Bergijp ik het nou goed?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

Kijk; Canon heeft EF en EF-S lenzen. EF-S lenzen staan dichter op de sensor dat EF lenzen. EF-S lenzen bieden vooral voordeel bij groot hoek fotografie
Allemaal duidelijk, maar nu de hamvraag (want ik kom er nog niet uit): Doordat een EF-S lens dichter op de sensor staat, maakt ie daarmee het effect van de cropfactor dan ongedaan? Met andere woorden: gaat je camera dan fungeren als een full frame?

Wellicht dat ik de zoekfunctie had moeten gebruiken, maar aangezien ik het halve internet buiten deze site om al het afgezocht voor mijn antwoord (zonder afdoende resultaat) stel ik de vraag alsnog


Achtergrond van mijn vraag is dat ik op zoek ben naar een goeie groothoek lens (range 16/17 - 55/85 mm). Wat is dan beter; EF of EF-S (even gedacht in optische termen; weet ook wel dat de bouwkwaliteit van een EF beter is)

Ok, Wie-O-Wie verlost mij uit dit lijden...... :P
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Hier word het 1 en ander uitgelegd....wellicht dat een gedeelte van je vragen hiermee worden beantwoord?

http://pics.idemdito.org/lens/ef-s.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik zou een ef lens nemen als ik jou was want mocht je een upgrade van je camera gaan doen kom je misschien uit op full frame en dan kan je je ef-s lensen niet meer gebruiken.

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

pkupku schreefCOLONik zou een ef lens nemen als ik jou was want mocht je een upgrade van je camera gaan doen kom je misschien uit op full frame en dan kan je je ef-s lensen niet meer gebruiken.

groetjes arjan

Beste Arjan, wat moet men met een dergelijk antwoord???? Is A niet de vraag, en B slaat het werkelijk nergens op. Is net zo iets als Ik zou nooit een gewone jas kopen, maar een regenjas want een gewone jas daar heb je niets aan als het regent.

Wel eens gewoon gedacht dat 90% niet een FF camera heeft? Of daar naar op zoek is. En stel dat men dat wel wil moet het daarom als reden aangedragen worden om EF-S 60mm, EF-S 17-55IS, EF-S 15-85IS lenzen om er maar een paar te noemen, niet te nemen.

Echt werkelijk waar een flut reden en een drie keer niets antwoord.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

jvanarkel schreefCOLON
pkupku schreefCOLONik zou een ef lens nemen als ik jou was want mocht je een upgrade van je camera gaan doen kom je misschien uit op full frame en dan kan je je ef-s lensen niet meer gebruiken.

groetjes arjan

Beste Arjan, wat moet men met een dergelijk antwoord???? Is A niet de vraag, en B slaat het werkelijk nergens op. Is net zo iets als Ik zou nooit een gewone jas kopen, maar een regenjas want een gewone jas daar heb je niets aan als het regent.

Wel eens gewoon gedacht dat 90% niet een FF camera heeft? Of daar naar op zoek is. En stel dat men dat wel wil moet het daarom als reden aangedragen worden om EF-S 60mm, EF-S 17-55IS, EF-S 15-85IS lenzen om er maar een paar te noemen, niet te nemen.

Echt werkelijk waar een flut reden en een drie keer niets antwoord.
om mijn commentaar hierop te geven.
volgens mij heeft hij ook niet gevraagt om weer commentaar te geven hierover. en kan hij mijn reden wel meenemen in zijn keuze van een lens maar jij geeft helemaal geen advies hierover.

laten we maar verder on-topic blijven.

het is een advies dat veelal word gegeven bij de uitleg over ef en ef-s lenzen zo ook bij het stuk waarnaar de link verwijst van fred316

groetjes arjan

ps.
als ik een gewone jas (niet waterdicht) zie hangen, en ik zie een kledingrek verder dezelfde jas alleen dan waterdicht hangen koop ik die
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Jasper B schreefCOLONDoordat een EF-S lens dichter op de sensor staat, maakt ie daarmee het effect van de cropfactor dan ongedaan? Met andere woorden: gaat je camera dan fungeren als een full frame?
Neen.
Jasper B schreefCOLONAchtergrond van mijn vraag is dat ik op zoek ben naar een goeie groothoek lens (range 16/17 - 55/85 mm). Wat is dan beter; EF of EF-S
Ef 17-40 L F/4 // Ef-s 17-55 // Ef-s 15-85 // Tamron 17-50 F/2.8 Je ziet dat het lijstje aardig gevuld is met Ef-s objectieven!
Jasper B schreefCOLON(even gedacht in optische termen; weet ook wel dat de bouwkwaliteit van een EF beter is)
Niet per definitie, maar vaak wel aangezien Ef objectieven ook worden verkocht voor FF en dus ook in de professionele markt moet kunnen fungeren.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

pkupku schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON
pkupku schreefCOLONik zou een ef lens nemen als ik jou was want mocht je een upgrade van je camera gaan doen kom je misschien uit op full frame en dan kan je je ef-s lensen niet meer gebruiken.

groetjes arjan

Beste Arjan, wat moet men met een dergelijk antwoord???? Is A niet de vraag, en B slaat het werkelijk nergens op. Is net zo iets als Ik zou nooit een gewone jas kopen, maar een regenjas want een gewone jas daar heb je niets aan als het regent.

Wel eens gewoon gedacht dat 90% niet een FF camera heeft? Of daar naar op zoek is. En stel dat men dat wel wil moet het daarom als reden aangedragen worden om EF-S 60mm, EF-S 17-55IS, EF-S 15-85IS lenzen om er maar een paar te noemen, niet te nemen.

Echt werkelijk waar een flut reden en een drie keer niets antwoord.
om mijn commentaar hierop te geven.
volgens mij heeft hij ook niet gevraagt om weer commentaar te geven hierover. en kan hij mijn reden wel meenemen in zijn keuze van een lens maar jij geeft helemaal geen advies hierover.

laten we maar verder on-topic blijven.

het is een advies dat veelal word gegeven bij de uitleg over ef en ef-s lenzen zo ook bij het stuk waarnaar de link verwijst van fred316

groetjes arjan

ps.
als ik een gewone jas (niet waterdicht) zie hangen, en ik zie een kledingrek verder dezelfde jas alleen dan waterdicht hangen koop ik die

Gebruik F3 eens en 17-55IS en dan nog een keer je eigen postings naLEZEN!

Ergo ga voor een EF-S 17-55IS of een EF-S 15-85IS of een Tamron 17-50 Of zelfs voor een EF-S 10-22 Allemaal top lenzen voor crop sensoren.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

een groot voordeel (in veel gevallen) van EF glaswerk is dat op een APS-C sensor alleen het binnenste gedeelte van je objectief word gebruikt, een full-frame (grotere sensor) gebruikt een groter gebied van het aanwezige glas. een EF-s objectief kan dus relatief goedkoper geproduceerd worden omdat er minder glasoppervlak nodig is om tot dezelfde optische prestaties te komen. een nadeel daar weer van is dat het objectief niet op een FF camera past en als hij al zou passen je vignetting behoorlijk terug zal zien!

het is ook niet per definitie zo dat een EF lens een betere bouw heeft dan een EF-s objectief. L-objectieven zijn dit over het algemeen wel!

verder voor advies over goede groothoekobjectieven kun je heel veel informatie vinden op het forum.

zelf vond ik de 17-50 van Tamron altijd een juweeltje qua scherpte en beeldkwaliteit. Wil je echt een ultra-groothoek objectief zit je toch meer in de range tussen de 10 en 22mm te denken.

wellicht een keer in de winkel uit gaan proberen om te zien wat het nu allemaal doet en inhoud voordat je tot een koop overgaat! dat is voor mij altijd zeer verhelderend!

hoop dat je wat aan het verhaal hebt, ondanks dat het een beetje rommelig is geschreven!

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ga een beetje met je meer Sven maar juist een EF lens heeft als voordeel dat die randen, waar juist de minste plekken zitten van veel objectieven worden niet gebruikt op een Crop Sensor body. En dus is voor bv een EF 16-35MkI het bijna zinloos om een MkII te willen als upgrade voor een cropcamera body gebruiker. In theorie heb je dus weinig tot geen last van de randen en de daarbij behorende slechtere preformance ongeacht of het nu een L of geen L FF lens is.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

is dat niet precies wat ik zeg?
Canon
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

sven2912 schreefCOLON............een EF-s objectief kan dus relatief goedkoper geproduceerd worden omdat er minder glasoppervlak nodig is om tot dezelfde optische prestaties te komen.
Nee Sven :) Je zegt dat je met minder glas net zulke resultaten boekt. En dat is niet waar en met dat gebied dat wel belicht wordt door een EF lens maar niet gevangen wordt door de sensor :) dat is juist het slechtere gedeelte van een EF lens, maar ook een EF-S lens heeft randen :) en die worden wel gebruikt. Om een EF-S lens te gebruiken en daar NIET de randen van te gebruiken, dan zou je een IXUS of zo moeten open slopen een een EF-S lens op een compact sensor los laten :)

Maar misschien bedoelde je het wel, zo, en ik weet wat je kennis is dus ga ik daar ook vanuit :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

je hebt een punt! in ieder geval een nuttige toevoeging voor de TS ;)
Canon
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

De sensor van een fullframe camera is groter, daardoor heb je meer beeld, en dus meer groothoek dan op een cropcamera.
De lens staat even ver van je camera op een fullframe en cropcamera, verschil in afstand is onzin.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Jouw eerste zin geldt alleen bij hetzelfde aantal mm's.
Een 16-35 op een FF is net zo wijd als een 10-22 op een crop(x1.6).
Een EF-s objectief staat t.o.v. een EF objectief dichter op de sensor, maar dat heeft niets te maken met het ongedaan maken met je cropfactor, die blijft gelijk.
Als je van plan bent je cropcamera nog lang te houden zou ik de 17-55, 15-85 of de eerder genoemde Tamron 17-50 aanschaffen.
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Koen Smit schreefCOLONDe lens staat even ver van je camera op een fullframe en cropcamera, verschil in afstand is onzin.
Nee, verschil in afstand is geen onzin. Zo kan je bijvoorbeeld de 10-22 wél op FF gebruiken door de achterkant te modifieren: http://www.flickr.com/groups/canondslr/ ... 422834954/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar - het verschil in afstand is in deze gericht op physieke beperkingen, niet tot verschil in foto's:
Rear EF-S lens element may extend further into the camera than EF lens. If you mount it on FF body, it may collide with mirror mechanism and damage mirror and/or sensor.
Bron: http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=37108898" onclick="window.open(this.href);return false;
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

sven2912 schreefCOLONeen groot voordeel (in veel gevallen) van EF glaswerk is dat op een APS-C sensor alleen het binnenste gedeelte van je objectief word gebruikt, een full-frame (grotere sensor) gebruikt een groter gebied van het aanwezige glas.
Dit is een wijdverbreid misverstand. De fotonen die je objectief binnengaan weten niet welke sensor ze aan de andere kant zullen aantreffen. Voor het afbeelden van een punt op de optische as (dwz midden in je beeld) wordt al het aanwezige (EF of EF-S) glaswerk gebruikt. (Tenzij je niet met het maximale diafragma fotografeert.)

Je bedoelt waarschijnlijk dat in een APS-C camera een kleiner gedeelte van het beeldvlak (lees: sensorvlak) gebruikt wordt dan in een fullframe camera. De afbeelding aan de rand van het beeldvlak is (doorgaans) van mindere kwaliteit dan rondom de optische as. EF objectieven zijn ontworpen om voor het gehele (fullframe) beeldvlak een acceptable afbeelding te kunnen maken. EF-S objectieven zijn ontworpen om datzelfde te doen voor een kleiner (APS-C) beeldvlak. Het is moeilijker om een groter beeldvlak goed af te beelden. Dit verklaart mede de hogere prijs van EF objectieven.
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

Zo. Da's een hoop informatie (tot aan regenjassen aan toe :wink: ....). Moest e.e.a wel 3 keer doorlezen voordat ik eruit was.

Mijn conclusie: Doordat de EF-s lens ervoor zorgt dat al het licht op de sensor valt, zou je dus een betere kwaliteit foto hebben. Bij EF lensen gaat er altijd een stukje licht verloren doordat je een kleinere sensor hebt tov FF. Kwalitatief (optisch) doen EF-S lenzen niet onder voor de L-serie (maar enige subjectiviteit zal ook hierin meespelen).

Afijn, ik heb mijn opties al aardig weten te reduceren en ga binnenkort maar eens naar de lenzenboer om de geadviseerd lenzen te testen (EF-S 17-50, EF-s 15-85 en de TAMRON)

Bedankt voor jullie input!!!

Jasper
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Mijn conclusie: Doordat de EF-s lens ervoor zorgt dat al het licht op de sensor valt, zou je dus een betere kwaliteit foto hebben.
Helaas, maar die conclusie is niet correct.

Een objectief produceert een cirkel. Aangezien een APS-C formaat sensor kleiner is dan een APS-H of fullframe hoeft een objectief wat specifiek wordt gemaakt voor APS-C (EF-s objectieven) dus een kleinere beeldcirkel te produceren. Voordeel, kosten besparing, verder niets. Er zijn overigens uitstekend EF-s objectieven, dus voor wat dat betreft kun je daar waarschijnlijk prima mee uit de voeten, alleen bij een eventuele overstap naar een camera met APS-H of fullframe sensor zul je nieuwe objectieven moeten aanschaffen.

Een EF objectief kan zonder enkel probleem worden gebruikt op APS-C, APS-H of fullframe camera`s. Aangezien een objectief normaliter aan de randen minder goed presteert zal het toepassen van EF objectieven op een APS-C formaat camera ervoor zorgen dat de randscherpte beter is, ook de vignettering zal minder zijn. Deze voordelen wegen overigens totaal niet op tegen de nadelen van APS-C versus APS-H/fullframe.

Verder geeft een 16mm objectief (of willekeurige brandpunt afstand) eenzelfde beeldhoek, of er nu EF-s of EF opstaat. Het verschil in beeldhoek bij gelijke millimeters icm een ander sensorformaat komt dus door de sensor, niet door het objectief :wink:
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

OK. Dus toch verkeerd gedacht. Maar nu wel duidelijker....

Evengoed. Ben al aan het snorren in de diverse webwinkels (maar daar zal weinig verschil in zitten kwa prijs).

Bedankt voor de aanvullende info
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Kleine aanvullig op de tekst van Sander, om verwarringen zoals die van Sven te voorkomen:
SanderL schreefCOLON Aangezien een objectief normaliter aan de randen van het beeldvlak (=sensorvlak) minder goed presteert ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar