Huren of kopen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
hansjanssen81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2011 16:18

Hallo allemaal,

Ik ben al eerder actief geweest op dit forum (lees 1x iets gepost en voor de rest naar de schitterende foto's kijken die geplaatst worden en de opbouwende kritieken welke gegeven worden), maar het is inmiddels al erg lang geleden dat ik deze site bezocht heb, dus ik zal mezelf nog maar eventjes kort voorstellen:
Mijn naam is Hans Janssen en ik ben momenteel woonachtig in Breda. Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met de spiegelreflex fotografie door een 450D te kopen met de 18-55 en 75-300. De meeste foto's die ik in de tussentijd gemaakt heb zijn op vakanties en met de lenzen welke ik heb kon ik als beginnend "fotograaf" prima mee overweg. Mijn kennis van fotografie is inmiddels een klein beetje groter geworden, maar nog steeds ben ik een leek als het om fotografie gaat.

In de tijd dat ik beschik over de camera ben ik er wel achter gekomen dat ik vaak op het uiterste bereik van de 300mm schiet en dat ik zelfs dan nog wel eens het idee heb dat ik iets te kort kom. In verband met een aankomende vakantie naar Kenia en Tanzania met een flink aantal safari's ben ik me dus weer wat meer gaan verdiepen in verschillende alternatieven voor lenzen. Ik kreeg toen het idee om eens een prijspogaaf op te vragen voor het huren van een lens.

Bij KE kost het huren van een lens € 15,-- per dag kost (de eerste dag € 30,-- en alles excl. btw) wat voor een vakantie van 3 weken toch neerkomt op een slordige € 450,--. De lens die mij werd voorgesteld om te huren is de 28-300 F3.5/5.6L IS USM, wat ik erover gelezen heb is het een schitterende, kwalitatief erg goede lens (de vraag is of ik zo'n lens nodig heb als ik het altijd met de standaardkit heb kunnen doen), maar nu voelen jullie de vraag natuurlijk al aankomen... Is er geen alternatief rond deze prijsklasse om een lens, welke ook de mm's heeft, te kopen i.p.v. huren?

Groetjes,

Hans
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Je vraag snap ik ook niet, omdat je vaak op het uiterste bereik van de 300mm schiet wil je een 300 mm huren, wat schiet je daar nou mee op?

Hou het bij het objectief waar je ervaring mee hebt, ieder nieuw objectief heeft een "leer-en-wen-tijd". Huren is goed voor pro's, die met alles snel uit de voeten kunnen vanwege hun ervaring. Daarnaast is de 28-300 een echte compromis-lens voor journalisten.
300mm is voor toeristen-safari's best wel ok. Ja je zult soms te ver weg zijn, maar dat probleem heb je met 600 mm ook :)

Maar je zult in dit topic wel weer bedolven worden onder de witte teletoeter adviezen (waarschijnlijk de 100-400 als grote winnaar)
Laatst gewijzigd door 1 op eos4all, in totaal 26 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Kijk eens bij pixto-f. Goed betrouwbaar, goede service en goedkoper. http://www.pixto-f.eu/prijslijst_canon_ ... enzen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou kiezen voor een 100-400. Die heb je voor minder dan €75 per week.

Tja; kopen of huren? Kopen is altijd duurder. En als het bevalt, zo'n lens. Kun je altijd nog kopen.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Anoniem 3

Kopen is goedkoper, zou ik zeggen.
Je koopt de lens, maakt er tijdens je safari gebruik van, je bent er natuurlijk verschrikkelijk zuinig op en als hij niet bevalt, verkoop je hem na de safari weer.
De garantie is nog niet verlopen de lens is als nieuw, alleen hij bevalt jou niet.
Dan schiet je er tussen de 100 en 150 euro bij in....
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

of nog beter! tik een goedkope 2e handse 100-400 ofzo op de kop. neem hem mee en verkoop hem erna! met een beetje geluk hou je er zelfs nog wat aan over!
Canon
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Jullie zeggen volgens mij hetzelfde ;)
Maar ben het met bovenstaande heren eens, kopen en verkopen!
Je 'verliest' hooguit €100,- als je 'm met haast wil kopen en verkopen.
Als je geduld hebt met zowel kopen als verkopen, zal het je minder kosten ;)
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Wanneer je een lens voor enkele weken huurt lijkt mij dat er wel een deal is te sluiten, is niet logisch dat je dan nog steeds de dagprijs betaald.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Kijk ook even naar de optie EF 300 F4 L IS USM + 1.4x II extender. Aan de andere kant, met 'n 100-400 heb je ook tot 300mm een flinke boost in beeldkwaliteit (t.o.v. je 75-300).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Er wordt heel gemakkelijk gezegt: kopen en weer verkopen. Maar een dergelijk objectief kost een flinke duit en ik kan me voorstellen dat daar met zo'n reis in het verschiet niet direct geld voor beschikbaar zou kunnen zijn. Als budget geen issue is mag het duidelijk zijn. Is dat wel het geval is huren een 'goedkope' manier om meer telebereik te hebben.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Misschien ook eens hier lezen:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=91110" onclick="window.open(this.href);return false;

???
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Mijn advies:

Huur een 7D en een 300mm f4 of f2.8 IS + een 1.4 extender, en KOOP een leuke groothoek bijv. de tokina 12-24 f4 voor op je 450D. Hoef je geen lenzen te wisselen in stoffige omgeving. Dat huren gaat de vakantie niet veel duurder maken en hou je wel heel mooie herinneringen aan over. Met die twee cams kan je super snel wisselen van landscap naar telezoom.. en dat gaat gebeuren tijdens je trips.
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nadeel daarvan is dat je wel weer meer apparatuur bij je hebt, én daarnaast dat je nog ff snel aan een nieuwe camera moet zien te wennen. 't Zou mijn keus niet worden, denk ik. Je betaalt dan ook nog meer voor de huur.

Persoonlijk zou ik voor de 100-400 gaan en deze proberen te kopen (als ik het budget had) of huren (als ik dat budget niet heb).
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik zou zeker voor kopen gaan en later weer verkopen. Kan uiteraard niet in iemands financien kijken maar kopen is per saldo goedkoper dan huren.

Een heel groot voordel zou ik vinden dat je de lens van te voren kan kopen en al vast wat kan oefenen. Met zo'n lens "out of de blue" op stap gaan naar landen waar je niet snel even terug gaat als de foto's minder zijn lijkt mij geen goed idee.

Succes met je keuze en alvast heeeeel veel fotoplezier

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
hansjanssen81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2011 16:18

Ik denk dat ik hier wel iets mee kan. Ik denk dat ik voor het advies ga om te kopen en de vervolgens weer te verkopen (tenzij deze zo goed bevalt en ik opslag krijg, dan kan die wel eens tot mijn blijvende uitrusting gaan horen ;-)).

Bedankt voor jullie snelle reacties en als ik terug ben van vakantie zal ik jullie wat van de resultaten laten zien.

Hans
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Als je hem huurt, is hij ook verzekerd toch? Ik zou een echt dure lens niet mee op vakantie durven mee te nemen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

je neemt je lenzen toch ook mee naar een dagje of weekendje weg. ook dan kan er net zoveel mee gebeuren als op een vakantie. gewoon in je handbagage houden! en een verzekering voor op reis van waardevolle spullen is ook zo afgesloten!

@TS: veel plezier ervan!
Canon
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@sven, ja, dat klopt. Maar het land waar ik het liefst naar toe ga, probeer ik er niet als een miljonair uit te zien. Alhoewel ze daar denken dat alle Europeanen miljonair zijn.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Losse opmerking tussendoor, mag je uberhaupt een huurobject meenemen naar buitenland?
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar