Als ik één objectief moet kiezen voor stadstrip

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Tsja, ik weet het: de vraag is al vaker gesteld. Als variant nu niet welke objectieven kan ik het best meenemen, maar als ik er één moet kiezen, wat dan?
Aanstaand weekend paar dagen Berlijn. Omdat ik lichtgewicht en praktisch wil bewegen in de stad, wil ik maar één body meenemen en één objectief (naast 'n compactje).
Ik denk erover om het "voordeel" van een cropbody te benutten.

Zal ik daarbij een 16-35 meenemen of een 24-105?
Vooruit dan, één concessie: 1.4 TC meenemen. Maakt dat de keuze anders?
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een FF-body en de EF 24-105.
Puike combi.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Canon 5DmarkII + Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM
Johnalb

Illuminatus schreefCOLONCanon 5DmarkII + Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM
Die staat niet in het lijstje :-)

Ik zou kiezen voor de 5e mkII en de 24-105
Anoniem 4

Welk lijstje. Zie ook geen 5DmkII en dat is ook geen cropbody. Het is toch een open vraag. :?:
Anoniem 3

Ik zou gewoon NIET gaan.
Dan sta je ook niet voor zo'n onmogelijke keuze.
OMG. Moet je alles nog aanschaffen? Ga je huren? Of heb je alles al in een rugzakkie en wil je er wat van thuislaten?
En ALS je al diverse body's hebt en de daarbij behorende lenzen ben je m.i. geen beginneling meer en weet je best wat je mee kunt nemen... toch?
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Wat ik kan meenemen weet ik wel, maar wat ik zal meenemen is een andere vraag. Advies vragen / van gedachten wisselen siert ook de (mogelijke) niet beginneling Gabriël. Da's beter dan impliciete vooroordelen ten toon spreiden in een weinig bijdragende reactie.

Dat gezegd hebbend: dank voor jullie advies. Blijft de vraag of niet voornamelijk groothoek benut zal worden, enigszins te compenseren door de beperkte beeldhoek (verlenging) van een cropbody. Is bovendien veel sneller dan een fullframe.
Het merendeel kiest toch voor fullframe. Dat kan; een 5DII behoort tot het schamele bezit. Maar die 28-300 heb ik net niet; mag ik die van jou lenen Illuminatus? :-)
Alhoewel, huren van dat objectief zou een optie zijn, maar dan blijft de vraag of de 4 mm aan de onderzijde niet handiger zou zijn dan de mm's boven 105.
Laatst gewijzigd door 1 op JohnS, in totaal 31 keer gewijzigd.
Gewoon... spullen.
Anoniem 4

Ben nog aan het sparen, maar steeds als ik er bijna ben, verhoogt Canon de prijzen. :D
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Spaar nog snel even door; ik vertrek vrijdagmiddag :-)
Overigens denk ik dat de ons bekende leveranciers eerder de prijzen verhogen dan Canon.

Zou een Tamron 18-270 (....) VC leuk en kwalitatief acceptabel zijn?
Een medeforummer is daarover uitgesproken positief als "reisobjectief".
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Mijn ideale reiscombi voor in de stad; cropsensor en 16-35
... Spiegel-Werk ...
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

15-85 op een crop body.
757D + 8-400 mm
fredvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2011 19:38

Als het gaat om een goede impressie van een stad als Berlijn neer te zetten denk ik dat je je vermoedelijk over het mogelijk missen van heel veel mm's snel heen zult komen. Een zoom die begint tussen de 15-20mm is bij een crop het belangrijkste uitgangspunt lijkt me. waar die eindigt (vwb mm's dan :) ) is dan vermoedelijk al snel goed...
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Canon 18-135 IS, super all-round lens! :)
Anders de 24-105 ;) (ook super natuurlijk, maar minder groothoek en wat duurder :))
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Ik heb de Canon 15-85 op een 40D Ideaal deze lens voor een crop!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Klick!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2011 21:57

Mijn keuze zou zijn FF met 24-105. De 24 geeft meer groothoek dan crop met 18-35mm. Daar zul je profijt van hebben bij het fotograferen van bv gebouwen, stadsgezichten. De 105mm geeft je een mooi tele bereik en i.c.m. f4.0 voldoende ruimte om met een beperkte scherpte diepte te spelen.

Laat die 1.4 TC maar thuis. Ervaring leert dat je in de stad die extra mm's niet vaak gebruikt. Ik heb een 70-200mm voor de extra mm's in de tas maar die blijft daar veelal onaangeroerd. Met de 24-70 op een crop, omgerekend 38-112mm kom ik een heel eind. Tele van 105 op een FF zal dan ook volstaan.

Laat ons wel weten wat je keuze is geweest en hoe dat is bevallen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik had al gezegd dat ik voor een crop met 16-35 zou gaan, maar ik heb ook weleens op vakantie alleen een FF met 24-105 meegenomen. Beviel beiden eigenlijk .. :roll:
Ligt er erg aan wat je wilt met je foto's. Als je alles wilt kunnen vastleggen wat er vast te leggen is, van ultra groothoek tot kleine details, dan kom je uit bij een superzoom. Als je van jezelf weet dat je voorkeur hebt voor groothoek of details, dan maakt dit de keuze makkelijker. Zelf kan ik niet kiezen, én heb ik geen superzoom, dus dan ga ik voor het middenbereik.
Dat houdt in dat ik aan beide einden van het spectrum concessies moet doen, en naar mijn idee komt dat de creativiteit ten goede. Een foto van een half plein kan minstens zo spannend zijn als een foto van een heel plein. Kwestie van bewust composeren. Idem voor het tele-verhaal. Verklaart ook waarom ik nu alleen een 35mm en een 85mm heb, een cropsensor en een fullframe sensor, en een 1.4 teleconverter. Ultragroothoek en supertele hou ik niet van, dus binnen beperkt bereik kan ik alle kanten op..

Belangrijkste; wat zijn jouw voorkeuren??
... Spiegel-Werk ...
alex90
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2008 21:55

Wij zijn al diverse keren in Berlijn geweest en kan je zeggen het is echt een fantastische stad! Wat zeker een aanrader is, is neem fietsen mee of huur ze daar. Berlijn is echt een heerlijke stad om in te fietsen en je ziet veel meer als wanneer je met het openbaarvervoer gaat.

T.a.v. de lens, het is uiteraard wat wil je fotograferen, details of hele gebouwen? Zelf had ik op mijn 7D bijna de gehele dag een 10-20mm lens zitten. Je kan dan altijd nog een uitsnede maken, een stukje eraan plakken gaat een stuk lastiger. Ondanks dat het een ruim opgezette stad is, kan je toch niet altijd voldoende afstand nemen tot je onderwerp.

Succes met de keuze en heel veel plezier in Berlijn.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

de keus bepaal je natuurlijk zelf, maar heb zelf al eens tijdens een vakantie enkel de canon 10-22 op de camera gehad en moet zeggen dat is me prima bevallen, mede doordat ik mijn bagage wilde beperken en zo wordt fotografie ook een leuke uitdaging.
heb hetzelfde ook gedaan met de 24-105 gaat ook perfect, zelf zou ik een lichte voorkeur hebben voor de 10-22 als ik naar Berlijn zou gaan, maar das persoonlijk natuurlijk :)
voor een ff cam is de 10-22 uiteraard niet geschikt, maar dan kun je de 16-35 pakken.

succes met je keus, ben benieuwd wat het gaat worden en een fijn weekend daar :)
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Dank voor al jullie reacties en tips.

Factor 1: Wat we (vriendin en ik) gaan zien, zien we dan wel. In elk geval CC en Holocaust-monument, daarnaast naar een concert (zonder camera). We zien wat we doen als we er zijn, m.a.w. ik maak er geen fototrip van. Om indrukken van de stad vast te leggen, denk ik dat groothoek prima is.
Factor 2: Een rugzak vol spullen, waarbij een deel niet gebruikt wordt, meenemen is niet aantrekkelijk. Het is immers geen fotoreis. Daarbij komt, zoals Maurice ook heeft gedaan, dat ik de lol van de beperking heb ontdekt. Voor een cursus maak ik een reportage over een week of wat van iemands leven, waarbij ik mezelf de beperking heb opgelegd dat het allemaal met een 50 mm objectief en zonder flitser gaat. Bevalt uitstekend en zet aan tot nadenken over wat je wilt laten zien met het beeld dat je vastlegt.
Factor 3: Actief weekend, geen fotoreis, dus niet veel tijd om erg lang mijn best te doen. Naast de creatieve inbreng (wat wil ik laten zien), zal het soms ook gaan om straatfotografie in ruime zin. Indrukken vastleggen, opvallende momenten pakken. Dus niet lang tijd om het allemaal zo mooi mogelijk te doen. Snelle camera, even burstmode, kan handig zijn.

Dankzij jullie adviezen denk ik dat de beste, gevarieerde "fotografische foto's" mee terug komen met een 5DII + 24-105.
Als ik aan de uitdaging denk en het vastleggen, bijna als een Google streetview camera, wat er om je heen gebeurt, denk ik eerder aan 7D + 16-35.
De mooie zoombereiken van andere adviezen ten spijt, zal de keuze waarschijnlijk op een van deze combi's vallen. Ik heb nog een dag om na te denken en evt de TC te smokkelen
(of de 28-300 van Illuminatus op te halen :mrgreen: )
Gewoon... spullen.
Anoniem 4

Is een loei zwaar ding, hoor en niet bepaald "onzichtbaar" in het straatbeeld. :lol:
Even serieus nog, als ik me voor zo'n trip zou beperken tot één camera en één objectief, dan werd het de 7D met de EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.
Ideale combinatie voor dit werk. Heb er half Italië mee gefotografeerd. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar