Canon EF 100mm F/2.8 L USM IS macro

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Reptilicious
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 08:58
WoonplaatsCOLON IJsselstein
CONTACTCOLON

Ooit heb ik mijn Sigma macro lens de deur uitgedaan voor een telelens, omdat ik door het missen van stabilisatie en de kwaliteit niet vond opwegen tegen de close-up 500D filters van Canon. Echter kom ik nu in situaties waarbij ik meer uit de hand zou moeten fotograferen (geregeld in vochtige omgeving met afwijkende lichtomstandigheden), daarom ben ik aan het overwegen om een Canon EF 100mm F/2.8 L USM IS macro aan te schaffen.
Omdat ik het objectief niet kan uitproberen in de situatie die ik tegenkom, hoop ik dat er hier iemand is, die uit eigen ervaring kan vertellen dat de IS van dit objectief zijn geld waard is en je dus goed uit de hand kunt fotograferen.
Canon EOS60D & PowerShot S3 IS
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

heb er eentje, maar ik kon met een non -is ook uit de hand fotograferen dus ik denk dat dit puur persoonlijk is, of dit nuttig is of niet, vind zelf van wel, maar gebruik deze lens meer voor portret dan voor macro.

Een ding is zeker, het is een erg leuke lens die zowel voor macro als voor andere doeleinde (AF erg snel voor een een macrolens !!) zeer geschikt is, hij is lekker licht en handzaam. Voor mij een blijvertje !!
Fotograferen is kijken niet klikken.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Reptilicious schreefCOLONOmdat ik het objectief niet kan uitproberen in de situatie die ik tegenkom...
Kun je het objectief niet een keer huren?

Net als Closeshooter gebruik ik het objectief de laatste tijd meer voor portretten dan voor macrowerk. En daar is de IS zeker fijn voor.
Gebruikers-avatar
Reptilicious
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 08:58
WoonplaatsCOLON IJsselstein
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties!

Huren is inderdaad een optie waar ik over nadenk. Het gaat er met name om dat ik kleine kikkers in een rap tempo scherp vast kan leggen. Iets wat mij met een Sigma 105 of 150 niet lukte, wel als ik gewoon de tijd kon nemen en rustig kan concentreren.

Zelf gebruik ik een 70-200 L of 100-400 L i.c.m. een 500D close-up filter, waarmee ik niet zomaar even snel uit de hand kan fotograferen, maar goed moet focussen. Welk objectief of combinatie gebruiken jullie voor macro?
Canon EOS60D & PowerShot S3 IS
Gebruikers-avatar
vanzoest
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2010 19:45
WoonplaatsCOLON Maurik

De IS werkt heel betrouwbaar,
en geeft een mooi resultaat
IJselstein is niet zo ver weg , dus mocht je hem (bij mij) willen uitproberen
kan dat,
stuur maar een mail, om een afspraak te maken.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik heb geen ervaring met IS in combinatie met macro fotografie. Bij gewone afstanden vind ik het een heel belangrijk hulpmiddel en wil niet meer zonder.

Echter, wat ik hier en daar lees in bladen en op internet is dat de effectiviteit van IS lager is bij korte instelafstanden. Hier en daar lees ik 1 of 2 stops in plaats van 3 of 4 stops.

Door IS krijg je, los van de al dan niet beperkte winst bij macro, wel een veel universeler objectief.

Overigens, Sigma komt deze maand uit met OS versies van de 150 en 105 mm macrolenzen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Reptilicious
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 08:58
WoonplaatsCOLON IJsselstein
CONTACTCOLON

Bedankt weer voor de reacties!

@vanzoest: Bedankt voor je aanbod! Daar wil ik misschien wel gebruik van gaan maken. Komende 2 weken zit het er niet in om heen en weer te reizen, maar daarna zal ik je misschien wel een mail sturen!

@annoh: Heb inderdaad vernomen dat de Sigma OS macro gaan uitkomen, als ik voor die tijd nog geen beslissing heb genomen, zal ik deze misschien bekijken. Door ervaringen, ben ik wel van mening dat de Canon L objectieven, er qua kwaliteit op diverse vlakken, vaak toch wel boven uitsteken.
Canon EOS60D & PowerShot S3 IS
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Behalve een knollenmand met wat L glas heb ik een Sigma 150 mm/2.8 macro.
Ik heb dit objectief nog niet voor mijn testwand gehad maar dit objectief tekent opvallend scherp en staat, uitgaande van mijn praktijkfoto's, op 1 lijn met mijn Canon 70-200/2.8 MK 2.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Hier hetzelfde, ik heb de Sigma 150 tegenover de 135L gehad en qua scherpte zie ik weinig verschil, de stop meer licht en de bokeh van de 135L heeft mij de Sigma doen verkopen :)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

heb de sigma 150 gehad en nuvergeleken met de canon is dit maar een trage lens, ook al heeft ie HSM (tegenhanger van USM), in vergelijking met de 100L is ie gewoon langzaam, ik denk voor snelle kleine beweeglijke beestjes is de 100L uitermate geschikt, heb hem afgelopen weekend weer eens "geprobeerd" en verbaasde me weer eens hoe snel (relatief gezien voor een macrolens natuurlijk !!), niet alleen de AF is snel, maar ook manueel even bijregelen gaat lekker soepel en snel (onzin natuurlijk hangt van de snelheid van je hand af).
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Reptilicious
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 08:58
WoonplaatsCOLON IJsselstein
CONTACTCOLON

De buitenkant van de behuizing van de Sigma vond ik uiteindelijk niet geweldig en daarnaast vond ik dat ik met een L-teleobjectief icm een 500D close-up even mooie resultaten kon behalen. De Sigma 105 en 150 heb ik in bezit gehad, zijn zeker geen slechte objectieven, maar zo heeft iedereen waarschijnlijk een voorkeur.

Die snelheid spreekt mij erg aan, want dat is iets wat ik mis met het gebruik van een 500D close-up.
Canon EOS60D & PowerShot S3 IS
Kryn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2011 14:17

De verkoopprijs van dit objectief blijft maar stijgen trouwens, nu al euro 819,00 bij de meeste zaken?
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Deze lens met IS is zijn geld dubbel en dik waard. Ik vind het een toplens. Daar zul je nooit spijt van krijgen en hem nooit meer willen missen!!

Gr. Henriëtte
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar