderen dat wel vinden weet ik niet. Probleem is dat als ik dus een betere lens wil in deze range ik al snel uit kom op een Canon 17-55 welke ik eigenlijk gewoon te duur vind.

Zo even iets met kunstlicht proberen.
Canon 550D || Tamron 17-50mm f/2.8 || Canon 70-200mm f/4L || Manfrotto 190XDB + 496RC2 || Lowepro Slingshot 202AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar